Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-08-2022 om 12:17

Co-housing, samenleven, alleenstaand en woningnood.


Pistache schreef op 04-08-2022 om 15:41:

[..]

Maar jij hebt de rest van je huis ook voor jou alleen, dat is voor een kind anders. Die ene kamer is de enige plek op de wereld waar het zich kan terugtrekken. Voor veel kinderen en vooral pubers is dit ontzettend belangrijk. Zij willen ook iets van privacy.

En jij vergelijkt dat met je werkkamer? Terwijl de andere ruimtes van het huis ook van jou alleen zijn...


Privacy vinden ze buiten. Gewoon lekker buiten spelen en hobbies zoeken. Dat hoef je helemaal niet perse thuis te vinden. Of zet een boekenkast dwars of zo voor een eigen hoekje. Zat kinderen groeien op met 2+ kids per kamer, krijgen ze echt niks van. En vroeger was het niet meer dan normaal. Mijn opa is opgegroeid met zijn 8 siblings aangemaakt bij elkaar op 1 zolder. Dus ik vind je wel verwend klinken.

Lieveheersbeest schreef op 04-08-2022 om 16:24:

[..]

Ik zie jou hier ook naar mensen wijzen, dat hoe zij het doen niet goed zou zijn. Als die mensen nou tevreden zijn, waarom ben jij er dan zo mee bezig dat het moet zoals het volgens jou goed is?

Ja precies dit.

Rockstar schreef op 04-08-2022 om 18:44:

[..]

Privacy vinden ze buiten. Gewoon lekker buiten spelen hobbies zoeken. Dat hoef je helemaal niet perse thuis te vinden. Of zet een boekenkast dwars of zo voor een eigen hoekje. Zat kinderen groeien op met 2+ kids per kamer, krijgen ze echt niks van.

Jij hebt duidelijk nooit thuis gewerkt aan de eettafel, anders zou je daar niet zo makkelijk over denken.

Ik zou er moordneigingen van krijgen

redbulletje schreef op 04-08-2022 om 18:47:

[..]

Ik zou er moordneigingen van krijgen

Survival of the fittest heet dat. 😋

Rockstar schreef op 04-08-2022 om 18:44:

[..]

Privacy vinden ze buiten. Gewoon lekker buiten spelen en hobbies zoeken. Dat hoef je helemaal niet perse thuis te vinden. Of zet een boekenkast dwars of zo voor een eigen hoekje. Zat kinderen groeien op met 2+ kids per kamer, krijgen ze echt niks van. En vroeger was het niet meer dan normaal. Mijn opa is opgegroeid met zijn 8 siblings aangemaakt bij elkaar op 1 zolder. Dus ik vind je wel verwend klinken.

Mijn moeder kwam ook uit een gezin van 9 maar zo op moeten groeien heeft er in geresulteerd dat 3 van die kinderen kindvrij bleven, 3 slechts één kind namen en 3 twee. Geleerd van het verleden dus. En nu is het blijkbaar weer een hype om meer kinderen te nemen dan je huis groot is, totaal onverstandig in mijn ogen, zeker gezien de drukte in de maatschappij. Als je dan thuis ook niet tot rust kan komen omdat je met teveel woont ben je ook niet handig bezig. 

Rockstar schreef op 04-08-2022 om 18:44:

[..]

Privacy vinden ze buiten. Gewoon lekker buiten spelen en hobbies zoeken. Dat hoef je helemaal niet perse thuis te vinden. Of zet een boekenkast dwars of zo voor een eigen hoekje. Zat kinderen groeien op met 2+ kids per kamer, krijgen ze echt niks van. En vroeger was het niet meer dan normaal. Mijn opa is opgegroeid met zijn 8 siblings aangemaakt bij elkaar op 1 zolder. Dus ik vind je wel verwend klinken.

Ik vind dit echt niet nodig. Gezinnen wonen al op de kleinste woonruimte per persoon, dus zij zijn wel de laatste die kleiner moeten gaan wonen.


Pistache schreef op 04-08-2022 om 18:54:

[..]

Ik vind dit echt niet nodig. Gezinnen wonen al op de kleinste woonruimte per persoon, dus zij zijn wel de laatste die kleiner moeten gaan wonen.


Niemand hoeft kleiner te gaan wonen als ze niet willen. Maar ben je het niet met me eens dat appartementen met 3 slaapkamers van zo'n 100m2 een veel betere optie is voor gezinnen dan de kasten van huizen met tuin a 150m2+, woningnoodtechnisch gezien?

redbulletje schreef op 04-08-2022 om 18:12:

[..]

Veel ouderen hebben daar de herinneringen aan het grootste deel van hun leven, het is niet slechts een berg stenen, maar het is hun leven. Mijn moeder woont ook nog in mijn ouderlijk huis wat door mijn vader zelf gebouwd is. Zij was zó blij dat ze gewoon lekker in d'r grote tuin kon zitten met corona terwijl al die ouderen die verhuist zijn naar een appartement opgesloten zaten met hooguit een balkonnetje. Voor de tuin is iemand in te huren en dan ben je met een hypotheekvrij huis veel goedkoper uit dat zo'n belachelijk duur serviceappartement.

Van mij mogen ouderen gewoon in hun huis blijven wonen. Maar als ze zelf willen verhuizen, omdat hun huis niet meer geschikt is bv. steile trap naar slaapkamer moet dat wel mogelijk zijn.

Ik meen dat je wel eens verteld hebt dat je moeder in een bungalow woont en dat is natuurlijk heel geschikt voor ouderen. Dus groot gelijk dat ze niet verkast.

Pistache schreef op 04-08-2022 om 18:54:

[..]

Ik vind dit echt niet nodig. Gezinnen wonen al op de kleinste woonruimte per persoon, dus zij zijn wel de laatste die kleiner moeten gaan wonen.




Van mij hoeft niemand kleiner te gaan wonen die dat niet wil. Er worden in verhouding alleen meer grotere/duurdere woningen gebouwd dan kleinere. Dat zou je in toekomst kunnen omdraaien.

Vrienden van mij delen een woning: huren alledrie een kamer in apartment van pandjesbaas, minikeuken delen ze (er kan geen tafel in) en badkamer is wc en douchecabine ineen. Kosten:750 pp. Dit is echt geen bewuste keuze hoor, kopen gaat alleen niet. 

Ik woon alleen en moet er niet aan denken om te ruilen met een van hen. En waarom zou een gezin meer recht hebben op mijn woning? Niemand verplicht je om kinderen te krijgen, dus mij ga je ook niet ‘verplichten’ te gaan woningdelen tbb een gezin. Koekoek.


Littledragon schreef op 04-08-2022 om 19:30:

[..]



Van mij hoeft niemand kleiner te gaan wonen die dat niet wil. Er worden in verhouding alleen meer grotere/duurdere woningen gebouwd dan kleinere. Dat zou je in toekomst kunnen omdraaien.

Vrienden van mij delen een woning: huren alledrie een kamer in apartment van pandjesbaas, minikeuken delen ze (er kan geen tafel in) en badkamer is wc en douchecabine ineen. Kosten:750 pp. Dit is echt geen bewuste keuze hoor, kopen gaat alleen niet.

Ik woon alleen en moet er niet aan denken om te ruilen met een van hen. En waarom zou een gezin meer recht hebben op mijn woning? Niemand verplicht je om kinderen te krijgen, dus mij ga je ook niet ‘verplichten’ te gaan woningdelen tbb een gezin. Koekoek.


Precies! Bouw meer kleinere woningen en meer hoogbouw in het algemeen, niet alleen voor singles. En zoals ik al zei, kids nemen als je geen ruimte voor de hebt én vindt dat ze wel ruimte moeten hebben, daar ben je dan toch echt zelf bij en is gewoon jouw eigen fout.

Rockstar schreef op 04-08-2022 om 19:13:

[..]

Niemand hoeft kleiner te gaan wonen als ze niet willen. Maar ben je het niet met me eens dat appartementen met 3 slaapkamers van zo'n 100m2 een veel betere optie is voor gezinnen dan de kasten van huizen met tuin a 150m2+, woningnoodtechnisch gezien?

Die huizen staan er al. Het is logischer dat er 4-8 mensen in gaan wonen, dan 1-2 mensen. Het maakt mij niet uit of dit een gezin is, een vriendengroep, twee gescheiden moeders met hun vijf kinderen, of random mensen die elkaar vinden via een hospiteerborrel.

Littledragon schreef op 04-08-2022 om 19:30:

[..]



Van mij hoeft niemand kleiner te gaan wonen die dat niet wil. Er worden in verhouding alleen meer grotere/duurdere woningen gebouwd dan kleinere. Dat zou je in toekomst kunnen omdraaien.

Vrienden van mij delen een woning: huren alledrie een kamer in apartment van pandjesbaas, minikeuken delen ze (er kan geen tafel in) en badkamer is wc en douchecabine ineen. Kosten:750 pp. Dit is echt geen bewuste keuze hoor, kopen gaat alleen niet.

Ik woon alleen en moet er niet aan denken om te ruilen met een van hen. En waarom zou een gezin meer recht hebben op mijn woning? Niemand verplicht je om kinderen te krijgen, dus mij ga je ook niet ‘verplichten’ te gaan woningdelen tbb een gezin. Koekoek.


Exact, fijn dat mensen nog altijd zelf mogen beslissen of zij kleiner willen gaan wonen en of alleen of met andere personen!


Kinderen krijgen/nemen is nog altijd een eigen keuze, net zoals deze niet te (willen) krijgen. Laten we vooral een ieder in hun eigen waarde qua keuzes……

Pistache schreef op 04-08-2022 om 19:40:

[..]

Die huizen staan er al. Het is logischer dat er 4-8 mensen in gaan wonen, dan 1-2 mensen. Het maakt mij niet uit of dit een gezin is, een vriendengroep, twee gescheiden moeders met hun vijf kinderen, of random mensen die elkaar vinden via een hospiteerborrel.

En er wonen nu al mensen in. Die gehecht zijn aan hun huis. Ik vind nieuwbouw beter afstemmen een beter idee dan mensen in een "te groot" huis zuur aan gaan zitten staren.

Littledragon schreef op 04-08-2022 om 19:30:

[..]

Ik woon alleen en moet er niet aan denken om te ruilen met een van hen. En waarom zou een gezin meer recht hebben op mijn woning? Niemand verplicht je om kinderen te krijgen, dus mij ga je ook niet ‘verplichten’ te gaan woningdelen tbb een gezin. Koekoek.


Dit inderdaad. En dat gezeur over woning delen komt alleen van mensen die erg extravert zijn en van het type: hoe meer zielen, hoe meer vreugd. 

Waarschijnlijk dezelfde mensen die kantoortuinen hebben uitgevonden. 

Ze zijn niet in staat om te bedenken dat niet iedereen hetzelfde is en mensen andere behoeftes kunnen hebben. 

Pistache schreef op 04-08-2022 om 19:40:

[..]

Die huizen staan er al. Het is logischer dat er 4-8 mensen in gaan wonen, dan 1-2 mensen. Het maakt mij niet uit of dit een gezin is, een vriendengroep, twee gescheiden moeders met hun vijf kinderen, of random mensen die elkaar vinden via een hospiteerborrel.


Nederland is kampioen rijtjeshuizen en groter bouwen, perfect voor gezinnen. Niet voor woningdelers, dat is toch echt wat anders. Daarnaast is het zoals ik al eerder aangaf vaak ook helemaal niet ‘goedkoop’ of voordelig om een woning te delen met vremmden of vrienden. Je betaalt de hoofdprijs voor een uitgewoond appartement, het is maar te hopen dat he huisgenomen jouw standaarden qua schoon en douchen aanhouden en je staat zo op straat.

Om aan toekomstige vraag te voldoen is het dus handig om met bouwen de verdeelsleutel zo in te richten dat er in verhouding ook meer betaalbare kleinere woningen komen voor mensen die alleen of met 2 (willen) wonen. 

ik ga iig niet mijn woning verkopen (voor een habbekrats ook nog zeker?) om voor teveel geld in een uitgewoond pand te gaan zitten met vreemden omdat een verwende moeder vindt dat zij meer recht heeft op mijn woning. 




Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.