Financiën en recht
Kaassoufflee
13-04-2026 om 21:00
Dagje proefdraaien vakantiebaan
Mijn zoon (bijna 16) kan een dagje meedraaien in een horecabedrijf om te ervaren of het iets voor hem is qua vakantiebaan. Heel leuk aangeboden, maar hij kan pas in juni (na de eindexamens) beginnen. Eventueel een zaterdag voor die tijd al een dag meedraaien zou kunnen lukken, maar ik vroeg me af of zoiets dan wel betaald wordt? Als het maar 1 dagje is en het zou niet bevallen, doen ze daar een contractje voor of zo? Of wordt dat niet betaald? Of anders (zwart?)? Hoe breng je zoiets ter sprake voordat je aan zo’n proefdagje begint? Wat is gebruikelijk?
Kaassoufflee
13-04-2026 om 22:21
Het proefdraaien is bedoeld om uit te proberen of het iets voor hem zou zijn. Maar inderdaad, hij kan ook een baan kiezen en dat betaald gaan doen en mocht dat niet bevallen dan kan hij stoppen.
Anne1234!
13-04-2026 om 22:56
Ik vind ergens een paar uur meedraaien om te kijken of het werk en het bedrijf (de collega's, de sfeer, cultuur) bjj je passen helemaal niet gek. Ik zou zelf ook eerst ergens willen sfeerproeven voordat ik een contract onderteken. Hier 2 dochters die bij verschillende horeca bedrijven werken en beiden een meekijkmoment hebben gehad. De 1 kreeg handje contantje 20 euro voor een paar uur meelopen, de ander kreeg die uren uitbetaald bij haar eerste salaris.
Wieder
14-04-2026 om 06:45
Ik werk in de horeca en zonder contract wordt er bij ons niet gewerkt want dan ben je niet verzekerd. Aan proefdagen doen we niet, een betaalde proeftijd uiteraard wel. We hebben in de spoel een geweldige afwasser staan met ASS die met zijn coach is komen solliciteren, hij heeft inmiddels een vast contract en we zouden hem voor geen goud willen missen.
Ik ben geen voorstander van proefdagen. Zo'n dagje zegt helemaal niks, sommigen hebben echt wat meer tijd nodig om een goeie kracht te worden. Er werken bij ons jongeren al jaren die ik in de eerste dagen nog geen stuiver zou geven omdat ik ze zelfs nog bij moest brengen hoe een bezem werkt (en daar is geen woord van overdreven) en dat zijn nu zeer gewaardeerde collega's die andere nieuwkomers inwerken en zich thuis laten voelen.
De horeca is hartstikke leuk, over het algemeen werken er zeer sociale mensen en mag iedereen zijn zoals ie is. Je leert er vaardigheden waar je de rest van je leven iets aan hebt en mijn ervaring is dat de spoel bij uitstek een plek kan zijn waar iemand met ASS uitstekend zijn weg kan vinden. Of het ook iets voor je zoon is, zal hij zelf moeten ondervinden, maar dan bij voorkeur bij een professioneel bedrijf dat het personeel eerlijk behandelt. En dat is niet met al dan niet betaalde proefdaagjes.
Bailey26
14-04-2026 om 07:20
Kaassoufflee schreef op 13-04-2026 om 22:21:
Het proefdraaien is bedoeld om uit te proberen of het iets voor hem zou zijn. Maar inderdaad, hij kan ook een baan kiezen en dat betaald gaan doen en mocht dat niet bevallen dan kan hij stoppen.
Nee daar is de proeftijd voor. Zoon kan (met hulp van jou misschien) een mail sturen om de afspraak te maken over de datum en dan meteen vragen wat/hoe hij die dag betaald krijgt. Als ze dan aangeven dat ze die dag niet betalen dan kan zoon vriendelijk bedanken. Hij is immers opzoek naar een betaalde baan en geen vrijwilligerswerk.
lientje69
14-04-2026 om 08:00
Ik ( middelbare leeftijd ) heb al meermaals proefgewerkt . In een winkel. In de zorg. En nee. Dat kreeg ik niet betaald. Dus dat gebeurt niet alleen in de horeca.
Dweedledee
14-04-2026 om 11:24
Ik vind een dagje proefdraaien voor een bijbaantje helemaal niet zo heel erg raar. Als de jongere in kwestie maar wel uitbetaald krijgt.
Zo’n dag proefdraaien vergelijken met een normale baan voor een volwassene zoals hier in het topic gebeurt, vind ik dan wel weer raar.
Moosey
14-04-2026 om 12:49
Kampeerder schreef op 13-04-2026 om 22:06:
[..]
Hoezo proefdraaien? Dit kan verdorie toch gewoon met een contract met proeftijd. Niemand zal dit de eerste dag perfect doen, en ook bijna niemand zal het na een paar weken nog niet onder de knie hebben. Blijkt het na een paar weken toch niet het gewenste resultaat te geven dan kun je vrij eenvoudig van elkaar af en is iedereen verzekerd en betaald geweest.
Toch doen wij het ook zo hoor. Proefdienstje (nooit een hele dag!) om te zien of het wederzijds bevalt. En ik kan echt wel binnen twee uur aan een 15/16-jarige zien of het wat gaat worden hoor, ook al gaat het tijdens die proefdienst natuurlijk nog niet perfect. En dat niemand het na een paar weken niet onder de knie zal hebben is echt niet waar, in het begin was ik nog wat weekhartiger en nam ik ook mensen aan waarvan ik het vermoeden had dat het niet zoveel zou worden, maar dan werd t dus ook niks. Lang niet iedereen is geschikt voor de horeca en heeft het handelingstempo en overzicht dat je nodig hebt om een fijne afwasser te worden.
Anne1234!
14-04-2026 om 15:10
Ik vind het proefdraaien ook juist fijn voor de jongere zelf. Los van wel of niet betalen. Mijn kinderen zouden niet eens ergens gaan werken zonder eerst te kijken of het ergens wel gezellig is. Je wil toch even sfeerproeven en een idee krijgen van het werk en of dat je aanspreekt/bij je past. Hier zijn ook al wel eens baantjes afgezegd na een meeloopdag, voornamelijk vanwege de sfeer (wordt je vriendelijk ontvangen, voel je je welkom, hoe zijn je collega's, neemt iemand de tijd om je dingen uit te leggen etc). Tuurlijk kan je in je proeftijd ook altijd nog afzien van een baan maar voordat je ergens kan starten moet je vaak allemaal documenten en gegevens aanleveren, moet de werkgever een contract opmaken, moet er passende kleding geregeld worden, moet er misschien wel een ander baantje worden opgezegd etc. Het is wel handig om niet al die moeite te doen en vervolgens na 1 dag weer ontslag te nemen.
Mischa83
14-04-2026 om 16:30
Anne1234! schreef op 14-04-2026 om 15:10:
Ik vind het proefdraaien ook juist fijn voor de jongere zelf. Los van wel of niet betalen. Mijn kinderen zouden niet eens ergens gaan werken zonder eerst te kijken of het ergens wel gezellig is. Je wil toch even sfeerproeven en een idee krijgen van het werk en of dat je aanspreekt/bij je past. Hier zijn ook al wel eens baantjes afgezegd na een meeloopdag, voornamelijk vanwege de sfeer (wordt je vriendelijk ontvangen, voel je je welkom, hoe zijn je collega's, neemt iemand de tijd om je dingen uit te leggen etc). Tuurlijk kan je in je proeftijd ook altijd nog afzien van een baan maar voordat je ergens kan starten moet je vaak allemaal documenten en gegevens aanleveren, moet de werkgever een contract opmaken, moet er passende kleding geregeld worden, moet er misschien wel een ander baantje worden opgezegd etc. Het is wel handig om niet al die moeite te doen en vervolgens na 1 dag weer ontslag te nemen.
Begrijpelijk hoor, en zeker bij jongeren is het soms net hoe de wind waait en zijn ze ergens zo weer klaar mee. Dan is een meeloopdag wel een goeie inderdaad.
Mijns inziens moet een meeloopdag wel betaald worden. Het is namelijk gewoon werk. Ik merk bij mijn kinderen dat werkgevers soms heel makkelijk omgaan met hun minderjarige personeel. Laatst heeft mijn jongste ergens gesolliciteerd en afgesproken om een paar uurtjes mee te lopen. Toen hij naar het salaris vroeg vond werkgever dat een grote mond, hij zou wel zien wat hij zou krijgen. Was natuurlijk meteen reden om af te zeggen, dit is voor de start al geen fijne samenwerking.
Kampeerder
14-04-2026 om 17:15
Dweedledee schreef op 14-04-2026 om 11:24:
Ik vind een dagje proefdraaien voor een bijbaantje helemaal niet zo heel erg raar. Als de jongere in kwestie maar wel uitbetaald krijgt.
Zo’n dag proefdraaien vergelijken met een normale baan voor een volwassene zoals hier in het topic gebeurt, vind ik dan wel weer raar.
Uh, een bijbaan is toch ook een normale baan? Laten we jongeren nou vooral juist als volwaardige mensen gaan behandelen.
Prima dat we de lat voor jongeren iets lager leggen en dat we ze een heel heel heel klein beetje minder betalen is prima, ze hebben immers nog veel te leren. Juist door ze als volwaardig te behandelen zullen ze zich ook volwaardig gaan gedragen.
Moosey
14-04-2026 om 17:35
Nou Kampeerder, ik vind (uitzonderingen daargelaten) een 15-jarige over het algemeen echt stukken minder functioneren dan zeg een 19-jarige. Dat geeft niks, ze moeten nog dingen leren en nog wat groter groeien enzo, en bij mij in de keuken bijvoorbeeld is daar prima plek voor. Maar als het verschil in beloning niet vrij flink was zou ik echt geen 15-jarigen meer aannemen, dan ga ik wel voor die 19-jarige.
En ik behandel ze hetzelfde. Maar het niveau van communicatie/verantwoordelijkheid nemen etc is (natuurlijk, vind ik) heel anders.
Euphoria
14-04-2026 om 17:43
Wieder schreef op 14-04-2026 om 06:45:
Ik werk in de horeca en zonder contract wordt er bij ons niet gewerkt want dan ben je niet verzekerd. Aan proefdagen doen we niet, een betaalde proeftijd uiteraard wel. We hebben in de spoel een geweldige afwasser staan met ASS die met zijn coach is komen solliciteren, hij heeft inmiddels een vast contract en we zouden hem voor geen goud willen missen.
Ik ben geen voorstander van proefdagen. Zo'n dagje zegt helemaal niks, sommigen hebben echt wat meer tijd nodig om een goeie kracht te worden. Er werken bij ons jongeren al jaren die ik in de eerste dagen nog geen stuiver zou geven omdat ik ze zelfs nog bij moest brengen hoe een bezem werkt (en daar is geen woord van overdreven) en dat zijn nu zeer gewaardeerde collega's die andere nieuwkomers inwerken en zich thuis laten voelen.
De horeca is hartstikke leuk, over het algemeen werken er zeer sociale mensen en mag iedereen zijn zoals ie is. Je leert er vaardigheden waar je de rest van je leven iets aan hebt en mijn ervaring is dat de spoel bij uitstek een plek kan zijn waar iemand met ASS uitstekend zijn weg kan vinden. Of het ook iets voor je zoon is, zal hij zelf moeten ondervinden, maar dan bij voorkeur bij een professioneel bedrijf dat het personeel eerlijk behandelt. En dat is niet met al dan niet betaalde proefdaagjes.
Hartstikke mooi en waar zoals jij het omschrijft!
Kampeerder
14-04-2026 om 17:54
Moosey schreef op 14-04-2026 om 17:35:
Nou Kampeerder, ik vind (uitzonderingen daargelaten) een 15-jarige over het algemeen echt stukken minder functioneren dan zeg een 19-jarige. Dat geeft niks, ze moeten nog dingen leren en nog wat groter groeien enzo, en bij mij in de keuken bijvoorbeeld is daar prima plek voor. Maar als het verschil in beloning niet vrij flink was zou ik echt geen 15-jarigen meer aannemen, dan ga ik wel voor die 19-jarige.
En ik behandel ze hetzelfde. Maar het niveau van communicatie/verantwoordelijkheid nemen etc is (natuurlijk, vind ik) heel anders.
Natuurlijk is de 15-jarige niet te vergelijken met de 19-jarige, dat snap ik ook wel. Een ik snap ook dat die dan minder betaald krijgt.
Toch wordt maar wat vaak verwacht dat die 15-jarige hetzelfde werk doet als de 19-jarige maar dan voor de helft van het loon. Neem er dan twee van 15 aan een laat die samen de spoelkeuken doen.
Jillz
14-04-2026 om 21:41
Ik heb wel eens een sollicitant laten proefdraaien. Was op zijn eigen initiatief hij wilde voordat hij zijn baan opzegde graag weten waar hij voor tekende. Dat is onbetaald gegaan, want uitbetalen zonder contract was niet mogelijk. Hij heeft de baan genomen en heeft een extra vrije dag gekregen. Verzekering was overigens wel gewoon netjes in orde.