Financiën en recht
Isje
18-01-2026 om 14:45
Team komt niet uit de zomervakantie
Hoi allemaal,
Ooit heb ik een sociale opleiding gedaan en heb er niks mee gedaan tot ik dit jaar vast liep op mijn huidige werk en heb inmiddels een baan in de zorg gevonden wat passend is bij mij. Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk
Dit jaar maak ik voor het eerst de vakantie aanvraag mee. De vakantie's moesten voor november doorgegeven worden en deze zijn afgewezen door de manager.
Sinds die tijd loopt het vast en lijkt er geen oplossing te komen voor de vakantie's. Meerdere keren heb ik hierover met mij. Manager gesproken en hij blijft mij terug verwijzen naar het team. Ook heb ik dit meerdere keren binnen het team bespreekbaar proberen te maken. Het lijkt erop dat er geen oplossing is en er willen te veel mensen vrij in de zomervakantie. (Inmiddels is er geopperd iedereen twee weken)
Zelf heb ik bij de aanvraag aangegeven dat ik drie weken vrij wil omdat wij (zoals wij ieder jaar doen) een verre reis willen maken. De kinderen zijn pubers en dit is het moment om te reizen met ze en ze zullen geen jaren meer mee op vakantie gaan.
daarnaast hoef ik in andere vakantie's geen vrij te hebben en ben bereid om alle komende feestdagen te werken. Kortom werk hoe leuk ook is vervangbaar, de tijd met de kinderen en de reizen die wij met elkaar maken niet.
Kortom ik wij willen inmiddels gaan boeken en zie de tickets alleen maar duurder worden, binnen het team lijken de vakantie's niet rond te komen. Ik wil het netjes oplossen, maar zie alleen niet hoe
haarklover
22-01-2026 om 21:40
Roos57 schreef op 22-01-2026 om 19:33:
[..]
Of ze zijn er wel
Zzp
Maar zijn te duur
Een probleem in de zorg was geloof ik dat ZZP'ers vaak de fijnste roosters kregen.
Want als je ze echt de R%&*-uren wilt geven, zullen ze inderdaad onbetaalbaar worden.
En in sommige gebieden van de zorg is het fijn als de patiënten vaste verzorgers hebben.
Maar je kunt natuurlijk wel de weken in juli en augustus 50% toeslag betalen.
Dat gebeurt in veel sectoren ook voor werken op zondag.
Rozi
23-01-2026 om 12:47
haarklover schreef op 22-01-2026 om 21:40:
[..]
Een probleem in de zorg was geloof ik dat ZZP'ers vaak de fijnste roosters kregen.
Want als je ze echt de R%&*-uren wilt geven, zullen ze inderdaad onbetaalbaar worden.En in sommige gebieden van de zorg is het fijn als de patiënten vaste verzorgers hebben.
Maar je kunt natuurlijk wel de weken in juli en augustus 50% toeslag betalen.
Dat gebeurt in veel sectoren ook voor werken op zondag.
Dat is echt raar en niet te vergelijken met op zondag werken. Veel mensen kunnen enkel in juli en augustus op vakantie.Dan straf je ze daarvoor ook nog eens.
Isje
23-01-2026 om 13:14
kleine update! Niemand in het team heeft willen schuiven en bijna iedereen wil drie weken vrij zijn. Als het goed is, is het nu zo goed als rond.
Uiteindelijk ben ik gaan schuiven zodat bij iedereen de vakantie's door kunnen gaan. Omdat ik verwacht dat de scholen in de eerste week nog niet veel doen heb ik de scholen van de kinderen gevraagd of ik de zomervakantie mag verlengen met een week, hiervoor heb ik akkoord gekregen.
Ik heb wel aangegeven dat wanneer het nog niet goed is, ik niet nog meer ga schuiven en dit is ook wat het is.
Daglichtlamp
23-01-2026 om 13:33
Eigenlijk vind ik dat onbegrijpelijk van school. Jij geeft aan dat je kinderen juist school lastig vinden. Dan is juist de eerste week belangrijk waar alle nieuwe dingen weer uitgelegd worden, hoe werken zaken, hoe worden vakken aangeboden etc.
School mag trouwens ook geen vrij geven voor deze reden. Of ze moeten het onder vrijstelling op grond van artikel 11g van de leerplichtwet geschaard hebben (maar dat is eigenlijk bedoeld voor onvoorziene omstandigheden zoals een overlijden of zo).
Vrijstelling op grond van artikel 11f (bedoeld voor ouders die geen enkele schoolvakantie 2 weken vrij kunnen nemen) , sluit expliciet de mogelijkheid uit om de eerste twee weken van het schooljaar vrij te vragen, juist omdat de start van het schooljaar als belangrijk gezien wordt.
Greyli
23-01-2026 om 14:09
Isje schreef op 23-01-2026 om 13:14:
kleine update! Niemand in het team heeft willen schuiven en bijna iedereen wil drie weken vrij zijn. Als het goed is, is het nu zo goed als rond.
Uiteindelijk ben ik gaan schuiven zodat bij iedereen de vakantie's door kunnen gaan. Omdat ik verwacht dat de scholen in de eerste week nog niet veel doen heb ik de scholen van de kinderen gevraagd of ik de zomervakantie mag verlengen met een week, hiervoor heb ik akkoord gekregen.
Ik heb wel aangegeven dat wanneer het nog niet goed is, ik niet nog meer ga schuiven en dit is ook wat het is.
Wat ontzettend fijn dat school akkoord geeft ♡
Zo zouden meer scholen moeten zijn.
Ik werkte op een school waar de vrijdag voor zomervakantie altijd de absentie moest worden doorgegeven. Let wel, die dag deden we echt niks anders behalve spelletjes spelen of film kijken. De directie kwam letterlijk in elk lokaal zelf kijken of de absentie klopte..
Nu maar snel boeken TO veel plezier.
Greyli
23-01-2026 om 14:11
Daglichtlamp schreef op 23-01-2026 om 13:33:
Eigenlijk vind ik dat onbegrijpelijk van school. Jij geeft aan dat je kinderen juist school lastig vinden. Dan is juist de eerste week belangrijk waar alle nieuwe dingen weer uitgelegd worden, hoe werken zaken, hoe worden vakken aangeboden etc.
School mag trouwens ook geen vrij geven voor deze reden. Of ze moeten het onder vrijstelling op grond van artikel 11g van de leerplichtwet geschaard hebben (maar dat is eigenlijk bedoeld voor onvoorziene omstandigheden zoals een overlijden of zo).
Vrijstelling op grond van artikel 11f (bedoeld voor ouders die geen enkele schoolvakantie 2 weken vrij kunnen nemen) , sluit expliciet de mogelijkheid uit om de eerste twee weken van het schooljaar vrij te vragen, juist omdat de start van het schooljaar als belangrijk gezien wordt.
De start is belangrijk, maar dat komt wel goed. Ik vind het juist heel fijn dat TO open en eerlijk het 'probleem' op tafel heeft gelegd bij school en op basis daarvan vrij heeft gekregen. Je moet ze de kost geven die de eerste schoolweek 'ziek' zijn.
Isje
23-01-2026 om 14:26
Daglichtlamp schreef op 23-01-2026 om 13:33:
Wij hebben het niet over kinderen die niet gaan starten in de eerste, ze weten inmiddels hun weg wel op school en zijn bekend met de vakken en de lessen die ze krijgen. Mijn ervaring is dat ze de eerste week niet veel doen en zijn vooral druk met de brugklassers die instromen.
Hoe kom jij erbij dat school geen vrij mag geven door deze reden. School heeft de mogelijkheid om 10 dagen per jaar vrij te geven voor uitzonderlijke situatie. Dit is niet aan leerplicht maar aan de school zit hierover heb ik contact gehad met leerplicht.
En nee ik vind het ook niet ideaal, als niemand wil schuiven en collega's zonder kinderen of partner in het onderwijs willen 3 weken vrij (en daar mag iedereen zijn redenen voor hebben) dan is het wat het is.
Uiteindelijk welke keus je ook maakt het is nooit goed.
Miraval
23-01-2026 om 14:38
Fijn TO dat het geregeld is! En dat school ook mee wil werken. Die eerste week gebeurd er allemaal nog niet zoveel spannends als ze al wat ouder zijn, en mijn ervaring is dat het dan ook een rommeltje is in de roosters nog...
Isje
23-01-2026 om 15:03
Miraval schreef op 23-01-2026 om 14:38:
Fijn TO dat het geregeld is! En dat school ook mee wil werken. Die eerste week gebeurd er allemaal nog niet zoveel spannends als ze al wat ouder zijn, en mijn ervaring is dat het dan ook een rommeltje is in de roosters nog...
Dit is precies de reden waarom wij hiervoor kiezen. Hadden ook kunnen kijken naar de mei vakantie, vind dan een week missen niet haalbaar.
Daglichtlamp
23-01-2026 om 15:25
Isje schreef op 23-01-2026 om 14:26:
[..]
Hoe kom jij erbij dat school geen vrij mag geven door deze reden. School heeft de mogelijkheid om 10 dagen per jaar vrij te geven voor uitzonderlijke situatie. Dit is niet aan leerplicht maar aan de school zit hierover heb ik contact gehad met leerplicht.
Er is gewoon een beleidsregel voor de toepassing van artikel 11g: https://wetten.overheid.nl/BWBR0031787/2020-11-25
Euphoria
23-01-2026 om 17:35
Isje schreef op 23-01-2026 om 14:26:
[..]
Wij hebben het niet over kinderen die niet gaan starten in de eerste, ze weten inmiddels hun weg wel op school en zijn bekend met de vakken en de lessen die ze krijgen. Mijn ervaring is dat ze de eerste week niet veel doen en zijn vooral druk met de brugklassers die instromen.
En nee ik vind het ook niet ideaal, als niemand wil schuiven en collega's zonder kinderen of partner in het onderwijs willen 3 weken vrij (en daar mag iedereen zijn redenen voor hebben) dan is het wat het is.
Uiteindelijk welke keus je ook maakt het is nooit goed.
Ieder zijn keuze, mijn keuze zou het niet zijn. Eerste week is zo ontzettend belangrijk voor de groepsdynamiek in een klas, waar jouw kinderen vervolgens het hele schooljaar in moeten zien te vertoeven.
Dan zou ik liever de laatste week van het schooljaar daarvoor vrij hebben geprobeerd te krijgen.
maar eigenlijk zou ik mijn vakantie op ondergeschikt plan stellen in deze en me aanpassen aan de vakantie versus schoolweken.
Het welzijn van de kinderen gaat voor alles.
CharlieB
23-01-2026 om 17:51
Euphoria schreef op 23-01-2026 om 17:35:
[..]
Ieder zijn keuze, mijn keuze zou het niet zijn. Eerste week is zo ontzettend belangrijk voor de groepsdynamiek in een klas, waar jouw kinderen vervolgens het hele schooljaar in moeten zien te vertoeven.
Dan zou ik liever de laatste week van het schooljaar daarvoor vrij hebben geprobeerd te krijgen.
maar eigenlijk zou ik mijn vakantie op ondergeschikt plan stellen in deze en me aanpassen aan de vakantie versus schoolweken.Het welzijn van de kinderen gaat voor alles.
Nou dat valt wel mee toch nadat je de brugklas voorbij bent?
Als ik even terugkijk naar mijn schooltijd zou ik liever de eerste week missen dan de laatste week. Ik vond dat saamhorigheidsgevoel groter in de laatste week namelijk.
Idealiter zou de vakantie zeker passen bij de schoolweken. Dat lukt nu niet. Dan kun je inderdaad een weekje korter of een weekje later aan school beginnen (mits school dat toelaat, en dat doen ze in dit geval). Bij beide opties denk ik dat het welzijn van de kinderen niet in het geding komt eerlijk gezegd.
Euphoria
23-01-2026 om 18:11
CharlieB schreef op 23-01-2026 om 17:51:
[..]
Nou dat valt wel mee toch nadat je de brugklas voorbij bent?
Als ik even terugkijk naar mijn schooltijd zou ik liever de eerste week missen dan de laatste week. Ik vond dat saamhorigheidsgevoel groter in de laatste week namelijk.
Idealiter zou de vakantie zeker passen bij de schoolweken. Dat lukt nu niet. Dan kun je inderdaad een weekje korter of een weekje later aan school beginnen (mits school dat toelaat, en dat doen ze in dit geval). Bij beide opties denk ik dat het welzijn van de kinderen niet in het geding komt eerlijk gezegd.
Die ervaring heb ik hier totaal niet. Al 3 jaar VO en al drie jaar juist die eerste week zo spannend vanwege veranderingen in klassensamenstelling, mentor, afspraken.
en ook de laatste week zou ik mijn kind inderdaad niet ontnemen.
Daarom dan ook dat ik niet zou kiezen voor een week eerder of een week later. Dan maar een ander soort vakantie.
CharlieB
23-01-2026 om 19:01
Euphoria schreef op 23-01-2026 om 18:11:
[..]
Die ervaring heb ik hier totaal niet. Al 3 jaar VO en al drie jaar juist die eerste week zo spannend vanwege veranderingen in klassensamenstelling, mentor, afspraken.
en ook de laatste week zou ik mijn kind inderdaad niet ontnemen.
Daarom dan ook dat ik niet zou kiezen voor een week eerder of een week later. Dan maar een ander soort vakantie.
Het zou ook niet direct mijn keuze zijn, maar ik vind het ook wat zwaar om het welzijn van de kinderen in de discussie te gooien. Ik vind het wat suggestief klinken eigenlijk. De impact zal misschien kindafhankelijk en ook schoolafhankelijk (klassensamenstelling veranderde bij ons de laatste drie jaar niet) zijn. Niet voor iedereen is die eerste week zo ontzettend belangrijk of zo bepalend meer voor de groepsdynamiek. Ik denk dat TO die afweging wel kan maken voor (en misschien wel met) haar kinderen en school ziet ook geen bezwaar.
Isje
23-01-2026 om 19:07
Iedereen mag hierin zijn eige keuze maken. Wat ik al schreef het is nooit goed. In de eerste instantie heb ik gevraagd of ik ergs in de 6 weken 3 weken vrij kon krijgen op het moment dat het passen is binnen het team.
Omdat veel mensen tegelijk worden moest er geschoven worden en heb de vakantie een week naar voren geschoven omdat de kinderen een week eerder vrij zijn. Ook dit bleek niet haalbaar te zijn in de planning. Nu uiteindelijk voor de tweede keer geschoven en de vakantie met een week verlengd met toestemming van school, kinderen, school en wij vinden het prima.
Wellicht kunnen we nu stoppen met overal waar van te vinden. Want hoe dan ook je doet het nooit goed