Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Oh ja, vanavond was ik zowaar bijtijds thuis, en alleen Geïnspireerd door een podcast besloot ik iets te maken wat mijn microbioom ook lekker zou vinden, iets met veel vezels en met melkzuurbacteriën. Dat werd een salade van romaine, paprika en bleekselderij met wat plakjes worst van gister erdoor, met een kwark-kimchi dressing voor de probiotica. Was wel een tikje eclectisch maar redelijk goed te eten. Ik maakte meteen een portie voor lunch morgen en bakte er aardappels bij. 

Moosey schreef op 29-10-2025 om 21:42:

Hm, die havermout in die thermos klinkt goed Toetie! Ik wil wat beter (vooral vezelrijker) gaan eten en dat betekent vooral dat ik lunches moet gaan meenemen naar werk, want als ik niks meeneem wordt het in het gunstigste geval een tosti (nee niet waar, in het gunstigste geval volkoren boterhammen en een kom soep, maar dat komt dus maar zelden voor) en anders snaai ik door de dag heen vanalles bij elkaar. Niet zo best.
Warme havermout met wat rozijnen en noten en kaneel lijkt me dan weer heerlijk als lunch. Blijft het een uur of 5 warm in zo’n ding?

Ik zou vooral bang zijn dat ik die thermos niet meer schoon zou krijgen, maar misschien heb ik een verkeerd type thermos voor dit soort dingen. 

Ik dacht aan een thermos lunchbox/pot, niet aan een thermosfles

Ik moet nu ineens denken aan die keer dat we een meet hadden met dit topic (versie kruik) en Kaaaaatje een thermos met paprika soep bij zich had…

Oooh ja! Dat weet ik ook nog. Jømig, hoe lang zou dat geleden zijn...

Wat vervelend, Anijs, dat je (weer) in de medische molen belandt. Sterkte

Van de zuurkool met tempeh en pancetta kreeg ik ook een beetje error, voor mij is tempeh een vleesvervanger, dus ik vond de tempeh & pancetta combi verwarrend. Wat zijn jullie goed op de hoogte van aanbevolen hoeveelheden van zout enzo... Heb ik nou echt nog nooit naar gekeken. Ik rotzooi maar wat aan. 

Maandag gingen we pizza eten. Ik had 'La Gialla' met saus van gele tomaat, mozzarella, pecorino en gegrilde aubergine. Gisteren maakte ik paddestoelen risotto en vandaag een grieksige pasta met ui, spinazie, feta & dille. Morgen maar even niet iets Italiaans/mediterraan. 

Moosey schreef op 29-10-2025 om 21:58:

Ik dacht aan een thermos lunchbox/pot, niet aan een thermosfles

Aha, dat ga ik eens onderzoeken voor op mijn verlanglijstje!

Ik ben een dag op pad met werk, heb daarom erwtensoep in 2 porties in de koelkast staan en er liggen 2 pies. Kan man vast eten als hij thuis komt.

Ik heb deze van qwetch 340 ml 

https://www.greenjump.nl/Product/Eten-en-Drinken/Thermosbakjes/Food-Jar-thermos-lekdicht-340-ml/Design.Brushed%20Steel  

Die blijft geen 5 uur heel heet, maar wel warm genoeg. Ik heb ooit geleerd dat je eten maximaal 4 uur warm mag houden vanwege de veiligheid. Even tellen, het is er om 5 uur vanmorgen ingestopt en het was om 8 uur lekker eetbaar.

Pro tip: af en toe schudden! Anders krijg je een klont havermout  en ik heb er een espresso en koekkruiden bijgedaan. Yummm. Het was zo koud buiten, lekker warm ontbijtje gaat er wel in. 

Gisteren had ik een goed gevulde ramen gemaakt van de bouillon die ik eerder deze week 2 dagen heb laten trekken. Was heel lekker. Vanavond wordt het een Sheperd's pie. Heb steeds behoefte aan  comfortfood nu het eerder donker is en wat frisser is buiten
Ik let trouwens (meestal) op zout omdat ik een hoge bloeddruk heb. En ik probeer zoveel mogelijk te letten op de kcal in gerechten want ik slik momenteel 2 soorten medicatie waarvan bekend is dat veel mensen aankomen. Baal er soms wel stevig van dat allemaal zo bij te houden, maar het is wat het is. Hou me er ook niet altijd aan hoor

De tofu-kebab was lekker gisteren. 

Verder prepte ik gistermiddag al een ovenschotel met zoete aardappel in schijfjes, geruld rundergehakt, verkruimelde feta. Deze keer deed ik er nog een laagje tomaat tussen. Een makkie dus, vanavond. Eventueel een groene sla met wat kruiden, gesnipperd uitje,.. erbij.

Ik heb een verspakket couscous van de AH liggen, dus couscous op een andere manier dan hoe ik het zelf zou maken. Ben benieuwd. 

Tagliatelle met tomaten/ gehaktsaus

Kibbeling vanavond (uit de oven), met gebakken aardappeltjes en groente. Geen idee wat nog, lief is vandaag langs de groenteboer gegaan.

Maak wat wokgroenten, met mie, en kipfilet

afrodite05 schreef op 30-10-2025 om 10:46:

Ik heb een verspakket couscous van de AH liggen, dus couscous op een andere manier dan hoe ik het zelf zou maken. Ben benieuwd.

Nou, ik weet niet wat er in de kruidenmix zat (op de ingrediëntenlijst stond "kruiden", daar heb je dus geen bal aan), maar het was ontzettend bitter. Ik heb er nog een schep suiker doorheen gedaan, maar ik vermoedde al dat zoon dit niet lekker zou vinden. Voor hem nog even snel wat erwtjes erbij opgewarmd, die heeft hij met de couscous gegeten. Wij vonden zelf de saus/kip/groenten dus ook niet zo lekker, dus dit pakket kopen we niet nog een keer. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.