Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Gevoelsmatige inflatie vs “echte” inflatie

Consumentengoederen en -diensten waren in augustus 2,4 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. In juli was de inflatie 1,4 procent. Vooral de prijsontwikkelingen van pakketreizen naar het buitenland en een verblijf in bungalowparken droegen bij aan de hogere inflatie.

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/36/inflatie-stijgt-naar-2-4-procent-in-augustus


Maar gevoelsmatig is alles zoveel duurder geworden ten opzichte van vorig jaar. Niet alleen heb ik het gevoel in de supermarkt of een restaurant veel duurder uit te zijn maar ook de huizenprijzen, brandstofprijzen, zorgkosten en energieprijzen rijzen de pan uit. Hoe kan het dat het gevoel en de werkelijkheid zo veel uit elkaar liggen?


Slecht nieuws wordt altijd breed uitgemeten in de media. Daarmee wordt een onderbuikgevoel gecreëerd. 

Hetzelfde geldt voor dingen als veiligheid. Het is zelden zo veilig geweest, maar sommige mensen hebben het gevoel dat achter elke boom een enge man staat. 

Inflatie van rond de 3% is normaal.

Geniet van die 3% want dat gaat veel hoger worden door de gasprijzen. Niet alleen raakt het je gasrekening maar veel groenten worden in kassen gekweekt dus uiteindelijk ga je het ook merken als je paprika's of tomaten koopt. In Nederland staan we er trouwens prima voor als je het vergelijkt met andere landen, je wil nu niet in de United Kingdom wonen.

Geronimo3 schreef op 06-10-2021 om 23:37:

Geniet van die 3% want dat gaat veel hoger worden door de gasprijzen. Niet alleen raakt het je gasrekening maar veel groenten worden in kassen gekweekt dus uiteindelijk ga je het ook merken als je paprika's of tomaten koopt. In Nederland staan we er trouwens prima voor als je het vergelijkt met andere landen, je wil nu niet in de United Kingdom wonen.

We moeten ook gewoon meer terug naar de basics. Met het seizoen mee-eten. In de winter misschien een beetje saai, maar zoveel beter voor het milieu.

Dat het gas zo duur wordt, vind ik vooral verschrikkelijk voor mensen die in slechte huurwoningen wonen die belabberd geïsoleerd zijn. Mensen die geen kant op kunnen en nu al de eindjes aan elkaar moeten knopen. 

Ik heb zelf niet het idee dat alles de afgelopen maanden duurder is geworden, of nou ja, niet meer dan normaal. Dat zal wel gaan gebeuren ivm de stijgende olie- en gasprijzen nu. 

Ik vind het erg omdat het de ongelijkheid in Nederland groter zal maken en hoe het de mensen zal raken die nu al nauwelijks rondkomen. Maar ik vind het prima dat benzine en bijvoorbeeld plastic duurder wordt. Het zal voor veel mensen wennen worden dat het allemaal een beetje minder moet en kan.

Mlah! schreef op 06-10-2021 om 23:14:

Slecht nieuws wordt altijd breed uitgemeten in de media. Daarmee wordt een onderbuikgevoel gecreëerd.

Hetzelfde geldt voor dingen als veiligheid. Het is zelden zo veilig geweest, maar sommige mensen hebben het gevoel dat achter elke boom een enge man staat.

Inflatie van rond de 3% is normaal.

Bij madame cannibale is het toch juist andersom? Ze hoort dat de inflatie x procent is, niet heel hoog, maar voelt aan haar portemonnee dat het wel 10% is. 

Ligt het misschien aan de prijzen die specifiek jij moet betalen? 

Mevrouw75 schreef op 07-10-2021 om 07:13:

[..]

Bij madame cannibale is het toch juist andersom? Ze hoort dat de inflatie x procent is, niet heel hoog, maar voelt aan haar portemonnee dat het wel 10% is.

Ligt het misschien aan de prijzen die specifiek jij moet betalen?

Nee toch? Ze heeft het gevoel dat alles heel duur is geworden, maar dat klopt dus gewoon (nog) niet. Tenzij ze een huis heeft gekocht, 3x naar een bungalowpark is geweest en 2 pakketreizen heeft afgenomen afgelopen jaar, maar dat zal vast niet.

De absurde huizenmarkt, de corona-ellende en het politieke onvermogen geven ook het gevoel dat we in een crisis zitten, maar dat zegt niet per se iets over de inflatie.

Mevrouw75 schreef op 07-10-2021 om 07:13:

[..]

Bij madame cannibale is het toch juist andersom? Ze hoort dat de inflatie x procent is, niet heel hoog, maar voelt aan haar portemonnee dat het wel 10% is.

Ligt het misschien aan de prijzen die specifiek jij moet betalen?

Ik had juist het idee dat ze het niet zo zeer in haar portemonnee voelt, maar dat het een gevoel is.


Madamecannibale

Madamecannibale

07-10-2021 om 08:02 Topicstarter

Mlah! schreef op 07-10-2021 om 07:54:

[..]

Ik had juist het idee dat ze het niet zo zeer in haar portemonnee voelt, maar dat het een gevoel is.


Het is beiden. Ik heb vorig jaar een leuke promotie gemaakt maar heb het gevoel er niet zoveel van over te houden. Dat ligt ook aan andere factoren, zo kreeg ik door thuiswerken een jaar geen reiskostenvergoeding. Ik kreeg daarvoor meer dan dat ik gebruikte en hield dus wat over voor verzekering etc. En heb ik in de Corona periode bijvoorbeeld regelmatig eten laten bezorgen.

Maar nu alles weer een beetje open gaat valt me op dat uitjes echt een stuk duurder zijn geworden. En waar ik eerst dus gemakkelijk uit kwam met mijn reiskostenvergoeding geld dat niet meer nu de prijzen aan de pomp zo hoog zijn. Ik wilde iets aan mijn huis laten verbouwen maar heb dat maar even op de lange baan geschoven door de prijzen. En ook in de supermarkt heb ik het gevoel dat de prijzen een stuk zijn gestegen. Dat is inderdaad meer een gevoel want ik heb de prijzen niet genoteerd.

Op mijn bankrekening geef ik toch echt niet slechts 2,5% meer uit. Het vliegt er met bakken uit aan alles wat schrikbarend veel duurder is geworden. Zelfs de Vlaamse benzinepomp net over de grens zit al op 1,62. Gisteren moest ik wat verder over de grens zijn en daar was 't 1,48, dus heb 'm daar maar vol gegooid. 

Voor mijn gevoel is er al hyperinflatie in Nederland.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

07-10-2021 om 10:00

Je vergeet de lagere inkomstenbelasting, want dat merk je niet 1-2-3.
En je vergeet dat de toename van hypotheek/huur buiten de berekende inflatie valt.

Er is volgens mij een groter probleem dan inflatie aan de hand. Sparen op een spaarrekening is nu onvoordelig, een schuld is nu heel voordelig. En banken verdienen nu aan schulden, niet aan spaargeld. Mensen zijn nu massaal hun spaargeld in schulden of beleggingen aan het stoppen om maar niet te veel spaargeld te accumuleren. Daarom draait de beurs zo bizar goed na zo'n slechte tijd, daarom kopen zoveel mensen nu huizen ookal zijn ze erg gestegen. En het kan niet teruggedraaid, want rente verhogen betekent dat de schulden die andere landen bij ons hebben ook verhogen en die gaan dan failliet. We zitten klem in deze ratrace.

Rockstar schreef op 07-10-2021 om 10:20:

Er is volgens mij een groter probleem dan inflatie aan de hand. Sparen op een spaarrekening is nu onvoordelig, een schuld is nu heel voordelig. En banken verdienen nu aan schulden, niet aan spaargeld. Mensen zijn nu massaal hun spaargeld in schulden of beleggingen aan het stoppen om maar niet te veel spaargeld te accumuleren. Daarom draait de beurs zo bizar goed na zo'n slechte tijd, daarom kopen zoveel mensen nu huizen ookal zijn ze erg gestegen. En het kan niet teruggedraaid, want rente verhogen betekent dat de schulden die andere landen bij ons hebben ook verhogen en die gaan dan failliet. We zitten klem in deze ratrace.

Conjunctuur gaat altijd in een golfbeweging. Het is wachten op de onvermijdelijke crash. Dan krimpt de economie weer, stort de huizenmarkt in, hebben we 2 jaar stress en dan begint het consumeren weer.

Mlah! schreef op 07-10-2021 om 13:32:

[..]

Conjunctuur gaat altijd in een golfbeweging. Het is wachten op de onvermijdelijke crash. Dan krimpt de economie weer, stort de huizenmarkt in, hebben we 2 jaar stress en dan begint het consumeren weer.

Dat gaat volgens mij niet meer op. 

De Europese Centrale Bank bepaalt  de rente, niet de markt. Dat is ook een van de redenen van de gekte op onze woningmarkt, naast de woningnood. Nederland kan niet zelf de rente verhogen, maar DNB is niet blij met al jaren deze extreem lage rente, juist ook door het effect op onze woningmarkt. 

De markt heeft het niet meer voor het zeggen, maar ook de Nederlandse overheid niet. Dat maakt het volgens mij onvoorspelbaar wat er gaat gebeuren. Het effect van de inzet van de instrumenten van de ECB is natuurlijk niet in ieder EU-land hetzelfde. 

Mlah! schreef op 07-10-2021 om 13:32:

[..]

Conjunctuur gaat altijd in een golfbeweging. Het is wachten op de onvermijdelijke crash. Dan krimpt de economie weer, stort de huizenmarkt in, hebben we 2 jaar stress en dan begint het consumeren weer.

Je hebt gelijk, de aanleiding van de onvermijdelijke crash is eigenlijk ook uitgesteld door de pandemie want we zaten in een recessie voor deze begon. 

Het nadeel is alleen dat je niet weet hoe diep die neerval gaat worden en die lijkt nu heel diep te gaan worden.

Sparen is zo onaantrekkelijk geworden dat mensen gevaarlijk zijn geworden met hun geld. Bitcoins, aandelen die te hoog genoteerd staan, dure grondstoffen en stagnering van productie door gasprijs en post pandemieproblemen als containertekorten en het aflopen van de Covid-ondersteuningen door overheden. De miljarden aanpak om de milieuproblematiek op te lossen en torenhoge hypotheken die gebaseerd zijn op het opnemen van overwaardes, rente-aftrek en lage rente.

Als de EU de rente wel moet verhogen omdat de inflatie uit de pan rijst, dan krijg je een recessie waarvan de honden geen brood lusten. 

En daarna gaat de economie ook weer omhoog maar dat is dan wel heel relatief. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.