Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Aanrijding twee fietsen, wie betaalt?


Daglichtlamp schreef op 11-06-2022 om 10:41:

[..]

Dat is inderdaad gezegd in dit draadje, maar klopt niet. Ook fietsers mogen andere fietsers rechts inhalen als die fietser links voorgesorteerd is. Artikel 11 lid 2 kent geen uitzondering voor fietsers. Dus dit artikel geldt ook voor hun.

https://www.hijink.com/rechts-inhalende-fietser/


Artikel 11 RVV:
Lid 1. Inhalen geschiedt links.
Lid 2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven
dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
Lid 3. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
Lid 4. Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
Lid 5. Bestuurders mogen trams rechts inhalen.


Kijk! Heel duidelijk.

En voor de geïnteresseerde lezen nog wat jurisprudentie over het toegestaan zijn van rechts inhalen van fietsers die voorgesorteerd zijn.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2021:15424

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-06-2022 om 11:09

Daglichtlamp schreef op 11-06-2022 om 10:41:

[..]

Dat is inderdaad gezegd in dit draadje, maar klopt niet. Ook fietsers mogen andere fietsers rechts inhalen als die fietser links voorgesorteerd is. Artikel 11 lid 2 kent geen uitzondering voor fietsers. Dus dit artikel geldt ook voor hun.

https://www.hijink.com/rechts-inhalende-fietser/


Artikel 11 RVV:
Lid 1. Inhalen geschiedt links.
Lid 2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven
dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
Lid 3. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
Lid 4. Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
Lid 5. Bestuurders mogen trams rechts inhalen.


Maar dan ben je al voorgesorteerd en bellen is dan onnodig. De achterligger wéét immers al dat de fietser voor hem linksaf slaat. Dat bellen in dit verhaal is wat het zo verwarrend maakt. Ik zou precies hetzelfde hebben gedaan, ook terug naar rechts. behalve als ik al helemaal links ben. En voorsorteren doe je ook geen honderden meters van tevoren als er geen aparte baan voor is.

Daglichtlamp schreef op 11-06-2022 om 10:47:

En voor de geïnteresseerde lezen nog wat jurisprudentie over het toegestaan zijn van rechts inhalen van fietsers die voorgesorteerd zijn.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2021:15424

In in de uitspraak ook duidelijk dat fietsers en metname pubers zich niet altijd goed aan de regels houden en dat andere bestuurders daar rekening mee moeten houden.

Pejeka1 schreef op 11-06-2022 om 10:11:

[..]

Alles kan, en alles is van horen zeggen. Begrijp me goed, best mogelijk dat die dochter niets fout heeft gedaan. Ik weet het ook niet. Neemt niet weg dat veel jongeren (en dat gaat dan even niet over dit geval) gewoon géén richting aangeven, vaak met andere dingen bezig zijn op de fiets en zelden of nooit achterom kijken alvorens af te slaan. Maak ik dagelijks mee.

En nogmaals: zelf probeer ik daar zo goed mogelijk op te anticiperen als ik zo'n jongere voor me zie rijden, want ik calculeer alvast in dat die géén richting gaat aangeven en dat dus de mogelijkheid bestaat dat die opeens naar links of rechts schiet, zonder op of om te kijken, of met een mobieltje in de hand. Maar zelfs dan moet je soms verdomd hard remmen om alsnog te voorkomen dat er iets gebeurt.

het probleem is dat jij alles koppelt aan leeftijd (jong/oud) en tijd (vroeger/nu). Het is vast 80/20 en van alle tijden: 80% doet iets wel goed, 20% nooit. Of een andere verhouding.

Jij trapt gewoon in de valkuil dat je vergelijkingen maakt en conclusies trekt die je helemaal niet kunt trekken. Dus houd het bij jezelf en doe niet alsof je alle maatschappelijke tendensen en ontwikkelingen kunt duiden omdat jij het allemaal observeert. 

concreet is mijn eigen observatie dat 'niet hand uitsteken' van alle leeftijden is .. . En wat ik zelf onthoud - omdat ik het interessant vind, niet omdat ik dus denk dat het vaker voorkomt! - is als een vader of moeder met een kind (op fiets of achterop) niet hand uitsteekt (of door rood rijdt). Want dan denk ik altijd: doe het nou in ieder geval goed voor dat kind als voorbeeld, als je alleen bent doe je maar wat je wilt . . .

gr Angela

Ik ben vooral heel benieuwd wat voor standpunt de verzekering inneemt. Vermoedelijk wordt het ieder de eigen schade dragen of 50%.

Schemerlampje

Schemerlampje

11-06-2022 om 11:49 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 11-06-2022 om 11:35:

Ik ben vooral heel benieuwd wat voor standpunt de verzekering inneemt. Vermoedelijk wordt het ieder de eigen schade dragen of 50%.

Ik ook! Dus dat wachten we nog even af.

Wat ik nog het vervelendste is, is de houding van die man. Eerst al boos worden op dochter, al kan ik me daar in de eerste emotie nog wel iets bij voorstellen. Maar als hij even nadenkt, kan hij toch ook bedenken dat hij op zijn minst niet handig bezig is geweest. Maar dan twee dagen later een appje sturen met de schade en of we dat wel even bij de verzekering willen melden, zodat die kunnen betalen.

Schemerlampje schreef op 11-06-2022 om 11:49:

[..]

Ik ook! Dus dat wachten we nog even af.

Wat ik nog het vervelendste is, is de houding van die man. Eerst al boos worden op dochter, al kan ik me daar in de eerste emotie nog wel iets bij voorstellen. Maar als hij even nadenkt, kan hij toch ook bedenken dat hij op zijn minst niet handig bezig is geweest. Maar dan twee dagen later een appje sturen met de schade en of we dat wel even bij de verzekering willen melden, zodat die kunnen betalen.

Hebben jullie ook een claim teruggelegd m.b.t. schade van jouw dochter met het verzoek om dat bij zijn verzekering te melden?

Pejeka1 schreef op 11-06-2022 om 10:11:

[..]

Alles kan, en alles is van horen zeggen. Begrijp me goed, best mogelijk dat die dochter niets fout heeft gedaan. Ik weet het ook niet. Neemt niet weg dat veel jongeren (en dat gaat dan even niet over dit geval) gewoon géén richting aangeven, vaak met andere dingen bezig zijn op de fiets en zelden of nooit achterom kijken alvorens af te slaan. Maak ik dagelijks mee.

En nogmaals: zelf probeer ik daar zo goed mogelijk op te anticiperen als ik zo'n jongere voor me zie rijden, want ik calculeer alvast in dat die géén richting gaat aangeven en dat dus de mogelijkheid bestaat dat die opeens naar links of rechts schiet, zonder op of om te kijken, of met een mobieltje in de hand. Maar zelfs dan moet je soms verdomd hard remmen om alsnog te voorkomen dat er iets gebeurt.

Mocht er inderdaad geen richting aangegeven zijn, dan laat de jurisprudentie zien dat dan de rechts inhalende fietser zeker fout zat. Je mag namelijk alleen rechts inhalen als voldaan is aan twee zaken: de ander moet links zijn voorgesorteerd èn het moet zonder twijfel duidelijk zijn dat de intentie is om links af te slaan, dus er moet richting aangegeven zijn.

Omdat ik geïnteresseerd ben in zelfrijdende auto's en wat die nog heel wat moeten leren als je dat vergelijkt met de mens, valt het mij altijd op dat ik behoorlijk goed kan inschatten wat een fietser gaat doen, ook zonder dat-ie z'n hand uitsteekt. Bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto werd voorgesteld dat die moest leren het hand-uitsteken van fietsers te herkennen. Dat is niet de juiste weg, je moet 'm honderdduizend filmpjes voorschotelen waarin fietsers afslaan om het getoonde fietsgedrag leren te herkennen èn om op de juiste manier te anticiperen.
Je kunt of Pejeka zeggen wat je wilt, maar als de wielrenner had gereden als hij ( medefietsers zijn tot alles in staat, laat ik maar remmen) had de aanrijding niet plaatsgevonden.

Schemerlampje

Schemerlampje

11-06-2022 om 13:47 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 11-06-2022 om 11:53:

[..]

Hebben jullie ook een claim teruggelegd m.b.t. schade van jouw dochter met het verzoek om dat bij zijn verzekering te melden?

Nog niet. Eerlijk gezegd twijfel ik er nog over. Onze schade is 25 Euro. Is dat alle moeite waard, want ik verwacht niet dat hij erg mee gaat werken. Onze rechtsbijstand gaat daar niets voor doen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-06-2022 om 16:12

Schemerlampje schreef op 11-06-2022 om 13:47:

[..]

Nog niet. Eerlijk gezegd twijfel ik er nog over. Onze schade is 25 Euro. Is dat alle moeite waard, want ik verwacht niet dat hij erg mee gaat werken. Onze rechtsbijstand gaat daar niets voor doen.

Ik zou het wel aangeven bij je verzekering. En weet je zeker dat het bij 25 euro blijft? Is er niets kapot aan kleding of schoenen?

Schemerlampje

Schemerlampje

11-06-2022 om 16:15 Topicstarter

Tickel schreef op 11-06-2022 om 16:12:

[..]

Ik zou het wel aangeven bij je verzekering. En weet je zeker dat het bij 25 euro blijft? Is er niets kapot aan kleding of schoenen?

Onze aansprakelijkheidsverzekering doet er niets mee. Die gaan alleen over zijn schade. En onze rechtsbijstand gaat pas iets doen bij schade boven de 150 Euro.

En meer schade heeft ze niet. Ze is zelf niet gevallen, alleen haar fiets.

Schemerlampje schreef op 11-06-2022 om 11:49:

[..]

Ik ook! Dus dat wachten we nog even af.

Wat ik nog het vervelendste is, is de houding van die man. Eerst al boos worden op dochter, al kan ik me daar in de eerste emotie nog wel iets bij voorstellen. Maar als hij even nadenkt, kan hij toch ook bedenken dat hij op zijn minst niet handig bezig is geweest. Maar dan twee dagen later een appje sturen met de schade en of we dat wel even bij de verzekering willen melden, zodat die kunnen betalen.

Niet eens even bellen. Ik vind het heel brutaal en intimiderend. Hebben jullie iets terug geappt?

Ik ben ooit bij rechtdoor oversteken met de fiets (Ja Pejeka ik had groen en het was overdag dus licht) door een auto geschept. Hard gevallen en een kapotte fiets. Ik geloof dat mijn fiets total loss was en ik een nieuwe (2ehandse?) kreeg van de automobilist, ik weet het niet meer precies. In ieder geval belde die man later dat hij dan mijn kapotte fiets wilde, daar had hij recht op. Ging hij die opknappen voor zichzelf. Mijn moeder was niet gecharmeerd en werd er kwaad om. Ik heb nog steeds een gevoelloos deel in mijn knie zo'n 35 jaar later en een chirurg zag het 5 jaar geleden nog bij een kijkoperatie. 

Ik was best nog een hele tijd angstig op de fiets. Die man moet echt een beetje zijn gemak houden vind ik.

Oooh mijn moeder heeft hem denk ik zo de les gelezen omdat hij niet naar mij informeerde, maar het alleen over die fiets had. Nu weet ik het weer!

Elaine68 schreef op 11-06-2022 om 18:52:

[..]

Niet eens even bellen. Ik vind het heel brutaal en intimiderend. Hebben jullie iets terug geappt?

Ik ben ooit bij rechtdoor oversteken met de fiets (Ja Pejeka ik had groen en het was overdag dus licht) door een auto geschept. Hard gevallen en een kapotte fiets. Ik geloof dat mijn fiets total loss was en ik een nieuwe (2ehandse?) kreeg van de automobilist, ik weet het niet meer precies. In ieder geval belde die man later dat hij dan mijn kapotte fiets wilde, daar had hij recht op. Ging hij die opknappen voor zichzelf. Mijn moeder was niet gecharmeerd en werd er kwaad om. Ik heb nog steeds een gevoelloos deel in mijn knie zo'n 35 jaar later en een chirurg zag het 5 jaar geleden nog bij een kijkoperatie.

Ik was best nog een hele tijd angstig op de fiets. Die man moet echt een beetje zijn gemak houden vind ik.

We weten geen van allen hoe het écht gebeurd is. Ook TO niet. Het blijft gissen wat dat betreft, en tuurlijk heeft die dochter "eerlijk" verteld wat er gebeurd is, maar daar moeten we dan ook maar op af gaan.

Ongelukken gebeuren, soms door stom toeval, soms door verzuim van één van beide betrokkenen. Ik vind het best apart dat iedereen hier over elkaar heen tuimelt om vooral te benadrukken dat fietsers zich áltijd aan de regels houden, terwijl ik ze elke dag weer zonder richting aan te geven zie afslaan, regelmatig door rood zie rijden, links zie rijden waar ze rechts zouden moeten houden, met hun mobieltje bezig zie zijn op de fiets, enz. Maar blijkbaar zie ik dan "uitzonderingen" elke dag weer. Hou me ten goede, ik zie ook veel automobilisten die geen fatsoenlijk weggedrag vertonen. Ook daar valt het nodige op af te dingen. Automobilisten die afslaan van een rotonde en geen richting aangeven, bijvoorbeeld. Of die achter het stuur zitten te appen, zonder aandacht voor het verkeer. Ook die zie ik dagelijks.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.