Financiën en recht
Zilver_gray
11-06-2026 om 17:40
Go fund me..bedelen bij je volgers om je schulden af te lossen..
Ik zie nu al voor de 2e keer op Insta een “Go fund me” voorbij komen….. in dit specifieke geval omdat degene zegt schulden te hebben en vraagt zijn/ haar volgers om een (kleine) bijdrage om de schulden te kunnen aflossen.
Nu ben ik niet te beroerd om te geven, en heb ook al eens op deze manier gedoneerd.
Maar dat je geld durft te vragen aan vreemden om daarmee je schulden af te lossen??
Natuurlijk ben je vrij om een Go fund me te starten en/of om te doneren..
Maar dit is toch schaamteloos?
Geen idee wat ik met dit topic wil, gewoon even klagen denk ik
Diezijnvanmij
12-06-2026 om 10:18
Ik vind geld doneren aan iemand vanwege een brand of een hulphond die niet vergoed wordt wel anders dan geld doneren om een schuld weg te werken die ontstaan is omdat het leven anders liep dan verwacht en daar geen spaargeld voor was.. Terwijl diegene er dus andere keuzes gemaakt hadden kunnen worden om dat te voorkomen.
Wij zetten wat geld opzij voor dergelijke situaties. Als iemand ervoor kiest om weinig te sparen en veel uit te geven, ga ik mijn centjes niet delen om zijn/haar schuld af te betalen. En zo voelt het dan toch.
lientje69
12-06-2026 om 10:44
Duckie73 schreef op 12-06-2026 om 08:04:
Maar die mensen die doneren doen dat vaak uit eigen belang om te laten zien hoe meelevend en vrijgevend ze zijn. Dat het geld in de juiste handen valt is vaak maar een bijzaak. Dus zoveel medelijden voor de mensen die doneren heb ik ook niet.
Wat een onzin. Ik doneer vaak. Dus ik doe dat om te laten zien hoe " goed " ik ben? Overigens doneer ik bijvoorbeeld aan iemand die via het forum kende en voor een hulphond spaarde, of aan iemand die beter kon worden door een operatie voor eds die hier niet gedaan kon worden. Een klein kindje dat naar Amerika ging voor een kankerbehandeling. Een rolstoelbus voor een kind uit een naburig dorp. En zo nog veel meer. Meestal nav een bericht uit de krant , en iemand dus uit de regio. Maar dat doe ik dus volgens jou omdat ik wil laten zien hoe meelevend en vrijgevig ik ben? Ik ben dus een opschepper of aandachtstrekker? Wat een kutopmerking. Ik doneer meestal zelfs anoniem of alleen onder mijn voornaam. Ik ben gelovig en ik vind dat je mensen moet helpen als je dat kunt ( niet bij zelfgemaakte schulden, daar kan je voor gaan werken )
Als er meer mensen zo waren ( en die zijn er gelukkig !) Zag de wereld er een stuk beter uit!
lientje69
12-06-2026 om 10:47
Zilver_gray schreef op 12-06-2026 om 09:45:
[..]
Waarom moet iemand die iets goeds wil doen voor een ander meteen een “complex” toegeschreven worden? Er zijn daadwerkelijk mensen die hart hebben voor een ander.
Hear hear
Zilver_gray
12-06-2026 om 10:56
Diezijnvanmij schreef op 12-06-2026 om 10:18:
Ik vind geld doneren aan iemand vanwege een brand of een hulphond die niet vergoed wordt wel anders dan geld doneren om een schuld weg te werken die ontstaan is omdat het leven anders liep dan verwacht en daar geen spaargeld voor was.. Terwijl diegene er dus andere keuzes gemaakt hadden kunnen worden om dat te voorkomen.
Wij zetten wat geld opzij voor dergelijke situaties. Als iemand ervoor kiest om weinig te sparen en veel uit te geven, ga ik mijn centjes niet delen om zijn/haar schuld af te betalen. En zo voelt het dan toch.
Helemaal eens!
Zilver_gray
12-06-2026 om 10:59
lientje69 schreef op 12-06-2026 om 10:44:
[..]
Wat een onzin. Ik doneer vaak. Dus ik doe dat om te laten zien hoe " goed " ik ben? Overigens doneer ik bijvoorbeeld aan iemand die via het forum kende en voor een hulphond spaarde, of aan iemand die beter kon worden door een operatie voor eds die hier niet gedaan kon worden. Een klein kindje dat naar Amerika ging voor een kankerbehandeling. Een rolstoelbus voor een kind uit een naburig dorp. En zo nog veel meer. Meestal nav een bericht uit de krant , en iemand dus uit de regio. Maar dat doe ik dus volgens jou omdat ik wil laten zien hoe meelevend en vrijgevig ik ben? Ik ben dus een opschepper of aandachtstrekker? Wat een kutopmerking. Ik doneer meestal zelfs anoniem of alleen onder mijn voornaam. Ik ben gelovig en ik vind dat je mensen moet helpen als je dat kunt ( niet bij zelfgemaakte schulden, daar kan je voor gaan werken )
Als er meer mensen zo waren ( en die zijn er gelukkig !) Zag de wereld er een stuk beter uit!
Dit inderdaad!
Wel bijzonder hoe een topic over schooien om geld om je schulden te kunnen aflossen (iets waar je mijns inziens zelf verantwoordelijk voor bent) omgedraaid word naar mensen die juist iets goeds doen voor een ander in een kwaad daglicht zetten.. en je je ook nog moet verdedigen
Joszy
12-06-2026 om 11:02
Maar geen of onvoldoende brandverzekering hebben is toch ook een kwestie van een keuze? Wat is dan het verschil met te weinig sparen voor onvoorziene situatie?
Ik heb wel eens gedoneerd voor een rolstoelbus voor een gezin dat ik ken. (Hoewel ik later wel eens heb gedacht, die bus was niet echt duurder dan een reguliere gezinsauto, daar had ik dan weer niet voor gedoneerd). Ik vind het prima als mensen het op deze manier proberen. Ik voel ook geen enkele druk om wat te geven. Ik geef wel aan goede doelen. Omdat ik dat belangrijk vind en het geeft me ook wel een goed gevoel hoor. Dus misschien ook wel deels eigenbelang
Duckie73
12-06-2026 om 11:14
Zilver_gray schreef op 12-06-2026 om 09:45:
[..]
Waarom moet iemand die iets goeds wil doen voor een ander meteen een “complex” toegeschreven worden? Er zijn daadwerkelijk mensen die hart hebben voor een ander.
Omdat je als Westerling naar een arm land gaat en daar mensen helpt omdat jij het gevoel hebt dat ze het zoveel slechter hebben dan jezelf. Als je wil helpen kan dat toch ook in de buurt. Zeker als je niets snapt van de lokale cultuur en die mensen maar helpt omdat je ze zo ''zielig'' vindt.
Egel.
12-06-2026 om 11:54
lientje69 schreef op 12-06-2026 om 10:44:
[..]
Wat een onzin. Ik doneer vaak. Dus ik doe dat om {...} Maar dat doe ik dus volgens jou omdat ik wil laten zien hoe meelevend en vrijgevig ik ben? Ik ben dus een opschepper of aandachtstrekker? Wat een kutopmerking. Ik doneer meestal zelfs anoniem of alleen onder mijn voornaam. Ik ben gelovig en ik vind dat je mensen moet helpen als je dat kunt ( niet bij zelfgemaakte schulden, daar kan je voor gaan werken)
Ik ben het helemaal met het eerste deel met je eens. Dat was wat men ook wel met een chique woord noemt een kutopmerking.
Maar wat je geloof ermee te maken heeft dat je vind dat je mensen moet helpen? Dan doe ik nu hetzelfde met mijn visie erin, kijk hoe raar dat eruit ziet:
Ik ben atheïstisch en vind dat je mensen moet helpen als je dat kunt.
lientje69
12-06-2026 om 11:59
Bij die mensen van geen brandverzekering heb ik idd ook niet gedoneerd nee. Was wel in mijn regio zeg maar. Maar als je zo dom bent om de boel niet te verzekeren , neem je bewust een risico. Een rolstoelbus vind ik toch weer anders. Dat waren mensen die kind van 9 nog in en uit een gewone auto tilden. Wat op een gegeven moment écht niet meer gaat. Als je dan al veel kosten heb vanwege een ziek of gehandicapt kind, een normale baan , dan is het lastig om te sparen voor zoiets. Vind ik een heel ander verhaal en heb daar meer begrip voor.
Knutselkei
12-06-2026 om 12:06
Ik doneer alleen voor iets uit de buurt als ik dit via vrienden of zo hoor, altijd anoniem, dat wel. Bv man die van ladder viel en vanaf nek verlamd. Vrienden verbouwen zijn huis zodat hij hier kan blijven wonen.
Collega voor rolstoelbus kind waar ze zelf allerlei acties voor organiseren.
Duckie73
12-06-2026 om 12:28
Egel. schreef op 12-06-2026 om 11:54:
[..]
Ik ben atheïstisch en vind dat je mensen moet helpen als je dat kunt.
Dat is beter. Gelovige mensen doen het omdat ze anders gestraft worden door God. Atheïsten doen het omdat ze mensen willen helpen.
MMcGonagall
12-06-2026 om 12:59
Vragen staat vrij en afgezien van de oplichters vind ik niet zoveel van de vragers. Ik ken genoeg mensen die buiten hun schuld of door simpelweg een foute beslissing in de financiële problemen zijn geraakt. Toevallig heb ik zelf eens een huis met fors verlies moeten verkopen. Het heeft 15 jaar geduurd voor dat was afgelost maar anderen met minder mogelijkheden (om geld te verdienen) in die situatie zouden in de schuldhulpverlening zijn gekomen.
Ik ken ook iemand die vanuit een prima situatie dakloos is geworden. Ziekte, scheiding, baan kwijt. Dan duurt het niet lang hoor, voor je afzakt naar een niet-benijdenswaardige situatie.
lientje69
12-06-2026 om 13:05
Duckie73 schreef op 12-06-2026 om 12:28:
[..]
Dat is beter. Gelovige mensen doen het omdat ze anders gestraft worden door God. Atheïsten doen het omdat ze mensen willen helpen.
Nogmaals flauwekul. Ik ben gelovig. Maar doe het niet omdat ik bang ben gestraft te worden door God. Het heeft gewoon te maken met normen, waarden en deels opvoeding. Mensen help je als ze het zwaar hebben.
Mijn hemel wat kraam jij een onzin uit zeg. Ik ben normaal heel mild in mijn reacties maar jij triggert me echt met je opmerkingen. Ik denk dat ik jou maar op de negeer ga zetten.
alhambra
12-06-2026 om 13:55
Ik geloof dat ook nooit zo. Mensen die écht in geldnood zitten komen daar juist niet voor uit, veelal uit schaamte. (Onnodige schaamte in mijn ogen overigens)
Vrijevlinder
12-06-2026 om 14:09
Duckie73 schreef op 12-06-2026 om 08:04:
Maar die mensen die doneren doen dat vaak uit eigen belang om te laten zien hoe meelevend en vrijgevend ze zijn. Dat het geld in de juiste handen valt is vaak maar een bijzaak. Dus zoveel medelijden voor de mensen die doneren heb ik ook niet.
Je vergeet en beledigd een grote groep mensen. De mensen die oprecht vanuit de goedheid van hun hart doneren. En die zijn er, echt waar.
In jou bericht lijkt het of kán niemand oprecht geven, want dat is eigenbelang. Dat mag jij geloven, ik geloof daar helemaal niets van.