Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

19-09-2021 om 12:57

Hoe verdelen jullie de kosten?

Korte vraag aan de samenwonenden onder ons, hoe verdelen jullie de vaste lasten en overige zaken zoals boodschappen.

Peiling

Kosten verdelen binnen een relatie
107 stemmen
19%
39%
42%

Misschien nuttig om te vertelleb of dit met een partner is of iemand anders.

Als ik een woning zou delen met een niet partner, zou ik zeggen 50/50, anders naar inkomen.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

19-09-2021 om 13:02

Lollypopje schreef op 19-09-2021 om 12:59:

Misschien nuttig om te vertelleb of dit met een partner is of iemand anders.

Als ik een woning zou delen met een niet partner, zou ik zeggen 50/50, anders naar inkomen.

Waarom met een partner naar inkomen dan?

Wij hebben geen eigen rekening. Alles komt op 1 hoop, op is op. 
We zijn al ruim 20 jaar samen en hebben dit altijd al zo gedaan. Nooit een woord ruzie of discussie gehad over geld. Voor ons werkt dit prima. 
Maar ik begrijp wel dat je op een gegeven moment als je al een en ander hebt opgebouwd dit niet meer zomaar doet in een nieuwe relatie. 

We hebben een gezamenlijke rekening waar we de vaste lasten, boodschappen en uitjes van betalen. We storten maandelijks naar rato van inkomen een bedrag op die rekening. Grote uitgaven en vakanties gaan wel vaak door de helft

Ik heb gestemd voor anders, maar het is wel even geleden dat ik samenwoonde. Mijn partner betaalde de hypotheek en andere vaste lasten, ik betaalde de boodschappen, de kosten voor mijn kinderen en mijn eigen persoonlijke uitgaven. Zijn inkomen was ongeveer twee keer zo hoog als het mijne.
Als ik nu weer zou gaan samenwonen, zonder kinderen, zou er waarschijnlijk weer zo’n pragmatische oplossing komen, waarbij niemand tekort komt en waar we beide achter staan.

BlueHeart schreef op 19-09-2021 om 13:02:

[..]

Waarom met een partner naar inkomen dan?

Met een partner deel je meer dan alleen een huis. Daar wil je een leven mee opbouwen. Dat betekent geven en nemen op diverse gebieden.

Iemand met wie ik geen toekomst heb, zou ik daarom eerder 50/50 doen.

En als dit gaat over de moeder van je zoon, zou ik niet alleen goed nadenkeb over de vraag of het wel verstandig is, maar ook wat de invloed op de alimentatie is.

Kaoru schreef op 19-09-2021 om 13:02:

We hebben een gezamenlijke rekening waar we de vaste lasten, boodschappen en uitjes van betalen. We storten maandelijks naar rato van inkomen een bedrag op die rekening. Grote uitgaven en vakanties gaan wel vaak door de helft

Dit. 

Wanneer je samenwoont verdeel je heel zaken.
1 daarvan is geld.
Dus voor de 50-50 stellen, hebben jullie alles 50-50 geregeld dan?
Ik zou daar de kriebels van krijgen. Dus ook geld niet 50-50 hier, maar net hoe het gaat. 

Man betaalt alles toch!

Alle gekheid op een stokje: al onze rekeningen zijn gezamenlijk. Ik doe alle uitgaven (boodschappen, electriciteit, telefoon, ziekenhuis, water, ..., ...) zonder er iets over te zeggen natuurlijk. 
Maar voor grote uitgaven (vanaf 300 euro) wordt er wel over gesproken met mekaar. Niet in de zin van 'mag ik', maar 'ik denk erover dit of dat te kopen (of te doen), wat denk je daarvan'. Omdat je anders zo naast mekaar lijkt te leven want er niks van zeggen en plots met een nieuwe moto thuiskomen, vind ik in een relatie nogal raar. Dus soms wel wat overleg.

Man heeft nogal een dure hobby, ik niet, maar dan eis ik zeker niet dat ik voor hetzelfde bedrag ook uitgaven mag doen. 

Dus, alles op 1 hoop en alles wordt ook 'van de hoop' genomen.

En dat werkt heel goed bij ons. En ik ben een echte organisator: alles van onze uitgaven is traceerbaar. Dat doe ik voor mezelf, maar mocht mijn man aan mij twijfelen, dan kan alles gecontroleerd worden.

Bij ons gaat alles op de grote hoop. Van die hoop krijgen we allebei elke maand hetzelfde bedrag aan zakgeld. Wij zijn ook ruim 20 jaar getrouwd en met bijna niets begonnen want toen net student af.

Wij hebben alles op 1 rekening, betalen dus ook alles gewoon vanaf diezelfde rekening.
Hebben samen één spaarrekening. 

We hebben geen gezamenlijke rekening. Alle eigen dingen gaan van de eigen rekening. Kosten voor kind hoe het uitkomt. Man betaalt hypotheek en gas, water en licht, ik meestal het onderhoud en vervangen van apparatuur en meubels e.d. Abonnementen vrij willekeurig, wie het maar afsloot. Soms verdient de een (veel) meer, soms de ander en wie het meest verdient, betaalt ook het meest. We zorgen dat we allebei een gevulde spaarrekening hebben en niet rood komen te staan - zo nodig maken we wat naar elkaar over.

Het is organisch zo gegroeid en het bevalt prima. Man gaat veel gemakkelijker met geld om dan ik en van alles op een hoop zou ik daardoor veel stress hebben. 

AcidicShark11

AcidicShark11

19-09-2021 om 13:40

Hier 1 hoop. Gaat al jaren prima.

wij hebben aparte rekeningen, en 1 gezamenlijke waar toevallig de bso kosten vanaf gaan. Aangezien ik de kot en kinderbijslag op mijn rekening krijg stort ik daar geld op. 

Ik zat me pas te bedenken dat die rekening er eigenlijk wel vanaf kan, als alles toch via mij gaat. 
De andere gezamenlijke kosten gaan via onze privérekeningen, de een betaalt dit, de ander dat. 
Daarnaast: mijn man is van het kopen, ik van het sparen, is het nu een beetje gegroeid dat man de meeste boodschappen doet en dus ook betaalt. Dat is heel handig, want zo sparen we meer.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

19-09-2021 om 13:45

Bij de meesten gaat het dus op 1 hoop, maar wat als de een meer wil uitgeven dan de ander? En hoe doen jullie dat met sparen? Ook het spaargeld op 1 hoop? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.