Eten
Dewi-Sri2
27-10-2025 om 17:28
Hier deel zoveel van de ayam pedis en een rest van de fruits de mer-taart van gisteren. Bizarre combi, maar ik wil niks weggooien. De ayam is dus voor echtgenoot. Voor morgen heb ik nog geen idee. Ik denk iets uit de vriezer. Daar ligt een plastic zak in met iets vloeibaars dat maar niet bevriezen wil, maar het is wel heel lekker. Ik vermoed dat het een Japanse marinade is met veel sake, wat het niet-bevriezen zou kunnen verklaren, maar ik ga het een dezer dagen uitproberen.
MijnNaamIsHaas73
27-10-2025 om 21:45
Venusss schreef op 27-10-2025 om 08:35:
[..]
Ja hoor! Onderstaand recept is volgens het recept voor 6 personen, wij vonden het eerder [..]
- Laat de zuurkool-ovenschotel ongeveer 10 minuten goudbruin bakken in de oven.
Dankjewel Venusss!
Toevallig werd er vandaag zuurkoolstamppot voor ons gekookt met een gehaktbal. Ik sla dit recept op voor een andere keer.
Moosey
27-10-2025 om 22:11
Bij bejaarde vriendin had de vriezer het begeven. We hebben gister een hoop voorraad in onze vriezer gestopt maar sommige dingen durfde ik niet terug in te vriezen. Zoals een flinke homp tonijn. Die veranderde ik vanavond maar in tonijn tataki met sesam korstje. Daarbij geroerbakte bloemkool, komkommer en champignons met rijst. De tonijn was toch net iets te gaar geworden, maar verder was het heel lekker.
yette
27-10-2025 om 22:59
Ik heb pittige burrito's gemaakt, met salsa en dikke knoflooksaus (op basis van uitgelekte Turkse yoghurt). Erbij salade en wat basmati.
Morgen soba noodles met een zak Thaise wokgroenten & zelfgemaakte vegetarische balletjes in een nog te verzinnen saus (zwarte bonen/sesam/ketjap? Geen idee nog)
MijnNaamIsHaas73
28-10-2025 om 07:56
Hier een simpele avg vanavond, aardappelschijfjes uit de airfryer, gestoomde broccoli en gemarineerde kipfilet
Ted68
28-10-2025 om 08:09
Heb een Vergärung tot 19.15 uur, en een daarna een broodje. Voor man en kinderen maak ik spinazie spätzli gratin, met een tomatensalade.
irmaladouce
28-10-2025 om 10:04
Gisteren werden het toch geen wraps maar door man geïmproviseerde ramen, gemaakt van de overgebleven bouillon van de Chinese fondue. Daarin udonnoedels, restjes kip en rundvlees, lenteui en champignons. Was lekker.
Vanavond wsch dan eindelijk de "kebab" van gekaasschaafde tofu. Met sla, rode ui, tomaat en yoghurt-knof-tuinkruidensaus in een volkoren wrap.
oudmaarnognietkoud
28-10-2025 om 12:18
Herfstappeltaart schreef op 19-10-2025 om 19:37:
Wij hebben snert uit blik gegeten vandaag met geroosterd volkorenbrood en griesmeelpap toe.
Oh goed idee Erwtensoep. Lekker met roggebrood en katenspek
Gisteren een pastasalade gegeten met zelfgemaakte pesto, tomaatjes, gerookte kip en rucola. Genoeg voor twee keer dus vanavond eet ik dat weer. Wel de sla apart gehouden anders wordt het zo soppig.
Morgen witlof met ham en kaassaus. Lofjes voorkoken, halveren of in vieren naar gelang de grootte, omwikkelen met ham in een ovenschotel. Zelf kaassaus maken, er overheen en dan in de oven. Ook voor twee dagen.
Venusss
28-10-2025 om 12:45
yette schreef op 27-10-2025 om 22:59:
Ik heb pittige burrito's gemaakt, met salsa en dikke knoflooksaus (op basis van uitgelekte Turkse yoghurt). Erbij salade en wat basmati.
Morgen soba noodles met een zak Thaise wokgroenten & zelfgemaakte vegetarische balletjes in een nog te verzinnen saus (zwarte bonen/sesam/ketjap? Geen idee nog)
Zoiets eten wij vandaag ook:
Aziatische kipballetjes met noedels
Ingrediënten voor 4 personen:
450 gr kippengehakt
2 tenen knoflook, fijngesneden
2 chilipepers, fijngesneden
2 flinke handen panko
1-2 el zonnebloemolie
2 el sojasaus
4 el vissaus
2 el (palm-)suiker
400 gr sperzieboontjes, schoongemaakt
40 gr verse basilicum
400 gr noedels
Sesamzaadjes om te garneren
Zo maak je het
1. Meng het kippengehakt met de fijngesneden knoflook en chilipeper. Kneed goed door, voeg de panko toe en kneed opnieuw. Rol met licht vochtige handen mooie balletjes ter grootte van een walnoot. Zet ze 20 minuten in de koelkast.
2. Kook ondertussen de sperzieboontjes in een pan met gezouten water beetgaar.
3. Roer de ingrediënten voor de woksaus door elkaar: sojasaus, vissaus en suiker, roer tot dat de suiker is opgelost.
4. Bak de kipgehaktballetjes in een wok of koekenpan met olie mooi goudbruin. Kook ondertussen de noedels zoals op de verpakking staat aangegeven. Wanneer de balletjes mooi goudbruin en gaar zijn voeg je de woksaus, de boontjes en de noedels toe. Hussel alles goed door elkaar zodat de woksaus alles goed bedekt. Warm nog even 1-2 minuten door.
Verdeel over kommen of borden en serveer met lekker veel basilicum en wat sesamzaadjes.
Ik hou totaal niet van vis, maar dit gerecht met vissaus vind ik gek genoeg echt lekker. De basilicum zorgt voor een goede balans van smaken!
Herfstappeltaart
28-10-2025 om 13:18
Vanavond kookt man bami met pindasaus, veg.kroepoek en een gebakken eitje.
anijsblokje
28-10-2025 om 13:20
@Venusss: Ik snap wel waarom dat recept van die zuurkool zogenaamd voor 6 personen is: pancetta, tempeh, ketjap, zuurkool, rookworst...zoutgehalte moet bizar hoog zijn. Dus als je dat dan /6 kan doen dan "valt het weer mee". Met minder dan 100 gram groente per portie
.
Ik krijg al wat error van aardappelpuree en ketjap/tempeh maar soms ben ik daarin te rigoureus.
@Moosey: Thanks..ik had zelf de diagnose gesteld en helaas gaat men daarin mee. Het medisch circus ontvouwt zich weer langzaam en dat is oké, al ben ik het natuurlijk ook vreselijk zat. Ooit was ik behoorlijk gezond! Wanneer kan ik daarnaar terug?
Dan nog maar wat extra geduld.
ON topic: Vanavond hier waarschijnlijk volkoren fussili met spinazie en blauwe kaas. Op de zak spinazie staat geen TGT datum maar een echt lang leven hebben die natuurlijk niet. Zaterdag gekocht volgens mij, fingers crossed!
Teigera
28-10-2025 om 15:45
Wij eten vanavond Indiase curry met vega stukjes, bloemkool, erwtjes en rijst. En mangochutney.
Dolfje
28-10-2025 om 17:58
Gekruide aardappelpartjes uit de airfryer met een vega kaasschnitzel en een Grieks-achtige salade ( feta komkommer rode ui, dacht dat ik nog tomaat had maar helaas).