Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Verkoper huis wil niet meebewegen na bouwkundige keuring

Wij hadden bij verkoop en koop de afspraak dat verborgen gebreken tot 5000 euro voor rekening van de koper zouden zijn en geen reden zou zijn voor afzien koop of nieuwe prijs onderhandelingen. Wij hielden dus al rekening met deze kosten en konden ze dus ook betalen. 
Jammer van het geld maar als je het kunt betalen de koop gewoon doorlaten gaan.

Tismewat

Tismewat

18-02-2026 om 12:07 Topicstarter

Ysenda schreef op 18-02-2026 om 11:58:

[..]

25 jaar is geen oud huis. Dan denk je eerder aan 50 jaar en ouder.

En welk voorbehoud hadden jullie gemaakt? Dat jullie er na keuring van af konden zien en verder niets? Dus bv als de verwachte kosten meer zijn dan x willen we het bedrag erboven 50/50 delen?

Ysenda schreef op 18-02-2026 om 11:58:

[..]

25 jaar is geen oud huis. Dan denk je eerder aan 50 jaar en ouder.

En welk voorbehoud hadden jullie gemaakt? Dat jullie er na keuring van af konden zien en verder niets? Dus bv als de verwachte kosten meer zijn dan x willen we het bedrag erboven 50/50 delen?

Klopt, maar dat hebben ze er naar ik aanneem later gewoon ingezet.

We hebben nog niets getekend dus we zitten hoe dan ook nergens aan vast.

Ik zeg niet dat hij niet in zijn recht staat (of wij niet) maar ik begrijp (en de beide makelaars: verkoop en koop) niet dat je niet een beetje water bij de wijn doet. Het is eigenlijk vooral het gevoel dat je eraan overhoudt: je bent enthousiast en dat wordt op deze manier een beetje de nek omgedraaid, bovendien liggen nu alle risico's bij ons. 

Tismewat

Tismewat

18-02-2026 om 12:09 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 18-02-2026 om 12:03:

Wij hadden bij verkoop en koop de afspraak dat verborgen gebreken tot 5000 euro voor rekening van de koper zouden zijn en geen reden zou zijn voor afzien koop of nieuwe prijs onderhandelingen. Wij hielden dus al rekening met deze kosten en konden ze dus ook betalen.
Jammer van het geld maar als je het kunt betalen de koop gewoon doorlaten gaan.

De kosten zijn veel hoger, het bedrag dat ik hier noem is een veel lager bedrag, rekening houdend met de leeftijd (25 jaar) van het huis en de het reguliere onderhoud wat er aan een huis zit. Wij hebben dus alleen een klein deel van het dak gerekend.

Tismewat schreef op 18-02-2026 om 12:07:

[..]

[..]

Ik zeg niet dat hij niet in zijn recht staat (of wij niet) maar ik begrijp (en de beide makelaars: verkoop en koop) niet dat je niet een beetje water bij de wijn doet. Het is eigenlijk vooral het gevoel dat je eraan overhoudt: je bent enthousiast en dat wordt op deze manier een beetje de nek omgedraaid, bovendien liggen nu alle risico's bij ons.

Met een huis van nog maar 25 jaar oud, loop je verder weinig risico's hoor. Dat zijn gewoon degelijk goed gebouwde huizen.
Snap dat de houding over de kosten van de verkoper voor jullie even niet fijn voelt, maar daar zou ik (als je het huis echt wil hebben) overheen stappen.

En hou er in de je achterhoofd rekening mee dat dus de bitumen en een groot gedeelte van het dragende houtwerk onder de bitumen vervangen of verstevigd moet worden. Daar gaat die €4500 voor jullie het verschil niet in maken.

Tismewat schreef op 18-02-2026 om 12:09:

[..]

De kosten zijn veel hoger, het bedrag dat ik hier noem is een veel lager bedrag, rekening houdend met de leeftijd (25 jaar) van het huis en de het reguliere onderhoud wat er aan een huis zit. Wij hebben dus alleen een klein deel van het dak gerekend.

Hoe kan er aan zon nieuw huis, want dat vind ik, al zoveel zijn?

Ik heb een huis van meer dan 100 jaar oud.

De situatie is heel simpel,  het huis is nog steeds van de verkoper en als zij zeggen daar doen we niet aan mee,  is het verder aan jullie om ja of nee te zeggen. Zij zijn jullie niks verplicht. 

Tismewat

Tismewat

18-02-2026 om 12:27 Topicstarter

Miepjecody schreef op 18-02-2026 om 12:18:

[..]

Hoe kan er aan zon nieuw huis, want dat vind ik, al zoveel zijn?

Ik heb een huis van meer dan 100 jaar oud.

Dat kan best want het bitumen moet vervangen worden (prima, is 25 jaar oud) maar er is een goede kans dat ook al het hout daaronder vervangen moet worden.

Tismewat schreef op 18-02-2026 om 12:07:

[..]

[..]

ik snap wat je zegt, maar ik gok zomaar dat de verkoper het idee heeft dat er haast geen wijn meer is omdat het al voor 80% water is. hij is namelijk in een huizenmarkt die volgens iedereen en zijn moeder totaal ontploft is al een halve ton gezakt en "dan komen die ook nog zeuren om 4500 euro? ze kunnen de boom in!"

zoiets dus. probeer die kan ook te zien. het is niets anders dan een zakelijke relatie. 

Maar gaat het om 4500 euro, want dat zou ik wel over hebben voor mijn ideale huis, of wordt het nog meer, dat is mij niet helemaal duidelijk.

De kosten kunnen dus meer dan 9000 euro worden.
Willen jullie dat de verkoper de helft van de kosten betaalt, of is hij er vanaf als hij 4500 euro met de prijs zakt?

Mijn vorige huis had een plat dak met bitumen erop en dat gaat 20 a 30 jaar mee. Dat is natuurlijk geen verborgen gebrek maar iets wat iedere makelaar weet en een aankoop makelaar ook moet vertellen en waar je rekening mee houdt bij je bod. 
Als je bang bent dat het rotte houtwerk vervangen erg duur wordt kun je natuurlijk van de koop afzien. 

(ook ik denk dat je voor jouw droomhuis maar extra betalen moet, maar misschien zit dat al in jullie eerste bod.
Het hangt misschien ook ervan af of het een droomhuis van 3 ton of van 8 ton is)

Tismewat

Tismewat

18-02-2026 om 13:11 Topicstarter

Broadway schreef op 18-02-2026 om 12:54:

[..]

ik snap wat je zegt, maar ik gok zomaar dat de verkoper het idee heeft dat er haast geen wijn meer is omdat het al voor 80% water is. hij is namelijk in een huizenmarkt die volgens iedereen en zijn moeder totaal ontploft is al een halve ton gezakt en "dan komen die ook nog zeuren om 4500 euro? ze kunnen de boom in!"

zoiets dus. probeer die kan ook te zien. het is niets anders dan een zakelijke relatie.

Ja dat begrijp ik zeker, ik was bij de keuring aanwezig.

Verkoper werd gebeld door de verkoopmakelaar toen de keurder vertelde dat het dak echt niet goed was. Hij begon de keurder de schuld te geven, dat de keurder aan het bitumen heeft zitten trekken (het hout daaronder is volledig rot) en kwam vervolgens langs voor tekst en uitleg. 

Tismewat

Tismewat

18-02-2026 om 13:12 Topicstarter

haarklover schreef op 18-02-2026 om 13:11:

(ook ik denk dat je voor jouw droomhuis maar extra betalen moet, maar misschien zit dat al in jullie eerste bod.
Het hangt misschien ook ervan af of het een droomhuis van 3 ton of van 8 ton is)

Ons droomhuis kunnen we niet betalen. 😂

We zitten in de randstad en dit huis is ruim 7 ton (taxatiewaarde lager)

Tismewat schreef op 18-02-2026 om 13:11:

[..]

Ja dat begrijp ik zeker, ik was bij de keuring aanwezig.

Verkoper werd gebeld door de verkoopmakelaar toen de keurder vertelde dat het dak echt niet goed was. Hij begon de keurder de schuld te geven, dat de keurder aan het bitumen heeft zitten trekken (het hout daaronder is volledig rot) en kwam vervolgens langs voor tekst en uitleg.

Je kunt dit soort argumenten wel bij ons voordragen maar feit is dat de verkoper niet bij wil dragen. Dan is jouw enige optie slikken of stikken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.