Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Huis verkopen aan buren: ervaringen gezocht.

Ik schets in het kort de situatie : het ouderlijk huis zal binnen een jaar of twee verkocht worden. Het blijkt dat beide buren het zouden willen kopen!  De buren aan beide zijden wonen er pas een paar jaar en hebben hun huizen  enorm gerenoveerd na aankoop. Het huis heeft achterstallig onderhoud, dat weten de buren ook.

Ik neem aan dat het huis getaxeerd zal moeten worden.
En hoe dan verder? Beide gegadigden vragen te bieden? 
Niet tegen elkaar op , maar blind bieden. Hoogste bieder 'wint'?
Is er een makelaar nodig?

Ervaringen, tips en adviezen zijn hartelijk welkom.


huis laten taxeren, dan idd blind een bieding laten doen en hoogste bod heeft eerste koop. Hoeft geen makelaar bij. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-02-2022 om 12:49

Ik zou toch ook navragen wat de marktwaarde is. Weet niet in welk deel van het land het huis staat, maar in sommige regio's wordt er enorm overboden. Zonde als je er 25.000 meer voor had kunnen krijgen als je het wel op de markt had gegooid.

Waarom wil je per se dat een van de buren het koopt?
Ik zou het op de markt zetten en de grootste zak geld binnenslepen. Als dat dan van een van de buren is, prima. Is het van een ander, ook prima.

Ik zou wel een makelaar inschakelen ivm contracten e.d. Dat kan, met het hele verhaal erbij, vast wel voor een vriendelijker prijsje dan normaal. Het scheelt een hoop werk namelijk. 

Bloemenzee schreef op 13-02-2022 om 13:39:

Ik zou wel een makelaar inschakelen ivm contracten e.d. Dat kan, met het hele verhaal erbij, vast wel voor een vriendelijker prijsje dan normaal. Het scheelt een hoop werk namelijk.

Contracten zijn op internet te vinden, mss eigen koopcontract erbij halen. Scheelt een hoop geld namelijk

Waarom willen de buren het eigenlijk kopen? Wat willen ze er mee gaan doen dan? Verbouwen en zelf verkopen? Verhuren?
Ik het echt gewoon op de markt gooien. Een taxateur taxeert het huis ja, maar dat betekent niet dat dát ook echt de waarde is. Als je het gewoon verkoopt, is de kans het grootste dat je de beste prijs krijgt. Bij verkoop aan bekenden krijg je toch minder vaak de beste prijs ivm goodwill.

Ik neem aan dat jouw ouders (of ouder) nog in leven is, dus hoe beter de prijs, hoe meer ze hebben voor een volgend huis of als spaarpot.

Zusterclivia schreef op 13-02-2022 om 16:04:

Waarom willen de buren het eigenlijk kopen? Wat willen ze er mee gaan doen dan? Verbouwen en zelf verkopen? Verhuren?

Sorry, Zuster, dat speelt toch geen rol, wat de reden is dat de buren het willen! Zo lang ze maar een marktconforme prijs betalen, mag toch iedereen het huis kopen. Ook de buren.

letterkoekje schreef op 13-02-2022 om 16:58:

[..]

Sorry, Zuster, dat speelt toch geen rol, wat de reden is dat de buren het willen! Zo lang ze maar een marktconforme prijs betalen, mag toch iedereen het huis kopen. Ook de buren.

Nou dat vind ik wel. Ik zou een huis liever verkopen aan iemand die er zelf gaat wonen dan iemand die het voor de hoofdprijs verhuurd. 

(Wel typisch dat of hier of bij viva gisteren topic was over iemand die huis van de buren wilde kopen)

letterkoekje schreef op 13-02-2022 om 16:58:

[..]

Sorry, Zuster, dat speelt toch geen rol, wat de reden is dat de buren het willen! Zo lang ze maar een marktconforme prijs betalen, mag toch iedereen het huis kopen. Ook de buren.

Neuh, maar ik vind het wel apart dat buren het willen kopen. Dus gewoon nieuwsgierig.

Maar voor sommige mensen maakt het wel uit of ze het kopen voor zichzelf/kinderen, het willen opknappen en doorverkopen of verhuren.

Beterlaat2021!

Beterlaat2021!

13-02-2022 om 19:24 Topicstarter

Zusterclivia schreef op 13-02-2022 om 16:04:

Waarom willen de buren het eigenlijk kopen?
Ik neem aan dat jouw ouders (of ouder) nog in leven is, dus hoe beter de prijs, hoe meer ze hebben voor een volgend huis of als spaarpot.

Beide buren willen het huis  voor een kind kopen.

( Het betreft hoogbejaarde dementerende ouder, die op de lijst staat voor een verzorgingshuis.)

Ik zou Funda en de omgeving effe afspeuren voor hoeveel de huizen in de omgeving momenteel staan. En daar nog wat bij-tellen voor het overbieden.

Weet je naast hoeveel het huis volgens de schatter waard is, hoe realistisch het bod van beide buren is. Bij echt te laag bod is er dus geen verkoop.

Aan buren verkopen klinkt leuk en bespaart gedoe, maar je moet ook weer niet vaststellen dat diezelfde buren het volgend jaar voor +50.000 euro verkopen zonder er iets in gedaan te hebben.

Beterlaat2021!

Beterlaat2021!

13-02-2022 om 20:05 Topicstarter

Dat kan een vreemde verkoper ook doen natuurlijk.  Maar het is niet de bedoeling om het te goedkoop te verkopen. Daarom taxatie.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-02-2022 om 21:12

Beterlaat2021! schreef op 13-02-2022 om 20:05:

Dat kan een vreemde verkoper ook doen natuurlijk. Maar het is niet de bedoeling om het te goedkoop te verkopen. Daarom taxatie.

Is het in een regio waar de prijzen gestegen zijn de afgelopen jaren? 

Het huis op deze manier heeft als voordeel dat het veel gedoe kan besparen. Je bespaart niet alleen de makelaar, maar ook het verkoopklaar maken en het gedoe met bezichtigingen. 
In mijn familie is (lang geleden) op deze manier een zwaar verwaarloosd huis verkocht (denk in de richting van een hoarder). Buurman wilde het ook graag voor een kind kopen, en het hoefde niet leeggehaald te worden. Bruikbare spullen wilden ze houden (ook nadat we zelf meegenomen hadden wat wij nog wilden hebben), rest gingen ze zelf opruimen. Prijs is daarop aangepast, wat fijn was voor de koper en voor ons was het heel fijn om het op deze manier te kunnen afhandelen. 

Tickel schreef op 13-02-2022 om 21:12:

[..]

Is het in een regio waar de prijzen gestegen zijn de afgelopen jaren?

Bestaat er een regio waar de prijzen niet zijn gestegen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.