Eten
ToetieToover
28-10-2025 om 18:41
Ik kreeg error van de tempeh en rookworst samen. En giet graag een spicy ketjapsaus over de boerenkool ofzo.
Vandaag aten we rijst met een zoet-zuur-sesamolie sausje met daarin gewokte ui, prei en ananas. Sausje gebonden - uiteraard nadat de ananas gebakken was. En daarna kipfilets gebraden.
Venusss
28-10-2025 om 19:20
anijsblokje schreef op 28-10-2025 om 13:20:
@Venusss: Ik snap wel waarom dat recept van die zuurkool zogenaamd voor 6 personen is: pancetta, tempeh, ketjap, zuurkool, rookworst...zoutgehalte moet bizar hoog zijn. Dus als je dat dan /6 kan doen dan "valt het weer mee". Met minder dan 100 gram groente per portie
.
Ik krijg al wat error van aardappelpuree en ketjap/tempeh maar soms ben ik daarin te rigoureus.
@Moosey: Thanks..ik had zelf de diagnose gesteld en helaas gaat men daarin mee. Het medisch circus ontvouwt zich weer langzaam en dat is oké, al ben ik het natuurlijk ook vreselijk zat. Ooit was ik behoorlijk gezond! Wanneer kan ik daarnaar terug?Dan nog maar wat extra geduld.
ON topic: Vanavond hier waarschijnlijk volkoren fussili met spinazie en blauwe kaas. Op de zak spinazie staat geen TGT datum maar een echt lang leven hebben die natuurlijk niet. Zaterdag gekocht volgens mij, fingers crossed!
Je bent niet te rigoureus, je hebt volkomen gelijk! Ik vul zelf elke dag de Eetmeter in van het Voedingscentrum en ik kwam met 5 porties op welgeteld 44 gram groente per persoon. Zout viel mij dan nog mee: 7 gram ( totaal van een hele dag), tot 6 gram per dag is nog acceptabel. Met aardappelpuree is an sich niks mis, maar én rookworst én pancetta én tempeh vind ik ook nogal..overdadig. Sowieso.
Maar lekker was het wel! Dus ik maak het maar heel af en toe ![]()
Teigera
29-10-2025 om 08:38
Vanavond worden het gyoza en de aardappelpreisoep die hier laatst gepost werd (Venusss?). Ben benieuwd. Heb hem al gemaakt, want drukke dag met werk - sport kinderen -stemmen natuurlijk dus no stress is beter.
afrodite05
29-10-2025 om 08:52
Pfoeh, voor mijn gevoel heb ik er al een dag op zitten... Maar goed, vanavond lekker Hollandse pot: gekookte aardappelen, snijbonen en een braadworst. Met stoofvleesjus, hmmm.
irmaladouce
29-10-2025 om 09:01
irmaladouce schreef op 28-10-2025 om 10:04:
Vanavond wsch dan eindelijk de "kebab" van gekaasschaafde tofu. Met sla, rode ui, tomaat en yoghurt-knof-tuinkruidensaus in een volkoren wrap.
Dit werd opnieuw doorgeschoven en komt vandaag dan toch écht op tafel... denk ik...
Herfstappeltaart
29-10-2025 om 13:29
Vanavond spinaziestamppot met gehaktballetjes (gekruid met Jonnie Boer 'chef's gehaktbal')
Dewi-Sri2
29-10-2025 om 14:49
Vanavond (denk ik) confit de canard met truffelpuree en rodekool, want lekker makkelijk, maar het kan ook onglet worden met sla en nog geen idee wat. Truffelpuree is natuurlijk overal lekker bij. We hebben pas heel laat (net dus) geluncht met coquilles st. jacques en allerlei koelkastvondsten, dus ik zie nog wel.
Nu lijkt het net alsof wij altijd heel chic eten, maar dat is absoluut niet waar. Later in de week wordt het weer een pastaatje of nasi of zo.
Heee, nasi, daar heb ik zin in, ik ga straks vast rijst koken voor later 
MijnNaamIsHaas73
29-10-2025 om 17:38
Ik maak "gezonde" kapsalon. Friet uit de airfryer, kipfilet, ijsbergsla, ui, tomaat en komkommer en knoflooksaus obv magere griekse yoghurt. Wel geraspte kaas erover uiteraard.
Dewi-Sri2
29-10-2025 om 18:02
Dacht ik dat ik nog rodekool in de vriezer had, bleek het een bak donkere miso te zijn. Morgen maar boodschappen dus. Wordt het nu onglet, sla en overgebleven baguette van de lunch. Ook lekker.
ToetieToover
29-10-2025 om 20:01
Ik had voor vandaag geen eten in de planning staan en mijn lunchpauze besteedde ik aan aan wandeling van en naar het stembureau. Die route voerde niet langs de supermarkt, helaas. Gelukkig heb ik altijd een paar Kimbap rollen in de diepvries, die hebben ons gered van de hongerwinter
plus garnalen uit de diepvries en kimchi uit blik.
En voor morgen heb ik onderweg-eten klaargezet. In de ochtend warm ik nog wat melk op en dan giet ik het in mijn thermos waarin de havermout al afgewogen ligt te wachten. Voor thuis ontbijten is het te vroeg. Lunchsalade staat ook al klaar, edamame (diepvries), olijven (pot), paprika (pot), gerookte amandelen en ik heb ook nog ingelegde komkommer en wat augurken erbij gedaan. Lekker of niet, onderweg-eten schuif ik zonder pardon toch wel naar binnen.
Moosey
29-10-2025 om 21:42
Hm, die havermout in die thermos klinkt goed Toetie! Ik wil wat beter (vooral vezelrijker) gaan eten en dat betekent vooral dat ik lunches moet gaan meenemen naar werk, want als ik niks meeneem wordt het in het gunstigste geval een tosti (nee niet waar, in het gunstigste geval volkoren boterhammen en een kom soep, maar dat komt dus maar zelden voor) en anders snaai ik door de dag heen vanalles bij elkaar. Niet zo best.
Warme havermout met wat rozijnen en noten en kaneel lijkt me dan weer heerlijk als lunch. Blijft het een uur of 5 warm in zo’n ding?
.
Dan nog maar wat extra geduld.