Financiën en recht
Zilver_gray
11-06-2026 om 17:40
Go fund me..bedelen bij je volgers om je schulden af te lossen..
Ik zie nu al voor de 2e keer op Insta een “Go fund me” voorbij komen….. in dit specifieke geval omdat degene zegt schulden te hebben en vraagt zijn/ haar volgers om een (kleine) bijdrage om de schulden te kunnen aflossen.
Nu ben ik niet te beroerd om te geven, en heb ook al eens op deze manier gedoneerd.
Maar dat je geld durft te vragen aan vreemden om daarmee je schulden af te lossen??
Natuurlijk ben je vrij om een Go fund me te starten en/of om te doneren..
Maar dit is toch schaamteloos?
Geen idee wat ik met dit topic wil, gewoon even klagen denk ik
lientje69
12-06-2026 om 17:24
Ginevra schreef op 12-06-2026 om 17:09:
[..]
Dat is niet altijd waar. Ik heb jaren gehad dat er echt geen geld was om te sparen. En ook geen vakanties, nieuwe kleren, soms zelfs geen warm eten.
ik herinner me nog de paniek toen de wasmachine kapot ging en ik de reparatie niet kon betalen. Dan zak je zowat door je knieën.
intussen heb ik genoeg om zonder zorgen zulke dingen te kunnen betalen. Maar ik zal niet in het algemeen zeggen dat iedereen wel kan sparen.
Als het geld is uitgegeven aan luxe of onoplettendheid vind ik het wat anders.
Herkenbaar. Marktplaats was de oplossing. Maar wij gaven inderdaad ook niks uit aan luxe of wat dan ook. Blj dat dat niet mer nodig is. Dat tellend door de supermarkt, vreselijk!
Miepjecody
12-06-2026 om 18:08
Jujubee schreef op 12-06-2026 om 08:11:
[..]
Precies. Meer voor jezelf dan voor de ander, denk ik. Ik moet vaak denken aan die Friends-aflevering waarin Joey tegen Phoebe zegt dat er niet zoiets bestaat als een selfless good act. Dat je er altijd zelf ook baat bij hebt: je krijgt er een goed gevoel bij. Ik denk zomaar dat daar een kern van waarheid in zit.
Nou ja zeg? Denk je dat het niet bestaat dat mensen iets voor een ander doen zonder er zelf baat bij te hebben? Wauw
MMcGonagall
12-06-2026 om 18:25
Miepjecody schreef op 12-06-2026 om 18:08:
[..]
Nou ja zeg? Denk je dat het niet bestaat dat mensen iets voor een ander doen zonder er zelf baat bij te hebben? Wauw
Ik heb eens gesproken met iemand die voor bekende arme kennissen een uitje had geregeld vanwege een bijzondere gelegenheid. De gulle gever was helemaal beledigd dat er amper een bedankje vanaf kon. Hij had minstens een bloemetje en foto’s van de dag of zo verwacht.
Dat is precies de reden dat ik niet zo snel iets zou aannemen in zo’n situatie. Mensen verwachten meestal iets terug, al dan niet in de vorm van een heel uitgebreide dankjewel.
Als ik iets geef, hoef ik niets terug. Een bedankje is leuk, maar ik voel me er niet rot over als ik dat niet krijg. Anders moet je het niet geven. Mijn beloning is mijn goede gevoel (dus toch niet geheel belangeloos).
DeOnbekende
12-06-2026 om 18:34
Miepjecody schreef op 12-06-2026 om 18:08:
[..]
Het bestaat wel, maar komt vrijwel niet voor. Er zit eigenlijk bijna altijd op z'n minst de drive achter dat je een goed gevoel over jezelf krijgt. Dat maakt het niet minder lief als je iets voor een ander doet, hoor.
Herfstappeltaart
12-06-2026 om 18:36
Renmuis schreef op 12-06-2026 om 16:52:
Ik snap niet dat je je eigenwaarde laat afhangen van om hulp vragen of niet. Het lijkt me erg ongezond om zo in het leven staan.
Het zou mij echt nul eigenwaarde kosten om om hulp te vragen als ik geld nodig zou hebben.
Waarom is dat ongezond? Ik had het niet over hulp vragen. Als je de schuldsanering ingaat vraag je ook om hulp. Maar een bedelpartij op internet zou ik nooit doen.
Dweedledee
12-06-2026 om 20:52
Duckie73 schreef op 12-06-2026 om 12:28:
[..]
Dat is beter. Gelovige mensen doen het omdat ze anders gestraft worden door God. Atheïsten doen het omdat ze mensen willen helpen.
Ik ben zelf niet gelovig, maar ik vind dit best een schofterige opmerking. Vervelende manier van discussiëren heb jij.
DeOnbekende
12-06-2026 om 21:05
Dweedledee schreef op 12-06-2026 om 20:52:
[..]
Ik ben zelf niet gelovig, maar ik vind dit best een schofterige opmerking. Vervelende manier van discussiëren heb jij.
Eens. Slaat ook helemaal nergens op.
Aviendha
12-06-2026 om 21:30
Het is ook helemaal niet waar, dat gelovige mensen uit angst zouden doneren. Veel gelovige mensen ervaren een oprechte (naasten)liefde en verbondenheid, en koppelen dat aan het geloof.
Duckie73
13-06-2026 om 06:54
Aviendha schreef op 12-06-2026 om 21:30:
Het is ook helemaal niet waar, dat gelovige mensen uit angst zouden doneren. Veel gelovige mensen ervaren een oprechte (naasten)liefde en verbondenheid, en koppelen dat aan het geloof.
Maar dat impliceert toch dat als je niet gelooft dat je die liefde niet kan voelen.
Joszy
13-06-2026 om 06:57
Duckie73 schreef op 13-06-2026 om 06:54:
[..]
Maar dat impliceert toch dat als je niet gelooft dat je die liefde niet kan voelen.
Natuurlijk niet. Dit zijn toch geen exclusieve dingen. Rare gedachtengang!
Duckie73
13-06-2026 om 07:15
Joszy schreef op 13-06-2026 om 06:57:
[..]
Natuurlijk niet. Dit zijn toch geen exclusieve dingen. Rare gedachtengang!
Natuurlijk wel. Geloof wordt dan als hoofdreden genoemd dat men naastenliefde kan voelen.
Joszy
13-06-2026 om 07:24
Duckie73 schreef op 13-06-2026 om 07:15:
[..]
Natuurlijk wel. Geloof wordt dan als hoofdreden genoemd dat men naastenliefde kan voelen.
Nee dat zegt Aviendha juist niet. Ze zegt dat mensen iets voelen. En dat gevoel koppelen aan hun geloof. Dan is dat gevoel er toch juist eerst.
Waarom zie jij dat anders?
Aviendha
13-06-2026 om 08:35
Joszy schreef op 13-06-2026 om 07:24:
[..]
Nee dat zegt Aviendha juist niet. Ze zegt dat mensen iets voelen. En dat gevoel koppelen aan hun geloof. Dan is dat gevoel er toch juist eerst.
Waarom zie jij dat anders?
Dankjewel, dit is wat ik bedoel inderdaad.
Ben zelf niet gelovig in de zin van christelijk, maar wel met meditatie bezig en het idee dat alles met elkaar verbonden is.
Rekenenisleuktaalook
13-06-2026 om 08:52
Ik zou nooit zo snel iets geven om schulden af te lossen omdat dat voor mij te ondoorzichtig is.
Laatst was op het nieuws dat kinderen steeds minder vaak op schoolreis of kamp kunnen omdat ouders de vrijwillige bijdrage niet (kunnen) betalen. Ik zou daar dus wel voor willen doneren. Een school of eigenlijk een oudervereniging die een paar honderd of paar duizend euro nodig heeft. En dat dat dan wordt ingezameld door aan iedereen vijf euro te vragen. Vijf euro kunnen veel mensen best eens missen.
Zilver_gray
13-06-2026 om 09:31
Rekenenisleuktaalook schreef op 13-06-2026 om 08:52:
Ik zou nooit zo snel iets geven om schulden af te lossen omdat dat voor mij te ondoorzichtig is.
Laatst was op het nieuws dat kinderen steeds minder vaak op schoolreis of kamp kunnen omdat ouders de vrijwillige bijdrage niet (kunnen) betalen. Ik zou daar dus wel voor willen doneren. Een school of eigenlijk een oudervereniging die een paar honderd of paar duizend euro nodig heeft. En dat dat dan wordt ingezameld door aan iedereen vijf euro te vragen. Vijf euro kunnen veel mensen best eens missen.
Dat zijn inderdaad doelen waar ik zelf ook graag aan zou bijdragen.