Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Op de kleintjes letten

Schommelstoel schreef op 09-08-2026 om 16:42:

Als je van jezelf weet dat je gevoelig bent voor wat influencers promoten én dat je gevoelig bent voor impulsieve aankopen, dan zou ik simpelweg stoppen met het volgen van deze accounts.
Stop met je tijdlijn voeden met reclame en verleidingen. Volg eventueel in plaats daarvan accounts die erop gericht zijn bewuster met geld om te gaan.

Zorg ook dat je een concreet en haalbaar spaardoel hebt, een nieuwe fiets of een vakantie ofzo. Dan kun je jezelf bij elke uitgave afvragen op de uitgave écht nodig is, of dat je het geld beter in je spaarpot voor dat specifieke doel kunt stoppen.

Je algoritme brengt je alleen vanzelf terug. TO als ik geinfluenced word moet ik van mezelf minimaal 24 uur nadenken of het echt de moeite waard is om te kopen/doen en vaak denk ik er een dag later al anders over. Een spaargeldslot helpt daar wel bij maar het is lastig dat geef ik meteen toe. 

Nick90 schreef op 09-08-2026 om 19:20:

[..]

Je algoritme brengt je alleen vanzelf terug. TO als ik geinfluenced word moet ik van mezelf minimaal 24 uur nadenken of het echt de moeite waard is om te kopen/doen en vaak denk ik er een dag later al anders over. Een spaargeldslot helpt daar wel bij maar het is lastig dat geef ik meteen toe.

Je wordt niet geinfluenced, je lààt je influencen. We zijn toch geen willoze makke schapen met z'n allen?

vrouw92 schreef op 09-08-2026 om 17:36:

Stoppen ermee is niet echt een optie helaas. Ik heb zeer weinig sociale contacten en dit geeft mij ook een vorm van verbinding. Gelukkig zit ik ook aan de goede kant van het algoritme met meer ‘echtheid’.

En jezelf een budget geven voor TikTok insta finds en als dat op is is het op?? 

Herfstappeltaart schreef op 09-08-2026 om 19:22:

[..]

Je wordt niet geinfluenced, je lààt je influencen. We zijn toch geen willoze makke schapen met z'n allen?

Ja okee, probeer alleen TO te helpen omdat ik dit wel begrijp. 

Nick90 schreef op 09-08-2026 om 19:35:

[..]

Ja okee, probeer alleen TO te helpen omdat ik dit wel begrijp.

Ja dat snap ik, maar wilde nog even nuanceren 😉

Herfstappeltaart schreef op 09-08-2026 om 19:36:

[..]

Ja dat snap ik, maar wilde nog even nuanceren 😉

Nee ik denk dat u dit niet begrijpt, je laat je niet influencen maar je wordt sowieso beïnvloed, de corona pandemie laat iig wel goed zien hoe mensen geinfluenced worden en zo werkt dat ook met TikTok en Insta , je wordt beïnvloed en dat heeft 0 te maken met een mak schaap zijn. 

Nick90 schreef op 09-08-2026 om 19:40:

[..]

Nee ik denk dat u dit niet begrijpt, je laat je niet influencen maar je wordt sowieso beïnvloed, de corona pandemie laat iig wel goed zien hoe mensen geinfluenced worden en zo werkt dat ook met TikTok en Insta , je wordt beïnvloed en dat heeft 0 te maken met een mak schaap zijn.

Kun je dat uitleggen van die corona pandemie? En natuurlijk, niemand komt helemaal onder beïnvloeding uit, maar de socials zijn toch een valkuil waar ongeveer dagelijks voor gewaarschuwd wordt.

Herfstappeltaart schreef op 09-08-2026 om 19:41:

[..]

Kun je dat uitleggen van die corona pandemie? En natuurlijk, niemand komt helemaal onder beïnvloeding uit, maar de socials zijn toch een valkuil waar ongeveer dagelijks voor gewaarschuwd wordt.

Sommigen werden beïnvloed door de big pharma, ja die vaccins zijn volkomen veilig, sommigen werden beïnvloed door de andere kant, nooo die vaccins gaan later klachten geven en je gaat sowieso de pijp uit na dit vaccin. En dat begon ook gewoon via socials

En zo werkt dat ook met TikTok en insta, mensen zien iets en raken ervan overtuigd dat ze dit echt nodig hebben/ moeten doen, of ze zoeken naar een oplossing voor een specifiek probleem en worden beïnvloed door iemand die dat probleem ook heeft en de oplossing heeft gevonden, dan raak je vanzelf geintreseerd 

Nick90 schreef op 09-08-2026 om 19:54:

[..]

Sommigen werden beïnvloed door de big pharma, ja die vaccins zijn volkomen veilig, sommigen werden beïnvloed door de andere kant, nooo die vaccins gaan later klachten geven en je gaat sowieso de pijp uit na dit vaccin. En dat begon ook gewoon via socials

En zo werkt dat ook met TikTok en insta, mensen zien iets en raken ervan overtuigd dat ze dit echt nodig hebben/ moeten doen, of ze zoeken naar een oplossing voor een specifiek probleem en worden beïnvloed door iemand die dat probleem ook heeft en de oplossing heeft gevonden, dan raak je vanzelf geintreseerd

Extra reden om er mee te stoppen.

Vrouw92 het is iig goed dat je het 'probleem'  ziet en daar al aktie op hebt ondernomen. Wat eerder al geschreven is, is dat influencers er geld voor krijgen en jij geeft alleen uit. Hou dat voor ogen en denk daar over na, als er weer iets langs komt, waarvan gezegd wordt dat je daar niet zonder zou kunnen. En geen probleem om eens iets te kopen, maar doe dat niet te veel. Zonde van je geld

influenceraccounts waar je niets aan hebt zou ik ontvangen.
En als je op bijvoorbeeld insta een voorgesteld bericht ziet dat voor jou niet handig is kun je aangeven dat je niet geïnteresseerd bent. Als je dat een paar keer doet krijg je hele andere voorgestelde berichten, je kunt daar zelf best wat in sturen. 

Herfstappeltaart schreef op 09-08-2026 om 19:22:

[..]

Dat zijn we wel al denken we zelf graag dat we dat niet zijn.

Daar maken marketers en influencers handig gebruik van.

Ik erger me juist rot aan die influencers die overal als samenwerking naartoe mogen.  De meeste mensen kunnen niet met geld smijten

Ysenda schreef op 09-08-2026 om 21:06:

[..]

Dat zijn we wel al denken we zelf graag dat we dat niet zijn.

Daar maken marketers en influencers handig gebruik van.

Dat heb ik ook al gezegd, maar je kunt het wel beperken door niet aan social media te doen. Als je influencers gaat volgen doe je dat bewust.

vrouw92

vrouw92

10-08-2026 om 09:08 Topicstarter

Het lijkt nu alsof ik alleen maar influencers volg. Nee, het zijn ook gewone mensen die dingen laten zien. Ik weet hoe het influence wereldje werkt, maar ik laat me er soms te makkelijk in meeslepen. Bewust zijn is iig stap 1!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.