Financiën en recht
Isje
18-01-2026 om 14:45
Team komt niet uit de zomervakantie
Hoi allemaal,
Ooit heb ik een sociale opleiding gedaan en heb er niks mee gedaan tot ik dit jaar vast liep op mijn huidige werk en heb inmiddels een baan in de zorg gevonden wat passend is bij mij. Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk
Dit jaar maak ik voor het eerst de vakantie aanvraag mee. De vakantie's moesten voor november doorgegeven worden en deze zijn afgewezen door de manager.
Sinds die tijd loopt het vast en lijkt er geen oplossing te komen voor de vakantie's. Meerdere keren heb ik hierover met mij. Manager gesproken en hij blijft mij terug verwijzen naar het team. Ook heb ik dit meerdere keren binnen het team bespreekbaar proberen te maken. Het lijkt erop dat er geen oplossing is en er willen te veel mensen vrij in de zomervakantie. (Inmiddels is er geopperd iedereen twee weken)
Zelf heb ik bij de aanvraag aangegeven dat ik drie weken vrij wil omdat wij (zoals wij ieder jaar doen) een verre reis willen maken. De kinderen zijn pubers en dit is het moment om te reizen met ze en ze zullen geen jaren meer mee op vakantie gaan.
daarnaast hoef ik in andere vakantie's geen vrij te hebben en ben bereid om alle komende feestdagen te werken. Kortom werk hoe leuk ook is vervangbaar, de tijd met de kinderen en de reizen die wij met elkaar maken niet.
Kortom ik wij willen inmiddels gaan boeken en zie de tickets alleen maar duurder worden, binnen het team lijken de vakantie's niet rond te komen. Ik wil het netjes oplossen, maar zie alleen niet hoe
Groentetuin
24-01-2026 om 10:35
ik had trouwens ook een collega die "niet hoefde te werken".(En later nog 1)
Man verdiende genoeg, ze wilde graag werken
Maar wel altijd van alles te zeuren, en je kon nooit op haar aan.
De collega s die " niet hoeven te werken "zijn niet altijd de leukste
Als ik niet hoefde te werken zou ik dat gewoon voor mij houden.
Maar nu ben ik wel aan t generaliseren
RaSa
24-01-2026 om 11:07
Kampeerder schreef op 24-01-2026 om 09:59:
[..]
Ik weet precies hoe dit gaat. Heb het meegemaakt. Kind staat dan wel dan op 'ziek' in het systeem. Via een officiële procedure kan het niet zonder documentatie. Er zijn scholen of directeuren die dat vrij makkelijk doen. Moeten ze geen inspectiebezoek krijgen.
Zou kunnen ik heb geen idee hoe ze dat op school intern regelen. Kreeg een week later nog wel een officiele brief met handtekening en reden toekenning "overmacht". Maar in de mail was de toestemming dus al na een dag gegeven.
Daglichtlamp
24-01-2026 om 11:22
RaSa schreef op 24-01-2026 om 11:07:
[..]
Zou kunnen ik heb geen idee hoe ze dat op school intern regelen. Kreeg een week later nog wel een officiele brief met handtekening en reden toekenning "overmacht". Maar in de mail was de toestemming dus al na een dag gegeven.
Scholen hebben veel beleidsvrijheid bij de toepassing van vrijstelling op grond van artikel 11g, zolang je maar binnen de 10 schooldagen blijft. Dus zolang er een aanvraag is en een besluit daarop, valt daar door de inspectie of de leerplichtambtenaar niets van te vinden. Zij gaan er inhoudelijk niet over. Blijft wel dat artikel 11g nadrukkelijk niet bedoeld is voor vakanties.
CharlieB
24-01-2026 om 13:03
Groentetuin schreef op 24-01-2026 om 10:35:
ik had trouwens ook een collega die "niet hoefde te werken".(En later nog 1)
Man verdiende genoeg, ze wilde graag werken
Maar wel altijd van alles te zeuren, en je kon nooit op haar aan.
De collega s die " niet hoeven te werken "zijn niet altijd de leukste
Als ik niet hoefde te werken zou ik dat gewoon voor mij houden.
Maar nu ben ik wel aan t generaliseren
Een beetje wel inderdaad. Collega's die wel hoeven te werken zijn ook niet altijd de leukste. En wie zegt dat To überhaupt op haar werk verkondigt dat ze niet hoeft te werken.
Voor de vraagstelling vind ik het gewoon relevante informatie, want dan is de optie 'stoppen' misschien wat minder vergezocht dan bij andere mensen.
Euphoria
24-01-2026 om 13:57
Ysenda schreef op 24-01-2026 om 10:04:
[..]
Dat is dan hun probleem als je als ouder de toestemming zwart op wit hebt.
Dat ben ik met je eens. Als er eenmaal toestemming is zou ik dat bij school laten liggen verder. Ik zou me dan ook veel meer bezig houden met wat het voor mijn kinderen betekend wanneer ze die eerste week moeten missen.
klinkt natuurlijk voor een kinderbrein erg leuk..een week langer vakantie. Maar wat als ze zich realiseren dat ze later aansluiten in een klas die al heeft kennisgemaakt, waar al een begin is gemaakt met de groepsdynamiek. Onderschat dat echt niet.