Financiën en recht
Isje
18-01-2026 om 14:45
Team komt niet uit de zomervakantie
Hoi allemaal,
Ooit heb ik een sociale opleiding gedaan en heb er niks mee gedaan tot ik dit jaar vast liep op mijn huidige werk en heb inmiddels een baan in de zorg gevonden wat passend is bij mij. Daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik mag werken omdat ik het leuk vind en ik vind het belangrijk om wat te doen voor mijzelf. Kortom het werken is niet noodzakelijk
Dit jaar maak ik voor het eerst de vakantie aanvraag mee. De vakantie's moesten voor november doorgegeven worden en deze zijn afgewezen door de manager.
Sinds die tijd loopt het vast en lijkt er geen oplossing te komen voor de vakantie's. Meerdere keren heb ik hierover met mij. Manager gesproken en hij blijft mij terug verwijzen naar het team. Ook heb ik dit meerdere keren binnen het team bespreekbaar proberen te maken. Het lijkt erop dat er geen oplossing is en er willen te veel mensen vrij in de zomervakantie. (Inmiddels is er geopperd iedereen twee weken)
Zelf heb ik bij de aanvraag aangegeven dat ik drie weken vrij wil omdat wij (zoals wij ieder jaar doen) een verre reis willen maken. De kinderen zijn pubers en dit is het moment om te reizen met ze en ze zullen geen jaren meer mee op vakantie gaan.
daarnaast hoef ik in andere vakantie's geen vrij te hebben en ben bereid om alle komende feestdagen te werken. Kortom werk hoe leuk ook is vervangbaar, de tijd met de kinderen en de reizen die wij met elkaar maken niet.
Kortom ik wij willen inmiddels gaan boeken en zie de tickets alleen maar duurder worden, binnen het team lijken de vakantie's niet rond te komen. Ik wil het netjes oplossen, maar zie alleen niet hoe
MarvelousM
18-01-2026 om 22:10
Isje schreef op 18-01-2026 om 22:02:
[..]
Ik ben zeker een teamplayer, ik ben 49 weken per jaar beschikbaar voor werk en drie weken niet zolang wij gebonden zitten aan de schoolvakanties.
Te weinig personeel is het probleem van de werkgever en niet her probleem van mij of mijn collega's.
Je zou het ook eens moeten proberen om een deeltijd prinsesje te zijn. Daar ga je hopelijk wat relaxter door worden. Volgens mij kun je het gebruiken
Je kunt lullen als Brugman maar je wilt duidelijk toch alleen jouw zin doordrijven. Als jouw man 49 weken per jaar monogaam zou zijn maar die ene drie weken niet. Is hij dan wel monogaam? (Psssst: het antwoord is nee )
Snoopy2026
18-01-2026 om 22:11
Ik weet weer gelijk waarom ik niet in de zorg werk. Zelf in onze CAO wordt aangegeven dat 3 weken aangesloten mogelijk moet zijn. Als team kan je toch niet alles oplossen? Wordt er dan ook gekeken naar externe inhuur? Ik vind het nogal makkelijk om dit als manager volledig bij het personeel neer te leggen.
Aviendha
18-01-2026 om 22:13
MarvelousM schreef op 18-01-2026 om 22:08:
[..]
?
Je hebt pb waarin ik het uitleg zodat ik het topic niet vervuil met mijn onzin
Miraval
18-01-2026 om 22:18
Snoopy2026 schreef op 18-01-2026 om 22:11:
Ik weet weer gelijk waarom ik niet in de zorg werk. Zelf in onze CAO wordt aangegeven dat 3 weken aangesloten mogelijk moet zijn. Als team kan je toch niet alles oplossen? Wordt er dan ook gekeken naar externe inhuur? Ik vind het nogal makkelijk om dit als manager volledig bij het personeel neer te leggen.
Alsof je zomaar een blikje externe inhuur kunt krijgen? Zeker nu met de ZZP wetgeving kom je dus in de knel in de vakantieperiode. Laat staan in de zorg met alle tekorten van dien.
Maar als in de CAO staat maximaal 2 aaneengesloten weken, wat voor zover ik weet gebruikelijk is (?), dan kan die manager je daar ook aan houden. Dan heeft iedereen "pech", ook degenen die dan misschien wel buiten het seizoen willen gaan.
Roos57
18-01-2026 om 22:22
Miraval schreef op 18-01-2026 om 22:18:
[..]
Alsof je zomaar een blikje externe inhuur kunt krijgen? Zeker nu met de ZZP wetgeving kom je dus in de knel in de vakantieperiode. Laat staan in de zorg met alle tekorten van dien.
Maar als in de CAO staat maximaal 2 aaneengesloten weken, wat voor zover ik weet gebruikelijk is (?), dan kan die manager je daar ook aan houden. Dan heeft iedereen "pech", ook degenen die dan misschien wel buiten het seizoen willen gaan.
Laat die vpk maar 2 weken aaneengesloten gaan .
Is wel genoeg voor de rust en balans !
Toch ????
Snoopy2026
18-01-2026 om 22:23
Miraval schreef op 18-01-2026 om 22:08:
[..]
Ja, als nu die ZZPers maar beschikbaar waren geweest he?
Dus een werkgever moet maar gewoon 1 of 2 fulltime medewerkers in dienst hebben en houden, of achter de hand hebben, om de periode van de zomervakantie te kunnen overbruggen? Dat zal vast wat doen voor de zorgkosten... en als we het er over hebben alle kosten als alle werkgevers dit op die manier moeten doen omdat de werknemers geen verantwoordelijkheid willen nemen voor hun werk en team.
het zal allemaal best maar het klinkt echt heel onaantrekkelijk om in de zorg te werken. 3 weken vrij zou heel normaal moeten zijn, 2 weken zou ik ook te weinig vinden. Dat je dan geen teamplayer zou zijn, tja dat zie ik zelf anders en ik kan me voorstellen dat hier menig conflict in teams over ontstaan. Het valt me wel op dat de mensen die hierin werken, dit in ieder geval heel normaal zijn gaan vinden, terwijl ik in mijn omgeving nog nooit gehoord heb dat iemand Max. 2 weken vrij mag zijn of zelfs niet in het hoogseizoen.
Isje
18-01-2026 om 22:29
Snoopy2026 schreef op 18-01-2026 om 22:23:
[..]
het zal allemaal best maar het klinkt echt heel onaantrekkelijk om in de zorg te werken. 3 weken vrij zou heel normaal moeten zijn, 2 weken zou ik ook te weinig vinden. Dat je dan geen teamplayer zou zijn, tja dat zie ik zelf anders en ik kan me voorstellen dat hier menig conflict in teams over ontstaan. Het valt me wel op dat de mensen die hierin werken, dit in ieder geval heel normaal zijn gaan vinden, terwijl ik in mijn omgeving nog nooit gehoord heb dat iemand Max. 2 weken vrij mag zijn of zelfs niet in het hoogseizoen.
Dank! Ik begin al helemaal aan mijzelf te twijfelen. Ben ik nou zo'n egoïstisch persoon en denk ik alleen maar aan mijzelf omdat ik mijn wensen uitspreek.
Isje
18-01-2026 om 22:35
Roos57 schreef op 18-01-2026 om 22:31:
Er zijn 67 000 vacatures in de zorg
Dus kom !!!
Je hebt gelijk, als ze ons die drie weken per jaar niet gunnen is het 49 weken een gemis voor hun.
Ik zou zo blij zijn als ik niet meer in de zomervakantie weg hoef
Miraval
18-01-2026 om 22:45
[..]
In mijn sector is het ook best gebruikelijk dat je maximaal 2 weken vrij kunt krijgen in het hoogseizoen. Juist omdat dan mensen beschikbaar zijn, met name voor motorrijlessen. De geldende norm (tenzij anders is vastgelegd in een CAO) is minimaal 2 aaneengesloten weken, maar geen automatisch recht op meer.
Ik vind het dan altijd weer bijzonder wanneer mensen hun eigen bubbel als norm zien, terwijl er meerdere sectoren zijn die geen of minder vrijheid hebben vwb vakanties opnemen.
MMcGonagall
18-01-2026 om 22:46
[..]
En dan altijd gezeur over invallen op vrije dagen en als je dat niet wilt, ben je niet collegiaal. Werkoverleg op deeltijddagen, maar urenuitbreiding zit er dan niet in want ze hebben liever de flexibiliteit van tig parttimers. Er is werkelijk geen enkel voordeel aan werken in de zorg. Je grootste beloning is dankbaarheid en een goed gevoel over wat je voor de patiënten betekent.
Miraval
18-01-2026 om 22:49
Roos57 schreef op 18-01-2026 om 22:22:
[..]
Laat die vpk maar 2 weken aaneengesloten gaan .
Is wel genoeg voor de rust en balans !
Toch ????
Lekker verdraaien van mijn woorden zeg... dat heb ik namelijk nergens gezegd. Als je er als team samen uit kunt komen dan gun ik iedereen 4 weken vakantie, maar in sommige sectoren gaat dat nu eenmaal niet. En ik vind dat wanneer je in een team werkt, je ook een teamplayer moet zijn.
Overigens is nog helemaal niet bekend of TO die weken niet gaat krijgen dus wellicht is dit een storm in een glas water. Wellicht collega's die dan zeggen ik pak juni of september wel vakantie. (Want degenen die niet aan die periode vastzitten moeten dan net zo goed een teamplayer zijn natuurlijk. Niet alleen TO)
Tuinfluiter
18-01-2026 om 22:55
Miraval schreef op 18-01-2026 om 22:45:
[..]
In mijn sector is het ook best gebruikelijk dat je maximaal 2 weken vrij kunt krijgen in het hoogseizoen. Juist omdat dan mensen beschikbaar zijn, met name voor motorrijlessen. De geldende norm (tenzij anders is vastgelegd in een CAO) is minimaal 2 aaneengesloten weken, maar geen automatisch recht op meer.
Ik vind het dan altijd weer bijzonder wanneer mensen hun eigen bubbel als norm zien, terwijl er meerdere sectoren zijn die geen of minder vrijheid hebben vwb vakanties opnemen.
Maar twee weken gebeurt natuurlijk in meer sectoren maar als je in november je voorkeur moet inleveren en half januari nog niet weet welke weken je krijgt vind ik wel een staaltje van mismanagement. TO had allang haar vakantie weken moeten weten.
Loeki72
18-01-2026 om 23:04
bij mijn werk (zorg) is dit ook vaak een probleem. Er wordt regelmatig geloot. Ik heb voor dit jaar voor het eerst een vakantie geboekt (in 35 jaar tijd) waarvoor ik bereid was om ontslag te nemen als ik uitgeloot zou zijn.
Een collega van mij is als zzp’er gaan werken nadat de zoveelste vakantie afgekeurd werd.
Sowieso zijn de laatste weken van een jaar uitgesloten om vakantie te kunnen nemen. En moeten we voor 1 december de vakanties van mei tot december opgeven.