Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Inkomensgrens voor toeslagen verhoogd

Ik kwam er bij toeval achter dat de inkomensgrens voor toeslagen fors verhoogd is dit jaar, van ca 31.000 naar 37.000. Daardoor kwamen enkele mensen voor wie ik de administratie regel ineens in aanmerking voor zorgtoeslag en mogelijk huurtoeslag.
Geen vraag van mij, maar misschien een handige tip voor wie het nog niet wist


Jeetje dat is een flink verschil. Dan kom ik er sowieso voor in aanmerking Al zal dat met mijn wia vanaf april vast ook wel het geval zijn.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

06-01-2023 om 13:56

Hm, ik zal het eens tegen zoon zeggen. Dan valt hij er misschien nu ook weer in. Goede tip 👍

Voor zorgtoeslag ligt de inkomengrens zelfs op€ 38.520 (alleenstaande) per jaar. Dit was € 31.998 per jaar. Heb je een toeslagpartner, dan ligt de inkomensgrens op € 48.224 per jaar.

Voor huurtoeslag gelden meer variabelen en telt naast inkomen ook de huurprijs en evt medebewoners mee om te recht te hebben.

Voor Kgb telt naast het inkomen ook de aantal kinderen en hun leeftijden mee om recht te hebben. Ook hier zijn de bedragen hoger dan in 2022 i.v.m. de extra koopmaatregelingen

Kortom, doe een proefberekening.


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/hulpmiddel-proefberekening-toeslagen

Proefberekening gedaan voor kennis, maar blijf melding krijgen dan 31.717 een te hoog inkomen is voor huurtoeslag?

Marie111 schreef op 06-01-2023 om 16:24:

Proefberekening gedaan voor kennis, maar blijf melding krijgen dan 31.717 een te hoog inkomen is voor huurtoeslag?

Voor huurtoeslag is niet enkel het inkomen leidend. Als je een relatief lage huur hebt maar toch niet boven de inkomensgrens uitkomt, kan het toch betekenen dat je geen recht hebt op huurtoeslag. 

MMcGonagall

MMcGonagall

06-01-2023 om 16:35 Topicstarter

Marie111 schreef op 06-01-2023 om 16:24:

Proefberekening gedaan voor kennis, maar blijf melding krijgen dan 31.717 een te hoog inkomen is voor huurtoeslag?

Ik vond dat ook nogal ondoorzichtig en kon nergens de harde normen vinden in een lijstje. Voor mijn vader kreeg ik de mededeling dat het inkomen te hoog is in combinatie met de huur.

Goede tip! Ik dacht dat ik niet in de buurt zou zitten, maar het wordt hierdoor interessant om eens naar te kijken

MMcGonagall schreef op 06-01-2023 om 16:35:

[..]

Ik vond dat ook nogal ondoorzichtig en kon nergens de harde normen vinden in een lijstje. Voor mijn vader kreeg ik de mededeling dat het inkomen te hoog is in combinatie met de huur.

Die harde normen zijn in 2021 afgeschaft voor de huurtoeslag. Nu ligt het aan hoe hoog je huur is (mits binnen de max. huurgrens) in combinatie met het (gezins)inkomen. Voor 2024 gaat dit weer veranderen en laten ze de max. huurprijs ook los. Hierdoor kunnen mensen die noodgedwongen in een veel te dure huurhuis (dus boven de max. huurprijs en veelal particulier) ook recht krijgen op huurtoeslag indien het inkomen niet te hoog is. 

Ooh dankjewel voor de tip!!!

Tip van mij; vul in dat je wat meer verdiend dan je doet! Ik heb te vaak gehad dat ik terug moest betalen omdat ik dan een paar tientjes meer had verdiend dan zij hadden ingeschat.

stokstaart schreef op 06-01-2023 om 18:44:

Ooh dankjewel voor de tip!!!

Tip van mij; vul in dat je wat meer verdiend dan je doet! Ik heb te vaak gehad dat ik terug moest betalen omdat ik dan een paar tientjes meer had verdiend dan zij hadden ingeschat.

Dit is de beste tip. Daarbij hoort: ga er bij toeslagen NOOIT van uit dat ze je inkomen goed hebben staan. NOOIT

Netherfield schreef op 06-01-2023 om 19:22:

[..]

Dit is de beste tip. Daarbij hoort: ga er bij toeslagen NOOIT van uit dat ze je inkomen goed hebben staan. NOOIT

Ik ben er zovaak mee ingestonken. Uiteraard op momenten dat ik geen nagel had om mijn kont te krabben maar wel moest gaan terug betalen. Ik lrijg liever minder of niks en aan einde terug, dan andersom

stokstaart schreef op 06-01-2023 om 18:44:

Ooh dankjewel voor de tip!!!

Tip van mij; vul in dat je wat meer verdiend dan je doet! Ik heb te vaak gehad dat ik terug moest betalen omdat ik dan een paar tientjes meer had verdiend dan zij hadden ingeschat.

Toeslagen indexeert elk jaar je inkomen in het MAC proces (massaal automatisch continueren) waardoor je eind november de beschikking krijgt voor het nieuwe jaar. Hier staat duidelijk op, controleer je inkomen. Toeslagen heeft geen glazen bol en weet daarom niet wat je in het huidig jaar of volgend jaar gaat verdienen. Ze indexeren enkel het inkomen wat je ooit zelf doorgaf bij de aanvraag. Als je dat dan niet zelf steeds checkt en aanpast, dan gaan zij uit van je oude inkomen plus een enkel procentje indexering.

Pas in juni 2023 krijgt toeslagen het definitieve inkomen van 2022 door van de belastingdienst inkomstenbelasting. 

Bloem75 schreef op 06-01-2023 om 19:27:

[..]

Toeslagen indexeert elk jaar je inkomen in het MAC proces (massaal automatisch continueren) waardoor je eind november de beschikking krijgt voor het nieuwe jaar. Hier staat duidelijk op, controleer je inkomen. Toeslagen heeft geen glazen bol en weet daarom niet wat je in het huidig jaar of volgend jaar gaat verdienen. Ze indexeren enkel het inkomen wat je ooit zelf doorgaf bij de aanvraag. Als je dat dan niet zelf steeds checkt en aanpast, dan gaan zij uit van je oude inkomen plus een enkel procentje indexering.

Pas in juni 2023 krijgt toeslagen het definitieve inkomen van 2022 door van de belastingdienst inkomstenbelasting.

Dat begrijp ik natuurlijk ook wel, alleen gaat dat soms dus mis en kreeg ik de tip van de belastingdienst om sowieso je inkomen hoger neer te zetten. Ik was er destijds helemaal klaar mee en wilde sowieso helemaal alles stopzetten. Liever niks dan elk jaar gezeik.

stokstaart schreef op 06-01-2023 om 19:37:

[..]

Dat begrijp ik natuurlijk ook wel, alleen gaat dat soms dus mis en kreeg ik de tip van de belastingdienst om sowieso je inkomen hoger neer te zetten. Ik was er destijds helemaal klaar mee en wilde sowieso helemaal alles stopzetten. Liever niks dan elk jaar gezeik.

Dat begrijp ik. Goede tip ook. Maar veel mensen denken nog steeds dat toeslagen hun inkomen schat en kijken verder niet om naar hun toeslag. Dat schatten gebeurt dus niet. Enkel indexeren zodat de toeslag gecontinueerd kan worden.

Je inkomen hoger zetten is altijd slim. 13x je bruto maandinkomen (incl vakantiegeld) en 14x je bruto maandinkomen indien je een dertiende maand krijgt. En zodra er iemand op je adres wordt bijgeschreven, gelijk controleren of je dan nog recht hebt ivm medebewoner (huurtoeslag) of toeslagpartnerschap indien er andere toeslagen lopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.