Eten
lientje69
06-09-2026 om 09:51
Wie eet er nog chinees?
Ik las net een heel artikel over de afname van Chinese restaurants. Koks mogen niet meer uit China gehaald worden. Nederlandse koks vinden de Chinese keuken en methodes lastig om te leren. Ook ander personeel is moeizaam te krijgen. Marges zijn afgenomen naar 5 procent en het is 80 uur werken in de week.
Kinderen kiezen liever voor een normale baan waarbij ze tijd over houden voor een sociaal leven.
Daarom verdwijnen de ouderwetse Chinese restaurants waar je bami met een loempia of de babi pangang haalt met grote snelheid uit het straatbeeld.
Wie gaat er nog wel eens naar een Chinees restaurant? Uit eten of alleen afhaal? Wat eet je dan? Gewoon een luchtig zondagochtend topic voor de functie en nieuwsgierigheid.
Rogue
06-09-2026 om 14:55
bijna nooit eigenlijk,
vroeger gingen we nog wel is naar een Surinaamse-Chinees inclusief dooie eenden in de etalage.
en met mijn grootouders ging ik wel is naar een Kantonees Chinees, daar bestelde ik of peking eed met rijst of een bami met een kopje jasmijn thee
melisande2
06-09-2026 om 15:00
bieb1963 schreef op 06-09-2026 om 11:48:
Als Hagenaar zul je niet zo gauw Chinees eten (en dan bedoel ik de ‘gewone’ Chinees, niet een echt Chinees restaurantje). Hooguit als je zoiets als Foeing Hay (geeeen idee hoe je het schrijft 😅). Maar als Hagenaar ga je geen Bami nasi, saté e.d. eten als op elke hoek van de straat een Indonesische toko zit. Dan is dat van een Chinees echt niet te vreten.
Als Hagenaar ga ik bij Walong eten en dan ga ik dim summen of genieten van de specialiteiten. Of in de boekhorststraat en omgeving. Voor Indisch of liever nog Indonesischga ik inderdaad naar de toko
Chrissie80
06-09-2026 om 15:04
Ik eet ongeveer 2x per maand op m'n werk. Dat is altijd chinees omdat degene die het eten regelt dat lekker vindt en het met meerdere mensen wel makkelijk is. Altijd is het hetzelfde menu met babipangang, sate, foe yong hai, kip in een soort kerriesaus, loempias en een soort gefrituurde kipstukjes. Die laatste zijn erg lekker, de rest is ook wel prima te eten, maar ik zou het zelf niet als favoriet kiezen en zeker niet zo vaak.
Kersje
06-09-2026 om 15:19
watertoren schreef op 06-09-2026 om 10:56:
Ik ben gek op babi pangang. Sinds ik een echt goed recept heb om het zelf te maken ga ik niet meer zo vaak afhalen en maak het zelf. Het recept heb ik van Youtube: Ming Fang Wang (tijgerkop) Echt lekker!
Ik ben ook geabonneerd op haar kanaal, geweldig! Afgelopen week haar Atjar nog gemaakt….
Kampeerder
06-09-2026 om 15:33
Zeker een jaar gelden dat ik Chinees gegeten heb. Hier geen goed betaalbaar restaurant meer. Ik vind het af en toe echt heel lekker.
Als we in een vakantiehuisje zijn laten we het soms bezorgen voor een makkelijke avond. Of op een Nederlandse camping.
wild-flower
06-09-2026 om 16:00
Bij ons zit al 2 jaar geen Chinees meer. De eigenaar ging met pensioen en zijn kinderen wilden het niet overnemen.
Ik vond het af en toe wel makkelijk om af te halen.
Hier zit nu een Sushi Station en een Thai Curry voor in de plaats.
bieb1963
06-09-2026 om 16:02
melisande2 schreef op 06-09-2026 om 15:00:
[..]
Als Hagenaar ga ik bij Walong eten en dan ga ik dim summen of genieten van de specialiteiten. Of in de boekhorststraat en omgeving. Voor Indisch of liever nog Indonesischga ik inderdaad naar de toko
In ‘China town’ in Den Haag zitten de meer traditionele Chinezen, dat is wel echt wat anders de ‘gewone’ Chinees.
Damoontje
06-09-2026 om 16:46
Ik dacht dat ik niet van Chinees hield, omdat ik dat wat mijn ouders vroeger altijd haalden niet zo lekker vond.
Vriend houdt wel van Chinees en nu proef ik weer andere gerechten. Soms als we weinig tijd hebben om te koken of geen zin, of als we iets te vieren hebben. Bij mij in de buurt is zo'n heel oubollig Chinees restaurant en ik geniet er van. Meestal eten we er wel 3 dagen van dus het is niet eens zo duur, in verhouding.
Kampeerder
06-09-2026 om 16:51
Iedereen die schrijft dat je twee of drie dagen kunt eten van wat je haalt, waarom haal je dan niet minder?
Met onze pubers haalden we dan drie gerechten voor vijf personen. Bleef er alleen wat rijst of nasi over. Man en ik eten samen één gerecht, een misschien nog wat mini-loempia dus dat is wat we halen.
Damoontje
06-09-2026 om 16:57
Kampeerder schreef op 06-09-2026 om 16:51:
Iedereen die schrijft dat je twee of drie dagen kunt eten van wat je haalt, waarom haal je dan niet minder?
Met onze pubers haalden we dan drie gerechten voor vijf personen. Bleef er alleen wat rijst of nasi over. Man en ik eten samen één gerecht, een misschien nog wat mini-loempia dus dat is wat we halen.
Ik vind het prima om er 3 dagen van te eten. Wij vinden het wel leuk om allebei iets te kiezen.
Met ons gezin vroeger (6 personen) vroeg ik me idd wel af waarom we niet wat minder haalden, dan ging het me wel eens tegen staan al die restjes.
lientje69
06-09-2026 om 17:04
Kampeerder schreef op 06-09-2026 om 16:51:
Ik doe vaak een rijsttafel voor 2 personen met nasi. En dan voor mezelf nog iets met bami. Dan is er genoeg voor 3 x. Maak er porties van voor in de vriezer en op mijn slechte dagen ( ik heb weinig energie ) trek ik dat eruit zodat ik niet hoef te koken. Als de kinderen komen eten heb ik sowieso altijd veel over, ook dat gaat in porties in de vriezer dan. Want de een wil nasi met babi pangang. De ander bami met foe jong hai. Of saté. Enz.
Schommelstoel
06-09-2026 om 17:42
Al jaren niet meer gehad. De laatste keer moet zijn van toen ik nog thuis woonde, ruim 20 jaar terug. Daarna ben ik vegetarisch gaan eten en dat was bij het Chin Ind Spec Rest in mijn toenmalige woonplaats nog wel eens een uitdaging (en vaak niet lekker).
Ik woon inmiddels in een kleine stad met heel prima alternatieven waar ik een volwaardige maaltijd kan afhalen of bestellen. Ik kies liever voor Indiaas, Thais of Indonesisch als ik dan toch niet zelf wil koken.
De echte ouderwetse afhaalchinees verdwijnt hier ook uit het straatbeeld, volgens mij zijn er nog twee in mijn woonplaats..
PhilDunphy
06-09-2026 om 18:07
Toevallig zei mijn man vorige week nog dat hij weer eens Chinees wil eten. Dus het staat vanavond op het programma. Maar de vorige keer is 1 of misschien wel 2 jaar geleden..
Tuinplant
06-09-2026 om 18:21
Bij zit er een hele goede afhaal om de hoek. Ik haal 1 a 2x per jaar af.
Wij hebben ook een heel goed chinees restaurant, waar de bekende gerechten niet op de menukaart staan. Ze presenteren zich als fusion. Is best aan de prijs, maar het zeker waard.