Financiën en recht
Tismewat
25-07-2026 om 10:31
Beginnend conflict met aannemer (vloer)
Wij hebben een vloerenbedrijf ingehuurd voor het leveren en aanbrengen van een gietvloer. De aannemer heeft een onderaannemer ingeschakeld om sleuven voor de vloerverwarming te frezen. Tijdens deze werkzaamheden hebben de frezers een waterleiding in de vloer doorgeboord.
In de voorwaarden van de aannemer staat dat de vloer leidingvrij moet zijn, maar wij wisten niet dat er leidingen lagen. Het freesbedrijf heeft daarop met spoed een externe, ad-hoc loodgieter gebeld die een perskoppeling heeft geplaatst om het lek te dichten. Wij zijn toen akkoord gegaan met deze reparatie om het probleem op te lossen.
Vrijdagmiddag om 17:15 uur kregen wij een e-mail van de hoofdaannemer: zij willen aanstaande maandag al de beginnen met het werk, en we moeten nu direct het restant van de factuur betalen conform de offerte. Over de garantie hebben ze zich tot nu toe nog niet uitgesproken.
Dit weekend hebben wij de leidingen gecontroleerd en de situatie is nu als volgt:
- Actieve lekkage: De geplaatste perskoppeling in de vloer druppelt nog steeds licht.
- Lekkende verdeler: De vloerverwarmingsverdeler lekt
- Drukverlies: Zowel de loodgieter als het freesbedrijf hebben aangegeven dat er drukverlies in het systeem zit, mogelijk door een vervuiling. De exacte oorzaak is nog onbekend.
We zitten nu in een technische en financiële klem. Als we maandag de vloerenleggers binnenlaten en het restant betalen, wordt er een vochtgevoelige gietvloer over een actief lek gegoten. Omdat we weten van het lek, schenden we onze schadebeperkingsplicht als we ze nu laten gieten.
De hoofdaannemer claimt dat hij buiten de leidingproblemen staat omdat de loodgieter 'extern' was en de leidingen volgens de voorwaarden vooraf omgeleid hadden moeten worden. Juridisch is de hoofdaannemer echter ons enige aanspreekpunt en verantwoordelijk voor zijn hele keten
We willen daarom dit weekend een formele e-mail sturen waarin we het werk en de restbetaling legaal opschorten wegens deze technische gebreken. Expliciet benoemend dat we verder willen en van plan zijn direct te betalen zodra de technische problemen zijn verholpen en de ondervloer voldoet aan de voorwaarden en vochtwaarden die volgens uw eigen verwerkingsvoorschriften en/of die van de vloerfabrikant vereist zijn voor het leggen van de vloer.
Wat missen wij nog?
Waar moeten we verder op letten?
Mogen wij dit, of maken we extra problemen voor onszelf?
Ik heb van de week rechtsbijstand al ingelicht met wat toen bekend was (geraakt leidingen) maar gemiddeld duurt het ruim een week voordat ze reageren op zaken en zolang ik geen persoon heb toegewezen gekregen doen ze telefonisch geen advies.
Beetje hoop kan ik inmiddels wel gebruiken, alles gaat mis in ons gekochte huis. 😩
Yumi
25-07-2026 om 11:02
Ik kan je geen advies geven, maar vind het heel naar voor jullie. Hopelijk komen jullie snel, samen met het bedrijf tot een oplossing, sterkte!
madee
25-07-2026 om 11:10
Geen gietvloer over een lekkage leggen, dat lijkt mij punt 1! Dus eerst de technische problemen fixen, door iemand die jullie zelf inhuren en betalen. Ik vermoed dat de kosten die de aannemer heeft gemaakt om in eerste instantie de boel te fixen ook voor jullie zijn, maar dat zou in de offerte moeten staan. Dat is wel jammer van jullie geld, maar dat soort dingen hoort bij het eigenaar van een huis zijn. Het is duur in goed onderhoud, en je hebt niet leidingvrij opgeleverd (of je van de leiding wist doet niet ter zake, de aannemer moet er op kunnen vertrouwen dat het leidingvrij is)
Veel wijsheid en sterkte gewenst, het is balen en dan ook in/rond de bouwvak en met grote vraag naar dit soort werk, dus ik zou de relatie met aannemer wel goed houden (maar ik ben conflictvermijdend van aard en vaak te bang om op mijn strepen te staan)
Tismewat
25-07-2026 om 13:47
Yumi schreef op 25-07-2026 om 11:02:
Ik kan je geen advies geven, maar vind het heel naar voor jullie. Hopelijk komen jullie snel, samen met het bedrijf tot een oplossing, sterkte!
Bedankt, ik zit inmiddels echt aan mijn tax.
Neweve
25-07-2026 om 15:43
Bij verbouwen gaat wel eens wat mis, en kom je dingen tegen die je niet verwacht. In dit geval zou ik zelf een loodgieter regelen die het lek dicht en kijkt naar de verdeler. Het is nu weekend maar met een beetje geluk kan hij/zij maandagochtend zodat de vloer maandagmiddag of dinsdag er gewoon in kan.
Je kan ook de hoofdaannemer om hulp vragen, die heeft waarschijnlijk wel een netwerk. De kosten zijn waarschijnlijk wel voor jezelf omdat de vloer leeg zou moeten zijn.
Ik zou het restant pas betalen nadat de vloer erin zit trouwens.
Tismewat
25-07-2026 om 16:05
Neweve schreef op 25-07-2026 om 15:43:
Bij verbouwen gaat wel eens wat mis, en kom je dingen tegen die je niet verwacht. In dit geval zou ik zelf een loodgieter regelen die het lek dicht en kijkt naar de verdeler. Het is nu weekend maar met een beetje geluk kan hij/zij maandagochtend zodat de vloer maandagmiddag of dinsdag er gewoon in kan.
Je kan ook de hoofdaannemer om hulp vragen, die heeft waarschijnlijk wel een netwerk. De kosten zijn waarschijnlijk wel voor jezelf omdat de vloer leeg zou moeten zijn.
Gelijk gedaan toen er door de leidingen gegaan werd, Het antwoord was dat men geen loodgieter was maar een vloerenbedrijf en dat ze niets voor mij konden betekenen, ook niemand weten in het netwerk.
Het is bouwvak, en nee loodgieters hebben niet gelijk tijd om te komen kijken, ik heb dit namelijk ook aan de ad hoc loodgieter gevraagd of hij iemand wist. Iedereen zit ramvol.
Pimpelmees67
25-07-2026 om 16:22
Neweve schreef op 25-07-2026 om 15:43:
Een beetje loodgieter heeft gewoon een klus staan voor aanstaande maandag he...
Marty1984
25-07-2026 om 16:30
Weet je welke loodgieter snel-snel is ingesprongen en broddelwerk heeft afgeleverd?
Durf je die nog los te laten om zijn fouten recht te zetten?
Ik zou hem eventueel nog wel durven contacteren, want kennelijk was hij wel snel beschikbaar.
Alleszins gaat er maandag geen gietvloer op en gaat er tout court geen gietvloer op tot de problemen zijn opgelost én gekeurd zijn door vakmensen*. En wordt er dus voorlopig ook niet betaald aan de hoofdaannemer.
Zelfs als de boel daardoor 3 maanden of langer plat ligt.
*Als je toch de eerste loodgieter zijn broddelwerk laat rechtzetten zou ik toch echt iemand willen hebben die nakijkt dat dit keer alles wél degelijk is gedaan.
Ik zou incalculeren dat alle loodgieters-toestanden extra kosten betekent. Maar liever extra kosten dan nu snel snel een gietvloer over gekende lekkage leggen. Je breekt volgend jaar liever niet alles terug open.
En jep, hier zit ook elke loodgieter voor weken tot maanden ramvol. Dan duurt het dus maar weken of maanden voordat de boel op degelijke manier in orde is en ze verder kunnen met de vloer.
Marty1984
25-07-2026 om 16:37
Hoezo overigens weet die hoofdaannemer dat er problemen zijn, maar eist nu wel al volledige betaling van zijn factuur? Terwijl de vloer er nog niet eens inligt?
Hoe kan je weten of die gietvloer ineens wél degelijk gelegd gaat worden?
Ik zou de aannemer melden dat jullie blijkbaar al een deel betaald hebben en dat hij dat kan zien als voorschot. En dat jullie de rest betalen aan het eind van alle werken.
Tismewat
25-07-2026 om 16:49
Marty1984 schreef op 25-07-2026 om 16:30:
Weet je welke loodgieter snel-snel is ingesprongen en broddelwerk heeft afgeleverd?
Durf je die nog los te laten om zijn fouten recht te zetten?
Ik zou hem eventueel nog wel durven contacteren, want kennelijk was hij wel snel beschikbaar.
Alleszins gaat er maandag geen gietvloer op en gaat er tout court geen gietvloer op tot de problemen zijn opgelost én gekeurd zijn door vakmensen*. En wordt er dus voorlopig ook niet betaald aan de hoofdaannemer.
Zelfs als de boel daardoor 3 maanden of langer plat ligt.
*Als je toch de eerste loodgieter zijn broddelwerk laat rechtzetten zou ik toch echt iemand willen hebben die nakijkt dat dit keer alles wél degelijk is gedaan.
Ik zou incalculeren dat alle loodgieters-toestanden extra kosten betekent. Maar liever extra kosten dan nu snel snel een gietvloer over gekende lekkage leggen. Je breekt volgend jaar liever niet alles terug open.En jep, hier zit ook elke loodgieter voor weken tot maanden ramvol. Dan duurt het dus maar weken of maanden voordat de boel op degelijke manier in orde is en ze verder kunnen met de vloer.
Dat is eigenlijk geen optie, wij hebben nu slechts in een deel van het huis koud water, warm water hebben we niet eens.
Marty1984
25-07-2026 om 16:53
Tismewat schreef op 25-07-2026 om 16:49:
[..]
Dat is eigenlijk geen optie, wij hebben nu slechts in een deel van het huis koud water, warm water hebben we niet eens.
Tja, in de ideale wereld staat er maandag of midden volgende week een loodgieter.
Helaas hangen snel beschikbaar loodgieters tijdens de bouwvakantie dus niet aan de bomen. Zoals je al ondervonden hebt.
Je kan in het beste geval nog een oproep doen op bijvoorbeeld de lokale Facebook-groep of iemand nog een beschikbare niet-in-vakantie-zijnde loodgieter kent die tijd wil maken. Of zelfs familie en vrienden verder af contacteren of iemand nog connecties heeft. Ik zou rustig 100 kilometer verplaatsingskosten betalen als mijn probleem daarmee sneller opgelost is, gok ik
.
Yumi
25-07-2026 om 17:50
Pimpelmees67 schreef op 25-07-2026 om 16:22:
[..]
Een beetje loodgieter heeft gewoon een klus staan voor aanstaande maandag he...
Precies en ook al zou de loodgieter maandag kunnen, dan mag je er niet vanuit gaan dat de vloerenlegger zegt, oké dan kom ik dinsdag wel.
MMcGonagall
25-07-2026 om 19:22
Ik heb het nooit geprobeerd in de bouwvak, maar tot nu toe is het altijd wel gelukt met een ochtendje bellen om een loodgieter te krijgen voor een spoedklus. Die ene keer dat ik een paar duizend liter water in mijn kruipruimte aantrof, waren ze er binnen anderhalf uur, op zondag. Uiteraard hing daar wel een flinke rekening aan.
Neweve
25-07-2026 om 20:37
MMcGonagall schreef op 25-07-2026 om 19:22:
Ik heb het nooit geprobeerd in de bouwvak, maar tot nu toe is het altijd wel gelukt met een ochtendje bellen om een loodgieter te krijgen voor een spoedklus. Die ene keer dat ik een paar duizend liter water in mijn kruipruimte aantrof, waren ze er binnen anderhalf uur, op zondag. Uiteraard hing daar wel een flinke rekening aan.
Mijn ervaring is ook dat het wel te regelen is (maar ook ik heb geen ervaring met de bouwvak).
Hele andere oplossing is zelf doen. Bij de warmte service kan je een tang voor knelkoppelingen halen. Wij hebben dat voor een deel gedaan (al zijn die wel nagelopen door de aannemer).
RaSa
25-07-2026 om 20:41
Het grootste probleem is nu de vakantie. Ik heb best wat loodgieters in mijn netwerk, maar die zijn allemaal op vakantie. Ik zou in je netwerk gaan rondbellen wie er nog iemand kent. Zorg in iedergeval dat het niet zo'n spoed cowboy is. Dan ben je nog verder van huis. Heb je de loodgieter al gebeld die het niet correct gerepareerd heeft?
Een beetje loodgieter krijgt dit echt nog wel even tussendoor gepropt, het is geen klus van een paar uur. Maar de kans dat het maandag wordt is erg klein, tussendoor is dan meer ergens komende week. En dan duim ik voor je dat er in je omgeving nog iemand is die nog niet weg is of alweer terug.
Wat de vloerenlegger betreft. Of je vooraf moet betalen zal in je offerte staan. Maar als ze niet kunnen komen maandag vanwege de lekkage kun je de betaling waarschijnlijk ook achterwege laten. Het is wel zo dat je ze dan zelf afbelt omdat de ruwbouw nog niet gereed is. Het inplannen van een nieuwe afspraak zal dan weer opnieuw in samenspraak moeten gaan.
Je hebt het over een aannemer, maar een gietvloerlegger is natuurlijk geen aannemer. Je zegt dat zij de frezer hebben ingehuurt. Maar wie heeft dan de legger van de vloerverwarming ingehuurt? Want die is natuurlijk uiteindelijk verantwoordelijk voor de juiste oplevering van het systeem. Als de gietvloerlegger de legger van de vloerverwarming heeft geregeld zijn zij verantwoordelijk (voor de druk in systeem en de verdeler). En dan zou het wel echt heel lullig zijn als ze die koppeling niet ook even meenemen.