Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

19-09-2021 om 12:57

Hoe verdelen jullie de kosten?

Korte vraag aan de samenwonenden onder ons, hoe verdelen jullie de vaste lasten en overige zaken zoals boodschappen.

Peiling

Kosten verdelen binnen een relatie
107 stemmen
19%
39%
42%

Zusterclivia schreef op 20-09-2021 om 09:22:

[..]


Zeker als er kinderen zijn. Want veel vrouwen gaan dan ook minder werken, dus naar rato inleggen is eigenlijk altijd oneerlijk, omdat zij sowieso een stuk minder overhouden én ook nog het meeste in het huishouden/zorg doen. Maar in dat geval zou ik zelf voor de zakgeldmethode gaan ipv op één hoop.



De zakgeldmethode is denk ik het meeste geschikt als er kinderen zijn. Als je geen kinderen hebt zou dat voor mij toch niet goed voelen in sommige gevallen.

Stel je voor dat de ene heel ambitieus is en keihard werkt om carrière te maken. Deze persoon A. werkt 50-60 uur per week en verdient 4000-5000 netto. Persoon B vindt dat allemaal niet zo belangrijk en wil liever veel vrije tijd hebben en een beetje hobbyen en werkt 3 dagen per week in een laagbetaalde baan en verdient daarmee 1500 euro netto. 

Als je dan afspreekt dat je beide 1000 euro zakgeld per maand hebt en de rest op de grote hoop gooit zou dit voor persoon A niet eerlijk zijn. Tenminste dat is mijn mening. Hard werken mag lonen, als je daar geen zin in hebt staat er tegenover dat je minder te besteden hebt. 

Als er kinderen zijn verandert de situatie, dan vind ik het juist wel eerlijk, omdat persoon B er dan voor zorgt dat persoon A zoveel uren kan werken. Daarbij neemt persoon B waarschijnlijk veel onbetaalde uren op zich en daar mag ook iets tegenover staan. In dat geval is de zakgeldmethode wel eerlijk. De gezamenlijke pot is dan niet alleen voor persoon A+B, maar is ook in het belang van het gehele gezin, dat maakt het heel anders. 

Als een van ons die zakgeldmethode zou voorstellen, zou de ander hem / haar / hen hartelijk uitlachen. 

DanGun schreef op 20-09-2021 om 11:12:

Als een van ons die zakgeldmethode zou voorstellen, zou de ander hem / haar / hen hartelijk uitlachen.

Waarom? 

FarFarAway schreef op 19-09-2021 om 13:02:

Wij hebben geen eigen rekening. Alles komt op 1 hoop, op is op.
We zijn al ruim 20 jaar samen en hebben dit altijd al zo gedaan. Nooit een woord ruzie of discussie gehad over geld. Voor ons werkt dit prima.
Maar ik begrijp wel dat je op een gegeven moment als je al een en ander hebt opgebouwd dit niet meer zomaar doet in een nieuwe relatie.

precies dit. alleen zijn wij nu 20 jaar bij elkaar. 

wij hadden beiden "niks" toen we samen kwamen

DanGun schreef op 20-09-2021 om 11:12:

Als een van ons die zakgeldmethode zou voorstellen, zou de ander hem / haar / hen hartelijk uitlachen.

Kan, maar misschien zou je je ook kunnen voorstellen dat mensen, door slechte ervaringen in het verleden, het nu wel zo doen. Waarom zou je dat belachelijk willen maken? 

Julali schreef op 20-09-2021 om 11:21:

[..]

Waarom?

Omdat dat voor ons niet werkt. Alles is van ons allebei. Dat gaan we niet tot op de cent uitrekenen of vastleggen. Zo zijn we niet. 

Desire schreef op 20-09-2021 om 11:29:

[..]

Kan, maar misschien zou je je ook kunnen voorstellen dat mensen, door slechte ervaringen in het verleden, het nu wel zo doen. Waarom zou je dat belachelijk willen maken?

Misschien doe jij aannames die nergens op slaan? Waarom leg jij mij woorden / intenties in de mond? 

Wij hebben het altijd naar inkomen gedaan en gaan nu naar de zakgeldmethode (omdat we een kindje krijgen). Naar inkomen heeft tot nu toe altijd goed voor ons gewerkt, maar wij willen geen scheefgroei krijgen in de mogelijkheid om te sparen. Daarnaast zullen er mogelijk grotere verschillen komen door parttime werken, dus dat trekken we met de zakgeldmethode recht. Wij gooien overigens niet alles op 1 hoop omdat we beide dure hobby's hebben en het prettig vinden daar geld aan uit te geven zonder dit te overleggen.

DanGun schreef op 20-09-2021 om 12:12:

[..]

Omdat dat voor ons niet werkt. Alles is van ons allebei. Dat gaan we niet tot op de cent uitrekenen of vastleggen. Zo zijn we niet.

Maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Bij ons gaat automatisch elke maand een bepaald bedrag naar onze eigen rekening, meer is het niet. Daar hoeven we niks voor te doen en niks voor uit te rekenen. 

@lieveheersbeest, hebben jullie dan aparte spaarrekeningen?

Julali schreef op 20-09-2021 om 12:18:

[..]

Maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Bij ons gaat automatisch elke maand een bepaald bedrag naar onze eigen rekening, meer is het niet. Daar hoeven we niks voor te doen en niks voor uit te rekenen.

Kan. Wij willen dat niet. 

Alles op 1 hoop. Het is van ons samen. Geen gedoe met eigen geld, zakgeld enz. Leuk als dat voor je werkt, wij vinden het onzin en raar. Het is van ons samen. Man verdient meer, ik ben meer thuis bij kind, wat weer kinderopvang kosten uitspaart. 
Wil de een wat duurs dan wordt er overlegd of dat kan. De ene keer koop ik wat duurders voor mezelf, de andere keer man. Dat wordt niet bijgehouden wie er nou meer geld voor zijn/haar hobby uitgeeft. 

Gewoon geen gedoe zo. Werkt voor ons fijn. We hebben het altijd al zo gedaan. In den beginne van onze relatie was het andersom, verdiende ik het dubbele en studeerde man nog. Wetende dat hij na de studie 1,5 x zoveel zou verdienen dan ik op dat moment. We hebben daar nooit 1 sec over getwijfeld om het anders te doen dan de grote hoop. 

BlueHeart schreef op 19-09-2021 om 13:45:

Bij de meesten gaat het dus op 1 hoop, maar wat als de een meer wil uitgeven dan de ander? En hoe doen jullie dat met sparen? Ook het spaargeld op 1 hoop?

grote uitgaven gaan in overleg. en dan niet om toestemming te krijgen maar we bepalen gewoon samen. 

sparen is inderdaad ook 1 grote hoop. 

PinkFlower schreef op 20-09-2021 om 12:21:

Alles op 1 hoop. Het is van ons samen. Geen gedoe met eigen geld, zakgeld enz. Leuk als dat voor je werkt, wij vinden het onzin en raar. Het is van ons samen. Man verdient meer, ik ben meer thuis bij kind, wat weer kinderopvang kosten uitspaart.
Wil de een wat duurs dan wordt er overlegd of dat kan. De ene keer koop ik wat duurders voor mezelf, de andere keer man. Dat wordt niet bijgehouden wie er nou meer geld voor zijn/haar hobby uitgeeft.

Gewoon geen gedoe zo. Werkt voor ons fijn. We hebben het altijd al zo gedaan. In den beginne van onze relatie was het andersom, verdiende ik het dubbele en studeerde man nog. Wetende dat hij na de studie 1,5 x zoveel zou verdienen dan ik op dat moment. We hebben daar nooit 1 sec over getwijfeld om het anders te doen dan de grote hoop.

Dit is voor ons net zo. Juist omdat wij naast de grote hoop, ook allebei een eigen rekening hebben, hoeft er niks worden bijgehouden, of overlegd. Het werkt juist vrijheid voor ons allebei in de hand. 

Waarom vinden jullie het onzin en raar als anderen het anders doen? Dat moet toch iedereen lekker zelf weten? Is dat oordeel echt nodig? 

DanGun schreef op 20-09-2021 om 11:12:

Als een van ons die zakgeldmethode zou voorstellen, zou de ander hem / haar / hen hartelijk uitlachen.

Of op zijn minst denken dat de ander een grap maakt. Zakgeld is voor kinderen. Ik zou me net een klein kind voelen met zakgeld. Zo van "hier moet je het deze maand mee doen, niet teveel snoep kopen".

Zo zal het vast niet zijn maar zo voelt het voor mij. Door de op 1 hoop methode is er geen bepaald bedrag dat vast staat. De ene maand kan er iets wel en de andere niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.