Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Tweede huis kopen kind

Hoi, 

Ik ga zeker nog naar de hypotheekadviseur maar ik hoop dat jullie ervaringsverhalen en tips hebben zodat ik gerichter vragen kan stellen aan de adviseur. 

Het huis van een van de buren komt te koop. Ik zou dit graag willen kopen op naam van zoon zodat hij ook een mooie start op de woningmarkt heeft. Zoon gaat met 17 volgend jaar september studeren op 20min afstand. Hij is dus nog minderjarig. 

Mijn vraag is of dit kan? Kan je een huis kopen met je eigen overwaarde plus een stukje verhuurhypotheek en dan het eigendom op naam van je kind zetten? Of zijn er andere ideeën? Ik heb ook gelezen dat je een huis kan kopen en dan elk jaar een stukje cederen. Hoe werkt dat? 

Dank in ieder geval voor het meedenken! 


De notaris kan je dit haarfijn uitleggen.

Ik vind wel al dat een minderjarige geen huis mag kopen, dus op zijn naam zetten zal hoogstwaarschijnlijk ook niet gaan.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

03-08-2021 om 20:52

Als jij het koopt en het huis op naam van zoon laat zetten, dan schenk je het dus aan je zoon. Tot 100000 mag dat geloof ik belastingvrij (voor aankoop van een huis), over het meerdere moet jij of zoon schenkbelasting betalen. Houd daar ook rekening mee.

De tweede constructie die je noemt (verhuurhypotheek): het hangt van de verstrekker af of en hoeveel je kunt lenen. Rente zal waarschijnlijk hoger zijn dan bij een gewone hypotheek - want meer risico, én is niet aftrekbaar.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

03-08-2021 om 21:00

Afgezien van het financiële gedeelte…
Ik zou me als eerste afvragen of zoon dat wel wil? 
Is het dan de bedoeling dat hij daar daadwerkelijk gaat wonen? Ik zou echt niet naast mijn ouders willen wonen en al helemaal niet als jongvolwassene.

Wat vind je zoon? No offense maar ik zou dus voor geen goud naast mijn ouders of schoonouders willen wonen. De 5 minuten fietsen naar mijn moeder is het minimale.

ForsakenCod30

ForsakenCod30

03-08-2021 om 21:02

laat die jongen lekker op kamers gaan. Koop een appartement in de stad voor hem

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

03-08-2021 om 21:11

Goedie punten. En daarop voortbordurend:

Wat als zoon over een paar jaar zegt: bedankt voor het huis, maar ik wil een tijd reizen, genieten en met geld strooien, dus ik verkoop het en ga die 2-3-4 ton lekker over de balk gooien.

Coreopsis schreef op 03-08-2021 om 21:11:

Goedie punten. En daarop voortbordurend:

Wat als zoon over een paar jaar zegt: bedankt voor het huis, maar ik wil een tijd reizen, genieten en met geld strooien, dus ik verkoop het en ga die 2-3-4 ton lekker over de balk gooien.

Wat als het kind doodongelukkig de rest van zijn leven daar blijft wonen uit "dankbaarheid"

Hoe lief het ook bedoeld kan zijn, het kan voelen als een gouden kooi.

Ik snap best dat je je zoon een goede start wil geven met een woning maar op 17jarige leeftijd vind ik dat veel te jong. Wie weet, wil hij wel gaan emigreren of helemaal niet zo dicht bij zijn ouders wonen.

Stel dat je je zoon een huis geeft (en dat dat allemaal kan enzo). Wie gaat dan het onderhoud betalen? Een zeventienjarige heeft daar toch helemaal geen geld voor? En in hoeverre is het dan echt zijn huis en in hoeverre bemoei je je als ouders met van alles, zeker als hij naast je woont?

Wat mij betreft is dit op een heleboel manieren een disaster waiting to happen.

Maduixa schreef op 03-08-2021 om 22:09:

Stel dat je je zoon een huis geeft (en dat dat allemaal kan enzo). Wie gaat dan het onderhoud betalen? Een zeventienjarige heeft daar toch helemaal geen geld voor? En in hoeverre is het dan echt zijn huis en in hoeverre bemoei je je als ouders met van alles, zeker als hij naast je woont?

Wat mij betreft is dit op een heleboel manieren een disaster waiting to happen.

Verzekeringen, gemeentelastingen enz enz

Mooi idee.
ALS jullie perse het huis naast jullie eigen woning willen is dit mogelijk de enige kans om dit te realiseren. Waar ik misschien enkel over zou denken als hij  hulpbehoevend is/wordt.

Mocht dit niet aan de orde zijn dan zou ik dit idee nog een paar jaar in de koelkast parkeren en eerst zien hoe zijn leven verder loopt en wat zijn woonwensen in de toekomst zijn. 
Wel superfijn voor hem als jullie hem daar in de toekomst mee kunnen helpen. 

LaFleurNoire schreef op 03-08-2021 om 21:00:

Afgezien van het financiële gedeelte…
Ik zou me als eerste afvragen of zoon dat wel wil?
Is het dan de bedoeling dat hij daar daadwerkelijk gaat wonen? Ik zou echt niet naast mijn ouders willen wonen en al helemaal niet als jongvolwassene.

Dit inderdaad. Ik moest er echt niet aan denken. Hij moet lekker volwassen en zelfstandig worden, dat zal lastiger gaan als ie naast moeders woont. 

En als je het doet, is hij dan vrij om te verkopen? En vrij om de winst te verbrassen?

watertoren schreef op 03-08-2021 om 22:06:

Ik snap best dat je je zoon een goede start wil geven met een woning maar op 17jarige leeftijd vind ik dat veel te jong. Wie weet, wil hij wel gaan emigreren of helemaal niet zo dicht bij zijn ouders wonen.

Ik kan best wel wat scenario's bedenken waarin dit een prima plan zou zijn. Wellicht speelt dit bij TO ook wel?

Ik heb een kind dat ik ook niet zo snel 'alleen' zie wonen. Plan is om met een paar jaar een kangaroewoning of huis met gastenverblijf te kopen, zodat we kind kunnen begeleiden naar zelfstandigheid. In elk geval zonder tijdsdruk en met alle ruimte om zelfstandig te kunnen zijn.

Ik twijfel over de locatie. Ik denk wel dat je je zoon hier misschien iets te jong mee vast zet.

Qua inhoud over de constructie:

Je kunt je eigen hypotheek oversluiten en daarmee geld uit de overwaarde vrij maken.
Als dat voldoende is om het huis te kopen, dan kun je daarmee dat andere huis kopen. 

Als het niet voldoende is, dan kun je een verhuurhypotheek afsluiten voor het aanvullende bedrag. Je betaalt dan 8% kostenkoper en een rente van rond de 4%, en die is niet aftrekbaar. De waarde van de woning in verhuurde staat is ook veel lager dan bij eigen bewoning. Dat is echt een andere waarde. Als de woning in jouw straat bijv. 250.000 euro waard is, dan zal deze in verhuurde staat misschien maar 170.000 zijn. De hypotheekverstrekker zal vervolgens maar 70- 80% van deze waarde willen verhypotheken. Dus 80% van 170.000... Dus je moet dan al snel een flink bedrag zelf inleggen.  Want de verkoper wil wel gewoon de marktwaarde hebben.
Je gaat daarna het pand verhuren aan je zoon. Voor de beoordeling van je maximale hypotheek wordt voor een deel gekeken naar je eigen inkomen en voor een deel naar de verwachte opbrengsten uit de huur.
https://www.businessinsider.nl/hypotheek-verhuur-huis-woning-rente-voorwaarden/
Je eigen financiële ruimte voor de verhuurhypotheek is dan afgenomen, want je hebt je hypotheek voor je eigen huis net verhoogd om geld vrij te maken...

De andere route is dat je je zoon geld schenkt om het huis te kopen. Dan moet je dus in staat zijn om het hele huis te betalen. Je mag dan 100.000 belastingvrij schenken, over de rest betaal je 10% schenkingsbelasting. Of je die kunt cederen, geen idee.
En dan zijn er nog een klein miljoen aan andere valkuilen. 

Maar ik zou er niet aan beginnen in je eigen straat. Puur omdat ik denk dat je zoon de kans moet hebben om ergens anders te gaan wonen. Hij denkt nu misschien wel dat dit prima is, maar ik denk dat er nog veel kan veranderen in de komende jaren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.