Financiën en recht
Isje
18-01-2026 om 14:45
Team komt niet uit de zomervakantie
Hoi allemaal,
Ooit heb ik een sociale opleiding gedaan en heb er niks mee gedaan tot ik dit jaar vast liep op mijn huidige werk en heb inmiddels een baan in de zorg gevonden wat passend is bij mij. Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk
Dit jaar maak ik voor het eerst de vakantie aanvraag mee. De vakantie's moesten voor november doorgegeven worden en deze zijn afgewezen door de manager.
Sinds die tijd loopt het vast en lijkt er geen oplossing te komen voor de vakantie's. Meerdere keren heb ik hierover met mij. Manager gesproken en hij blijft mij terug verwijzen naar het team. Ook heb ik dit meerdere keren binnen het team bespreekbaar proberen te maken. Het lijkt erop dat er geen oplossing is en er willen te veel mensen vrij in de zomervakantie. (Inmiddels is er geopperd iedereen twee weken)
Zelf heb ik bij de aanvraag aangegeven dat ik drie weken vrij wil omdat wij (zoals wij ieder jaar doen) een verre reis willen maken. De kinderen zijn pubers en dit is het moment om te reizen met ze en ze zullen geen jaren meer mee op vakantie gaan.
daarnaast hoef ik in andere vakantie's geen vrij te hebben en ben bereid om alle komende feestdagen te werken. Kortom werk hoe leuk ook is vervangbaar, de tijd met de kinderen en de reizen die wij met elkaar maken niet.
Kortom ik wij willen inmiddels gaan boeken en zie de tickets alleen maar duurder worden, binnen het team lijken de vakantie's niet rond te komen. Ik wil het netjes oplossen, maar zie alleen niet hoe
Kampeerder
19-01-2026 om 12:41
Isje schreef op 19-01-2026 om 10:54:
[..]
Eh ja die drie weken zijn belangrijk voor mij en ook voor andere collega's
Ik heb een week kunnen schuiven en aangegeven dat ik 3 weken vakantie wil op het moment dat het in de planning het beste uit komt.
Als er iemand 2 x in de vakantie vrij wil waarin 1 keer 1 week en 1 keer 2 weken.
Of iemand wil 2 keer 2 weken vrij in een drukke periode en als collega's ergens in die 6 weken de middelste weken vakantie willen vind ik dat allemaal prima en denk je zou je reden ervoor hebben.
Mijn conclusie is dan wel dat mijn wensen van drie aaneengesloten weken niet gek zijn.
Dat is lekker makkelijk kletsen natuurlijk.
Die vraag zal niet veel voorkomen. Als werkgever is het handig om de plaatselijke zomervakantie op te delen in eerste drie en laatste drie weken, dan kun je zo veel mogelijk mensen drie weken geven. Bij mijn man op werk doen ze dat ook zo. Mensen die week 2,3,4 of 3,4,5 willen kiezen eerst voor eerste of laatste drie weken. Als dat rond is kan er gekeken worden naar afwijkende vragen. Soms lukt dat, soms niet.
Neweve
19-01-2026 om 12:47
Ginevra schreef op 19-01-2026 om 12:18:
[..]
Daar staat niet dat dat midden in de zomervakantie moet zijn. Met 3 weken in september of april voldoet werkgever ook aan die verplichting. Alleen dat wil TO niet.(en "jamaar dan hebben de kinderen vakantie" is voor die wet geen argument. De wet zegt alleen dat je recht hebt op die aaneengesloten weken. Niet dat je die op een moment dat het jou uitkomt moet kunnen opnemen. Anderen hebben namelijk óók geldige redenen om in het hoogseizoen te willen)
Volgens mij moet het bedrijf zwaarwegende redenen aangeven voor het weigeren van een vakantie. Te weinig mensen kan een zwaarwegende reden zijn. Tegelijkertijd als je het al in november moet aangeven heeft je werkgever een half jaar om back-up te regelen (of zorg af te schalen).
Wat TO gaat doen op vakantie zou er niet toe moeten doen. Ook als je naar Frankrijk wilt is langer weg fijn zodat je de reis ook ontspannen met eventueel een tussenstop kan doen.
En tuurlijk vanuit het teamgevoel moet je soms meebewegen (en dan in juli ipv in augustus op vakantie), maar 3 weken zomer moet gewoon kunnen. Met 3 ipv 2 weken moet je misschien wel wat flexibeler zijn qua periode. Dus als je stelling ik wil x tot y augustus wordt het lastig, als je zegt ik wil 3 aaneengesloten weken in deze periode moet het toch te puzzelen zijn.
@to, is het mogelijk om op een donderdagavond te vertrekken en op maandag terug te komen, zo kan je met 2,5e week toch 3 weekenden weg zijn. Mogelijk overlapt het dan ook minder met collegas waardoor het bezetting probleem kleiner wordt.
Nu heb ik makkelijk praten, ik werk ook in de zorg maar mijn team heeft aan 2/9 genoeg bezetting (al blijven er dan wel taken liggen). Kwam afgelopen jaar 1 lang weekend voor, de rest waren we met 3-6 mensen. Zelfs met iemand die 5 weken op vakantie ging kwamen we eruit. (Voor meer dan 3 weken moet je wel aparte toestemming krijgen, 0-3 wordt goedgekeurd en als het knelt in de bezetting bespreken we dat in het team overleg).
Neweve
19-01-2026 om 12:52
Kampeerder schreef op 19-01-2026 om 12:41:
[..]
Die vraagt zal niet veel voorkomen. Als werkgever is het handig om de plaatselijke zomervakantie op te delen in eerste drie en laatste drie weken, dan kun je zo veel mogelijk mensen drie weken geven. Bij mijn man op werk doen ze dat ook zo. Mensen die week 2,3,4 of 3,4,5 willen kiezen eerst voor eerste of laatste drie weken. Als dat rond is kan er gekeken worden naar afwijkende vragen. Soms lukt dat, soms niet.
Niet perse toch?
Als het meer verdeeld wordt heb je alleen in week 3 en 4 een mogelijke onderbezetting (dan zijn er mogelijk 3/4 mensen op vakantie). Voorbeeld: 123, 234, 345, 456
Daartegenover staat dat degene die ik week 1 weg is waarschijnlijk in week 4 meer kan werken. (En week 6 in week 3).
En als je dan iemand die 1,5,6 weg wil heb je gelijk de buffer op week 3/4.
Ginevra
19-01-2026 om 12:56
Neweve schreef op 19-01-2026 om 12:47:
Wat TO gaat doen op vakantie zou er niet toe moeten doen. Ook als je naar Frankrijk wilt is langer weg fijn zodat je de reis ook ontspannen met eventueel een tussenstop kan doen.
Zeker, ik snap heel goed dat het fijn is 3 weken aaneengesloten vrij te hebben. Dat geldt ook als je op de camping op de Veluwe gaat staan. Dus de wens om drie weken achter elkaar vrij te hebben, en de wens om in het hoogseizoen te gaan, en trouwens ook de wens om verre reizen te maken vind ik allemaal begrijpelijk.
Waar het wat mij betreft clasht, is dat TO de combinatie van al haar wensen tegelijk noodzaak vindt (want het is ver vliegen dus het moet lang) en dat dat elk jaar allemaal op haar manier moet en geen onderscheid maakt tussen "dit is noodzaak" en "dit is eigen keuze".
En dat andere mensen ook wensen hebben die net zo legitiem zijn. Want partner in het onderwijs, of ze willen naar dat ene Amerikaanse festival dat middenin de zomer zit, of opa en oma trakteren de hele familie op een vakantie.
Ik heb in de mijn allereerste reactie van dit topic al gezegd dat het onmogelijk is al die belangen en wensen te wegen, en dat het dus eerlijk is als er een roulatiesysteem is. De ene keer mag jij als eerste je tijdvak kiezen, en volgend jaar weer iemand anders.
Dus het lijkt mij dat de werkgever een knoop moet doorhakken: een roulatiesysteem dat vastligt, zodat iedereen ook op tijd weet waar hij aan toe is, en dat ook blijft bestaan als er een andere teamleider komt.
Edit, het was niet de eerste reactie maar mijn eerste reactie
Kampeerder
19-01-2026 om 13:01
Neweve schreef op 19-01-2026 om 12:52:
[..]
Niet perse toch?
Als het meer verdeeld wordt heb je alleen in week 3 en 4 een mogelijke onderbezetting (dan zijn er mogelijk 3/4 mensen op vakantie). Voorbeeld: 123, 234, 345, 456
Daartegenover staat dat degene die ik week 1 weg is waarschijnlijk in week 4 meer kan werken. (En week 6 in week 3).
En als je dan iemand die 1,5,6 weg wil heb je gelijk de buffer op week 3/4.
De meeste mensen vragen drie weken aaneengesloten hoor. Dus als iemand 3,4,5 wil is er voor een ander nog maar 1,2 en 6 beschikbaar. Dat kan alleen uit als iemand bijvoorbeeld 0,1,2 wil of 6,7,8.
Extra werken is voor ouders met kinderen ook niet te doen vaak, door gebrek aan opvang.
Lang geleden had ik ook zo'n leidinggevende. Die bedacht dat iedereen die in de zomer op vakantie wilde de andere weken dan wel zo goed als fulltime kon werken. Kreeg je terug in tijd voor tijd, niet in salaris. Maar dan moest ik wel kinderopvang inkopen die werken. Hele dagen bso, en dan kreeg ik in oktober tijd voor tijd, op dagen dat de kinderen op school zaten en ik alleen maar nso nodig had.
Dat werd een heel dure vakantie. (Was nog voor de tijd van toeslagen dus al die uren kwamen voor eigen rekening terwijl er geen extra inkomen was.)
Bakblik
19-01-2026 om 13:22
Kampeerder schreef op 19-01-2026 om 12:41:
[..]
Die vraagt zal niet veel voorkomen. Als werkgever is het handig om de plaatselijke zomervakantie op te delen in eerste drie en laatste drie weken, dan kun je zo veel mogelijk mensen drie weken geven. Bij mijn man op werk doen ze dat ook zo. Mensen die week 2,3,4 of 3,4,5 willen kiezen eerst voor eerste of laatste drie weken. Als dat rond is kan er gekeken worden naar afwijkende vragen. Soms lukt dat, soms niet.
Wij zitten op de grens van midden en noord. Ik had 3 jaar lang de jongste op basisonderwijs in midden en de oudste op vo in noord. De top van het ongemak was 4 weken gemeenschappelijk vakantie. Man werkt in noord en we zijn er altijd uit gekomen dat we 14-18 dagen weg konden als gezin. Dat is wel een kwestie van geven en nemen geweest.
Wat voor ons een paar keer DE redding bleek: De vakantie laten beginnen en eindigen midden in de week. Was man nog op woensdag op het werk om dingen over te dragen aan de collega die zijn werk moest overnemen. Dat was voor die collega weer de eerste werkdag na de vakantie. Donderdag en vrijdag de kampeerspullen inpakken en zaterdag weg om 14-16 dagen te kamperen en dan voor het weekend weer 1 of 2 dagen werken. Heb je toch 3 aaneengesloten weken vrij maar hindert anderen niet teveel. Ook nu de kinderen niet altijd meer mee gaan (21 en 24) doen we het nog steeds zo.
Neweve
19-01-2026 om 13:30
Kampeerder schreef op 19-01-2026 om 13:01:
[..]
De meeste mensen vragen drie weken aaneengesloten hoor. Dus als iemand 3,4,5 wil is er voor een ander nog maar 1,2 en 6 beschikbaar. Dat kan alleen uit als iemand bijvoorbeeld 0,1,2 wil of 6,7,8.
Extra werken is voor ouders met kinderen ook niet te doen vaak, door gebrek aan opvang.
Lang geleden had ik ook zo'n leidinggevende. Die bedacht dat iedereen die in de zomer op vakantie wilde de andere weken dan wel zo goed als fulltime kon werken. Kreeg je terug in tijd voor tijd, niet in salaris. Maar dan moest ik wel kinderopvang inkopen die werken. Hele dagen bso, en dan kreeg ik in oktober tijd voor tijd, op dagen dat de kinderen op school zaten en ik alleen maar nso nodig had.
Dat werd een heel dure vakantie. (Was nog voor de tijd van toeslagen dus al die uren kwamen voor eigen rekening terwijl er geen extra inkomen was.)
Je hebt gelijk wat betreft de opvang. Dat maakt de puzzel weer ingewikkeld (zeker met de combi bso en kinderopvang). Bij ons kan je (bij een "totaalpakket") in de zomervakantie de ene week 0 en de andere week 4 dagen afnemen, als het gemiddelde maar 2 dagen is.
Nu gaat het bij to om pubers dus die kunnen vast een dagje alleen thuis zijn. Dus TO heeft mogelijk meer flexibiliteit dan de collega's met kleinere kinderen.
Kortom: als het goed is, is de Excel met wensen ingevuld. Nu kan de baas of het team gezamelijk de puzzel leggen. Het zou de baas dieren als hij roept: als ik alles accordeer hebben we in week 3 een probleem. Is er iemand die kan schuiven? Als je week 1-6 een probleem hebt wordt het natuurlijk wel weer lastig. Maar dan moet je, mijn inziens, voor die hele periode iemand extra inhuren. In een gemêleerd team zal de verdeling toch snel wat meer verspreiden.
@ginerva, je hebt gelijk. Als je in alles star blijft is er weinig ruimte voor "teamgevoel". Ikzelf zou niet zo snel een afspraken over meerdere jaren maken, maar dat is ook vanwege roulatie in het team en dat er dan hele strakke afspraken moeten zijn. Dat vergt wel wat meer flexibiliteit van mij (en mijn team).
Diezijnvanmij
19-01-2026 om 13:37
Als TO dit hoog op haar prio lijst heeft staan (en dat recht heeft ze), dan kan de teamleider toch besluiten wat hij ermee wil? Lekker makkelijk om het in het team te beleggen en succes ermee.
@TO: Ik ben heel benieuwd wat je teamleider met je mail gaat doen. En als hij geen oplossing heeft (voor jou en je teamleden) dan kan je gelukkig ontslag nemen. En dan optioneel na je vakantie ergens anders gaan werken.
Gebruikersnaaminvullen
19-01-2026 om 13:51
TO, ik zou in de mail een dringend verzoek doen aan de teammanager om zsm een reactie te geven en dat je 1 februari gaat boeken. Niet ontslag als pressiemiddel gebruiken. Wacht eerst het antwoord af, ontslag kun je altijd nog indienen in april, mei.
Zelf geen kinderen, maar tijdens mijn werk in de zorg was er ook altijd gesodemieter. Niet alleen met vakanties, maar ook met dubbele diensten, heel veel weekenden achter elkaar werken als er zieken waren. En ik deed dat omdat je toch wil dat die mensen zorg krijgen, maar ik ben zo vaak over mijn grenzen heengegaan onder het mom van "ik kan die mensen niet laten vallen", terwijl de manager en werkgever verantwoordelijk zijn voor een goede bezetting. Ben daarna gaan flexen en dat beviel prima.
Euphoria
19-01-2026 om 14:35
Isje schreef op 19-01-2026 om 10:37:
[..]
Ehhh ja, zijn geen hele gekke wensen. Ik hoef geen andere vakantie's vrij, komende feestdagen wil ik ook prima werken.
En niemand heeft het hier gehad over het feit dat andere collega's niet weg kunnen door mij. Dit is hier totaal niet aan de orde. Dus ook zinloos om dit te benoemen.
Als jij je niks aantrekt van je collega’s komt dat zeker wel op hun schouders neer. Snap je het echt niet? Of weiger je het te begrijpen?
Isje
19-01-2026 om 15:06
Euphoria schreef op 19-01-2026 om 14:35:
[..]
Als jij je niks aantrekt van je collega’s komt dat zeker wel op hun schouders neer. Snap je het echt niet? Of weiger je het te begrijpen?
Op basis van wat denk je dat ik mij niks aantrek van mijn collega's? Vind het een bijzondere gedachtengang?
Ik heb aangegeven dat het mij niet uitmaakt in welke weken ik vakantie heb, wil graag drie weken achter elkaar vrij zijn
Heb mijn vakantie een week naar voren geschoven om daarin mee te denken.
Er zit verder weinig beweging binnen het team en heb de manager inmiddels een aantal keer gemeld dat het team er niet uit gaat komen.
Gebruikersnaaminvullen
19-01-2026 om 15:10
Euphoria schreef op 19-01-2026 om 14:35:
[..]
Het is inherent aan de zorg dat veel op de schouders van collega's komen. Werkgevers dienen ook voor een goede (inval)bezetting te zorgen in een vakantieperiode of tijdens een griepgolf oid. Je hebt er niets aan als mensen vertrekken vanwege onvrede of een burn-out krijgen als ze niet genoeg eigen tijd hebben. De zorgorganisatie waar ik voor werkte probeerde ook altijd alles naar het vaste personeel te schuiven (vaak vanwege de kosten), dat werkt gewoon niet mee als je wil dat mensen in de zorg blijven werken. Er moet echt ingezet worden op invallers tijdens dit soort periodes. Je kunt niet verwachten van mensen met kinderen dat ze altijd genoegen moeten nemen met 2 aansluitende vakantieweken omdat het rooster anders niet rond komt. het is ook niet motiverend voor mensen om in de zorg te gaan werken als ze dit al van tevoren weten, zeker niet binnen de generatie nog nog aan kinderen willen beginnen.
Loezzie
19-01-2026 om 15:26
bedenk me nu dat er bij ons ook nog wel gekeken werd hoeveel uur er per week afwezig zou zijn. Als 3 mensen met 32/36 uur vrij vragen of 3x 24/28 scheelt dat nog wel in het rooster.
Ook werd er wel een gevraagd of mensen de de vakantie meer wilden werken dan hun contracturen (JUS systematiek) zodat rooster beter rond kwam.
Er is dus wel meer mogelijk en denkbaar dan max X mensen vrij.
Loezzie
19-01-2026 om 15:28
Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-01-2026 om 15:10:
[..]
Het is inherent aan de zorg dat veel op de schouders van collega's komen. Werkgevers dienen ook voor een goede (inval)bezetting te zorgen in een vakantieperiode of tijdens een griepgolf oid. Je hebt er niets aan als mensen vertrekken vanwege onvrede of een burn-out krijgen als ze niet genoeg eigen tijd hebben. De zorgorganisatie waar ik voor werkte probeerde ook altijd alles naar het vaste personeel te schuiven (vaak vanwege de kosten), dat werkt gewoon niet mee als je wil dat mensen in de zorg blijven werken. Er moet echt ingezet worden op invallers tijdens dit soort periodes. Je kunt niet verwachten van mensen met kinderen dat ze altijd genoegen moeten nemen met 2 aansluitende vakantieweken omdat het rooster anders niet rond komt. het is ook niet motiverend voor mensen om in de zorg te gaan werken als ze dit al van tevoren weten, zeker niet binnen de generatie nog nog aan kinderen willen beginnen.
Wat heeft vrij krijgen te maken met het hebben van kinderen?
Niemand zegt dat 2 weken standaard is. Wel dat er gevraagd wordt om te kijken in oplossingen ipv poot stijf houden en zeggen ik wil 3 weken vrij in deze 6 weken.
bieb1963
19-01-2026 om 15:42
Kampeerder schreef op 18-01-2026 om 16:35:
[..]
Ja, is allemaal ruilhandel. Ooit heel lang geleden zorgde iedereen voor zichzelf. Jagers en verzamelaars zorgden met een groepje mensen voor zichzelf. De één was beter in jagen, de andere beter in verzamelen en met elkaar lukte dat prima. Iedereen droeg zijn steentje bij.
Nu leer ik jou kind lezen, een ander rekent je boodschappen af, een volgende zorgt voor mijn zieke ouder etc. Het kan niet meer uit als een groot deel alles wil inkopen maar niets wil bijdragen.
Ruilhandel ja. En dat is dus niet persé een betaalde baan. Als iemand allerlei vrijwilligers werk en mantelzorg doet (want niemand anders die dat doet...), dan krijg je er niets voor. Dus ik vind het een beetje te kort door de bocht. Alsof iedereen (nee, ik werk gewoon bijna ft), die niet of weinig werkt met een glas wijn in de tuin zit.