Financiën en recht
Isje
18-01-2026 om 14:45
Team komt niet uit de zomervakantie
Hoi allemaal,
Ooit heb ik een sociale opleiding gedaan en heb er niks mee gedaan tot ik dit jaar vast liep op mijn huidige werk en heb inmiddels een baan in de zorg gevonden wat passend is bij mij. Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk
Dit jaar maak ik voor het eerst de vakantie aanvraag mee. De vakantie's moesten voor november doorgegeven worden en deze zijn afgewezen door de manager.
Sinds die tijd loopt het vast en lijkt er geen oplossing te komen voor de vakantie's. Meerdere keren heb ik hierover met mij. Manager gesproken en hij blijft mij terug verwijzen naar het team. Ook heb ik dit meerdere keren binnen het team bespreekbaar proberen te maken. Het lijkt erop dat er geen oplossing is en er willen te veel mensen vrij in de zomervakantie. (Inmiddels is er geopperd iedereen twee weken)
Zelf heb ik bij de aanvraag aangegeven dat ik drie weken vrij wil omdat wij (zoals wij ieder jaar doen) een verre reis willen maken. De kinderen zijn pubers en dit is het moment om te reizen met ze en ze zullen geen jaren meer mee op vakantie gaan.
daarnaast hoef ik in andere vakantie's geen vrij te hebben en ben bereid om alle komende feestdagen te werken. Kortom werk hoe leuk ook is vervangbaar, de tijd met de kinderen en de reizen die wij met elkaar maken niet.
Kortom ik wij willen inmiddels gaan boeken en zie de tickets alleen maar duurder worden, binnen het team lijken de vakantie's niet rond te komen. Ik wil het netjes oplossen, maar zie alleen niet hoe
Bakblik
24-01-2026 om 07:47
Isje schreef op 23-01-2026 om 20:42:
[..]
Je leest het verkeerd. Mijn collega zonder kinderen of een partner in het onderwijs die drie weken vakantie wil midden in de schoolvakanties wil niet schuiven. Ik met kinderen schuif wel en mijn kinderen missen de eerste week school. Geen ramp, maar vind dat juist bijzonder. Vind dat niet collegiaal te noemen.
Misschien heeft zij ook een hele bijzondere reden om precies die weken weg te willen.
Dat jij in de mond durft te nemen dat ze niet collegiaal is is echt raar, je bent zelf ook pas later gaan schuiven. Jouw starheid aan het begin van dit topic was net zo goed niet collegiaal.
Bakblik
24-01-2026 om 07:54
Kampeerder schreef op 24-01-2026 om 07:16:
Ik geloof geen zak meer van dit topic sinds de laatste update. School mag deze week geen vrij geven, en de doorlooptijd sinds het openen van dit topic is nog geen week, veel te kort voor deze officiële aanvraag bij school.
Ik denk dat TO een dikke duim heeft, of dat school de aanvraag niet werkelijk heeft goedgekeurd maar de kinderen die dagen ziek meldt of één of andere reden in hun administratie zet die op overmacht duidt.
Best jammer om je kinderen de eerste week te laten missen. Elk jaar begin je na zes weken opnieuw met groepsvorming. Doordat de kinderen van TO een weekje later komen begint het proces in hun klassen na een week opnieuw. Deze actie treft de hele klas, niet alleen de kinderen van TO.
Precies dit!
Deze actie treft de hele klas. Op de basisschool zat mijn zoon in de klas met een kind uit een gezin dat nooit op tijd terug was van 6 weken naar oma in Bosnië. Had je 2 weken dat gedoe van plek hervinden in de groep.
To je raakt niet alleen je eigen kinderen maar ook de hele klas met dit gedoe.
Promethium
24-01-2026 om 08:37
Fijn dat het is gelukt.
Ik verbaas me wel ook over de eerste schoolweek missen. Ik werk ook in het vo en in tegenstelling tot wat iemand anders schreef, zijn er bij ons echt heel weinig leerlingen afwezig in die eerste week. De eerste dag zijn de leerlingen bij ons nog vrij, maar de dagen erna zijn er groepsvormende activiteiten en op donderdag beginnen de lessen al. En dat zijn inderdaad belangrijke lessen, want je docent vertelt hoe het bij hem/ haar werkt in de klas en wat je dat jaar van het kunt verwachten.
Ysenda
24-01-2026 om 08:45
ha, fijn thuis komen na een lange reis, gelijk je boekenpakket controleren, oeps toch niet compleet, maar het al een week of 2 geleden bij de buren geleverd dus de tijd om te reclameren is geweest. Boeken kaften, en na 2 dagen met je jet lag weer naar school. Waar iedereen zijn vakantie verhalen al heeft gedaan en niet meer zit te wachten op die van jou.
Leuk vooruitzicht voor de kinderen. Want ze missen niet alleen de eerste week maar door de jetlag ook een deel van de 2e week. En wat betreft hun sporten. Die zijn dan toch ook al weer begonnen?
De eerste trainingen zijn wel de input voor de team indeling.
Isje
24-01-2026 om 09:23
Ik heb een verzoek neergelegd bij de school en ik mag ervanuit gaan dat de school hierin een weloverwogen keuze heeft gemaakt. Meer dan dat is het niet.
Team blij
Wij blij
Kinderen blij
Isje
24-01-2026 om 09:26
Bakblik schreef op 24-01-2026 om 07:47:
[..]
Misschien heeft zij ook een hele bijzondere reden om precies die weken weg te willen.
Dat jij in de mond durft te nemen dat ze niet collegiaal is is echt raar, je bent zelf ook pas later gaan schuiven. Jouw starheid aan het begin van dit topic was net zo goed niet collegiaal.
Nee hoor! Ik ben direct al gaan schuiven. Kinderen zijn een week eerder lesvrij van school.
Kampeerder
24-01-2026 om 09:29
Isje schreef op 24-01-2026 om 09:23:
Ik heb een verzoek neergelegd bij de school en ik mag ervanuit gaan dat de school hierin een weloverwogen keuze heeft gemaakt. Meer dan dat is het niet.
Team blij
Wij blij
Kinderen blij
Hoe dan?
Met een formulier van je werkgever, en daar op school moet het ook nog langs verschillende mensen en dat is in minder dan vier dagen geregeld? Het klinkt niet erg geloofwaardig.
School moet bij een inspectiebezoek de afwezigheid kunnen verantwoorden. Daar staan flinke boetes op voor school. Waarom zouden ze voor jou risico lopen als niet alle documenten op orde zijn?
Isje
24-01-2026 om 09:34
Kampeerder schreef op 24-01-2026 om 09:29:
[..]
Hoe dan?
Met een formulier, een verklaring van je werkgever, en daar op school moet het ook nog langs verschillende mensen en dat is in minder dan vier dagen geregeld? Het klinkt niet erg geloofwaardig.
Ik heb een mail gestuurd de juiste contact personen op school, situatie uitgelegd. Mail terug ontvangen dat zij akkoord geven met daarbij de vraag of wij het nog officieel aan willen vragen.
Ted68
24-01-2026 om 09:49
Ik mocht als Kind ook eerder of later op vakantie, omdat mijn vader in ploegendienst werkte. En 1 keer in de 3 jaar ging dat gewoon niet anders
Daglichtlamp
24-01-2026 om 09:50
[..]
Hoe dan?
Met een formulier van je werkgever, en daar op school moet het ook nog langs verschillende mensen en dat is in minder dan vier dagen geregeld? Het klinkt niet erg geloofwaardig.
School moet bij een inspectiebezoek de afwezigheid kunnen verantwoorden. Daar staan flinke boetes op voor school. Waarom zouden ze voor jou risico lopen als niet alle documenten op orde zijn?
Voor een beroep op artikel 11.g van de leerplichtwet is een verklaring van de werkgever niet nodig. Een beroep op artikel 11.f is sowieso kansloos (dat kan alleen als niemand van het bedrijf in de schoolvakanties vanwege de aard van het beroep vrij kan krijgen).
RaSa
24-01-2026 om 09:53
[..]
Hoe dan?
Dat kan veel sneller hoor. Mijn dochter is vorig schooljaar halverwege het jaar overgegaan van regulier naar sbo. Bleken de meivakantie weken van de scholen af te wijken. Vakantie was allang geboekt. Mail gestuurd naar school en een dag later akkoord voor een extra week meivakantie.
Kampeerder
24-01-2026 om 09:55
Daglichtlamp schreef op 24-01-2026 om 09:50:
[..]
Voor een beroep op artikel 11.g van de leerplichtwet is een verklaring van de werkgever niet nodig. Een beroep op artikel 11.f is sowieso kansloos (dat kan alleen als niemand van het bedrijf in de schoolvakanties vanwege de aard van het beroep vrij kan krijgen).
Ik weet van piloten die in de zomer het ene jaar wel en het ander jaar geen vrij krijgen en die dan wel aanspraak kunnen maken op verlof voor hun kinderen. Dan kan dus de helft van het personeel wel en de andere helft geen vrij krijgen.
Kampeerder
24-01-2026 om 09:59
RaSa schreef op 24-01-2026 om 09:53:
[..]
Dat kan veel sneller hoor. Mijn dochter is vorig schooljaar halverwege het jaar overgegaan van regulier naar sbo. Bleken de meivakantie weken van de scholen af te wijken. Vakantie was allang geboekt. Mail gestuurd naar school en een dag later akkoord voor een extra week meivakantie.
Ik weet precies hoe dit gaat. Heb het meegemaakt. Kind staat dan wel dan op 'ziek' in het systeem. Via een officiële procedure kan het niet zonder documentatie. Er zijn scholen of directeuren die dat vrij makkelijk doen. Moeten ze geen inspectiebezoek krijgen.
Daglichtlamp
24-01-2026 om 10:03
Kampeerder schreef op 24-01-2026 om 09:59:
[..]
Ik weet precies hoe dit gaat. Heb het meegemaakt. Kind staat dan wel dan op 'ziek' in het systeem. Via een officiële procedure kan het niet zonder documentatie. Er zijn scholen of directeuren die dat vrij makkelijk doen. Moeten ze geen inspectiebezoek krijgen.
Zie dezelfde beleidsregel die ik eerder gedeeld heb. In principe is artikel 11f niet voor roosterproblemen bedoeld (maar school kan wel vrij geven op grond van artikel 11g).
Ysenda
24-01-2026 om 10:04
Kampeerder schreef op 24-01-2026 om 09:59:
[..]
Dat is dan hun probleem als je als ouder de toestemming zwart op wit hebt.