Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-08-2022 om 12:17

Co-housing, samenleven, alleenstaand en woningnood.


Ik denk dat het nodig is dat banken hun regels hierover ook veranderen; ten eerste is het toch belachelijk dat veel huurders vaak meer betalen aan huur dan ze aan hypotheek zouden doen, maar die hypotheek kunnen ze niet krijgen want niet genoeg inkomen🤔.
Ook kom je als stel makkelijker aan een hypotheek dan als vrienden/vriendengroep of niet-traditionele samenleefvorm. Je zou toch denken dat je de risico's hierin kunt afdichten middels duidelijke afspraken in een contract, net als bij een stel? Deze starre houding van hypotheekverstrekkers staat co housing in de weg. 

Daarnaast vind ik niet dat singles plaats moeten maken voor gezinnen; iedereen verdient een plekje onder de zon en als jij ergens woont is het dus jouw huis. Mogelijk kan het wel aantrekkelijk gemaakt worden om kleiner te gaan wonen en trek je daar wat mensen mee over de streep. Maar dat moet boven alles een vrije keuze blijven, net zoals het krijgen van kinderen ook in de meeste gevallen een vrije keuze is. 

Littledragon schreef op 04-08-2022 om 20:07:

[..]

ik ga iig niet mijn woning verkopen (voor een habbekrats ook nog zeker?) om voor teveel geld in een uitgewoond pand te gaan zitten met vreemden omdat een verwende moeder vindt dat zij meer recht heeft op mijn woning.

Precies. Singles en kindvrijen hoeven natuurlijk niet te boeten voor de keuzes en eisen van een kindeigenaar (kinddragende,  kindhebbende...Nou ja dat dus ).

Vrijevlinder schreef op 04-08-2022 om 19:50:

[..]

Dit inderdaad. En dat gezeur over woning delen komt alleen van mensen die erg extravert zijn en van het type: hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Waarschijnlijk dezelfde mensen die kantoortuinen hebben uitgevonden.

Ze zijn niet in staat om te bedenken dat niet iedereen hetzelfde is en mensen andere behoeftes kunnen hebben.

Ik ben zo'n extravert. Maar ik hoef niet perse mijn woning te delen met iemand. Ik maak graag mijn eigen beslissingen en heb een hekel aan muziekoverlast. En ja, ik vind mensen in huis en reuring heel gezellig hoor en heb ook jarenlang met huisgenoten gewoond. Maar ik vind het echt wel fijn dat de zooi in de keuken mijn eigen zooi is, de zooi in de badkamer mijn zooi is. Dat ik niet elke keer alles achter mijn kont hoef op te ruimen. Ik vond het een erg leuke tijd maar de ergernissen mis ik toch echt niet.

Pistache schreef op 04-08-2022 om 19:40:

[..]

Die huizen staan er al. Het is logischer dat er 4-8 mensen in gaan wonen, dan 1-2 mensen. Het maakt mij niet uit of dit een gezin is, een vriendengroep, twee gescheiden moeders met hun vijf kinderen, of random mensen die elkaar vinden via een hospiteerborrel.

Of je fokt gewoon niet 

Pistache schreef op 04-08-2022 om 19:40:

[..]

Die huizen staan er al. Het is logischer dat er 4-8 mensen in gaan wonen, dan 1-2 mensen. Het maakt mij niet uit of dit een gezin is, een vriendengroep, twee gescheiden moeders met hun vijf kinderen, of random mensen die elkaar vinden via een hospiteerborrel.

Ik heb er voor gekozen om alleen te zijn, dat heeft een reden. Ik heb tot mijn 28e samen gewoond met mensen, dat vond ik lang genoeg. Nu woon ik op 33m3, dus minder vierkante meters per persoon dan jij of de TO, dus neem lekker zelf nog iemand in huis. 

Alleenwonenden zijn overigens helemaal niet de reden voor de woningnood. Daar zit echt heel wat meer achter. Beetje simplistisch gedacht.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

04-08-2022 om 20:16

Vrijevlinder schreef op 04-08-2022 om 19:50:

[..]

Dit inderdaad. En dat gezeur over woning delen komt alleen van mensen die erg extravert zijn en van het type: hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Waarschijnlijk dezelfde mensen die kantoortuinen hebben uitgevonden.

Ze zijn niet in staat om te bedenken dat niet iedereen hetzelfde is en mensen andere behoeftes kunnen hebben.

Het komt hoofdzakelijk van iemand die zegt; "ik woon op 160 m² met 4 personen, dus ik doe het goed met 40 m² pp. De mensen die dit niet doen zijn asociaal dat ze veel woonruimte innemen ten koste van gezinnen". 

Maar als de woningnood je aan het hart gaat kun je natuurlijk altijd nog je kinderen samen op een kamer leggen en een single in de leeggekomen kamer laten wonen🤔. Heb je meteen drie inkomens om de hypotheek te betalen! 

Tickel schreef op 04-08-2022 om 20:16:

[..]

Het komt hoofdzakelijk van iemand die zegt; "ik woon op 160 m² met 4 personen, dus ik doe het goed met 40 m² pp. De mensen die dit niet doen zijn asociaal dat ze veel woonruimte innemen ten koste van gezinnen".

Ja want op 160m2 leven met 4 man is echt wel een heel groot offer hoor, dat is echt heel krap.

Ik ben op 100m2 opgegroeid met 4 man en dat was echt ruim hoor. Ik heb nooit gedacht wat wonen we klein. Ik had in mijn eentje op 45m2 veel meer "last" van gebrek aan ruimte dan met zijn vieren in dat grote rijtjeshuis.

Broodtrommel schreef op 04-08-2022 om 20:16:

[..]

Of je fokt gewoon niet

[..]

Ik heb er voor gekozen om alleen te zijn, dat heeft een reden. Ik heb tot mijn 28e samen gewoond met mensen, dat vond ik lang genoeg. Nu woon ik op 33m3, dus minder vierkante meters per persoon dan jij of de TO, dus neem lekker zelf nog iemand in huis.

Alleenwonenden zijn overigens helemaal niet de reden voor de woningnood. Daar zit echt heel wat meer achter. Beetje simplistisch gedacht.

Ik denk dat je m2 bedoelt? Dat lijkt me een perfect woonoppervlakte voor een persoon alleen. Volgens mij ben je prima bezig zo.

Ik snap niet dat hedendaagse gezinswoningen nog steeds met slechts één badkamer gebouwd worden. Als ze zorgen dat de benedenverdieping een slaap- en badkamer heeft kan er levensbestendig gewoond worden met de bovenverdieping voor de jong volwassen kinderen of een huurder.

Rockstar schreef op 04-08-2022 om 20:22:

[..]

Ja want op 160m2 leven met 4 man is echt wel een heel groot offer hoor, dat is echt heel krap.

Ik ben op 100m2 opgegroeid met 4 man en dat was echt ruim hoor. Ik heb nooit gedacht wat wonen we klein. Ik had in mijn eentje op 45m2 veel meer "last" van gebrek aan ruimte dan met zijn vieren in de grote rijtjeshuis.

Ik heb nergens gezegd dat ik het klein vind. Het is precies goed voor ons, ieder een eigen kamer, mijn eigen atelier, grote garage en tuin erbij, heerlijk! 

Daarom snap ik niet dat anderen voor 40m2 hun neus ophalen.

Pistache schreef op 04-08-2022 om 20:27:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat ik het klein vind. Het is precies goed voor ons, ieder een eigen kamer, mijn eigen atelier, grote garage en tuin erbij, heerlijk!

Daarom snap ik niet dat anderen voor 40m2 hun neus ophalen.

In 40m2 past geen atelier, tuin en garage hoor. Ik weet niet uit elke dimensie jij komt gevallen maar ik was blij dat er een kledingkast in mijn slaapkamer pastte. Ik had niet eens ruimte voor een bureau om aan te werken.

Rockstar schreef op 04-08-2022 om 20:29:

[..]

In 40m2 past geen atelier, tuin en garage hoor. Ik weet niet uit elke dimensie jij komt gevallen maar ik was blij dat er een kledingkast in mijn slaapkamer pastte. Ik had niet eens ruimte voor een bureau om aan te werken.

Wij delen de meeste ruimtes en hebben daarnaast alle 4 een eigen ruimte. Zo gaat dat als je samenwoont met anderen.

Pistache schreef op 04-08-2022 om 20:27:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat ik het klein vind. Het is precies goed voor ons, ieder een eigen kamer, mijn eigen atelier, grote garage en tuin erbij, heerlijk!

Daarom snap ik niet dat anderen voor 40m2 hun neus ophalen.

Om 40m2 pp met een gezin niet te vergelijken is met een vrijgezel.

Een vrijgezel heeft daarin naast en woon en slaapkamer nog een badkamer, keuken en een berging nodig. 

Een gezin heeft misschien 4 slaapkamers, maar geen 4 woonkamers, 4 keukens, 4 badkamers en 4 bergingen nodig. Die hebben dus veel meer leefruimte binnen die 40m2.

Pistache schreef op 04-08-2022 om 20:31:

[..]

Wij delen de meeste ruimtes en hebben daarnaast alle 4 een eigen ruimte. Zo gaat dat als je samenwoont met anderen.

Oh dus stiekem gebruik je toch iets meer dan die 40m2 die je zo trots loopt te roeptoeteren? Wat een verassing.

Anyway, leef en laat leven en laat de overheid voor ieder wat wils bouwen. Mooie 33m2 studio's voor jou, betaalbare woningen voor gezinnen en ik hoef nergens heen want ik zit prima in mijn upje op mijn 107m2.

Wat mij betreft mag iedereen wonen zoals ze zelf willen. De consequentie daarvan is wel dat het voor sommige groepen nog lastiger wordt om een woning te vinden wat de prijzen verder opdrijft. Tot een niveau dat het voor sommigen niet meer betaalbaar is en er dus weinig anders op zit dan toch te delen.

Ik zou wel graag zien dat de regels zo worden aangepast dat woning delen gemakkelijker wordt. Bijvoorbeeld twee single vrienden die samen een huis kopen om in te wonen in plaats van bij pap en mam te moeten blijven wonen. Ik had dat best gewild toen ik het huis uit wilde. Heb mij er toen in verdiept maar kreeg het niet voor elkaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.