Financiën en recht
Poezenmeisje
26-04-2026 om 10:11
Miskraamverlof, menstruatieverlof
Is er een werkgever die vrouwen onder de 50 jaar nog in dienst zou nemen als deze regelingen ingevoerd zouden worden?
Er wordt gevraagd om miskraamverlof (in elke fase, dus ook bij een dag overtijd) verlof in te voeren want in land Y bestaat dat ook.
In Nederland is miskraamverlof overigens wel beschikbaar vanaf 24 weken zwangerschap. Je krijgt dan 16 weken verlof.
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5594200/verlof-na-miskraam-noord-ierland
Er wordt gevraagd om menstruatieverlof in te voeren, want in land X bestaat dat ook.
https://www.rtl.nl/economie/life/artikel/5366713/menstruatie-verlof-menstruatieverlof-ongesteld-vrouw
bieb1963
27-04-2026 om 12:10
Poezenmeisje schreef op 27-04-2026 om 11:40:
Meeborrelen omdat "het" nog niet bekend mag worden...
Een collega die een jubileum vierde, wilde hiervoor geen gezellig etentje krijgen, maar een lezing voor de afdeling.
Ze nodigde iemand van de FAS-vereniging uit. Die verklaarde dat veel FAS-gevallen voorkwamen bij organisaties waar netwerkborrelen hoog in het vaandel stond. (Welllicht past ze dit gegeven per doelgroep aan, dat weet ik niet).
Je zag een aantal collega's behoorlijk schrikken. Gelukkig heb ik hier zelf nooit last van gehad. Mijn collega's wisten allang dat ik heel gezellig en lollig kan worden op appelsap, maar de lezing was een indrukwekkende eye-opener.
Die tijd is toch wel een beetje voorbij dat iemand wordt aangesproken op een frisje of nulpunt ulletje. Sterker nog, degenen die daar een opmerking over maken ervaren we nu vaak als sneu. Laat degene die zin heeft in een biertje of wijntje in z’n waarde en degenen die kiest voor iets anders ook.
Auwereel
27-04-2026 om 12:22
De laatste werkgerelateerde borrels die ik heb meegemaakt kiest gelukkig tegenwoordig de meerderheid van de collega's voor alcoholvrij.
Op de universiteit zelf mag voor 17 u ook geen alcohol geschonken worden
absor
27-04-2026 om 13:13
nou de meeste mensen moeten toch gewoon nog naar huis met de auto. Ik drink niets op het werk hoor, en teamuitjes ga ik ook niet drie keer langer onderweg zijn om te kunnen drinken.
bieb1963
27-04-2026 om 14:02
absor schreef op 27-04-2026 om 13:13:
nou de meeste mensen moeten toch gewoon nog naar huis met de auto. Ik drink niets op het werk hoor, en teamuitjes ga ik ook niet drie keer langer onderweg zijn om te kunnen drinken.
Dat neemt niet weg dat je best een glas kan drinken. En met teveel op kan je uiteraard niet in de auto stappen, of dat nou om een bedrijfsborrel of privé iets gaat.
Euphoria
27-04-2026 om 14:39
bieb1963 schreef op 27-04-2026 om 14:02:
[..]
Dat neemt niet weg dat je best een glas kan drinken. En met teveel op kan je uiteraard niet in de auto stappen, of dat nou om een bedrijfsborrel of privé iets gaat.
Neen, voor mij geldt…deelnemen aan het verkeer = geen alcohol. Ook niet 1 glas.
bieb1963
27-04-2026 om 14:45
Euphoria schreef op 27-04-2026 om 14:39:
[..]
Neen, voor mij geldt…deelnemen aan het verkeer = geen alcohol. Ook niet 1 glas.
Dat mag. Voor iemand anders geldt weer iets anders. En uiteraard moet dat beneden het toegestane zijn.
Poezenmeisje
27-04-2026 om 21:35
Bij mij geldt nul alcohol in het verkeer.
Man begint met één biertje en gaat dan over op fris, als hij rijdt.
Due-scimmie
27-04-2026 om 21:52
Ondanks dat ik in een volledig vrouwenteam werk heb ik dus nooit gezegd dat ik last had van mijn menstruatie of mijn werk daarop aangepast. Na mijn novasure van vorige maand merk ik pas echt hoe het eigenlijk mijn maand beïnvloedde.
Laag ijzergehalte, constante 'angst' om door te lekken, iedere 2 uur minstens wisselen etc.
Ik hoopte altijd dat mijn menstruatie begon op mijn vrije dagen, dan was het beter te doen zodra ik weer moest werken.
Bloem1970
27-04-2026 om 22:15
natuurlijk denkt iedereen hier heel praktisch mee met werkgevers, maar het idee van miskraamverlof en menstruatieverlof is eer volgens mij juist ter bescherming van vrouwen die zich een soort van geweld moeten aandoen om maar door te gaan. Bekend met ongelofelijk zware menstruaties weet ik waarom ik een hormoonspiraaltje heb, ik heb er al zo’n 15 jaar gelukkig veel minder last van.
Het had me heel fijn geleken als ik 1 dag per maand niet stoer had hoeven doen, me te schamen en schuldig te voelen om iederuur naar het toilet te hoeven om te verschonen en het dan nog niet altijd te redden.
Vrouwen vragen hier niet om.
Tegelijkertijd zie ik ook de praktische bezwaren wel, ik kan me persoonlijk weinig voorstellen bij misbruik, maar het is voor werkgevers natuurlijk lastig.
een tussenoplossing zou misschien zijn dat iedere werknemer er een paar bijzondere verlofdagen bij krijgt. Bijvoorbeeld de helft van je aantal uren per week. En of je dit nu voor menstruatieverlof gebruikt, calamiteitenzorg voor je oudere ouders of een ziek kind, dat zou niet uit moeten maken. Natuurlijk wel vervelend voor de vrouwen die dit allemaal op hun bordje krijgen, maar dan regelt de partner de andere zaken maar, als er menstruatieverlof nodig is.
Alleenstaande ouders zijn dan weer de klos…
Wat ik heb geregeld op mijn werk is dat ik ongeveer 1 werkweek per jaar teveel aan uren heb en dat er dan soepel wordt omgegaan met onverwachte afwezigheid, zonder dat ik me hoef ziek te melden.
Miraval
28-04-2026 om 10:33
Ik ben zelf een kleine werkgever, en hoewel ik absoluut niet wil discrimineren, is het natuurlijk planmatig wel een dingetje met allerlei verloven dan. Kijk, ziek is gewoon ziek, dat lijkt me heel simpel. Zwangerschap gerelateerde uitval gaat via het UWV, maar dan moet je natuurlijk ook vervanging regelen. Voor 16 weken (of meer) is dat niet heel lastig of iig wel in te plannen door tijdelijk minder werk aan te nemen bijvoorbeeld.
Bij maandelijks 1 of 2 dagen uitval vanwege menstruatie, wat niet op voorhand te plannen is, dan kom ik wel in de problemen zeg ik eerlijk. Want met 3 medewerkers, 1 fulltime en 2 parttime, hoe ga je dat oplossen? Moeten die parttimers dan maandelijks 1 extra dag opvangen? Moet de fulltimer extra uren werken?
Ik zou het dan wel graag willen weten bij een sollicitatie bijvoorbeeld, waar ik rekening mee moet houden. Gaat medewerker parttime werken en is die bereid flexibel om te gaan met uren bij uitval door menstruatieklachten bijvoorbeeld? Dat zou natuurlijk al best schelen op de werkdruk van collega's dan. Maar wanneer je dit vantevoren niet aangeeft, 1 maand proeftijd hebt op een jaarcontract en vervolgens maandelijks 1 of 2 dagen afwezig is, dan zeg ik eerlijk, dan moet diegene verder wel echt een meerwaarde hebben wil ik het contract dan omzetten naar onbepaalde tijd.
Is dat discriminatie? Niet elk bedrijf is groot genoeg om uitval makkelijk op te vangen. Niet elke sector heeft een vijver om (goed) personeel of achtervang te hebben, en met de wet DBA kom je nog in de problemen ook wanneer je voor die korte periodes een ZZPer inhuurt. (Dat laatste weegt in onze sector best zwaar mee heb ik gemerkt onder collega's. )
Het is allemaal heel goed voor de werknemers, maar ik zou het fijn vinden wanneer zulke verlofregelingen vanuit de overheid dan ook niet allemaal op het conto van de werkgever komt.
Neweve
28-04-2026 om 12:27
Miraval schreef op 28-04-2026 om 10:33:
Ik ben zelf een kleine werkgever, en hoewel ik absoluut niet wil discrimineren, is het natuurlijk planmatig wel een dingetje met allerlei verloven dan. Kijk, ziek is gewoon ziek, dat lijkt me heel simpel. Zwangerschap gerelateerde uitval gaat via het UWV, maar dan moet je natuurlijk ook vervanging regelen. Voor 16 weken (of meer) is dat niet heel lastig of iig wel in te plannen door tijdelijk minder werk aan te nemen bijvoorbeeld.
Bij maandelijks 1 of 2 dagen uitval vanwege menstruatie, wat niet op voorhand te plannen is, dan kom ik wel in de problemen zeg ik eerlijk. Want met 3 medewerkers, 1 fulltime en 2 parttime, hoe ga je dat oplossen? Moeten die parttimers dan maandelijks 1 extra dag opvangen? Moet de fulltimer extra uren werken?
Ik zou het dan wel graag willen weten bij een sollicitatie bijvoorbeeld, waar ik rekening mee moet houden. Gaat medewerker parttime werken en is die bereid flexibel om te gaan met uren bij uitval door menstruatieklachten bijvoorbeeld? Dat zou natuurlijk al best schelen op de werkdruk van collega's dan. Maar wanneer je dit vantevoren niet aangeeft, 1 maand proeftijd hebt op een jaarcontract en vervolgens maandelijks 1 of 2 dagen afwezig is, dan zeg ik eerlijk, dan moet diegene verder wel echt een meerwaarde hebben wil ik het contract dan omzetten naar onbepaalde tijd.
Is dat discriminatie? Niet elk bedrijf is groot genoeg om uitval makkelijk op te vangen. Niet elke sector heeft een vijver om (goed) personeel of achtervang te hebben, en met de wet DBA kom je nog in de problemen ook wanneer je voor die korte periodes een ZZPer inhuurt. (Dat laatste weegt in onze sector best zwaar mee heb ik gemerkt onder collega's. )
Het is allemaal heel goed voor de werknemers, maar ik zou het fijn vinden wanneer zulke verlofregelingen vanuit de overheid dan ook niet allemaal op het conto van de werkgever komt.
Daar heb je zeker gelijk in. Ik denk dat je met best veel beroepen ook zelf rekening kan houden met je menstruatie. Een dienst meer in de rest van de maand en 2 diensten minder tijdens je menstruatie. Of in jouw geval: iets meer lessen in de week vooraf en achteraf en iets minder in de week zelf. Andere opties zijn thuis werken (zodat je wat flexibeler bent in tijden/met kruik en comfy outfit kan werken).
En als je echt te ziek bent om te werken kan je je natuurlijk ziek melden. Al ben ik ook van mening dat als je door je menstruatie maandelijks niet kan werken, het de moeite waard is om langs de huisarts/hun te gaan voor een oplossing . (Helaas nemen die het dan weer niet altijd serieus, maar menstruatie verlof is dan meer een pleister dan een oplossing).
Neweve
28-04-2026 om 12:29
Poezenmeisje schreef op 27-04-2026 om 09:07:
[..]
Wat mij betreft weet een werkgever "het" pas na een maand of zeven. Eerder is niet nodig.
Wij hebben eerst aangekeken of "het" überhaupt bleef zitten en zijn na 12 weken maar eens bij de huisarts langs gegaan. Die vond een termijnecho laten doen wel handig. Ik bleek 14 weken zwanger, dus dat klopte precies.
Zodra je het je werkgever verteld heb je recht op de bescherming voor zwangeren, meer pauze en minder diensten bijvoorbeeld. De keus is inderdaad aan de zwangere zelf, maar het kan dus voordelen hebben om het eerder te melden.
thinkso
28-04-2026 om 12:44
Ik pleit niet voor een seperaat type verlof. Wél voor meer acceptatie op de werkvloer dat menstruatie en miskraam wel degelijk een legitieme reden zijn om je ziek te melden. Je bent dan door deze omstandigheden fysiek/mentaal niet in staat te werken.
Poezenmeisje
28-04-2026 om 14:22
Neweve schreef op 28-04-2026 om 12:29:
[..]
Zodra je het je werkgever verteld heb je recht op de bescherming voor zwangeren, meer pauze en minder diensten bijvoorbeeld. De keus is inderdaad aan de zwangere zelf, maar het kan dus voordelen hebben om het eerder te melden.
Kantoorbaan, ik hoef niet te tillen of met machines te werken.
Miraval
28-04-2026 om 16:09
Neweve schreef op 28-04-2026 om 12:27:
[..]
Daar heb je zeker gelijk in. Ik denk dat je met best veel beroepen ook zelf rekening kan houden met je menstruatie. Een dienst meer in de rest van de maand en 2 diensten minder tijdens je menstruatie. Of in jouw geval: iets meer lessen in de week vooraf en achteraf en iets minder in de week zelf. Andere opties zijn thuis werken (zodat je wat flexibeler bent in tijden/met kruik en comfy outfit kan werken).
En als je echt te ziek bent om te werken kan je je natuurlijk ziek melden. Al ben ik ook van mening dat als je door je menstruatie maandelijks niet kan werken, het de moeite waard is om langs de huisarts/hun te gaan voor een oplossing . (Helaas nemen die het dan weer niet altijd serieus, maar menstruatie verlof is dan meer een pleister dan een oplossing).
Eens. Er is altijd wel een mouw aan te passen natuurlijk, maar ook wanneer je maandelijks 2 dagen niet kunt werken vanwege je menstruatie, dat dit niet "normaal" is en je idd een verwijzing moet krijgen om het grootste deel van de klachten te verhelpen.
Ik heb een aparte vorm van endometriose, te klein om weg te halen maar tegen mijn middenrif aan waardoor ik extreme uitsralingspijn heb in mijn linkerschouder/arm. Het enige wat hiervoor helpt is de AC of zwangerschap. Nou ja dat laatste is niet echt handig, dus ik slik jaarrond de AC door en heb geen klachten meer.