Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Pin-only : hoe vaak gebruiken jullie nog contant geld ?


Ik zeur dus niet bij anderen of ze iets voor me willen doen. 

Het gaat elke keer om spontane groepsactiviteiten waarbij meestal één iemand de reserveringen doet omdat we bij elkaar willen zitten. Dus niet dat ik bedenk dat IK iets voor mezelf wil doen en daar dan een ander voor inschakel.

Bij heel veel evenementen kun je blijkbaar niet met creditcard betalen, die heb ik wel en zou ik dan ook gebruiken. Pinnen doe ik ook regelmatig.

Koko67 schreef op 17-05-2023 om 17:46:

[..]

Dat is een keuze.
Mocht cash op termijn afgeschaft worden zal die generatie gedwongen zijn om online geldzaken te regelen.
Ik denk dat het dan best snel zal gaan. Daarom vind ik ook dat cashgeld niet afgeschaft kan worden in de aankomende jaren.
Mensen boven de 70 zullen dit niet snel meer oppakken. Maar de generatie daaronder kunnen dat toch leren als de noodzaak er is.Het is tenslotte geen hogere wiskunde.


Als je dus niet nu al leert om om te gaan met digitalisering, ga je dat als 60 plusser straks echt niet ineens leren. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-05-2023 om 18:57

Koko67 schreef op 17-05-2023 om 17:46:
[..]
Dat is een keuze.Mocht cash op termijn afgeschaft worden zal die generatie gedwongen zijn om online geldzaken te regelen.Ik denk dat het dan best snel zal gaan. Daarom vind ik ook dat cashgeld niet afgeschaft kan worden in de aankomende jaren.Mensen boven de 70 zullen dit niet snel meer oppakken. Maar de generatie daaronder kunnen dat toch leren als de noodzaak er is.Het is tenslotte geen hogere wiskunde.

Bloem75 schreef op 17-05-2023 om 18:41:

[..]

Als je dus niet nu al leert om om te gaan met digitalisering, ga je dat als 60 plusser straks echt niet ineens leren.

Dat is te makkelijk gedacht. Ik heb in mijn werk contact met 40-60 jarigen, de meesten laag tot gemiddeld begaafd. Deze groep heeft echt heel veel moeite met digitalisering. Ja, ze hebben een smartphone. Kunnen overweg met email, whatsapp en facebook (zolang dat door een ander geïnstalleerd is...). Maar ze kunnen risicos die aan digitaal (betalings)verkeer kleven niet overzien. En zijn daarmee zeer kwetsbaar voor financiële problemen en misbruik. Want tja, er staat nog geld op de rekening dus dan kun je dat toch ook uitgeven? Geen rekening houdend met de huur, energierekening etc die over 3 dagen automatisch wordt afgeschreven.

Voor deze groep is de toenemende digitalisering in het algemeen, en zéker de trend naar pin only een probleem. Zelfstandig redt echt niet iedereen het, en helaas vraagt ook niet iedereen in deze groep om hulp. Want tja, dat staat zo dom en iedereen kan het toch dus waarom ik niet??

Ginevra schreef op 17-05-2023 om 00:07:

Ik ben benieuwd of al die mensen die pin-only doen wel eens iets geven aan een straatmuzikant of dakloze, of een twintigje aan een kennis in de schuldsanering om eens buiten de sanering om iets voor zichzelf te kunnen kopen, of een paar kinderen een paar eurootjes om bij de ijscowagen iets te halen. Hoe doe je dat dan?

Hier geen straatmuzikanten of daklozen of kennissen in de schuldsanering. Ook geen kinderen, maar de sponsorloop van de kinderen van een vriendin kon gewoon via een tikkie. Ook geen ijscowagen hier trouwens, wel een ijssalon waar je kan pinnen. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

17-05-2023 om 20:59

Coreopsis schreef op 17-05-2023 om 18:57:

[..]

Dat is te makkelijk gedacht. Ik heb in mijn werk contact met 40-60 jarigen, de meesten laag tot gemiddeld begaafd. Deze groep heeft echt heel veel moeite met digitalisering. Ja, ze hebben een smartphone. Kunnen overweg met email, whatsapp en facebook (zolang dat door een ander geïnstalleerd is...). Maar ze kunnen risicos die aan digitaal (betalings)verkeer kleven niet overzien. En zijn daarmee zeer kwetsbaar voor financiële problemen en misbruik. Want tja, er staat nog geld op de rekening dus dan kun je dat toch ook uitgeven? Geen rekening houdend met de huur, energierekening etc die over 3 dagen automatisch wordt afgeschreven.

Voor deze groep is de toenemende digitalisering in het algemeen, en zéker de trend naar pin only een probleem. Zelfstandig redt echt niet iedereen het, en helaas vraagt ook niet iedereen in deze groep om hulp. Want tja, dat staat zo dom en iedereen kan het toch dus waarom ik niet??

Misschien een stomme opmerking, maar die mensen redden het toch nu ook niet zelfstandig? Of snappen ze wel dat ze maar een deel van dat geld kunnen pinnen en dan dat contante kunnen uitgeven? 


Ginevra schreef op 17-05-2023 om 00:07:

Ik ben benieuwd of al die mensen die pin-only doen wel eens iets geven aan een straatmuzikant of dakloze, of een twintigje aan een kennis in de schuldsanering om eens buiten de sanering om iets voor zichzelf te kunnen kopen, of een paar kinderen een paar eurootjes om bij de ijscowagen iets te halen. Hoe doe je dat dan?

Ik woon in Amsterdam en daar is inmiddels de QR-Code voor de straatkrantverkopers heel gewoon.

Ik hoorde overigens op de radio dat veel ouderen gemiddeld gezien prima zijn ingevoerd op digitaal betalen etc maar dat het vooral 40ers zijn die betalen met pin/bank vanuit wantrouwen en dat zij zoveel mogelijk contant betalen. 

CharlieB schreef op 17-05-2023 om 20:51:

[..]

Hier geen straatmuzikanten of daklozen of kennissen in de schuldsanering. Ook geen kinderen, maar de sponsorloop van de kinderen van een vriendin kon gewoon via een tikkie. Ook geen ijscowagen hier trouwens, wel een ijssalon waar je kan pinnen.

De ijscowagen die hier komt, heeft wel een pin, maar ook nog niet lang.

Coreopsis schreef op 17-05-2023 om 18:57:

[..]

Dat is te makkelijk gedacht. Ik heb in mijn werk contact met 40-60 jarigen, de meesten laag tot gemiddeld begaafd. Deze groep heeft echt heel veel moeite met digitalisering. Ja, ze hebben een smartphone. Kunnen overweg met email, whatsapp en facebook (zolang dat door een ander geïnstalleerd is...). Maar ze kunnen risicos die aan digitaal (betalings)verkeer kleven niet overzien. En zijn daarmee zeer kwetsbaar voor financiële problemen en misbruik. Want tja, er staat nog geld op de rekening dus dan kun je dat toch ook uitgeven? Geen rekening houdend met de huur, energierekening etc die over 3 dagen automatisch wordt afgeschreven.

Voor deze groep is de toenemende digitalisering in het algemeen, en zéker de trend naar pin only een probleem. Zelfstandig redt echt niet iedereen het, en helaas vraagt ook niet iedereen in deze groep om hulp. Want tja, dat staat zo dom en iedereen kan het toch dus waarom ik niet??

Maar deze mensen redden het wel zelfstandig zolang er cash geld bestaat?
Jij werkt ermee, betekent dat dat ze nu ook hulp nodig hebben om met geld om te gaan?

Prima natuurlijk om alles via Pin te doen maar het zou net zo prima moeten zijn en blijven om contant te betalen. Ik vind contant betalen nog altijd het fijnste. En ik ben er ook echt op tegen om contant geld af te schaffen. 

En criminelen vinden echt wel een andere manier hoor. Bijvoorbeeld met crypto. Als het dan gaat om dat beetje zwart geld... sat houdt de economie ook weer draaiend en wordt vanzelf weer wit. De tuinman die af en toe komt, of de schoonmaker, de schilder. Dat zijn echt niet de bedragen waar het om gaat. Ze kunnen beter hun tijd en geld ergens anders in stoppen, daar waar het grote geld in omgaat.

Poezenmeisje schreef op 17-05-2023 om 18:14:

Ik zeur dus niet bij anderen of ze iets voor me willen doen.

Het gaat elke keer om spontane groepsactiviteiten waarbij meestal één iemand de reserveringen doet omdat we bij elkaar willen zitten. Dus niet dat ik bedenk dat IK iets voor mezelf wil doen en daar dan een ander voor inschakel.

Bij heel veel evenementen kun je blijkbaar niet met creditcard betalen, die heb ik wel en zou ik dan ook gebruiken. Pinnen doe ik ook regelmatig.

Dat schreef ik ook niet, maar bestel je dan zelf nooit zoiets als kaartjes oid?


Hoe bereid je je kinderen dan voor of hoe ga je het zelf dan doen als per 1 juni de acceptgiro’s verdwijnen?

Ik ga niet vaak naar theaters of concerten.

Riverdance heb ik gewoon bij de kassa van Martiniplaza gekocht.

Rammstein heb ik overgenomen van een vriendin die niet gaat.

Acceptgiro's zie ik al jaren niet meer. Ik krijg een factuur en maak het geld over na ontvangst.

Bol levert me alles, of het nu een rugzak is of een nieuwe broodbakmachine. 
Liefst ga ik naar stenen winkels, maar als Bol 35% goedkoper is dan Welkoop, dan weet ik wel waar ik die bbm koop.

Een rugzak uit het standaardassortiment van Bever moest uit het centrale magazijn komen. Vooruit betalen en hopen dat ik hem over vijf dagen kon ophalen in de winkel.Dan wint Bol ook. Dezelfde middag besteld voor dezelfde prijs, de volgende dag in huis en achteraf betalen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-05-2023 om 21:27

Koko67 schreef op 18-05-2023 om 00:02:

[..]

Maar deze mensen redden het wel zelfstandig zolang er cash geld bestaat?
Jij werkt ermee, betekent dat dat ze nu ook hulp nodig hebben om met geld om te gaan?

De problemen zijn tweeledig. Cash geld zorgt voor een beter overzicht. Een vast bedrag per week pinnen en op is op. Dat werkt (in hun hoofd) anders met digitaal geld. Dat kun je niet fysiek zien, maar is slechts een cijfertje op je telefoon. Veel minder tastbaar dus, letterlijk, en daardoor voor hen moeilijker te bevatten en controleren.

Daarnaast is deze groep ook veel kwestbaarder voor allerlei soorten misbruik. Hoe onderscheid je een bonafide tikkie van een malafide? De gevolgen van een verkeerde inschatting kunnen bij digitaal betalen gewoon vele malen groter dan bij cash geld. Als je portemonnee wordt gestolen ben je een tientje, 50 euro kwijt. Als je rekening onder valse voorwendselen wordt geplunderd ben je honderden of duizenden euros kwijt.

In de "eenvoudiger" wereld van tot voor kort redden deze mensen het redelijk goed, met minimale ondersteuning van hun omgeving. Maar de snelheid en complexiteit van de huidige tijd maakt dat je echt een grotere basisslimheid/IQ moet hebben dan voorheen.

Ik vrees dus dat in de toekomst meer mensen minder zelfredzaam zullen zijn.

Dank voor je uitleg Coreopsis, dit maakt het voor mij duidelijker. 

Ik vraag me oprecht af waarom iemand zijn kinderen niet meeneemt in digitale mogelijkheden (buiten dat niet iedereen die vaardigheden heeft)

Misschien vraag voor een andere discussie, maar wat is hiervan de meerwaarde? 

Bankieren via een app is veilig én overzichtelijk (en sneller/ goedkoper). Voor achteraf betalen/ factuur moet je vaak extra betalen. Niet altijd ,maar wel vaak. 
Misbruik maken van een app kan, maar dan is het de eigenaar die deze handelingen zelf uitvoert. Ja,  ik weet dat oplichters geraffineerd zijn, maar dat is niet alleen van nu en gekoppeld aan mobiel bankieren. 

Maar een kind van 15? Waarom zou je die niet mee laten gaan met de tijd? 

Een bank app is veilig in de zin van: je moet je telefoon ontgrendelen met een zelfgekozen code/ vingerafdruk, gezichtsherkenning. Voot installeren zijn ook diverse beveiligingen aangebracht. 

Mijn bank-app kan alleen geopend worden met een zelfgekozen code/ vingerafdruk en om een actie uit te voeren moet je dat op dezelfde manier bevestigen (pincode/ vingerafdruk). En dan zijn er ongetwijfeld nog beveiligingen die wij niet weten. 
Zomaar geld overmaken kan niet zonder IBAN en naam/rekeningnummer wordt direct gecontroleerd. 

In mijn bank-app kan ik precies zien waar ik geld aan uitgegeven heb. Dit wordt door de app in de juiste categorie gezet en kan ik zelf aanpassen waar nodig is.

Een tikkie? Nooit meer gedoe met (veel) contact geld op zak of gedoe met betalen van een (gezamenlijke) rekening.  

Betalen met mijn mobiel/ NFC chip in telefoon vind ik gedoe. Mobiele pinpas gebruik ik alleen in geval van echte nood (laatst was tank leeg en mijn pinpas lag thuis).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.