Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Op de kleintjes letten

Ik mag absoluut niet klagen wat betreft mijn salaris (goed) en huur (laag), maar moet mezelf echt even streng toespreken op mijn uitgeven. Die zijn de afgelopen maanden buitensporig geweest. Ik heb echt een duur half jaar achter de rug en ook wat dingen aan het aflossen. Mijn spaarrekening dreigt ook leeg te lopen (ik had geen grote). 

Ik ben heel gevoelig voor social media/influencers. Het lijkt online alsof iedereen maar de hele dag geld lijkt uit te geven en dit ook nog eens makkelijk kan betalen. Ik weet dat dit niet zo is, maar het relativeren is moeilijk.  

De rest van de maand mag ik geen onnodige uitgaven meer doen. Dat is in principe ook gewoon haalbaar. Maar dat betekent wel dat ik ook geen leuke dingen meer kan doen die geld kosten. Gelukkig mag ik vanaf dinsdag weer aan het werk, dan heb ik minder afleiding. 

Wat ik nu verder heb gedaan: 
- Mijn achteraf betalen rekeningen betaald en Klarna verwijderd + account verwijderd. 
- Vaste lasten kan ik niets aan veranderen, al nagekeken. 
- Ik heb nog 100 euro boodschappen voor deze maand, dat zou gewoon moeten lukken. 

Gelukkig heb ik ook enorm genoten van alle uitgaven, maar nu is het tijd om weer even heel veel gas terug te doen. Ik heb thuis genoeg leuke hobby's om weer op te pakken en mijn gezondheid heeft ook aandacht nodig. 

Ik heb er vooral moeite mee dat het online lijkt alsof iedereen maar de hele week aan van alles geld uit kan geven. Graag wat tips hoe ik dat kan relativeren. 

O wat rot voor je dat je daar zo gevoelig voor bent. Het enige wat ik kan zeggen is: online is onSCHIJN....het meeste wat je leest is zwaar overdreven en leuke dingen laten zien is natuurlijk het meest voor de hand liggend. Je weet niet of de mensen die al die mooie aankopen doen en feest vieren niet gewoon torenhoge schulden hebben. 
Vuile was hangen ze niet buiten. Probeer jezelf voor te houden dat het jouw leven en jouw portemonnee is. Als je teveel uitgeeft ben je zelf de dupe.
En vooral: probeer je niet te spiegelen aan anderen, daar word je geen beter mens van. Jij bent goed zoals je bent. Ook met weinig geld en spullen. 
Genieten kun je ook zonder geld uit te geven.

andere influencers gaan volgen! Gierige gerda, DominiqueWillem, Porterenee en OneBrokeGirl allemaal over geld besparen 

De meeste influencers geven eigenlijk zelden geld van zichzelf uit. Alles is promotie, betaald door anderen en dus een soort van "nep". De helft doen ze gewoon zuiver voor het geld en helemaal niet omdat ze die zonnebril of die "ideale make-up" zo goed vinden.

Ik zou vooral heel gelukkig zijn dat je net op tijd afremt voor je echt schulden hebt.
En ik zou die hele Instagram en Tiktok en dergelijke ook even van je telefoon afgooien. Wat je niet ziet daar kan je minder om treuren.

Als je van jezelf weet dat je gevoelig bent voor wat influencers promoten én dat je gevoelig bent voor impulsieve aankopen, dan zou ik simpelweg stoppen met het volgen van deze accounts. 
Stop met je tijdlijn voeden met reclame en verleidingen. Volg eventueel in plaats daarvan accounts die erop gericht zijn bewuster met geld om te gaan.

Zorg ook dat je een concreet en haalbaar spaardoel hebt, een nieuwe fiets of een vakantie ofzo. Dan kun je jezelf bij elke uitgave afvragen op de uitgave écht nodig is, of dat je het geld beter in je spaarpot voor dat specifieke doel kunt stoppen. 

vrouw92

vrouw92

09-08-2026 om 16:42 Topicstarter

LavendelX schreef op 09-08-2026 om 16:35:

andere influencers gaan volgen! Gierige gerda, DominiqueWillem, Porterenee en OneBrokeGirl allemaal over geld besparen

Ja, die volg ik gelukkig ook! En word ik erg blij van! 

Is er misschien een optie om meer geld te krijgen? Ik bedoel door spullen te verkopen. Niet om direct weer uit te geven maar als ik weer een aantal dingen heb verkocht via Vinted vind ik het lastiger om dan weer uit te geven ofzo.

nou, om op je laatste alinea in de OP  aan te haken: nee, bijna niemand kan de hele week voortdurend geld uitgeven aan leuke dingen.
Er wordt je wat voorgespiegeld TO. Net zoals dat mensen blijkbaar mooier zijn in hun filmpjes dan in het echt, door filters in te zetten. Kijk er doorheen. Of beter nog: kijk niet!
Geef je leven een upgrade door te stoppen met die social media. Leef zelf in plaats van naar het onware leven van een ander te kijken.

vrouw92

vrouw92

09-08-2026 om 17:36 Topicstarter

Stoppen ermee is niet echt een optie helaas. Ik heb zeer weinig sociale contacten en dit geeft mij ook een vorm van verbinding. Gelukkig zit ik ook aan de goede kant van het algoritme met meer ‘echtheid’.  

De rest van de maand mag ik geen onnodige uitgaven meer doen.

Deze zin heb ik even uit je OP gehaald. De rest van je leven moet je gewoon geen onnodige uitgaven meer doen. Onnodig geld uit geven is gewoon nooit nodig. 

En ja, dan kun je nog steeds wel eens een ijsje eten of op een terrasje zitten. Soms heb je dat misschien echt nodig, maar niet dagelijks, niet wekelijks. 

vrouw92 schreef op 09-08-2026 om 17:36:

Stoppen ermee is niet echt een optie helaas. Ik heb zeer weinig sociale contacten en dit geeft mij ook een vorm van verbinding. Gelukkig zit ik ook aan de goede kant van het algoritme met meer ‘echtheid’.

Ik begrijp dat het je iets brengt. Het kost je echter ook veel, letterlijk en figuurlijk.

Probeer daar dan de balans in te brengen.

Vind je het leuk om je te verdiepen in beleggen? Dan heb je een 'besteding' die geld oplevert! 
Als het niet weer een uitgave was zou ik je het boek 'hoe word je tonnair' van Vincent Kouters aanraden. Hij heeft een ton verdient door al zijn onnodige uitgaven niet te doen en deze te investeren. 
Verder eens met de tip van 'zuinige' influencers. Zelf volg ik ook heerlijkminimaliseren.

LavendelX schreef op 09-08-2026 om 16:35:

Ja dit is ook een goeie! Porterenee ben ik zelf geen fan van (te commercieel) maar Gierige Gerda is best leuk en TO: probeer in de bieb alle boeken van Marieke Henselmans te lenen!

vrouw92 schreef op 09-08-2026 om 17:36:

Dan is het misschien niet alleen 'mensen kunnen dit zomaar uitgeven' maar ook 'dan hoor ik erbij' of 'dan ben ik leuker' of 'dan ben ik normaler' of iets in die richting? Kijk eens wat eronder ligt. Wat voor dingen koop je? Wat voor soort influencers/promoties trekken je met name? Op welke momenten ben je er gevoeliger voor? 

Het voordeel van een algoritme is natuurlijk dat het zichzelf versterkt, dus als je minder gaat kijken en meer andere dingen gaat volgen, verandert je algoritme mee.

Heb je ook problemen met te veel spullen? Dan zou je daar namelijk ook accounts mee kunnen bekijken, dus minimaliseren/ontspullen. 

Mischa83 schreef op 09-08-2026 om 18:04:

Vind je het leuk om je te verdiepen in beleggen? Dan heb je een 'besteding' die geld oplevert!
Als het niet weer een uitgave was zou ik je het boek 'hoe word je tonnair' van Vincent Kouters aanraden. Hij heeft een ton verdient door al zijn onnodige uitgaven niet te doen en deze te investeren.
Verder eens met de tip van 'zuinige' influencers. Zelf volg ik ook heerlijkminimaliseren.

Wat jammer dat 'heerlijkminimaliseren"alleen via de socials te volgen is. Die heb ik nl niet. Geen blog.

vrouw92

vrouw92

09-08-2026 om 18:38 Topicstarter

Er zit een bepaalde onrust tussen. Het voelen als alleen ‘ik’ overblijf zonder die behoeften te vervullen. Daar ben ik al heel goed mee bezig. Mijn autisme/adhd helpen er niet bij, maar wil ik niet te groot in het daglicht zetten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.