Eten Eten

Eten

Welke koekenpan hebben jullie?

Ik heb de koekenpannen van de laatste AH spaaractie en ik ben er helemaal klaar mee. Al vanaf het begin vond ik ze niet echt fijn en nu na twee jaar bakken ze enorm aan. Ik was ze meestal met de hand af en gebruik alleen hout of kunststof spatels. Dus ik zoek wat anders.

Ik lees veel over gietijzer en rvs maar twijfel ivm het inbranden en dat je ze niet mag afwassen (gietijzer althans). Wat hebben jullie en hoe bevalt het?

Prijs vind ik minder belangrijk,  voor een echt goede pan die lang meegaat wil ik best in de buidel tasten. 


Plaatstaal, ik ben fan. Ik heb 4 koekenpan modellen (met steel dus) in opvolgende maten en twee ronde pannen met twee grepen in opvolgende maten. Ik was ze alleen met heet water af. Bij het volgende gebruik laat ik ze dan eerst even goed heet worden.

Wij hebben één heel dure Demeyere van de kookwinkel. Man wilde die heel graag hebben. Ik zou hem nooit gekocht hebben want hij is veel te zwaar voor mij. Dus tip: bedenk goed of je die pan met één hand nog kan tillen ook als er eten in zit. Want anders is het een heel gedoe.

Nav de uitzending van de keuringsdienst van waren ben ik van anti aanbak en tefal afgestapt en heb nu deze in verschillende maten; https://www.bol.com/nl/p/combekk-koekenpan-y-roestvrijstaal-32cm-gerecycled-inductiegeschikt/9300000044117214?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

Combekk zegt gebruik te maken van hergebruikt staal en deze rvs pannen mogen gewoon de vaatwasser in. Worden er nog schoon ook. Ik zie dat deze maat nu in de aanbieding is bij bol. Geen aandelen, maar het zijn echt nog betere pannen dan de dure Fissler die ik ooit van mijn schoonmoeder kreeg. 

De 24 cm is prima voor 2 kleine biefstuk of drie spiegelei, de 28 of 32 is voor 4 flinke schnitzels of een mega pannenkoek. Die vind ik zelf ook wel zwaar worden. 

Hier keramisch van BK. Ik ben er heel tevreden over.

Een gietijzeren pan. Eerst was het wennen, nu willen we niet meer anders. Hij is wat zwaarder, maar staat daardoor stevig op het fornuis. Wel eerst inbranden. 

Ik heb smeedijzer. Gewoon met water afwassen, werkt perfect. Ik heb ze al 15 jaar en zie ze niet verslijten. 

Ik heb Greenpan koekenpannen. Zijn wel prijzig maar echt super!
De kinderen mogen de ikeakoekenpannen gebruiken 🤣. Die mogen die greenpans niet gebruiken. 

MijnNaamIsHaas73

MijnNaamIsHaas73

24-05-2023 om 20:31 Topicstarter

Biebel schreef op 24-05-2023 om 18:51:

Nav de uitzending van de keuringsdienst van waren ben ik van anti aanbak en tefal afgestapt en heb nu deze in verschillende maten; https://www.bol.com/nl/p/combekk-koekenpan-y-roestvrijstaal-32cm-gerecycled-inductiegeschikt/9300000044117214?referrer=socialshare_pdp_iphoneapp

Combekk zegt gebruik te maken van hergebruikt staal en deze rvs pannen mogen gewoon de vaatwasser in. Worden er nog schoon ook. Ik zie dat deze maat nu in de aanbieding is bij bol. Geen aandelen, maar het zijn echt nog betere pannen dan de dure Fissler die ik ooit van mijn schoonmoeder kreeg.

De 24 cm is prima voor 2 kleine biefstuk of drie spiegelei, de 28 of 32 is voor 4 flinke schnitzels of een mega pannenkoek. Die vind ik zelf ook wel zwaar worden.

Bakt deze snel aan? Heb je veel olie of boter nodig?

MijnNaamIsHaas73

MijnNaamIsHaas73

24-05-2023 om 20:32 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 24-05-2023 om 20:28:

Ik heb Greenpan koekenpannen. Zijn wel prijzig maar echt super!
De kinderen mogen de ikeakoekenpannen gebruiken 🤣. Die mogen die greenpans niet gebruiken.

Ja dat is ook nog een overweging,  kinderen komen op een leeftijd dat ze ook pannen gaan gebruiken. Als de pan een speciale gebruiksaanwijzing heeft of kwetsbaar is dan is dat wel onhandig

MijnNaamIsHaas73 schreef op 24-05-2023 om 20:31:

[..]

Bakt deze snel aan? Heb je veel olie of boter nodig?

Wat is veel is altijd lastig, maar ik vind zelf dat ik een stuk minder nodig heb dan in die fissler pan. Omdat de bodem glad is  vermoed ik. 


MijnNaamIsHaas73

MijnNaamIsHaas73

24-05-2023 om 20:33 Topicstarter

ToetieToover schreef op 24-05-2023 om 18:35:

Plaatstaal, ik ben fan. Ik heb 4 koekenpan modellen (met steel dus) in opvolgende maten en twee ronde pannen met twee grepen in opvolgende maten. Ik was ze alleen met heet water af. Bij het volgende gebruik laat ik ze dan eerst even goed heet worden.

Kan je ze ook snel heel laten worden? Ik las ergens iets over Demeyere die krom kunnen trekken als je ze meteen op de hoogste stand op inductie zet. 

En als je dan vis hebt gebakken, blijf je dat niet ruiken?

MijnNaamIsHaas73

MijnNaamIsHaas73

24-05-2023 om 20:35 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 24-05-2023 om 19:18:

Een gietijzeren pan. Eerst was het wennen, nu willen we niet meer anders. Hij is wat zwaarder, maar staat daardoor stevig op het fornuis. Wel eerst inbranden.

Hoef je dat inbranden alleen voor het eerste gebruik te doen? En ik las ook ergens dat het effect van inbranden weg gaat als je er zure voedingsmiddelen in doet. Ik weet niet hoe zuur ze dan bedoelen, tomatensaus?

MijnNaamIsHaas73

MijnNaamIsHaas73

24-05-2023 om 20:41 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 24-05-2023 om 19:14:

Hier keramisch van BK. Ik ben er heel tevreden over.

De pannen van AH die ik nu heb hebben ook een keramische anti-aanbaklaag. En die vind ik dus niet goed werken. Kan ook per merk verschillen natuurlijk. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-05-2023 om 20:44

Plaatstaal van Ikea. Heerlijk. Zelfs als een kind hem ruw met een schuur- of zelfs staalspons bewerkt, doet ie het weer prima als ik hem opnieuw ingebakken heb.

MijnNaamIsHaas73 schreef op 24-05-2023 om 20:35:

[..]

Hoef je dat inbranden alleen voor het eerste gebruik te doen? En ik las ook ergens dat het effect van inbranden weg gaat als je er zure voedingsmiddelen in doet. Ik weet niet hoe zuur ze dan bedoelen, tomatensaus?

Inbranden is bij het eerste gebruik. Daarna vormt zich een natuurlijk laagje en is het niet meer nodig. 

Met zuur wordt inderdaad citroen en tomaten bedoeld. Ik bereid dit niet in deze pan, dus kan hier niet zoveel over zeggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.