Eten
Doornroosje87
13-04-2026 om 21:33
Wie doet er mee met nationale aardappel week?
Er zijn grote overschotten van aardappels, en er zijn nu diverse campagnes om bij de boer langs te gaan. Wij hebben de eerste maaltijd gehad. En de aardappels waren erg goed. Wie doet er nog meer mee?
Tuinfluiter
14-04-2026 om 08:38
Ik heb net op de site gekeken nowastearmy.nl maar er zit geen boer die meedoet bij mij in de buurt.
Ik eet aardappels meestal in een stampot en een enkele keer als puree. Maak ook regelmatig krielaardappeltjes uit de oven. Ik gebruik ze ook in sommige pureersoepen of gerechten om te binden. Maar er staan hier hooguit twee keer per week aardappels op tafel
Herfstappeltaart
14-04-2026 om 09:11
Tuinfluiter schreef op 14-04-2026 om 08:38:
Ik heb net op de site gekeken nowastearmy.nl maar er zit geen boer die meedoet bij mij in de buurt.
Ik eet aardappels meestal in een stampot en een enkele keer als puree. Maak ook regelmatig krielaardappeltjes uit de oven. Ik gebruik ze ook in sommige pureersoepen of gerechten om te binden. Maar er staan hier hooguit twee keer per week aardappels op tafel
Dank voor de link. Hier ook geen in de buurt.
Bakblik
14-04-2026 om 09:33
Vertrouw niet teveel op de informatie van die site! Mijn aardappelenboer heeft het niet op de eigen site staan en via die site van nowastearmy kan ik hun ook niet vinden maar ze blijken wel mee te doen. Toen ik er net was €0,50 per kilo.
De man op de markt had ze nog voor de gewone prijs die hij altijd rekent. Bijna €2 per kilo.
Netherfield
14-04-2026 om 09:42
Heb even op de site van No Waste Army gekeken, maar er doen geen boeren mee uit Groningen, Friesland of Drenthe. Voor de dichtstbijzijnde moet ik zo'n anderhalf uur rijden, dat gaat me toch te ver.
Bakblik
14-04-2026 om 09:47
Netherfield schreef op 14-04-2026 om 09:42:
Heb even op de site van No Waste Army gekeken, maar er doen geen boeren mee uit Groningen, Friesland of Drenthe. Voor de dichtstbijzijnde moet ik zo'n anderhalf uur rijden, dat gaat me toch te ver.
De publiciteit loopt niet helemaal gesmeerd zoals ik in mijn vorige post ook al aangaf. Mijn boer was niet te vinden en doet toch mee. Dus als je een boerderijwinkel dichtbij hebt zou ik toch even gaan kijken. 😜
Netherfield
14-04-2026 om 09:48
Heb net veel boerderijwinkels gevonden op lekkerder.nl Met aardappels maar ook heel veel andere dingen, grote en kleine winkeltjes.
Broadway
14-04-2026 om 09:49
rionyriony schreef op 14-04-2026 om 06:51:
Ik vind aardappels moeilijk inpassen in mijn huidige doel van: paasvet weg zien te krijgen. En daarna: om het pinkstervet weg te houden. Dat soort dingen moet je voorzien.
Maar uiteraard eten aardappels lekker weg. Ik at tot voor enkele jaren aardappels, de steviger soort, in grove plakken gesneden, tien minuten gekookt en daarna opgebakken. Kost wel veel energie uiteraard dat langdurige verwarmen totdat ze gaar zijn en van een korstje voorzien. Die binnentemperatuur dus damp binnenuit vertraagt dat verhitten aan de buitenkant. Alleen koken is dus beter voor het milieu mocht je daarmee begaan zijn. De magnetron is ook een goede manier, je krijgt dan een "natuurlijke" smaak mocht je van grondsmaak houden. Dat kan alleen maar als je alleen bent en dan elke aardappel door het ruitje kan gadeslaan tijdens het proces.
Geen gratis friet
Volgens Tineke de Vries, voorzitter Akkerbouw bij LTO, merkt de consument weinig van de lage prijzen. “De verwerkingskosten, zoals energie en arbeid, blijven hoog. In de supermarkt zal je aardappelen dus niet voor een habbekrats kunnen kopen.” Ook de liefhebbers van friet zullen niet profiteren van de lage aardappelprijs, daarvoor zijn de productiekosten nog steeds te hoog. "Vergeet maar dat het voor de consument goedkoper wordt", zegt ze.
Lekker blijven eten hoor. aardappels gaan jouw verdwijnende paasvet niet in de weg staan. dat is alles eromheen. ik zit nu op -10kg en eet zeker 3 á 4x per week piepers. alleen ipv gebakken met spek en ui of 50/50 stamppotten is het bij stamppot nu bijvoorbeeld 2 piepers in een hele pan en wordt dat aangevuld met wortel, ui, selderijknol of knolraap. en het is minstens net zo lekker! en de gratins met slagroomsaus worden vervangen door light kookroom varianten. maar zeker nog gewoon lekker eten!
Bakblik
14-04-2026 om 09:56
Broadway schreef op 14-04-2026 om 09:49:
[..]
Lekker blijven eten hoor. aardappels gaan jouw verdwijnende paasvet niet in de weg staan. dat is alles eromheen. ik zit nu op -10kg en eet zeker 3 á 4x per week piepers. alleen ipv gebakken met spek en ui of 50/50 stamppotten is het bij stamppot nu bijvoorbeeld 2 piepers in een hele pan en wordt dat aangevuld met wortel, ui, selderijknol of knolraap. en het is minstens net zo lekker! en de gratins met slagroomsaus worden vervangen door light kookroom varianten. maar zeker nog gewoon lekker eten!
Nou dit inderdaad. Kookroom in light varianten is ook mijn manier om het met de calorieën wat te matigen. Pas was de crème fraiche light even niet op voorraad en heb ik yoghurt gebruikt met een beetje maïzena niemand die het proefde.
Tuinfluiter
14-04-2026 om 10:15
Netherfield schreef op 14-04-2026 om 09:48:
Heb net veel boerderijwinkels gevonden op lekkerder.nl Met aardappels maar ook heel veel andere dingen, grote en kleine winkeltjes.
Ik had deze site al lang niet meer bezocht was hem vergeten, zie een paar leuke adressen in mijn omgeving waar ik de komende tijd langs ga.
Dus bedankt voor het posten.
ToetieToover
14-04-2026 om 10:31
Aardappels zijn de hobby van manlief, die maakt graag puree.
Ik verwerk ze graag in een spicy stoofje: 50% gele linzen, 50% geschilde aardappelen. Koken met bouillon, kokosmelk (light), massala (van Chan’s!), knoflook en tomatenpuree. Wil je spicy, strooi dan nog wat chiliflakes.
Maar dan moet manlief wel willen schillen want ik ben allergisch voor rauwe aardappelen. Ik mik doorgaans daarom simpelweg een kilo gewassen, ongeschilde aardappels in een pan en kook ze gaar. Daarna pellen.
Groentetuin
14-04-2026 om 11:00
Wij zijn met 2, en als we aardappelen eten , dan vaak meerdere dagen achter elkaar.
De eerste dag kook ik een redelijke pan aardappelen en eten we gekookte aardappelen
De 2 e dag bak ik de helft van de overgebleven aardappelen op
De 3e dag doe ik de aardappelen in blokjes in warme melk met knoflook en kruiden, dat weekt de have dag en dan gaat t in een schaaltje in de oven met kaas erop
Daarna gaan we aan de rijst of pasta.
Maar dat is maar 1 x aardappel koken,scheelt tijd
Bakblik
14-04-2026 om 11:53
Groentetuin schreef op 14-04-2026 om 11:00:
Wij zijn met 2, en als we aardappelen eten , dan vaak meerdere dagen achter elkaar.
De eerste dag kook ik een redelijke pan aardappelen en eten we gekookte aardappelen
De 2 e dag bak ik de helft van de overgebleven aardappelen op
De 3e dag doe ik de aardappelen in blokjes in warme melk met knoflook en kruiden, dat weekt de have dag en dan gaat t in een schaaltje in de oven met kaas erop
Daarna gaan we aan de rijst of pasta.
Maar dat is maar 1 x aardappel koken,scheelt tijd
Ja als je met 2 personen bent dan kan dat. Hier met 4 eten we bij een maaltijd meer dan een kilo aardappelen............
Als ik in een keer zou koken moet ik het wel in de koelkast bewaren en daar moeten nog heel veel andere dingen in. Dat past echt niet.
De incidentele keer dat er een aardappel overblijft gaat ie in stukjes in de vriezer om soep of jus te binden. Weggooien van aardappelen en groenten gebeurt hier alleen als het echt verrot is.
Doornroosje87
14-04-2026 om 18:28
Bakblik schreef op 14-04-2026 om 09:33:
Vertrouw niet teveel op de informatie van die site! Mijn aardappelenboer heeft het niet op de eigen site staan en via die site van nowastearmy kan ik hun ook niet vinden maar ze blijken wel mee te doen. Toen ik er net was €0,50 per kilo.
De man op de markt had ze nog voor de gewone prijs die hij altijd rekent. Bijna €2 per kilo.
De boer waar mijn vriend de aardappels gehaald heeft staat ook niet op de site. Hij was erop gekomen via Facebook geloof ik
Kampeerder
14-04-2026 om 20:12
Ik heb de moeite niet gedaan. Ik haal voor 2,5 personen nog geen kilo (ongeschild) in de week. Verder misschien nog wat uit het koelvak bij de supermarkt. Kant en klare gratin, puree of voorgekookt om te bakken. Of voorgebakken friet. Eten maximaal twee keer per week iets van aardappelen.
MMcGonagall
14-04-2026 om 22:26
Mijn aardappels zijn verse voorgebakken frites, pondje kriel en in de winter wel eens een kilozak kruimig voor stamppot. Ook komt Hello Fresh ze wel eens brengen om in de oven te bakken. Op zakken van 5 of 10 kilo zit ik dus echt niet te wachten.