Financiën en recht
vrouw92
09-08-2026 om 16:20
Op de kleintjes letten
Ik mag absoluut niet klagen wat betreft mijn salaris (goed) en huur (laag), maar moet mezelf echt even streng toespreken op mijn uitgeven. Die zijn de afgelopen maanden buitensporig geweest. Ik heb echt een duur half jaar achter de rug en ook wat dingen aan het aflossen. Mijn spaarrekening dreigt ook leeg te lopen (ik had geen grote).
Ik ben heel gevoelig voor social media/influencers. Het lijkt online alsof iedereen maar de hele dag geld lijkt uit te geven en dit ook nog eens makkelijk kan betalen. Ik weet dat dit niet zo is, maar het relativeren is moeilijk.
De rest van de maand mag ik geen onnodige uitgaven meer doen. Dat is in principe ook gewoon haalbaar. Maar dat betekent wel dat ik ook geen leuke dingen meer kan doen die geld kosten. Gelukkig mag ik vanaf dinsdag weer aan het werk, dan heb ik minder afleiding.
Wat ik nu verder heb gedaan:
- Mijn achteraf betalen rekeningen betaald en Klarna verwijderd + account verwijderd.
- Vaste lasten kan ik niets aan veranderen, al nagekeken.
- Ik heb nog 100 euro boodschappen voor deze maand, dat zou gewoon moeten lukken.
Gelukkig heb ik ook enorm genoten van alle uitgaven, maar nu is het tijd om weer even heel veel gas terug te doen. Ik heb thuis genoeg leuke hobby's om weer op te pakken en mijn gezondheid heeft ook aandacht nodig.
Ik heb er vooral moeite mee dat het online lijkt alsof iedereen maar de hele week aan van alles geld uit kan geven. Graag wat tips hoe ik dat kan relativeren.
Poezenmeisje
10-08-2026 om 09:50
Heel, heel ver terug scrollen op de weblog van Teunie.
Zij beschrijft sinds 2008 ofzo hoe ze rond kwam op één inkomen met tien (!) kinderen.
Inmiddels heeft ze een goed lopend bedrijf en veel kinderen de deur uit.
Veel tips uit haar verleden zijn echt wel nuttig.
https://eenvoudigleven.nl/
Schommelstoel
10-08-2026 om 10:19
Nick90 schreef op 09-08-2026 om 19:20:
[..]
Je algoritme brengt je alleen vanzelf terug. TO als ik geinfluenced word moet ik van mezelf minimaal 24 uur nadenken of het echt de moeite waard is om te kopen/doen en vaak denk ik er een dag later al anders over. Een spaargeldslot helpt daar wel bij maar het is lastig dat geef ik meteen toe.
In Instagram kun je je algoritme resetten. Zo begin je met een schone lei, en als je dan geen influencers of andere aanlokkelijke accounts meer bekijkt, geeft het algoritme je die ook niet zo snel aan. Als je merkt dat het algoritme je na verloop van tijd toch weer die kant op duwt, reset je de boel gewoon weer.
Netherfield
10-08-2026 om 11:04
In mijn werk zie ik mensen met een groot huis, dure sportauto’s, chique kleren en een duur horloge om de pols. Die auto’s zijn van de leasemaatschappij, ze kunnen de hypotheek maar net betalen en komen mij smeken voor een langere betalingsregeling voor hun bedrijf omdat ze anders failliet gaan. Er is veel schone schijn.
Is het misschien een idee om spaargeld een jaar vast te zetten?
kerst
10-08-2026 om 11:29
vrouw92 schreef op 09-08-2026 om 17:36:
Stoppen ermee is niet echt een optie helaas. Ik heb zeer weinig sociale contacten en dit geeft mij ook een vorm van verbinding. Gelukkig zit ik ook aan de goede kant van het algoritme met meer ‘echtheid’.
Wordt het dan niet tijd om echte contacten aan te halen?
Kijk eens op de app meet 5. Die is gratis.
nlies
10-08-2026 om 11:36
vrouw92 schreef op 09-08-2026 om 17:36:
Stoppen ermee is niet echt een optie helaas. Ik heb zeer weinig sociale contacten en dit geeft mij ook een vorm van verbinding. Gelukkig zit ik ook aan de goede kant van het algoritme met meer ‘echtheid’.
Misschien stoppen met je zelf voorliegen dat er geen andere optie is. Je hebt geen echte binding met die influencers. Ze laten je dat hooguit denken. Zij zijn er niet voor jou, maar jij voor hen. Om hun zakken te vullen
vrouw92
10-08-2026 om 11:50
kerst schreef op 10-08-2026 om 11:29:
[..]
Wordt het dan niet tijd om echte contacten aan te halen?
Kijk eens op de app meet 5. Die is gratis.
Die zijn er gelukkig ook, steeds meer! En dat helpt dan ook weer relativeren.