Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Team komt niet uit de zomervakantie

krulliebollie schreef op 19-01-2026 om 20:23:

hoe kunnen we het werken in de zorg onaantrekkelijker maken aangezien er toch geen bergen vacatures zijn.. zorgen dat mensen niet 3 weken aaneengesloten op vakantie kunnen in de zomer als ze afhankelijk zijn van de zomervakantie en dat dit door anderen volledig normaal gevonden wordt

Ik vind het ook niet normaal. Je zal maar net in een team zitten waarvan het merendeel schoolgaande kinderen heeft. 

Ysenda schreef op 19-01-2026 om 16:39:

[..]

En soms is dan 3 weken aaneengesloten in de zomervakantie niet mogelijk wegens teamconstraints. En dan kan er idd gezegd worden: 2 weken is de max in de zomerperiode, als je 3 weken aaneengesloten wil hebben moet dat buiten de zomerperiode.

Nee, dat mag een werkgever niet doen, want die mag niet bepalen wanneer jij vakantie neemt en hoe lang. De continuïteit moet gewaarborgd zijn ja, maar daar is de werkgever ook een partij in. Die moet zorgen dat er genoeg tijdelijke krachten beschikbaar zijn in het hoogseizoen of verschillende teams dusdanig in delen dat ze het met eigen personeel kunnen rondbreien. Flexibiliteit hoeft niet alleen van de werknemers te komen. Op deze manier wil niemand met kinderen nog in de zorg(gaan) werken.

Wilgenkatje- schreef op 19-01-2026 om 20:39:

TO, je hebt het allemaal goed uitgelegd.
Vakantie is voor iedereen belangrijk, of je nou drie weken op de Veluwe bent of drie weken in Vietnam. De zomerperiode is lastig omdat bijna elke medewerker dan dringende wensen heeft om uitleenlopende redenen. Daarin moet iedereen schipperen, de ene zomervakantie heb je meer geluk dan de andere. En als je net nieuw bent, is het wijs je bescheiden op te stellen en wat credits op te bouwen. Zo is dat nu eenmaal.

Zorg gaat 24/7 door en voor de mensen die zorg krijgen is de zomer vaak sowieso een lastige tijd omdat vaste krachten, vertrouwde mantelzorgers en vrijwilligers er ook op uit gaan.
Wie van zorg afhankelijk is, heeft daar totaal geen invloed op en moet afwachten hoe de puzzel gelegd wordt. Goed om daar ook even bij stil te staan.

En dat TO verder alle andere vakanties en feestdagen gewoon wil werken levert haar geen credits op? Daar mag een werkgever ook blij mee zijn. Het is niet én én én wat ze vraagt. 

Altijd pieken zonder vangnet

De termen ‘piek’ en ‘ziek’ zijn in de zorg al lang geen incident meer. De zorgvraag is hoog en groeit verder, er is een structureel tekort aan zorgprofessionals, de werkdruk neemt alsmaar toe en het ziekteverzuim onder zorgpersoneel blijft hoog. ‘Piek’ en ‘ziek’ zijn er dus altijd. In vakantieperiodes krijgt personeel in een dienstverband normaal gesproken de ruimte voor herstel en te genieten van vrije tijd. Even geen groepsapp met de vraag om een extra dienst te werken, even geen ziekmeldingen van de ochtend oplossen en even de mentale en fysieke belasting los laten. Een vakantie op het moment dat het zorgmedewerker en hun naasten uitkomt en daar zelf voor kunnen kiezen is goud waard. Het is iets wat enorm bijdraagt aan het ervaren van een evenwichtige werk- en privé balans.

Goed werkgeverschap kan niet zonder genoeg zorgprofessionals

Zolang zorgorganisaties zelfs ‘nee’ moeten verkopen op vakantieaanvragen, kunnen we nog niet spreken van goed werkgeverschap. Een praktijkvoorbeeld als deze laat zien dat goed werkgeverschap direct gekoppeld is aan de beschikbaarheid van voldoende zorgmedewerkers. Zowel het vaste personeel als de flexibele schil spelen daarbij een cruciale rol. Zonder voldoende zorgmedewerkers, neemt de werkdruk, frustratie en ontevredenheid toe. Dat heeft niet te maken met de werkvorm ‘vast’, ‘flex’ of ‘zzp’, maar is afhankelijk van voldoende collega’s. Als goed werkgeverschap het uitgangspunt moet worden dan red je dat niet zonder zzp’ers.

https://www.zorginterventiegroep.nl/zonder-flexibele-schil-wordt-ook-3-weken-zomervakantie-onmogelijk/

Smulkruimel schreef op 19-01-2026 om 21:20:

[..]

En dat TO verder alle andere vakanties en feestdagen gewoon wil werken levert haar geen credits op? Daar mag een werkgever ook blij mee zijn. Het is niet én én én wat ze vraagt.

Nee dat levert geen credits op waar daar zitten de tekorten niet. Over het algemeen werk je bijvoorbeeld of Pasen of Pinksteren, en er zijn weinig mensen die perse allebei vrij willen. Dus daar is genoeg personeel. Ook omdat de feestdagen nog wat extra ORT opleveren.

hoe kunnen we het werken in de zorg onaantrekkelijker maken aangezien er toch geen bergen vacatures zijn.. zorgen dat mensen niet 3 weken aaneengesloten op vakantie kunnen in de zomer als ze afhankelijk zijn van de zomervakantie en dat dit door anderen volledig normaal gevonden wordt

Nou precies.  En eigenlijk hebben we onze rust juist hard nodig. Ik neem er zelf geen 3 omdat ik anders de rest van het jaar niet trek ( daarom verdeel ik het)

Maar als ik een week extra vakantie had zou ik er ook 3 achter elkaar willen.

Ambra schreef op 19-01-2026 om 21:48:

[..]

Nee dat levert geen credits op waar daar zitten de tekorten niet. Over het algemeen werk je bijvoorbeeld of Pasen of Pinksteren, en er zijn weinig mensen die perse allebei vrij willen. Dus daar is genoeg personeel. Ook omdat de feestdagen nog wat extra ORT opleveren.

In het verzorgingshuis waar mijn vader vorig jaar een tijd is opgenomen, kregen ze met kerst en pasen de roosters niet rond omdat bijna iedereen wilde vrij zijn. 

Ook van vriendinnen in de zorg hoor ik toch vaak dat feestdagen altijd "gedoe" zijn om de bezetting rond te krijgen en collega's dreigen zich dan gewoon ziek te melden als ze geen vrij kunnen krijgen. Dat vind ik overigens ook geen mentaliteit. Lang niet overal zijn de feestdagen geliefde werkdagen.

Een oplossing voor de vakantieproblemen in de zorg heb ik ook niet hoor. Als ik allemaal zo hoor en lees moet je er heel wat voor over hebben om nog in de zorg te willen werken hoe sommige werkgevers met hun mensen om gaan. En dan heb ik het niet alleen over geen 3 weken vakantie kunnen krijgen.

En florence is ook al overleden 

Verkeerd topic

Als ik jong zou zijn en dit topic zou lezen zou ik sowieso niet voor de zorg kiezen. Ik werk er inmiddels 35 jaar in, maar ben blij dat mijn naasten er niet voor hebben gekozen.
Bij mijn werk zijn zowel de vakanties ( lees juli t/m half oktober) als de feestdagen problematisch en is er bijna altijd geschuif of loten nodig. En heb je sowieso een niet echt fijn rooster in die periodes. 
Voor meerdere (ex)collega’s is dat een reden om zzp’er te worden.

Neweve schreef op 19-01-2026 om 11:31:

[..]

De wetgeving zegt dat je minimaal 1 keer per jaar 2 aaneengesloten weken moet krijgen. De cao ziekenhuizen spreekt over 3 weken.

Artikel 12: De werknemer kan tenminste aanspraak maken op een vakantie van drie weken aaneengesloten met inbegrip van de weekends daaraan voorafgaand en daarop aansluitend."

@to, contact opnemen met de vakbond is dus ook nog een optie. Die kunnen je mogelijk helpen deze puzzel te leggen. (Als is dat eigenlijk de taak van de manager).

En zzp in de zorg kan gewoon, als het maar een duidelijke opdracht is (en dat is vakantie vervanging). Je moet de zzp alleen niet na de vakantie verlengen want dan wordt het snel een "verkapt" dienstverband.

Mijn schoonzus werkt op die manier in de vakanties veel om buiten de schoolvakanties vaker/langer op vakantie te gaan.

Artikel 12 zegt niets over dat dat in de schoolvakanties moet zijn

@TO, ik hoop dat je eruit komt op je werk en lekker 3 weken op reis kan met je gezin. En lukt dat niet maak dan een keuze die voor jou de juiste is.

Verbaas me elke keer weer als het om werken in de zorg gaat dat je je als werknemer vaak helemaal moet wegcijferen voor je werk en je er heel wat voor over moet hebben om er te mogen werken. Alles en iedereen is belangrijker dan jij zelf en dat dat door velen heel normaal gevonden wordt.
En als ik dan lees in topics dat 1x per jaar een personeelsuitje waarvan 2 uur in eigen tijd of een half uur extra reistijd voor velen al een groot probleem is dan snap ik daar helemaal niets van als ik hier dan zie hoeveel je je maar moet opofferen als je in de zorg werkt.

Ploef schreef op 20-01-2026 om 07:38:

[..]

Artikel 12 zegt niets over dat dat in de schoolvakanties moet zijn

Ik vind dit echt zo'n managers of hr opmerking volgens je cao heb je er recht op maar alleen op een moment dat niemand anders wil en er last van heeft.

Volgens de wet heeft iedere werknemer recht op twee aaneengesloten weken en als je dan in de cao anders afspreekt moet dat gewoon jaar rond kunnen. De werkgever is ook accord gegaan met deze cao en heeft daardoor wel een inspanning plicht om in iedergeval te proberen om dat voor zoveel mogelijk mensen mogelijk te maken. Achterover leunen en zeggen zoek het maar uit met je team is dat in iedergeval niet.

Wat is een cao nog waard als er zo makkelijk mee wordt omgesprongen vaak is zo'n verbetering van arbeidsvoorwaarden ook gegeven in plaats van een loonsverhogingen. 

Als iets wat in de cao staat in bepaalde periodes niet haalbaar is wees daar dan ook eerlijk in als je iemand aanneemt. Geen leuke verrassing als je daar pas achter komt op het moment dat je een vakantie wilt boeken. 

Ik zelf zou nooit een baan waar ik drie weken in de schoolvakantie vrij kan nemen opgeven voor een nieuwe baan waar dat niet kan. De topicstarters achteraf waarschijnlijk ook niet.

Tuinfluiter schreef op 20-01-2026 om 09:11:

[..]

Ik zelf zou nooit een baan waar ik drie weken in de schoolvakantie vrij kan nemen opgeven voor een nieuwe baan waar dat niet kan. De topicstarters achteraf waarschijnlijk ook niet.

Ik denk de meeste mensen niet. Werk moet in je leven passen, als het andersom is kost het je teveel. 

Smulkruimel schreef op 20-01-2026 om 08:22:

@TO, ik hoop dat je eruit komt op je werk en lekker 3 weken op reis kan met je gezin. En lukt dat niet maak dan een keuze die voor jou de juiste is.

Verbaas me elke keer weer als het om werken in de zorg gaat dat je je als werknemer vaak helemaal moet wegcijferen voor je werk en je er heel wat voor over moet hebben om er te mogen werken. Alles en iedereen is belangrijker dan jij zelf en dat dat door velen heel normaal gevonden wordt.
En als ik dan lees in topics dat 1x per jaar een personeelsuitje waarvan 2 uur in eigen tijd of een half uur extra reistijd voor velen al een groot probleem is dan snap ik daar helemaal niets van als ik hier dan zie hoeveel je je maar moet opofferen als je in de zorg werkt.

Mijn man werkt in een 5 ploegendienst en als je volgens het rooster kerst en oud & nieuw moet werken, heb je pech. Hetzelfde geldt voor de rest van de feestdagen, als je ingeroosterd bent werk je op een feestdag. En ook voor vakanties zijn er regels: of de eerste drie weken of de laatste drie weken en mensen met schoolgaande kinderen hebben voorrang. Wil je iets anders: pech. Niet alleen in de zorg zijn er regels om het bedrijf door te laten gaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.