Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Team komt niet uit de zomervakantie

Isje

Isje

23-01-2026 om 19:29 Topicstarter

Euphoria schreef op 23-01-2026 om 18:11:

[..]

Die ervaring heb ik hier totaal niet. Al 3 jaar VO en al drie jaar juist die eerste week zo spannend vanwege veranderingen in klassensamenstelling, mentor, afspraken.
en ook de laatste week zou ik mijn kind inderdaad niet ontnemen.
Daarom dan ook dat ik niet zou kiezen voor een week eerder of een week later. Dan maar een ander soort vakantie.

Jij zou er niet voor kiezen, wat ook helemaal.prima is. Teamleider van school kwam vandaag nog naar mijn zoon om te vertellen dat zijn moeder (ik dus de reis mag gaan plannen) en het zo gaaf vind dat wij zulke reizen maken. Kortom, ik ga ervan uit dat de school hierin een juiste afweging had gemaakt.

Ik heb 7 jaar in het VO gewerkt. De eerste week is meestal boeken halen, rooster halen en met een beetje mazzel een soort kennismakingsgesprek/sportdag. De klassen zijn vaak hetzelfde tenzij er vakkenpakketten gekozen worden en ze daardoor de klassamenstelling veranderen. Er zijn heel kinderen afwezig in de eerste week. zeker als je te maken hebt met een VO waarin veel kinderen naar het buitenland gaan voor de vakantie vanwege herkomst of voor lange vakanties. 

Ik had hetzelfde gedaan als het met school mogelijk was!

je opent een topic en vraagt naar meningen en visies. Wanneer die meningen en visies er komen vraag je daarmee te stoppen. 🤨

ik zal dan vast de uitzondering op de regel zijn. Hier elk jaar een volledig nieuwe klassensamenstelling en behalve de eerste dag na vakantie alle dagen hele dagen een programma. 
hier zorgt dat elke keer voor spannende dagen in positieve als in minder positieve zin. En ja, hier zou dat dus echt invloed hebben op kinds welzijn.

Lees nu net dit topic door en ik werk zelf ook in de zorg. De vakantieplanning is vaak niet makkelijk daar weet ik alles van. Ik werk nu voor het intern uitzendbureau om meer grip te hebben op mijn rooster en dat bevalt me goed.

Mooi TO dat het voor jullie nu rond is maar wat ik verschrikkelijk vind is dat je bij mij de indruk wekt dat jij met je verre reis toch echt recht hebt op die 3 weken, het leest alsof iemand die met zijn 3 weken alleen in de tuin doorbrengt er minder recht op heeft. Het komt heel naar op mij over.

Mika2024 schreef op 23-01-2026 om 19:55:

Lees nu net dit topic door en ik werk zelf ook in de zorg. De vakantieplanning is vaak niet makkelijk daar weet ik alles van. Ik werk nu voor het intern uitzendbureau om meer grip te hebben op mijn rooster en dat bevalt me goed.

Mooi TO dat het voor jullie nu rond is maar wat ik verschrikkelijk vind is dat je bij mij de indruk wekt dat jij met je verre reis toch echt recht hebt op die 3 weken, het leest alsof iemand die met zijn 3 weken alleen in de tuin doorbrengt er minder recht op heeft. Het komt heel naar op mij over.

Haar collega’s willen toch ook perse 3 weken? En TO is ook flexibel geweest zodat iedereen 3 weken kan krijgen. 

Het komt naar op mij over om iemand een sneer te geven terwijl jezelf ervoor gekozen hebt om bij een uitzendbureau te werken om meer grip op je rooster te krijgen. 

Isje schreef op 23-01-2026 om 14:26:

[..]

En nee ik vind het ook niet ideaal, als niemand wil schuiven en collega's zonder kinderen of partner in het onderwijs willen 3 weken vrij (en daar mag iedereen zijn redenen voor hebben) dan is het wat het is.
Uiteindelijk welke keus je ook maakt het is nooit goed.

Waarom zouden mensen zonder kinderen of partner in het onderwijs willen schuiven en zelf met maar 2 weken genoegen nemen zodat jij 3 weken kan? Ik gun iedereen 3 weken vakantie, maar dit vind ik raar. Zo zou er elk jaar wel iets zijn, Pietje of Jantje doet iets bijzonders en het zijn dan weer de kindvrijen die zich moeten opofferen. 

Isje

Isje

23-01-2026 om 20:42 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 23-01-2026 om 20:29:

[..]

Waarom zouden mensen zonder kinderen of partner in het onderwijs willen schuiven en zelf met maar 2 weken genoegen nemen zodat jij 3 weken kan? Ik gun iedereen 3 weken vakantie, maar dit vind ik raar. Zo zou er elk jaar wel iets zijn, Pietje of Jantje doet iets bijzonders en het zijn dan weer de kindvrijen die zich moeten opofferen.

Je leest het verkeerd. Mijn collega zonder kinderen of een partner in het onderwijs die drie weken vakantie wil midden in de schoolvakanties wil niet schuiven. Ik met kinderen schuif wel en mijn kinderen missen de eerste week school. Geen ramp, maar vind dat juist bijzonder. Vind dat niet collegiaal te noemen.

Loeki72 schreef op 23-01-2026 om 20:28:

[..]

Haar collega’s willen toch ook perse 3 weken? En TO is ook flexibel geweest zodat iedereen 3 weken kan krijgen.

Het komt naar op mij over om iemand een sneer te geven terwijl jezelf ervoor gekozen hebt om bij een uitzendbureau te werken om meer grip op je rooster te krijgen.

Ik werk bijna de hele zomer, heb laatste week mei en eerste 2 week juni vakantie dat is al jaren zo dus jouw aanname dat ik daarom voor het intern uitzendbureau ben gaan werken klopt niet. Ik heb een aantal jaren terug een flinke burn out gehad en om die reden vind ik het fijn dat ik zelf kan bepalen hoeveel dagen achter elkaar ik werk en welke diensten.

Ik vind zelf dat ik niet sneer maar dat het voor mij leest alsof haar vakantie belangrijker is dan die van iemand die bijvoorbeeld thuis blijft.  Vind het gewoon naar lezen. Ik vind als niemand kan /wil schuiven tja dan moet iedereen water bij de wijn doen dus 2 of 2,5 week vakantie. En misschien als team zelf eens  kijken of je het vakantierooster rond kunt krijgen door extra te werken als je geen vakantie hebt.

Isje schreef op 23-01-2026 om 20:42:

[..]

Je leest het verkeerd. Mijn collega zonder kinderen of een partner in het onderwijs die drie weken vakantie wil midden in de schoolvakanties wil niet schuiven. Ik met kinderen schuif wel en mijn kinderen missen de eerste week school. Geen ramp, maar vind dat juist bijzonder. Vind dat niet collegiaal te noemen.

Ik snap zelf deze toevoeging niet zo goed eigenlijk. Mooi dat jij hebt geschoven, absoluut. Maar waarom die vergelijking tussen wel en geen kinderen? Dat begrijp ik niet zo. Het gaat toch om het niet willen schuiven als dat misschien wel had gekund, wat niet collegiaal is. Of de collega dan wel of geen kinderen heeft, is dan toch niet zo relevant?

Ik werk ook in de zorg, maar al een aantal jaren niet meer vast op een afdeling maar als flexer. Gelukkig maar.
Dat geouwehoer altijd met die vakanties. In nood langer blijven of extra terug komen. Geen probleem. Noodgedwongen  met minder personeel staan, geen probleem. Maar dan gaat een werkgever moeilijk doen over een vakantie want dat zou allemaal niet handig zijn en de continuïteit op de groep/afdeling niet ten goede komen. Dan moet er tijdens de vergaderingen tig keer over gesproken worden. En tegen de tijd dat het dan die op voorhand zwaar beladen zomerperiode is, dan zijn er mensen weg vanwege andere baan, zwanger of met verlof, of langdurig ziek. En dan heb je dus het halve jaar daar zo lang over gepraat tijdens vergaderingen.  En is het toch anders dan gepland.
Vind dat werkgevers in de zorg anno 2026 niet zo streng moeten zijn met dat geleuter over de vakantie. Iedereen met een zorgdiploma heeft de banen voor het oprapen. Waarom het je personeel dan zo moeilijk maken? Voor wat hoort wat. Gewoon goed managen als leidinggevende en op voorhand al wat uitzendkrachten  en flexers goed inwerken en werknemers zoveel mogelijk hun vakantievoorkeuren geven.

Mijn advies aan jou: gewoon boeken en anders ontslag nemen en elders gaan werken.

Ik geloof geen zak meer van dit topic sinds de laatste update. School mag deze week geen vrij geven, en de doorlooptijd sinds het openen van dit topic is nog geen week, veel te kort voor deze officiële  aanvraag bij school.

Ik denk dat TO een dikke duim heeft, of dat school de aanvraag niet werkelijk heeft goedgekeurd maar de kinderen die dagen ziek meldt of één of andere reden in hun administratie zet die op overmacht duidt. 

Best jammer om je kinderen de eerste week te laten missen. Elk jaar begin je na zes weken opnieuw met groepsvorming. Doordat de kinderen van TO een weekje later komen begint het proces in hun klassen na een week opnieuw. Deze actie treft de hele klas, niet alleen de kinderen van TO. 

Isje schreef op 23-01-2026 om 20:42:

[..]

Dat je kinderen de eerste schoolweek missen is jouw keuze 

Je doet nu een beetje voorkomen dat dat de schuld van je collega is, maar dat is natuurlijk niet zo

Groentetuin schreef op 24-01-2026 om 07:39:

[..]

Dat je kinderen de eerste schoolweek missen is jouw keuze

Je doet nu een beetje voorkomen dat dat de schuld van je collega is, maar dat is natuurlijk niet zo

Precies, dat is de keuze van de volwassene in deze. Niet van de kinderen.

Isje schreef op 23-01-2026 om 19:29:

[..]

Jij zou er niet voor kiezen, wat ook helemaal.prima is. Teamleider van school kwam vandaag nog naar mijn zoon om te vertellen dat zijn moeder (ik dus de reis mag gaan plannen) en het zo gaaf vind dat wij zulke reizen maken. Kortom, ik ga ervan uit dat de school hierin een juiste afweging had gemaakt.

Waarom zou een teamleider dat zeggen, waarom is het nodig dit op dit draadje te vermelden? Ook een vakantie naar een camping in Schubbekutteveen kan een lang gekoesterde wens zijn. 

Een goede teamleider zou juist zijn mening hier over buiten beschouwing moeten laten. 

Je hebt recht op verlof buiten de vakantie of niet, waar de reis dan naartoe gaat maakt geen zak uit. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.