Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Beleggen in een huis of in aandelen?

Ik zit me af te vragen wat verstandiger is. Behoor tot de groep die de boot heeft gemist met huizen kopen en woon nu in een huurhuis maar wel inmiddels met een mooi salaris, waardoor ik per maand redelijk wat geld overhou.

Dat zou een logisch moment zijn om een huis te kopen, ware het niet dat de prijzen zo idioot hoog zijn.

En dus ben ik me af gaan vragen wat verstandiger is: elke maand wat ik overhou in een aandelenfonds stoppen, of hemel en aarde bewegen om tegen maximale leencapaciteit toch nog een huis te kunnen kopen.

Wat denken jullie?

Peiling

Het beste kun je beleggen in
39 stemmen
31%
33%
8%
8%
3%
0%
13%
5%

Een huis. Met aandelen heb je kans alles kwijt te raken. 

Beleggen kan je op een veiligere manier doen dan investeren in een huis op dit moment, dus daar zou ik voor kiezen. Daarnaast heb je dan alle vrijheid om zelf te bepalen hoeveel je er per maand in investeert.

redbulletje schreef op 19-09-2021 om 16:10:

Een huis. Met aandelen heb je kans alles kwijt te raken.

Met een huis ook als de markt weer instort. Wat echt weer een keer gaat gebeuren.

Dus alleen voor een huis gaan, als je er nog dertig jaar wilt wonen.

Ah, ik zit in precies dezelfde situatie, dus lees graag mee 
Heb een flinke bak met spaargeld, maar dat zal ik hard nodig hebben als ik moet overbieden op een huis en ook nog een eventuele nieuwe badkamer of keuken wil bekostigen. Maar de huizenmarkt is nu zo bizar dat er überhaupt vrijwel geen betaalbare huizen zijn, dus twijfel ik of ik niet beter in aandelen kan investeren oid.. nadeel is dan weer dat je geld 'vast' zit, of dat je op een ongunstig moment moet verkopen en er op verliest.. Dus dan ben ik weer terug bij af en denk ik 'dan kan ik het beter op m'n spaarrekening houden voor het geval er toch ineens op magische wijze een betaalbaar huis binnen mijn bereik komt'
En zo ga ik steeds in een cirkeltje rond en doe ik uiteindelijk niks

Ik heb nu op aandelen gestemd, omdat investeren in een huis op dit moment net zozeer een 'gok' is als aandelen dat kunnen zijn. Voor hetzelfde geld herstelt de markt zich en is een huis wat ik nu koop over 5 jaar 100.000 euro minder waard. Maar die stap wagen om aandelen te kopen vind ik best spannend.. geen enkele ervaring mee. 
Bitcoins 'durf' ik sowieso niet, dat is voor mij zo weinig tastbaar dat ik continu bang zou zijn dat ik inlog (of hoe werkt dat) en dat dan ineens alles weg blijkt te zijn.
En om bij sparen nog iets te krijgen, moet je het toch heel wat jaar vastzetten. Dat is nog minder flexibel dan aandelen.

Het huis is je dak boven je hoofd. Als je je foreverhome koopt maakt het niet uit dat de waarde fluctueert. 

Ik heb gelukkig mijn huis voor een marktconforme waarde kunnen kopen op mijn 39e. Alleen gekocht en nu zo goed als hypotheekvrij. Vorig jaar met een aardig bedrag gaan beleggen, want sparen leverde niets meer op (understatement) en levert een mooi rendement op momenteel.  

Ik zou op dit moment echt geen huis kopen, dus zou gaan beleggen. Wat Redbulletje zegt, dat je alles kwijt kunt raken, is natuurlijk te zwart/wit, maar weet wel waarin je gaat beleggen en hoe.

Glamourlama

Glamourlama

19-09-2021 om 16:34 Topicstarter

Dat forever home is compleet buiten bereik. Wij kunnen nu met moeite alleen iets financieren wat een stuk minder ruimte is dan hoe we nu gehuurd wonen, of in een gehucht.

Aandelen hoef je natuurlijk niet te verkopen. Wanneer je dat doet bepaal je helemaal zelf.

Behalve als je werkloos raakt en in de bijstand komt. Dat is mijn schrikbeeld. Volgens mij mag je dan wel je koophuis aanhouden.

Ik vraag me dan ook nog af wat klimaatverandering met de huizenprijzen in Nederland gaat doen. Aandelen zijn wat dat betreft flexibeler. En als je in je forever home natte voeten, of een natte tuin, krijgt is dat natuurlijk ook niet prettig wonen.

In principe maakt het niet zoveel uit als de huizenmarkt in elkaar dondert zolang je een huis hebt gekocht waar je lange tijd in wil wonen. En dat is denk ik de vraag nu, kan je iets kopen waar je langere tijd gelukkig in zal zijn. Ik heb zelf wel voor kopen gekocht en heb nu stabiele maandlasten. Daarnaast vind ik het fijn om een eigen plek te hebben waarin kan investeren. Ik heb bijvoorbeeld de tuin mooi aan laten leggen, een airco aangeschaft, een mega grote inloopdouche etc. Allemaal dingen die ik in een huurhuis nooit aangeschaft zou hebben maar die mij dagelijks plezier geven. Iets dat aandelen niet zou doen. Daarnaast ligt het ook aan je huidige woonsituatie, woon je nu op een plek die je fijn vind en kan je hier langere tijd wonen.

Ah een crosspost zie ik. Als je nu alleen iets kan kopen dat echt heel ver van je wensen af ligt (ik neem dan aan dat je wel serieus hebt gezocht en bijvoorbeeld met een hypotheekadviseur je leenruimte hebt bepaald) dan zou ik het niet doen. Maar ik zou dan ook oppassen met aandelen. Heb je al een goede buffer opgebouwd?

wat is je doel? Dat bepaalt wat je moet doen.
gr Angela

Sparen en wachten tot de huizenmarkt instort.
En dan een huis.

Aandelen zijn leuk als je het geld 20 jaar niet nodig hebt.
Maar niet als je over pakweg 3 jaar alweer wil verkopen omdat je bijvoorbeeld toch een huis wil.

Glamourlama

Glamourlama

19-09-2021 om 16:47 Topicstarter

Doel: na pensioen prettig kunnen leven, niet op een houtje moeten bijten.

Hypotheekadviseur: niet echt. Als ik online rekentools invul krijg ik wel een beeld van de mogelijkheden. Maximaal lenen is risicovol dus dan moet je ook wel zeker zijn dat het wat op gaat leveren. En minder lenen heeft geen zin want dan kunnen we alleen een garage kopen.

Buffer: ja, maar liefst niet teveel spaargeld want dat verdampt als je er naar kijkt. We hebben wel e.e.a. apart staan voor zaken als een nieuwe koelkast enzo.

Maar dat is juist de vraag. We hebben die buffer. Wat te doen met het overige geld?

Glamourlama

Glamourlama

19-09-2021 om 16:50 Topicstarter

Marty1984 schreef op 19-09-2021 om 16:43:

Sparen en wachten tot de huizenmarkt instort.
En dan een huis.

Aandelen zijn leuk als je het geld 20 jaar niet nodig hebt.
Maar niet als je over pakweg 3 jaar alweer wil verkopen omdat je bijvoorbeeld toch een huis wil.

Maar gaat de huizenmarkt binnen 3 jaar al instorten? Tot nog toe wordt er vooral veel te weinig gebouwd. En voelt het als nu of nooit kopen nu het nog nét lukt.

Glamourlama schreef op 19-09-2021 om 16:47:

Doel: na pensioen prettig kunnen leven, niet op een houtje moeten bijten.

Hypotheekadviseur: niet echt. Als ik online rekentools invul krijg ik wel een beeld van de mogelijkheden. Maximaal lenen is risicovol dus dan moet je ook wel zeker zijn dat het wat op gaat leveren. En minder lenen heeft geen zin want dan kunnen we alleen een garage kopen.

Buffer: ja, maar liefst niet teveel spaargeld want dat verdampt als je er naar kijkt. We hebben wel e.e.a. apart staan voor zaken als een nieuwe koelkast enzo.

Maar dat is juist de vraag. We hebben die buffer. Wat te doen met het overige geld?

na pensioen prettig kunnen leven in een huurhuis kan prima. En beleggen heeft het voordeel dat je altijd je geld liquide kunt maken. Om een leuker huurhuis te huren in een heel ander deel van het land bijvoorbeeld. Steek geld in een goede aanvullende pensioenvoorziening, reken het bedrag uit door je huur plus realistische huurstijgingen voor de komende jaren uit te rekenen.

Met een huis koop je namelijk een huis, niet een belegging. Dus je moet wel echt heel goed weten wat je wilt qua huis en hoe lang en waar en de zorgen/kosten.

Dus als je niet echt een huis wilt hebben (dat je nu op het oog hebt bijvoorbeeld) zou ik het niet doen.

gr Angela

Glamourlama schreef op 19-09-2021 om 16:47:

Doel: na pensioen prettig kunnen leven, niet op een houtje moeten bijten.
[...]
Maar dat is juist de vraag. We hebben die buffer. Wat te doen met het overige geld?

Als je er qua woongenot niet op vooruit gaat moet je eerst zorgen dat je genoeg weet over beleggen om de goede keuze te maken. Hebben jullie je er al in verdiept? Goede podcast is Jong beleggen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.