Financiën en recht
Tismewat
25-07-2026 om 10:31
Beginnend conflict met aannemer (vloer)
Wij hebben een vloerenbedrijf ingehuurd voor het leveren en aanbrengen van een gietvloer. De aannemer heeft een onderaannemer ingeschakeld om sleuven voor de vloerverwarming te frezen. Tijdens deze werkzaamheden hebben de frezers een waterleiding in de vloer doorgeboord.
In de voorwaarden van de aannemer staat dat de vloer leidingvrij moet zijn, maar wij wisten niet dat er leidingen lagen. Het freesbedrijf heeft daarop met spoed een externe, ad-hoc loodgieter gebeld die een perskoppeling heeft geplaatst om het lek te dichten. Wij zijn toen akkoord gegaan met deze reparatie om het probleem op te lossen.
Vrijdagmiddag om 17:15 uur kregen wij een e-mail van de hoofdaannemer: zij willen aanstaande maandag al de beginnen met het werk, en we moeten nu direct het restant van de factuur betalen conform de offerte. Over de garantie hebben ze zich tot nu toe nog niet uitgesproken.
Dit weekend hebben wij de leidingen gecontroleerd en de situatie is nu als volgt:
- Actieve lekkage: De geplaatste perskoppeling in de vloer druppelt nog steeds licht.
- Lekkende verdeler: De vloerverwarmingsverdeler lekt
- Drukverlies: Zowel de loodgieter als het freesbedrijf hebben aangegeven dat er drukverlies in het systeem zit, mogelijk door een vervuiling. De exacte oorzaak is nog onbekend.
We zitten nu in een technische en financiële klem. Als we maandag de vloerenleggers binnenlaten en het restant betalen, wordt er een vochtgevoelige gietvloer over een actief lek gegoten. Omdat we weten van het lek, schenden we onze schadebeperkingsplicht als we ze nu laten gieten.
De hoofdaannemer claimt dat hij buiten de leidingproblemen staat omdat de loodgieter 'extern' was en de leidingen volgens de voorwaarden vooraf omgeleid hadden moeten worden. Juridisch is de hoofdaannemer echter ons enige aanspreekpunt en verantwoordelijk voor zijn hele keten
We willen daarom dit weekend een formele e-mail sturen waarin we het werk en de restbetaling legaal opschorten wegens deze technische gebreken. Expliciet benoemend dat we verder willen en van plan zijn direct te betalen zodra de technische problemen zijn verholpen en de ondervloer voldoet aan de voorwaarden en vochtwaarden die volgens uw eigen verwerkingsvoorschriften en/of die van de vloerfabrikant vereist zijn voor het leggen van de vloer.
Wat missen wij nog?
Waar moeten we verder op letten?
Mogen wij dit, of maken we extra problemen voor onszelf?
Ik heb van de week rechtsbijstand al ingelicht met wat toen bekend was (geraakt leidingen) maar gemiddeld duurt het ruim een week voordat ze reageren op zaken en zolang ik geen persoon heb toegewezen gekregen doen ze telefonisch geen advies.
Beetje hoop kan ik inmiddels wel gebruiken, alles gaat mis in ons gekochte huis. 😩
letterkoekje
26-07-2026 om 09:26
Ik zou ook voorzichtig zijn met een loodgieter die op enkele uren tijd kan komen: mannen die tijd hebben, hebben meestal geen volle agenda. En geen volle agenda betekent over het algemeen niet veel goeds.
Tismewat, laat je aub niet beïnvloeden door de praktische, vervelende gevolgen in jullie huis: als je je nu laat verleiden door halve oplossingen, Z-kwaliteit-klusjesmannen, ..., ..., is dit gewoon uitstel van executie met later nog grotere rekeningen als gevolg.
En natuurlijk nu de aannemer nog niet betalen, op welke basis heeft hij op dit ogenblik al recht op het restant?
Ysenda
26-07-2026 om 09:54
letterkoekje schreef op 26-07-2026 om 09:26:
Ik zou ook voorzichtig zijn met een loodgieter die op enkele uren tijd kan komen: mannen die tijd hebben, hebben meestal geen volle agenda. En geen volle agenda betekent over het algemeen niet veel goeds.
Tismewat, laat je aub niet beïnvloeden door de praktische, vervelende gevolgen in jullie huis: als je je nu laat verleiden door halve oplossingen, Z-kwaliteit-klusjesmannen, ..., ..., is dit gewoon uitstel van executie met later nog grotere rekeningen als gevolg.
En natuurlijk nu de aannemer nog niet betalen, op welke basis heeft hij op dit ogenblik al recht op het restant?
Niet helemaal mee eens.
Goede aannemers hebben vaak maatjes waar ze veel mee samenwerken. Als er spoed is bellen ze even rond en dan is er vask wel iemand die zijn klus even laat vallen om een calamiteit zoals een lekkage op te lossen. Zeker bij klussen waar timewise niet al te veel druk op zit. Die hand en spandiensten onderling zijn heel belangrijk want leveren ook weer werk op.
Ik ben het wel met je conclusie over het meten is weten eens, als je zelf niet weet waar de leidingen lopen moet je niet akkoord gaan met de voorwaarde dat iets leiding vrij moet zijn.
Dit gaat een duur grapje met veel gedoe worden.
oudmaarnognietkoud
26-07-2026 om 10:15
Nu moet ik gelijk weer denken aan Djoels op Viva, de vloerhoer. Dat was echt een leuk topic. Puur leedvermaak zeg maar 
Marie111
26-07-2026 om 12:19
Wat een gedoe. Advies over de vloer is hier al genoeg gegeven.
En geen warm water uit de kraan is lastig, maar niet onoverkomelijk.
Even de waterkoker aan werkt ook. Beetje creatief zijn.
Tuinplant
26-07-2026 om 15:13
letterkoekje schreef op 26-07-2026 om 09:26:
Waarom aannemer niet betalen? Deze houdt zich gewoon aan de afspraak. De aannemer heeft de materialen en mensen klaar staan voor maandag. Dit moet ook gewoon betaald worden.
TO, wat ontzettend balen zeg. Dat is gewoon echt pech hebben. Ik zou geen formele mail sturen, maar maandagochtend gelijk bellen met de aannemer. In een open overleg bereik je mogelijk meer dan met een formele mail.
Ik vrees echt dat je je verlies moet nemen. Hopelijk vind je snel een goede loodgieter. Er zijn er wel die doorwerken tijdens de bouwvak.
Auwereel
26-07-2026 om 15:50
https://www.eigenhuis.nl/diensten/wonen-en-onderhoud-diensten/spoedklusservice
Als je nog geen lid bent, is er vaak wel iets te regelen als je lid wordt.
Pimpelmees67
26-07-2026 om 17:28
Tuinplant schreef op 26-07-2026 om 15:13:
[..]
Waarom aannemer niet betalen? Deze houdt zich gewoon aan de afspraak. De aannemer heeft de materialen en mensen klaar staan voor maandag. Dit moet ook gewoon betaald worden.
TO, wat ontzettend balen zeg. Dat is gewoon echt pech hebben. Ik zou geen formele mail sturen, maar maandagochtend gelijk bellen met de aannemer. In een open overleg bereik je mogelijk meer dan met een formele mail.
Ik vrees echt dat je je verlies moet nemen. Hopelijk vind je snel een goede loodgieter. Er zijn er wel die doorwerken tijdens de bouwvak.
Het is geen aannemer. Het is een vloerenbedrijf. Een aannemer zou wèl een loodgieter kunnen aanraden.
Het vloerenbedrijf kan er niets aan doen dat jullie niet de moeite hebben genomen om uit te zoeken waar de leidingen liggen en zij hebben natuurlijk vanaf morgen personeel voor jullie gereserveerd.
Marty1984
26-07-2026 om 17:35
Pimpelmees67 schreef op 26-07-2026 om 17:28:
[..]
Het is geen aannemer. Het is een vloerenbedrijf. Een aannemer zou wèl een loodgieter kunnen aanraden.
Het vloerenbedrijf kan er niets aan doen dat jullie niet de moeite hebben genomen om uit te zoeken waar de leidingen liggen en zij hebben natuurlijk vanaf morgen personeel voor jullie gereserveerd.
Maar dan nog blijf ik het vreemd vinden om iemand te betalen die zijn werk nog niet gedaan heeft.
Je weet niet of die vloerders er morgen of over 3 maanden iets van bakken.
Eerst die vloer erin, dan betalen. Waarbij er duidelijk al een voorschot betaald is.
Wieder
26-07-2026 om 19:03
Er wordt gesproken over een aannemer en een hoofdaannemer, is er nu wel of geen aannemer? Want normaal gesproken neem je die juist in de arm om dit soort dingen in goede banen te leiden. Een loodgieter met veel tijd is meestal niet zo'n goeie loodgieter, en als je die laat komen buiten de (echte) aannemer om, dan is dat inderdaad niet zijn pakkie an. En een vloerenlegger die perse over een lek een vloer wil gaan gieten vind ik ook tamelijk dubieus. Mocht er echt een aannemer zijn, laat hem dit dan verder regelen, die weet wel een goede loodgieter om jullie uit de brand te helpen en die kan met de vloerenlegger afstemmen wanneer het wel verantwoord is de vloer te komen doen. En die aannemer zou ik zeker betalen, want daar moet je vriendjes mee zijn 😉.
Heel veel sterkte, want het is een rotsituatie waar je maar beperkt invloed op hebt!
Meesje
26-07-2026 om 22:22
Wieder schreef op 26-07-2026 om 19:03:
Er wordt gesproken over een aannemer en een hoofdaannemer, is er nu wel of geen aannemer? Want normaal gesproken neem je die juist in de arm om dit soort dingen in goede banen te leiden. Een loodgieter met veel tijd is meestal niet zo'n goeie loodgieter, en als je die laat komen buiten de (echte) aannemer om, dan is dat inderdaad niet zijn pakkie an. En een vloerenlegger die perse over een lek een vloer wil gaan gieten vind ik ook tamelijk dubieus. Mocht er echt een aannemer zijn, laat hem dit dan verder regelen, die weet wel een goede loodgieter om jullie uit de brand te helpen en die kan met de vloerenlegger afstemmen wanneer het wel verantwoord is de vloer te komen doen. En die aannemer zou ik zeker betalen, want daar moet je vriendjes mee zijn 😉.
Heel veel sterkte, want het is een rotsituatie waar je maar beperkt invloed op hebt!
Ik denk niet dat ie dat echt wil. Maar ik denk dat ie wil dat TO de afspraak voor maandag afzegt. Dan is TO immers verantwoordelijk voor het niet nakomen van afspraken. Eerst voor het niet controleren of de vloer vrij is van leidingen en daarna voor het afzeggen van de afspraak voor het leggen van de vloer. Daar zullen vast ook kosten bij komen kijken. Dat vloerenbedrijf staat immers klaar met personeel en materiaal.
Super rot TO. Natuurlijk laat je morgen geen vloer storten over een lek. Los dat lek zo snel mogelijk op. Ik zou geen ruzie gaan maken met het vloerenbedrijf, je hebt hun flexibiliteit en medewerking nodig om zo snel mogelijk na het dichten van het lek de vloer te storten. Maar ik kan me zomaar voorstellen dat rr kosten komen bij het verzetten van de afspraak, zo kort van tevoren.
Broadway
27-07-2026 om 10:15
Ruzie maken is nu zinloos want je bent zelf nalatig geweest door niet te checken of er leidingen lagen. de vloerenman heeft personeel gereserveerd dus die ziet het lijk al drijven. ik zou even heel nederig zijn en als de donder een loodgieter gaan zoeken die de schade kan beperken
Miepjecody
27-07-2026 om 12:27
Broadway schreef op 27-07-2026 om 10:15:
Ruzie maken is nu zinloos want je bent zelf nalatig geweest door niet te checken of er leidingen lagen. de vloerenman heeft personeel gereserveerd dus die ziet het lijk al drijven. ik zou even heel nederig zijn en als de donder een loodgieter gaan zoeken die de schade kan beperken
Nou dit, je had zelf kunnen laten checken vooraf of er leidingen zaten
Tismewat
27-07-2026 om 13:33
Miepjecody schreef op 27-07-2026 om 12:27:
[..]
Nou dit, je had zelf kunnen laten checken vooraf of er leidingen zaten
Er is hier een inspecteur geweest van het vloerenbedrijf om juist alles te checken.
Heb inmiddels verzekering ingeschakeld, ze gaan het verhalen op het vloerenbedrijf.
Broadway
27-07-2026 om 14:42
Tismewat schreef op 27-07-2026 om 13:33:
[..]
Er is hier een inspecteur geweest van het vloerenbedrijf om juist alles te checken.
Heb inmiddels verzekering ingeschakeld, ze gaan het verhalen op het vloerenbedrijf.
en wat kwam hij checken dan? want je zei eerder dat in zijn eigen voorwaarden stond dat jij ervoor verantwoordelijk bent dat er geen leidingen in de vloer zaten maar dat jij niet wist of er wat lag? dus ik snap het niet meer zo goed denk ik