Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

19-09-2021 om 12:57

Hoe verdelen jullie de kosten?

Korte vraag aan de samenwonenden onder ons, hoe verdelen jullie de vaste lasten en overige zaken zoals boodschappen.

Peiling

Kosten verdelen binnen een relatie
107 stemmen
19%
39%
42%

Julali schreef op 20-09-2021 om 12:24:

[..]

Dit is voor ons net zo. Juist omdat wij naast de grote hoop, ook allebei een eigen rekening hebben, hoeft er niks worden bijgehouden, of overlegd. Het werkt juist vrijheid voor ons allebei in de hand.

Waarom vinden jullie het onzin en raar als anderen het anders doen? Dat moet toch iedereen lekker zelf weten? Is dat oordeel echt nodig?

Welk oordeel? 

DanGun schreef op 20-09-2021 om 12:18:

@lieveheersbeest, hebben jullie dan aparte spaarrekeningen?

Wij hebben alles samen en alles apart. Dus samen een lopende rekening (voor vaste lasten en gezamelijke uitgaven zoals kind, cadeautjes, uit eten e.d.), samen een spaarrekening (voor huis bijv), beide een eigen lopende rekening, beide een spaarrekening en dan belegen we ook beide (apart, niet samen) Dat zullen anderen vast een hoop gedoe vinden. Ik vind het heel fijn om financieel onafhankelijk te zijn en dus bij eventuele scheiding niet in een financieel nare situatie terecht te komen.

Julali schreef op 20-09-2021 om 12:24:

[..]

Dit is voor ons net zo. Juist omdat wij naast de grote hoop, ook allebei een eigen rekening hebben, hoeft er niks worden bijgehouden, of overlegd. Het werkt juist vrijheid voor ons allebei in de hand.

Waarom vinden jullie het onzin en raar als anderen het anders doen? Dat moet toch iedereen lekker zelf weten? Is dat oordeel echt nodig?

Waar lees jij dat ik oordeel? Ik oordeel helemaal nergens. Je begint weer te zuigen. Hou daar toch eens mee op. Dat doe je in elk topic.

Wij vinden het onzin en raar om het op een andere manier te doen. Dat mogen wij vinden he. Ik veroordeel het niet, ik heb er gewoon een mening over. Net als een ander op 1 hoop van ons misschien wel heel raar vind. Dat mag. Hoe iedereen het doet moet iedereen zelf weten. Mag een ander het nog wel raar vinden. 

Ik word echt een beetje naar van dat gedoe om geld. Dat je toch de helft van het spaargeld zou krijgen ook als je minder geld op die spaarrekening hebt gestort zeg. Of dat je partner meer gelegd aan zijn / haar / hen hobby uitgeeft dan jij of andersom. 
Je relatie bestaat uit meer dan geld. Tuurlijk is het belangrijk dat je wat zaken regelt maar dat starre, niks voor mij.
Want als je je financiën zo langs die meetlat legt (want eerlijk enzo) dan moet je dat met de niet materiële zaken ook doen lijkt me. Hoe bereken je dat dan? Welke waarde hang je aan het steunen van de ander als die het zwaar heeft? Aan het leeuwendeel op je nemen van de huishoudelijke en / of zorgtaken? Op welke weegschaal leg je dat? 

Anders:
Alles op de grote hoop en een aparte rekening voor de verzorging en eventuele dierenartskosten van mijn pony. En die rekening wordt alleen gesponsord door mijn loon, mijn man betaald daar niet aan mee.

PinkFlower schreef op 20-09-2021 om 12:25:

[..]

Of op zijn minst denken dat de ander een grap maakt. Zakgeld is voor kinderen. Ik zou me net een klein kind voelen met zakgeld. Zo van "hier moet je het deze maand mee doen, niet teveel snoep kopen".

Zo zal het vast niet zijn maar zo voelt het voor mij. Door de op 1 hoop methode is er geen bepaald bedrag dat vast staat. De ene maand kan er iets wel en de andere niet.

Nee, zo is het niet. Zakgeld noemen wij het ook niet hoor. Het is gewoon een deel van ons inkomen waar je niet over na hoeft te denken. Als je iets duurs koopt van die rekening, alleen voor jezelf dan hoef je dat niet eerst te gaan vragen aan de ander. 

En als je een mooi groter cadeau wil kopen voor de ander zijn verjaardag, dan kun je dat regelen zonder dat de ander dit gelijk ziet op de rekening. Ik heb bijvoorbeeld als cadeau wel eens een weekend weg geboekt, hotel, sauna, massage geboekt, dan zou het jammer zijn als mijn man dat allemaal al wist, omdat hij de afschrijvingen ziet. 

Lieveheersbeest schreef op 20-09-2021 om 12:27:

[..]

Wij hebben alles samen en alles apart. Dus samen een lopende rekening (voor vaste lasten en gezamelijke uitgaven zoals kind, cadeautjes, uit eten e.d.), samen een spaarrekening (voor huis bijv), beide een eigen lopende rekening, beide een spaarrekening en dan belegen we ook beide (apart, niet samen) Dat zullen anderen vast een hoop gedoe vinden. Ik vind het heel fijn om financieel onafhankelijk te zijn en dus bij eventuele scheiding niet in een financieel nare situatie terecht te komen.

Ik zou er idd helemaal kriegel van worden zoveel rekeningen, ik raak dan het overzicht kwijt.  Maar als het voor jullie fijn werkt is dat alleen maar goed toch. 

PinkFlower schreef op 20-09-2021 om 12:27:

[..]

Waar lees jij dat ik oordeel? Ik oordeel helemaal nergens. Je begint weer te zuigen. Hou daar toch eens mee op. Dat doe je in elk topic.

Wij vinden het onzin en raar om het op een andere manier te doen. Dat mogen wij vinden he. Ik veroordeel het niet, ik heb er gewoon een mening over. Net als een ander op 1 hoop van ons misschien wel heel raar vind. Dat mag. Hoe iedereen het doet moet iedereen zelf weten. Mag een ander het nog wel raar vinden.

Je zegt dat je het onzin en raar vindt als andere stellen hun geldzaken op een andere manier regelen. Daar zit nogal een hard oordeel in, zie je dat zelf niet? 

Julali schreef op 20-09-2021 om 12:29:


En als je een mooi groter cadeau wil kopen voor de ander zijn verjaardag, dan kun je dat regelen zonder dat de ander dit gelijk ziet op de rekening.

Daar hebben wij de credit card voor.

Julali schreef op 20-09-2021 om 12:29:

[..]

Nee, zo is het niet. Zakgeld noemen wij het ook niet hoor. Het is gewoon een deel van ons inkomen waar je niet over na hoeft te denken. Als je iets duurs koopt van die rekening, alleen voor jezelf dan hoef je dat niet eerst te gaan vragen aan de ander.

En als je een mooi groter cadeau wil kopen voor de ander zijn verjaardag, dan kun je dat regelen zonder dat de ander dit gelijk ziet op de rekening. Ik heb bijvoorbeeld als cadeau wel eens een weekend weg geboekt, hotel, sauna, massage geboekt, dan zou het jammer zijn als mijn man dat allemaal al wist, omdat hij de afschrijvingen ziet.

Ik zeg dan gewoon dat hij even niet op de rekening mag kijken 🤣. Meestal luistert hij dan.

Julali schreef op 20-09-2021 om 12:31:

[..]

Je zegt dat je het onzin en raar vindt als andere stellen hun geldzaken op een andere manier regelen. Daar zit nogal een hard oordeel in, zie je dat zelf niet?

Krijg je eens koekje van eigen deeg. Smaakt niet lekker, he

Julali schreef op 20-09-2021 om 12:31:

[..]

Je zegt dat je het onzin en raar vindt als andere stellen hun geldzaken op een andere manier regelen. Daar zit nogal een hard oordeel in, zie je dat zelf niet?

Nee, dat zegt ze niet. 

PinkFlower schreef op 20-09-2021 om 12:30:

[..]

Ik zou er idd helemaal kriegel van worden zoveel rekeningen, ik raak dan het overzicht kwijt. Maar als het voor jullie fijn werkt is dat alleen maar goed toch.

Ik heb alles in 1 overzicht staan, bij dezelfde bank, dus ik raak nooit het overzicht kwijt. Juist niet, want het is duidelijk van welke rekening we wat betalen, dat zorgt juist voor meer overzicht en rust.

Lieveheersbeest schreef op 20-09-2021 om 12:27:

[..]

Wij hebben alles samen en alles apart. Dus samen een lopende rekening (voor vaste lasten en gezamelijke uitgaven zoals kind, cadeautjes, uit eten e.d.), samen een spaarrekening (voor huis bijv), beide een eigen lopende rekening, beide een spaarrekening en dan belegen we ook beide (apart, niet samen) Dat zullen anderen vast een hoop gedoe vinden. Ik vind het heel fijn om financieel onafhankelijk te zijn en dus bij eventuele scheiding niet in een financieel nare situatie terecht te komen.

Wauw wat geordend! Dat vind ik echt knap. En meteen ook heel benauwend 😂
Dat wij het anders doen betekent trouwens niet dat een van beiden na een scheiding in een vervelende financiële situatie terecht zou komen  

Mijn vriend heeft al jaren niet op onze gezamenlijke rekening gekeken. Die merkt er niks van als er cadeautjes gekocht worden. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.