Eten
MMcGonagall
25-09-2026 om 12:35
Wat kook je als er eters komen?
Wat zetten jullie gasten voor als ze komen eten? Met Kerst is het ‘makkelijk’, dan pak ik gewoon uit, maar bijv alle kinderen + aanhang op een normale week- of weekenddag?
Sinds ik samenwoon, houdt dat in dat ik met gemak zes man aan tafel heb en ik ben dat niet meer echt gewend. Ik wil wel iets speciaals koken, maar heb dan niet altijd tijd om drie uur in de keuken te staan. Bijkomend ‘probleem’ is dat er altijd wel minimaal twee heel grote eters bij zitten, die in hun eentje al voor drie eten.
Kun je het afdoen met soep en broodjes en salade of vlees en groente en gehaalde patat?
Herfstappeltaart
25-09-2026 om 15:08
Wat verstaan jullie precies onder "uitpakken"? Ik krijg altijd al stress van al die kerstreclames, dat je ineens van alles moet buiten je comfortzone. Als hier kinderen komen eten krijgen ze gewoon pasta of aardappeltjes uit de oven ofzo.
Bakblik
25-09-2026 om 15:19
Herfstappeltaart schreef op 25-09-2026 om 15:08:
Wat verstaan jullie precies onder "uitpakken"? Ik krijg altijd al stress van al die kerstreclames, dat je ineens van alles moet buiten je comfortzone. Als hier kinderen komen eten krijgen ze gewoon pasta of aardappeltjes uit de oven ofzo.
Koken is mijn hobby. Als ik een dinertje maak voor vrienden/familie dan maak ik iets wat ik niet iedere dag maak. Dan maak ik luxe, niet alledaags eten. Dan is de tomatensoep van verse tomaten en niet van passata uit een pakje.
Herfstappeltaart
25-09-2026 om 15:21
Bakblik schreef op 25-09-2026 om 15:19:
[..]
Koken is mijn hobby. Als ik een dinertje maak voor vrienden/familie dan maak ik iets wat ik niet iedere dag maak. Dan maak ik luxe, niet alledaags eten. Dan is de tomatensoep van verse tomaten en niet van passata uit een pakje.
Ooooh maar ik maak altijd al tomatensoep van verse tomaten, paprika, bleekselderij en ui. eerst geroosterd in de oven en dan in de pan even koken en daarna blenderen. Voor de pasta maak ik altijd de echte ragù..
Marty1984
25-09-2026 om 15:28
Ik pak uit. Altijd.
Met minimum een uitgebreid hoofdgerecht, hapjes vooraf en ijs achteraf. Soms ook nog voorgerecht, maar da's eerder met Kerst.
In de zomer neemt man het soms over met een volledig zelfgemaakte BBQ waarbij hij dus alle vlees en vis zelf maakt.
Er is altijd meer dan genoeg eten. Wie hier voor 3 wil eten ... ga je gang, dat calculeer ik in als ik je ken.
Heb ik daar oprecht geen zin of tijd voor en heb ik je wel uitgenodigd dan gaan we op mijn / onze kosten uit eten en boek ik de Italiaan of de Griek in de stad. Of je mag altijd zelf met een - ietwat betaalbare - suggestie qua restaurant komen als je allergisch bent voor Grieks of Italiaans.
Geen soep met brood of afhaal-Chinees hier als ik gasten heb. Het enige wat ik ooit nog door tijdsgebrek uit mijn mouw getrokken heb was een kant-en-klare gourmet- of fondue-schotel.
In de basis kom je eten tijdens het weekend zodat ik tijd heb qua voorbereiding en qua huis poetsen. Wil je persé toch op een weekdag komen dan gaan we dus op restaurant.
Ik pak vaak uit met iets van zelfgemaakte stoofschotel met groenten en kroketten of met een reuzenschotel moussaka. Hangt ook een beetje van het publiek af. "Gewone pasta" eet iedereen sowieso thuis al.
Ik heb hier sowieso maar een paar keer per jaar eters. Ik zou waarschijnlijk meer op restaurant zitten als er regelmatig hetzelfde volk komt. Want elke week uitpakken is me ook weer teveel werk. Los nog van dat elke keer iets bedenken dat ik het afgelopen half jaar niet geserveerd heb me ook teveel werk zou zijn.
lientje69
25-09-2026 om 15:38
Als mijn kinderen inclusief aanhang komen eten haal ik Chinees. Of maak gevuld stokbrood. Laatst kwam oudste met vriendin eten , die wilde erg graag spinazie met een gehaktbal eten. Dus toen heb ik dat gemaakt 😁
Herfstappeltaart
25-09-2026 om 15:48
lientje69 schreef op 25-09-2026 om 15:38:
Als mijn kinderen inclusief aanhang komen eten haal ik Chinees. Of maak gevuld stokbrood. Laatst kwam oudste met vriendin eten , die wilde erg graag spinazie met een gehaktbal eten. Dus toen heb ik dat gemaakt 😁
Prima toch!
Brachiosaurus
25-09-2026 om 15:50
Lasagna. Lekkere salade erbij, stokbroodje, tiramisu als toetje en klaar is kees.
Maar bij 2 keer per week mee eten, eten we wat gewoner, ag vega vlees bijvoorbeeld.
Rosehip
25-09-2026 om 15:58
Ik doe voor gasten, ook al zijn ze er vaak, wel wat extra moeite.
Bv een ovenschotel (lasagne, melanzane alla parmigiana, spanakopita oid) met stokbrood en een salade. Vistaco´s of quesadillas met pico de gallo/nachos/guacamole. Twee soorten hartige taart. Een stukje vlees met twee soorten groenten/salade/traybake met afhaalfriet kan ook. Zalm van de barbecue met gepofte aardappel en salade.
Geen soep met brood als avondeten. Wel voor een lunch.
Kersje
25-09-2026 om 17:02
Gelukkig heb ik geen veganistische/vegetarische/etc eters binnen mijn bubbel vrienden/familie 😅
Als ik vrienden uitnodig om te komen eten, dan hou ik graag rekening met wat zij lekker vinden, behalve als het vis betreft, want lust ik zelf niet en kan ik niet lekker klaarmaken dus. Gelukkig blijft er daarnaast voldoende keus over en hou ik enorm van koken, dus wil best uren aan voorbereiding doen, mits mijn lijf dat ook toelaat.
Ik krijg dan ook zelden tot nooit opeens 4 extra eters gelukkig, maar mocht dit wel onverwachts zo zijn, dan bestel ik wel wat lekkers. Ook heb ik de handicap dat ik moeilijk voor 1 persoon kan koken (als single zijnde), dus kan onverwacht bezoek (1 a 2 personen) sowieso altijd aanschuiven, zéker omdat ik niet dagelijks avg eet.
TineWinkel
25-09-2026 om 17:04
alle kinderen met aanhang op een doordeweeksedag - die kans is ongeveer nul (met een reisafstand van 1,5 uur). Bij ons is het belangrijkste probleem de dieetwensen van 3 van de 4 jongeren. Coeliakie voor 2, een van hen beide nog een hele rij verboden ingredienten en nummer 3 wil strikt vegetarisch eten. Kortom, het hangt er erg van af wie er komen wat er gegeten kan worden. Het makkelijkst is iets van poke bowl - dan kan ieder zelf bepalen wat er op het bord komt.
CharlieB
25-09-2026 om 17:27
Joszy schreef op 25-09-2026 om 13:20:
[..]
Ligt eraan toch? Als jouw dochter overkomt uit nieuw zeeland, natuurlijk! Maar als ze 2x per week aanschuiven?
En, willen je kinderen dat ook? Ik wil helemaal niet dat mijn moeder uitpakt als ik kom eten. Zo af en toe, superleuk. Maar ik zou niet willen dat ze de halve dag in de keuken gaat staan omdat ik kom
Ik niet, ik eet wekelijks bij mijn moeder en wil dan gewoon een AVG'tje.
TineWinkel
25-09-2026 om 17:32
CharlieB schreef op 25-09-2026 om 17:27:
[..]
Ik niet, ik eet wekelijks bij mijn moeder en wil dan gewoon een AVG'tje.
Ik kwam de laatste maanden ongeveer eens per maand bij mijn moeder. Ik at t liefst dingen 'van vroeger', bv witlof met ham en kaas, stamppot boerenkool of zuurkool, hachee. Heerlijk. En ik wist dat t mijn moeder weinig moeite kostte, dat vond ik op n gegeven moment ook belangrijk
MMcGonagall
25-09-2026 om 17:33
Aanvullend… voor mijn eigen kinderen is het (natuurlijk) nooit zo’n dilemma. Die vragen meestal zelf of ik zus of zo kan koken en eten graag pastasalade of aardappeltjes uit de oven met groente en vlees of vega. Andijviestamppot doet het ook altijd goed. De kinderen van mijn vriend zijn met meer en ook nog met kleine kinderen, dus dat is wat ingewikkelder. Die eten bovendien met vier man makkelijk twee grote ovenschalen aan lasagne leeg.
Ted68
25-09-2026 om 17:35
Het hangt ervan af of men doordeweeks komt, of het weekend . En ook wie: Met kinderen maken we vaak Raclette/gourmet, of kaasfondue. In De zomer BBQ.
Voor vrienden kookt vaak man; zelfgemaakte Ravioli, wild , of eend…..Maar Dan wel eigenlijk altijd 3 tot 4 gangen….
Marty1984
25-09-2026 om 17:39
MMcGonagall schreef op 25-09-2026 om 17:33:
Aanvullend… voor mijn eigen kinderen is het (natuurlijk) nooit zo’n dilemma. Die vragen meestal zelf of ik zus of zo kan koken en eten graag pastasalade of aardappeltjes uit de oven met groente en vlees of vega. Andijviestamppot doet het ook altijd goed. De kinderen van mijn vriend zijn met meer en ook nog met kleine kinderen, dus dat is wat ingewikkelder. Die eten bovendien met vier man makkelijk twee grote ovenschalen aan lasagne leeg.
Ik zal dan weer mijn moeder nooit opleggen wat ze moet maken.
Ze weet hoogstens dat ik bepaalde dingen absoluut niet eet. Leuk mam dat je afkomt dat je graag zondag als we komen konijn wil maken. Maar dan hou ik me bij de frieten en de groenten en eet manlief met smaak van je konijn.
Maar hell no dat ik dingen ga afbedelen. Het is toch echt haar eigen keuze waar ze zin in heeft. Ze moet het namelijk zelf mee opeten.
Ik weet tegelijk dat - naast dat ik geen andijvie lust - ze andijviestamppot ook niet feestelijk genoeg vindt als ze eters krijgt. Het "uitpakken met ..." komt bij mij van ergens
. Het zit gewoon in de hele familie dat als je bezoek krijgt je iets feestelijk op tafel zet.