Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

OrganicDeer76

OrganicDeer76

20-09-2021 om 12:20

Hoe sta jij ervoor bij eventuele scheiding?

Naar aanleiding van topic wel werken of tbm vraag ik me af of mensen weten hoe ze er voor staan bij eventuele scheiding. 

Ik heb het huis op mijn naam en getrouwd onder huwelijkse voorwaarden. Spaarrekening is goed gevuld voordat ik mijn man ontmoette en een erfenis later ontvangen en deze is dan ook van mij. 
Ik sta er gezond voor gezien mijn lage lasten en ik werk paar uurtjes per week. 


Dan sta je er beter voor dan ik, Keetie. Ik zal dan van 20 uur naar 32 uur moeten denk ik, en waarschijnlijk dan mijn pony moeten verkopen 😭

Poni schreef op 20-09-2021 om 12:28:

Dan sta je er beter voor dan ik, Keetie. Ik zal dan van 20 uur naar 32 uur moeten denk ik, en waarschijnlijk dan mijn pony moeten verkopen 😭

Help me even. In jouw familie werken de vrouwen toch niet? 

Ik werk parttime, maar als ik kleine (niet-schoolgaande) kinderen zou hebben dan was ik thuisblijfmoeder geweest net als mijn schoonzus. 

Voor mij zou er financieel weinig veranderen. We wonen samen in mijn koophuis. Alle vaste lasten kon ik dus ook al makkelijk betalen voordat we samenwoonden, en ik verdien inmiddels flink meer dan toen. 

Verder hebben we samen alleen een kleine gezamenlijke spaarrekening voor leuke dingen/vakanties. Inleg 50/50, dus dat zouden we ook weer delen. Verder hebben we weinig tot niets gezamenlijk, financieel gezien dan. We zijn dan ook niet getrouwd en hebben geen kinderen. 

Ik zou meer moeten gaan werken en verhuizen mochten we op dit moment uit elkaar gaan. Uiteindelijk zal ik het echt wel financieel redden. 

En hoe staat je partner er voor?
want met scheiden gaan er 2 uit elkaar.
Of telt die niet mee?

Ik ben gescheiden en daardoor financieel flink achteruit gegaan. Onze salarissen lagen op gelijk nivo tijdens onze relatie. Maar ik ben vlak voor de breuk van branche gewisseld en van vast dienstverband naar zzp (met meteen daarop corona crisis). Plus de daarbij komende kosten van verhuizen en nu alle lasten in je eentje moeten dragen, heeft bij mij wel gezorgd voor de situatie 'de eindjes aan elkaar knopen'. Onbezorgdheid (we moesten nog steeds wel opletten hoor, maar hadden iig geen zorgen) heeft daarin plaats gemaakt voor bezorgdheid. Ik hoop altijd maar dat er niks geks gebeurd. En ik verwacht ook geen verbetering in korte tijd.

voor mijn ex partner geldt min of meer hetzelfde. Hij kan nu ook de vaste lasten niet meer delen. Desondanks doen zijn ouders regelmatig flinke bedragen zijn kant opschuiven voor bijv. vakantie of als hij een nieuwe auto nodig zou hebben. Dat geeft aan zijn kant wat meer ademruimte.

Ik leef hoogstwaarschijnlijk niet lang genoeg om te scheiden (toch een voordeel!). 

Voor ik ziek werd werkten we allebei 32 uur. We hebben 1 kind dat naar de kinderopvang gaat. Al ons geld zit nu in onze nieuwe woning, maar ons inkomen is in principe voor onszelf. We zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd. Ik ontvang nu een uitkering omdat ik vanwege mijn ziekte niet meer kan werken.

Stel dat we alsnog zouden scheiden, dan zouden we het huis moeten verkopen. Verder zouden we dan allebei prima iets kunnen huren van ons inkomen. Ik heb het altijd belangrijk gevonden om niet financieel afhankelijk te zijn, dus werken was voor mij geen twijfelpunt. Ik mis het ook enorm!

OrganicDeer76

OrganicDeer76

20-09-2021 om 13:11

Fuchsia schreef op 20-09-2021 om 12:58:

En hoe staat je partner er voor?
want met scheiden gaan er 2 uit elkaar.
Of telt die niet mee?

Partner profiteert van geen hypotheek dus die zet als het ware dat bedrag weg. Werkt ook 40 uur zelf dus dat komt goed. 

Ik heb zo een ander huurwoning verder gaat er niets veranderen geen kinderen etc.

Keetie schreef op 20-09-2021 om 13:11:

[..]

Partner profiteert van geen hypotheek dus die zet als het ware dat bedrag weg. Werkt ook 40 uur zelf dus dat komt goed.

dus jullie hebben gewoon een luxe positie.

Meer niet.

Nouja dan zou ik duurder (huur) moeten gaan wonen dan onze hypotheek nu is, maar met huurtoeslag enzo komt dat vast goed. Ik werk en verdien voldoende om mezelf en kinderen (gedeeltelijk) te kunnen onderhouden.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

20-09-2021 om 13:14

Fuchsia schreef op 20-09-2021 om 13:13:

[..]

dus jullie hebben gewoon een luxe positie.

Meer niet.

Luxe positie weet ik niet. Iedereen betaalt toch hypotheek af. Uiteindelijk ben je een keer klaar ja met betalen. 

Keetie schreef op 20-09-2021 om 13:14:

[..]

Luxe positie weet ik niet. Iedereen betaalt toch hypotheek af. Uiteindelijk ben je een keer klaar ja met betalen.

Maar dit kan je absoluut niet vergelijken met startende stelletjes  of krapte op de huur woningmarkt etc.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.