Financiën en recht
lientje69
07-05-2025 om 15:33
Vakantiegeld, wat gaan jullie er mee doen?
Het jaarlijkse opgebouwde extraatje komt er weer aan. En de topictitel zegt het al. Wat gaan jullie doen met je vakantiegeld?
Sparen ? Op vakantie? Een specifieke uitgave waar je mee gewacht heb?
Gewoon een leuk klets en inspiratie topic is mijn idee hierachter. En een gezonde dosis nieuwsgierigheid.
krulliebollie
22-05-2026 om 11:43
IKB hier. Meestal laat ik het aan het einde van het jaar uitbetalen. Ik koop ook vaak nog 1 a 2 weken vakantie. Dit jaar denk ik na over een nieuwe elektrische fiets ( dan krijg je netto wat er bruto afgaat max 1500).
Evaluna
22-05-2026 om 11:55
Aan het einde van iedere maand boek ik over van of naar mijn spaarrekening. Afgelopen maanden kwam ik net wat tekort, deze maand heb ik lekker ruim over. Dat gaat dus naar de spaarrekening.
Daar betalen we de kampeervakantie van, maar verder heb ik er geen plannen mee.
Het is financieel nog even een nieuwe balans vinden nu ik officieel samen woon en heel veel toeslagen mis.
Moyrrie
22-05-2026 om 11:58
Hier gaat het op de spaarrekening. Ik vind het idee van dat ieder een bedrag voor zichzelf houdt ook wel leuk. Gewoon iets leuks kopen voor jezelf, wat je al langer wil, maar eigenlijk te duur vindt.
DeOnbekende
22-05-2026 om 12:11
Ik heb al een tijdje een dure ring op het oog, die ga ik vandaag passen.
Loulou39
22-05-2026 om 12:12
Gisteren bijna €1000 dierenarts, en volgende week APK.
Wat (als) er dan overblijft op de spaarrekening en misschien een robotstofzuiger.
MMcGonagall
22-05-2026 om 14:20
Ik laat mijn IKB maandelijks uitbetalen maar daar trekt het universum zich niets van aan. Deze maand werd mijn buitenspiegel eraf gereden en ging mijn wasmachine stuk, leuke grapjes van bij elkaar € 1700 (dat is bijna een kwart van mijn jaarlijkse IKB ). We zijn ook nog een weekje naar Engeland geweest dus ik heb net mijn creditcard afrekening van € 2100 betaald. Maar goed, komende maanden even pas op de plaats en in juli krijgen we ons nieuwe huis opgeleverd. Daar gaat nog meer geld in zitten, maar als ik mijn huis dan overdraag, komt er wel even een schip met geld binnen. Wat gelijk doorgaat naar de aflossing voor het nieuwe huis, maar het zal toch even mooi op mijn saldo staan ![]()
lientje69
22-05-2026 om 14:27
Moyrrie schreef op 22-05-2026 om 11:58:
Hier gaat het op de spaarrekening. Ik vind het idee van dat ieder een bedrag voor zichzelf houdt ook wel leuk. Gewoon iets leuks kopen voor jezelf, wat je al langer wil, maar eigenlijk te duur vindt.
Ik heb omdat mijn inkomen nu heel erg gaat dalen idd bewust een bedrag vrijgemaakt voor dingen die ik nog graag wil hebben of handig zijn. Vakantie zit er waarschijnlijk voorlopig nog steeds niet in. Misschien een nachtje eerst proberen in of na de zomer. En ik krijg nog mijn overgebleven vakantieuren en mijn dertiende maand volgende maand als nabetaling. Die gaan ook naar de spaarrekening dan.
Mama-Inge
22-05-2026 om 14:43
Mijn auto moet volgende week naar de garage, daar zal een deel heen gaan.
Verder nog een aanslag van de belastingdienst, wat terug betaald moet worden
De rest gaat op de spaarrekening
Man wil graag een zitmaaier, dus zijn vakantiegeld zal daarvoor gebruikt worden
Dorestad
22-05-2026 om 15:16
Lientje69, ook in ziektewet uwv en na afkeuren kreeg en krijg ik jaarlijks vakantiegeld.
Hier op spaarrekening gedaan, net als voorgaande jaren. Man krijgt IKB, hiervan koopt hij al jaren maximale hoeveelheid vrije uren bij. Resterend IKB gaat ook altijd naar spaarrekening
lientje69
22-05-2026 om 16:29
Dorestad schreef op 22-05-2026 om 15:16:
Lientje69, ook in ziektewet uwv en na afkeuren kreeg en krijg ik jaarlijks vakantiegeld.
Hier op spaarrekening gedaan, net als voorgaande jaren. Man krijgt IKB, hiervan koopt hij al jaren maximale hoeveelheid vrije uren bij. Resterend IKB gaat ook altijd naar spaarrekening
Ik heb dat door Google gegooid en het is wisselend. Sommige bedrijven doen het maandelijks bij de uitkering. Mijn bedrijf is eigen risicodrager. Die betaalt ondanks dat ik niet meer in dienst ben mijn uitkering. Ik had ook altijd een 13e maand. Geen idee of ik die nog krijg. Zou wel fijn zijn , dat dempt de inkomensafhankelijke dan nog wat. Maar ik verwacht van niet . Zal het wel zien op de specificatie die ik volgende maand krijg verwacht ik.
Dorestad
22-05-2026 om 16:39
lientje69 schreef op 22-05-2026 om 16:29:
[..]
Ik heb dat door Google gegooid en het is wisselend. Sommige bedrijven doen het maandelijks bij de uitkering. Mijn bedrijf is eigen risicodrager. Die betaalt ondanks dat ik niet meer in dienst ben mijn uitkering. Ik had ook altijd een 13e maand. Geen idee of ik die nog krijg. Zou wel fijn zijn , dat dempt de inkomensafhankelijke dan nog wat. Maar ik verwacht van niet . Zal het wel zien op de specificatie die ik volgende maand krijg verwacht ik.
Ja maar maandelijkse uitkering is immers ook vakantiegeld krijgen. Mijn ene bedrijf was ook e.r.drager. 13 e maand weet ik even niet meer hoe dat was.
Widajo
22-05-2026 om 16:54
@Dorestad en @Lientje; mijn vorige werkgever was ook erd, ik krijg nu een wia uitkering, mét vakantiegeld maar geen 13e maand
thinkso
22-05-2026 om 17:08
lientje69 schreef op 22-05-2026 om 08:05:
[..]
Ja daar is dus helaas mijn huis veel te klein en vol voor.
Ik heb om dezelfde reden (weinig energie) een steelstofzuiger gekocht en het is tot nu toe écht een goede koop. Geen gezeul met een zware stofzuiger en hij staat in de gang dus binnen handbereik. Ik kocht de Dyson V12. De accuduur valt me alles mee als je op ecostand stofzuigert (ongeveer 60 minuten). Dat heb ik van mijn vakantiegeld gekocht.
Hemke
22-05-2026 om 17:21
Ik ga nieuwe orthopedische schoenen kopen,van mijnvakantiegeld.
Mijn verzekering betaald 1 x in de drie jaar een paar reserve schoenen.