Financiën en recht
thinkso
21-07-2025 om 09:22
Hoe ziet "onder je stand leven" er voor jou uit?
Ik zie tegenwoordig veel dat mensen relatief veel geld lijken uit te geven. Een nieuwe auto, een nieuwe fiets, een verbouwing er ook nog even bij, aan mooie kleding geen gebrek. Natuurlijk is dat hun goedrecht en dat gun ik ze van harte. En of ze boven hun stand leven weet ik natuurlijk niet. Maar ik ben in dit topic benieuwd naar de mensen die bewust "beneden hun stand" leven, hoe doe je dat? En hoe ziet dat er voor jou uit?
bieb1963
21-07-2025 om 19:48
Ik heb voor de meeste dingen ook geen behoefte om geld over de balk te gooien. Wat ik over hou spaar ik voor grotere uitgaven die mss t.z.t. nodig zijn en/of voor kind.
Koop heel veel tweede hands. Koop vooral huismerken. Zelden gesneden groente (behalve boerenkool). Kan het best betalen allemaal, maar vind het onzin, wordt er niet perse blij van. Eerder word ik blij van een leuke tweede hands aanschaf. Ben ook niet zo van de luxe (met de kanttekening dat enig comfort wel wordt gewaardeerd en ik ook van dingen hou die ik mooi vind. Maar dat hoeft zeker niet altijd nieuw te zijn, integendeel) Maar luxe om de luxe of het merk e.d. heb ik echt helemaal niets mee. Snap ook nooit iets van het ‘hotel chique’. Zeer onpersoonlijk naar mijn smaak.
Poezenmeisje
21-07-2025 om 20:11
Ik ben drie jaar naar een fijn appartementencomplex met 1 ster geweest. Het viel het reisbureau op dat die locatie zoveel positieve reviews kreeg, dus waagden we de sprong.
Nu naar een andere plaats, met maar liefst 2 sterren. Het verschil is waarschijnlijk dat er een haarföhn zou hangen.
😄
Merel9988
21-07-2025 om 21:16
Waarom interesseert het je wat andere mensen denken? Of zelfs wat je denkt dat andere mensen denken? En wat is beneden je stand? Wij hebben mooie functies met een evenredig loon, altijd fulltime gewerkt dus mooi opgebouwd, mooi vrijstaand huis maar wij gaan op vakantie met een camper (na 15 jaar caravan) en krijgen regematig van mensen re horen: gaan jullie kamperen? Met een sleurhut op vakantie? Waarom gaan jullie niet op hotel? Dus zij denken dat wij onder onze stand leven maar dat interesseert mij echt niets. Iedereen kiest toch waar zij hun geld in steken.
MMcGonagall
21-07-2025 om 22:39
Poezenmeisje schreef op 21-07-2025 om 22:29:
Alsof kamperen en een camper gratis zijn. 🙄
Dat wilde ik net zeggen. Zeker campers kosten een vermogen.
Poezenmeisje
21-07-2025 om 22:48
Voordat wij een camper gaan kopen, moeten we waarschijnlijk ons huis verkopen. 😄
Groentetuin
22-07-2025 om 08:02
rionyriony schreef op 21-07-2025 om 18:34:
Vrekken zijn mensen die in feite bang zijn voor armoede. Ze ervaren liever extreem afzien van het geringste beetje luxe dan de zaken op hun beloop laten en vertrouwen te hebben in de gemeenschap en in hun eigen mogelijkheden er altijd weer bovenop te komen. Daarom sparen ze en omdat ze niet veel meer vreugde ervaren krijgen ze tenslotte alleen nog maar plezier in hun eigen schraperigheid. Ze feliciteren zichzelf voortdurend bij elk dubbeltje wat ze uitsparen en elke slimmigheid waardoor ze anderen laat opdraaien voor de kosten. Verder kunnen ze het geluk niet meer herkennen waar het is; dat vermogen verleren ze. Als het geluk langs komt kunnen ze het niet meer grijpen want gelukkig leven is een kunst die je je hele leven moet beoefenen anders verleer je het
Ik vind vrekken ook negatief maar ik vind dit wel erg veel aannames
Herfstappeltaart
22-07-2025 om 08:27
Groentetuin schreef op 21-07-2025 om 15:42:
Ooit in een ver verleden hadden wij t financieel zwaar, dat wil ik nooit meer meemaken.
Vandaar dat besparen een soort van leefwijze is geworden.
En dat heeft ons veel goeds gebracht.
Wel is het zo dat veel uitgeven buiten mijn comfortzone valt, ik kan er niet van genieten: bij een dagje uit ga ik liever wat lekkers halen in de supermarkt en dat op een bankje opeten dan op een terrasje zitten.
En dat is al heel wat , een paar jaar geleden nam ik alles nog mee.
Wij leven dus onder onze stand. Maar genieten volop
Daardoor konden we een paar jaar eerder stoppen met werken, onze kinderen een paar donaties doen en vooral het gevoel van financiële vrijheid dat is onbetaalbaar.We kunnen doen wat we willen. Maar we willen niets extreems
Wij waren nooit grootverdieners, maar onder onze stand leven bracht ons veel goeds
Dit is ongeveer allemaal ook op ons van toepassing. Man is eerder gestopt met werken (mede omdat ik ziek werd) en dat konden we ons veroorloven gelukkig. Ik geniet dan wel van een terrasje of lunch buiten de deur maar vind het ook snel "wel weer genoeg geweest". Dus het is hier geen standaard ding.
Poekewiki
29-07-2025 om 14:26
Nee - ik leef niet bewust onder mijn stand. Wel zijn er een heleboel categorieën van dingen waar ik gewoon nul interesse in heb: kleding, make-up, design meubels, koffie-apparaten, nieuwe electronica, etc Dus ik hou op zich veel geld over, wat ik dan weer vakkundig wegsluis naar festival-, concert- en theaterkaartjes en naar lekkere hapjes/drankjes buitenshuis. Ik voel me dus een luxemuis, ook al zullen anderen me misschien een beetje als sober betitelen omdat ik in mijn oude kloffie loop.
Poezenmeisje
29-07-2025 om 14:56
Vorige week zag ik leuk paar "vintage" schoenen. Geen prijskaartje. 150 euro volgens de "vintage enthousiaste" verkoopster.
In geen 150 jaar, helaas.
Vandaag stond er een andere dame in de winkel. Nog steeds geen prijskaartje. Zij bepaalde de prijs op 45 euro. Vanwege wat vlekjes kon ze zakken naar 35 euro.
Ikke happy!!!
😊😊😊
Zoiets, maar in gedektere kleuren.

Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.