Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Miskraamverlof, menstruatieverlof

masatu schreef op 26-04-2026 om 12:53:

Bij mijn missed abortion (bij 12w) ben ik 1,5 week ziek thuis geweest. 1 week tot de miskraam op gang kwam (toen vooral mentaal ziek), de miskraam zelf en nog een paar dagen erna (met vooral veel fysiek ongemak). Mijn leidinggevende wist ervan en vond het niet meer dan logisch dat ik was ziekgemeld. De rest van de collega's heb ik het bij terugkomst ook verteld.

Van mij persoonlijk hoeft er dus geen speciaal verlof te komen, maar vooral acceptatie op de werkvloer dat dit ook gewoon een legitieme reden kan zijn om je ziek te melden.

Hiermee was ik destijds inderdaad al geholpen geweest.

afrodite05 schreef op 26-04-2026 om 12:15:

Ik heb 5 miskramen gehad. Bij de eerste aan HR gevraagd wat mijn "rechten" waren. "Niets" en een heel pijnlijke opmerking. Dus ik heb me elke keer intens verdrietig (ivf-traject) naar werk gesleept. Ik stond al bloedend voor klassen met pubers en ben bij een van de vijf keer het vruchtje op een schoolwc verloren. Daarna snel doorrennen naar de volgende les. Achteraf gezien was ik veel te braaf om me ziek te melden, maar door die opmerking van HR durfde ik niets. Uiteindelijk gelukkig wel twee doorgaande zwangerschappen gehad.

Als ik (had geweten dat ik) recht had op verlof, had ik dat sowieso opgenomen. Zowel fysiek als lichamelijk was ik er slecht aan toe. Elke keer een beetje slechter, op beide vlakken.

Dat is onmenselijk en zoals ik het lees was je gewoon te ziek om te werken. Je had je dus ‘gewoon’ ziek kunnen melden. In de meeste bedrijven is dat vanzelfsprekend maar in het onderwijs en de zorg wordt wel vaker lichtzinnig omgegaan met rechten van werknemers.

Miskraam verlof lijkt mij heel zinnig, als je dat niet hoeft te melden op het moment dat je je ziek meld.  Dat je eventueel later je ziekmelding nog kan omzetten naar miskraamverlof.
Ik heb "een miskraam" gehad ongeveer 48 uur nadat ik een positieve test in mijn handen had. Ja, het bloedverlies was wat heftiger dan bij een normale menstruatie maar ik was emotioneel geen wrak. Niemand wist het ook nog. Daar heb ik mij toen voor ziek gemeld.  En ja jammer voor hr dat ik in de zorg voor de 2e keer in 3 weken ziek was.  De eerste keer had ik overgeven/diarree en mocht dus echt niet werken. Bij die miskraam wilde ik gewoon even niet 10 km fietsen enkele reis en dat zitten met krampen. Ik wilde het even alleen verwerken maar had er ook een soort vrede mee. Zo'n zwangerschap gaat niet door, omdat het vruchtje niet goed is. 
Menstruatie verlof wordt denk ik een hele pixel om dat goed te regelen. Vrouwen die stukken van de buikpijn en werken in de zorg zullen er blij mee zijn, anderen die nauwelijks last hebben willen misschien gebruik maken van hun rechten waarbij anderen dan al gauw denken dat het misbruik van de rechten is. Nadat ik zwanger was geweest had ik nauwelijks last en dan had menstruatieverlof echt niet nodig geweest. 

@Afrodite wat vind ik het erg voor je dat je dit zo moest meemaken! Dikke knuffel van mij daarvoor   

Toen mijn kindje na 18 weken in mijn buik overleed en daarna geboren werd, heb ik me ziek gemeld. Collega’s en leidinggevende wisten het wel en waren geduldig met me. Niemand deed er moeilijk over. Dit was 20 jaar geleden.

Vanaf het tweede trimester kun je eigenlijk niet meer spreken van een miskraam, vind ik. Het was wel een bevalling, wel kleiner natuurlijk maar toch heel anders dan de twee miskramen in de eerste trimesters die ik heb gehad. En ook heel anders dan de voldragen zwangerschappen (ze zijn inmiddels 16 en 18 jaar). Maar ik kan alleen voor mezelf spreken.

Voor elke absentie-reden een verlofsoort is denk ik wel wat ingewikkeld. Dat van mij had dan ook deels onder rouwverlof kunnen vallen, als dat had bestaan. 

Ik heb maandelijks een gebroken nacht door de krampen in buik/rug/dijen. En overdag diezelfde krampen plus 3-4 keer aan de dunne ontlasting. Dat is wel maar één dag per maand, de heftigste dag. Ik doe mijn best om gewoon te functioneren met elke 4 uur een paracetamol, maar het blijft echt klote.

Ik werk dan wel eens vanuit huis op een kantoordag, en dan voel ik me wel bezwaard om te zeggen dat het vanwege mijn menstruatie is. Maar ik ga gewoon beginnen dat wel te zeggen, mannen weten niet half hoe pijnlijk en oncomfortabel het kan zijn en vrouwen hebben er ten slotte ook niet voor gekozen. De pijn komt en gaat met vlagen, en dat gaat zo de hele dag door. Ik heb vanwege dat vele poepen en "verschonen" ook vooral graag een schone WC met wasbak dichtbij, dat is op kantoor ook niet optimaal. Vooral niet als je die dag veel overleg hebt.

Ik weet niet of ik er echt verlof voor op zou nemen. Ik mag mijn uren gelukkig redelijk vrij indelen en stop dan wel eens 1-2 uur eerder. Die haal ik dezelfde week dan weer in, en dat werkt prima voor mij. Maar toen ik nog in een winkel stond en dus niet thuis kon werken, was het echt afzien en ik snap dat iemand zich dan het liefst ziek meldt. Volgens mij werkt menstruatieverlof in andere landen ook zo dat je het opneemt en een andere dag weer inhaalt, dus dan zou het niet helemaal hetzelfde zijn als ziekmelden. Want netto werk je gewoon dezelfde uren.

Dat bedrijven dan geen vrouwen meer aan zouden nemen is wel een beetje bull, trouwens. Met dat argument zou je een heleboel welzijnsbevorderende voorzieningen voor werknemers de prullenbak in kunnen doen.

De enige meerwaarde die ik kan bedenken is dat menstruatieverlof/miskraam verlof en rouwverlof net als zwangerschapsverlof dan niet meetellen in de ziekteverzuimcijfers van werkgever en uiteindelijk ook het CBS.

Voor een werknemer lijkt het mij voldoende om het als ziekmelding te beschouwen indien je dat nodig acht. Een ziekmelding is vertrouwelijk en behoeft geen opgave van reden. Zulke speciale verlofregelingen vereisen juist wel opgaaf van reden, en ik weet niet of mensen staan te trappelen om maandelijks menstruatieverlof aan te vragen. Of een miskraamverlof waar nog niemand uberhaupt iets weet van je zwangerschap. 

Dus ik sta er dubbel in eigenlijk. Voor mij zou een ziekmelding voldoende zijn, het lijkt me ook niet relevant voor de verzuimcijfers wat de reden is, en zoals eerder ook is gezegd, hoeveel aparte verlofregelingen moeten er zijn om een afwezigheid te registreren? Meer administratieve rompslomp en het voegt naar mijn idee nauwelijks iets toe. Laten we eens een beetje afstappen van die administratieve molen, en het juist een heel stuk  terug gaan brengen op alle fronten. 

Konwalia schreef op 26-04-2026 om 14:56:

[...]

Volgens mij werkt menstruatieverlof in andere landen ook zo dat je het opneemt en een andere dag weer inhaalt, dus dan zou het niet helemaal hetzelfde zijn als ziekmelden. Want netto werk je gewoon dezelfde uren.

[...]

Hoe werkt dat als je fulltime werkt? Toch vrije dagen inleveren, dus eigenlijk toestemming om acuut vrij te nemen?

Mij lijkt het niet nodig. Ik heb zelf recent een miskraam gehad en heb me toen gewoon ziekgemeld op mijn werk. Mijn directe leidinggevende heb ik op de hoogte gesteld van de reden van mijn ziekmelding en ik heb gelukkig alle ruimte gekregen om zo veel of juist zo weinig te werken als voor mij nodig was (en is), ook in het onderwijs trouwens.
Ik vraag me af wat een speciale soort miskraamverlof toe zou voegen. Want mijn ziekteverlof viel inderdaad onder zwangerschapsgerelateerde ziekmeldingen waar je werkgever een uitkering voor kan uitvragen. Dus voor mijn werkgever maakt het al niet uit en voor mezelf had het ook niet uitgemaakt.
Ik zou bang zijn dat bij speciaal "miskraamverlof" er opeens duidelijke termijnen bij zouden komen van hoeveel dagen/weken verlof je dan krijgt bij welke termijn bijvoorbeeld, dat kan dan verwachtingen scheppen bij je werkgever en dat lijkt me dan wel weer vervelend. 

ik heb maandelijks PMS. Ik ben dan heel labiel en in sommige gevallen niet tot staat in het voeren van gesprekken…iets wat in mijn vak essentieel en hoofdonderdeel is.
Zou mooi zijn wanneer ik op die dagen op zijn minst thuis kon werken. En als dat niet lukt afmelden.

ik lees over diverse soorten verlof. Verlof ivm menstruatie, miskraam, overgang…hoe meer uitzonderingen wij creëeren hoe ondoorzichtiger/ moeilijker het wordt. Niet iedereen wil er iets over vertellen.

stom dat wij als vrouw in veel situaties zo kwetsbaar zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.