Financiën en recht
Zilver_gray
11-06-2026 om 17:40
Go fund me..bedelen bij je volgers om je schulden af te lossen..
Ik zie nu al voor de 2e keer op Insta een “Go fund me” voorbij komen….. in dit specifieke geval omdat degene zegt schulden te hebben en vraagt zijn/ haar volgers om een (kleine) bijdrage om de schulden te kunnen aflossen.
Nu ben ik niet te beroerd om te geven, en heb ook al eens op deze manier gedoneerd.
Maar dat je geld durft te vragen aan vreemden om daarmee je schulden af te lossen??
Natuurlijk ben je vrij om een Go fund me te starten en/of om te doneren..
Maar dit is toch schaamteloos?
Geen idee wat ik met dit topic wil, gewoon even klagen denk ik
Duckie73
13-06-2026 om 14:05
Zilver_gray schreef op 13-06-2026 om 13:57:
Dit is tocht ook hartverscheurend! Erg mooi initiatief;
https://nos.nl/artikel/2618379-in-een-dag-124-000-euro-ingezameld-na-ongeluk-zeeuws-vlaanderen
Is het ook.
Yumi
13-06-2026 om 18:16
Zilver_gray schreef op 12-06-2026 om 10:59:
[..]
Dit inderdaad!
Wel bijzonder hoe een topic over schooien om geld om je schulden te kunnen aflossen (iets waar je mijns inziens zelf verantwoordelijk voor bent) omgedraaid word naar mensen die juist iets goeds doen voor een ander in een kwaad daglicht zetten.. en je je ook nog moet verdedigen
![]()
Dit
Ik zit dit topic door te lezen en bent flabbergasted, wat een vreemde manier van denken hebben sommige forummers.
lientje69 schreef op 12-06-2026 om 13:05:
[..]
Nogmaals flauwekul. Ik ben gelovig. Maar doe het niet omdat ik bang ben gestraft te worden door God. Het heeft gewoon te maken met normen, waarden en deels opvoeding. Mensen help je als ze het zwaar hebben.
Mijn hemel wat kraam jij een onzin uit zeg. Ik ben normaal heel mild in mijn reacties maar jij triggert me echt met je opmerkingen. Ik denk dat ik jou maar op de negeer ga zetten.
Dit bedoel ik, ben het helemaal met je eens Lientje nooit zoveel gezwam in een topic bij elkaar gelezen.
Yumi
13-06-2026 om 18:24
Isook schreef op 12-06-2026 om 14:19:
[..]
Nou inderdaad. Er zijn gelukkig ook veel lieve mensen. Maar misschien heeft Duckie veel nare mensen in het leven gekend, want anders kun je toch niet zo negatief over mensen denken?
Duckie reageert in veel topics op een bepaalde toon, dat wringt... Als ze in het dagelijkse leven ook op deze manier om zich heen slaat?
Je krijgt wat je zaait.
Schippertje1968
14-06-2026 om 17:19
De enige ervaring hier met Go fund Me van mensen die ik ken, was een vrouw uit de buurt die geld inzamelde voor haar zoon zodat hij op een elektrische fiets naar de middelbare school kon. Zijn middelbare school lag 10km verder op. Dus ik vond het onnodig om daar geld aan te geven. Hij was niet gehandicapt en 10 km kan je makkelijk fietsen. Desondanks hadden ze andere mensen wel kunnen overtuigen. Maar in plaats van een elektrische fiets had die vrouw een fatbike voor haar zoon gekocht. Een buurvrouw die wel geld had gegeven was best nijdig omdat die jongen nu de hele tijd op de stoep aan het fietsen is op zijn fatbike in plaats van met een elektrische fiets naar school gaat. Dus daarom heb ik nu een nare nasmaak bij het Go Fund Me concept. Ik geef liever aan een goed doel.
lientje69
14-06-2026 om 17:32
Schippertje1968 schreef op 14-06-2026 om 17:19:
De enige ervaring hier met Go fund Me van mensen die ik ken, was een vrouw uit de buurt die geld in zamelde voor haar zoon zodat hij op een elektrische fiets naar de middelbare school kon. Zijn middelbare school lag 10km verder op. Dus ik vond het onnodig om daar geld aan uit te geven. Hij was niet gehandicapt en 10 km kan je makkelijk fietsen. Desondanks hadden ze andere mensen wel kunnen overtuigen. Maar in plaats van een elektrische fiets had die vrouw een fatbike voor haar zoon gekocht. Een buurvrouw die wel geld had gegeven was best nijdig omdat die jongen nu de hele tijd op de stoep aan het fietsen is op zijn fatbike in plaats met een elektrische fiets naar school gaat. Dus daarom heb ik nu een nare nasmaak bij het Go Fund Me concept. Ik geef liever aan een goed doel.
O die heb ik ook voorbij zien komen ja. No way dat ik aan zoiets wat geef. Dat vind ik nu echt onzin. Het is niet dat het 50 km is ofzo. Ik moest ook gewoon fietsen naar de middelbare. Niks elektrisch. 25 km enkele reis.
amarna
14-06-2026 om 17:43
Duckie73 schreef op 12-06-2026 om 12:28:
[..]
Dat is beter. Gelovige mensen doen het omdat ze anders gestraft worden door God. Atheïsten doen het omdat ze mensen willen helpen.
Wat een onzin! Beledigend zelfs! Gelovig zijn gaat prima samen met menslievendheid.
Schippertje1968
15-06-2026 om 08:20
Als je trouwens een Go Fund Me begint, moet je dan verantwoording afleggen aan wat je het gedoneerde geld aan hebt uitgegeven? Of is het allemaal op goed vertrouwen?
Groentetuin
15-06-2026 om 08:26
volgens mij is dat hele gofundme voor de organisatie een gigantisch verdienmodel (45 miljoen per week word er binnen geharkt en daar krijgen zij een percentage van)en doen ze helemaal niet moeilijk
lientje69
15-06-2026 om 08:33
Groentetuin schreef op 15-06-2026 om 08:26:
volgens mij is dat hele gofundme voor de organisatie een gigantisch verdienmodel (45 miljoen per week word er binnen geharkt en daar krijgen zij een percentage van)en doen ze helemaal niet moeilijk
Dacht ik ook. Al heb ik bij donaties die ik gedaan heb , wel aangeklikt op de hoogte te willen blijven. En dan krijg je meestal ( niet altijd ) wel een update over waar het geld heen is gegaan. ( hulphond, levensreddende operatie in buitenland , rolstoelbus die aangeschaft is) Ik vind dat wel prettig , dan zie je dat je niet voor niets gedoneerd hebt. Soms ook een ( vervolg ) artikel in de krant waarbij een update wordt gegeven en je denkt , oja , daar heb ik aan gedoneerd.
Maar ik doneer sowieso niet aan wat ik " onzin " doelen vind. Zoals een tijdje terug , iemand die had geen begrafenisverzekering en wilde haar moeder de mooiste uitvaart geven en vroeg 20000 euro. Of een elektrische fiets voor een jonge gezonde knul omdat hij anders 10 km naar school op een gewone fiets moet trappen. Of schulden. Ik snap best dat je buiten je schuld in de financiële problemen kunt komen. ( is ons ook gebeurd) Maar dat los je zelf op. Niet door te bedelen.
Nu zijn onzindoelen natuurlijk iets persoonlijk. Wat ik onzin vind, kan de ander een goed doel vinden. En ieder moet voor zich vinden waar hij geld aan uitgeeft.
Wilgenkatje-
15-06-2026 om 17:05
Duckie73 schreef op 13-06-2026 om 13:34:
[..]
Maar dat is dan toch ook het probleem. Als je bang bent dat je geld aan iets anders besteed wordt komt hun armoede dan toch voort uit het feit dat ze hun eigen geld aan dingen zoals sigaretten besteden in plaats van boodschappen. Als ik die ouders zou zien roken terwijl ik ze geld/boodschappen heb gegeven zou ik mijn tijd en moeite in een ander doel stoppen.
Roken is een manier om met spanning om te gaan. Roken is een verslaving. Als je zelf niet rookt en dat ook nooit hebt gedaan, is het makkelijk oordelen. Al snap ik je redenering.
De narigheid voor mensen die in de knel zitten, is dat anderen op afstand het allemaal beter weten - en ze zich daardoor nog ellendiger gaan voelen. Je weet iets pas écht, als ze zelf in die situatie hebt verkeerd.
Wilgenkatje-
15-06-2026 om 17:07
Nu zijn onzindoelen natuurlijk iets persoonlijk. Wat ik onzin vind, kan de ander een goed doel vinden. En ieder moet voor zich vinden waar hij geld aan uitgeeft.
Inderdaad! Wat de één 'onzin' vindt, is voor de ander zeer belangrijk.
En waar niks is, verliest de keizer zijn rechten.
Ginevra
15-06-2026 om 17:18
Wilgenkatje- schreef op 15-06-2026 om 17:05:
[..]
Roken is een manier om met spanning om te gaan. Roken is een verslaving. Als je zelf niet rookt en dat ook nooit hebt gedaan, is het makkelijk oordelen. Al snap ik je redenering.
Ik heb zelf gerookt, en heb alle begrip voor rokers. Het is moeilijk om eraf te komen en hoewel het heel ongezond is, is het voor sommige mensen gevoelsmatig het laatste pleziertje. Omdat ze veel andere dingen al niet meer kunnen en "maak een lekkere wandeling" of "neem een lekkere kop kruidenthee" nou eenmaal niet dezelfde gevoelswaarde heeft.
Maar afgezien daarvan snap ik ook dat mensen voor het ene doel wel geld willen geven, en voor het andere doel niet. Ik heb ook niet zoveel met het dogma dat een gift een gift is en dat je nooit iets mag vinden van wat de ontvanger ermee doet. Ik kan me best voorstellen dat als je geld geeft omdat iemand zegt dat ze geen schoenen voor haar kind kan kopen, dat je niet blij bent als het besteed wordt aan shag en energydrinks.