Eten
Moosey
26-10-2025 om 14:50
Anijs wat balen van de medische misère! Hoop dat het einde nou toch is een keertje in zicht mag komen na deze aflevering zeg..
Ik zit aan een tosti kimchi, althans dat was de bedoeling, mijn keukenhulp had de kimchi en de zoetzure rode kool door elkaar gehaald
Niet gek want we hebben een enorme hoeveelheid rode kool verwerkt afgelopen weken, dus letterlijk alles is van rode kool gemaakt. Maar kimchi op de tosti is toch wel veel lekkerder.
Gisteravond had lief en lekkere soep gemaakt met boerenkool (op mijn verzoek want net als Yette verfoei ik boerenkoolstamp) en die aten we met brood uit eigen bakkerij
Vanavond nog een rest van die soep en hij zal er wel nog iets bij verzinnen
Dolfje
26-10-2025 om 15:41
Wij hebben net een kom van de soep van vrijdag op en straks stoom of bak of airfry ik wat dimsum.
Venusss
26-10-2025 om 17:42
Wij eten Indisch geïnspireerde zuurkool-ovenschotel met knapperige tempeh en pancetta. Het ruikt hier al heerlijk
MijnNaamIsHaas73
26-10-2025 om 17:43
Venusss schreef op 26-10-2025 om 17:42:
Wij eten Indisch geïnspireerde zuurkool-ovenschotel met knapperige tempeh en pancetta. Het ruikt hier al heerlijk
![]()
Oeh dat klinkt lekker! Heb je daar een recept van?
GeorgieBrown
26-10-2025 om 21:02
@KV, ik was ook in het Klokgebouw, maar dinsdag. Leuk dat je nog de kans had om rond te kijken. Ik vond het Klokgebouw wel erg leuk dit jaar.
@Teig, wat een leuke verrassing. Lief. En klinkt goed het diner.
@Dewi, nee, denk geen delier. Dat heeft hij wel een paar keer gehad. Maar hij heeft vasculair dementie, en op gegeven moment is het verschil denk ik niet meer zo duidelijk. Hij spookt 's nachts sowieso. 
Het gaat zo-zo, hopelijk komt er binnenkort zicht op een iets geschiktere plek.
Gisteravond at ik bij vrienden. Risotto met groente en dille. En en salade van kool met tomaat. Was lekker. Vandaag ter gelegenheid van vriendin's verjaardag een lunch bij een veganistische lunchtent. Brood met spreads (avocado spread, zaden tapenade, een soort (vegan) yoghurt spread), salade, Burmese tofu (soort panissa), seitanburgertjes, linzensoepje, vegan bitterballen. Het was allemaal smaakvol en ook verrassend, maar grappig genoeg voor een vegan restaurant niet zo heel veel groente. Daarna kwamen er nog 2 toetjes, worteltaart en nog iets van vegan cheesecake met pompoen. Heb beiden geproefd, vond de worteltaart wel lekker, maar zoet is niet zo mijn ding. Het was allemaal voedzaam, dus had vanavond niet zoveel trek. Als ik vanavond nog iets wil neem ik wel een paar crackers.
Teigera
27-10-2025 om 07:59
Wij eten vanavond hartige taart met bloemkool, broccoli, brie en cashewnoten. Even snel tussen sport van jongste en mijn koorrepetitie door, zoals elke maandag. Past allemaal precies 
Venusss
27-10-2025 om 08:35
MijnNaamIsHaas73 schreef op 26-10-2025 om 17:43:
[..]
Oeh dat klinkt lekker! Heb je daar een recept van?
Ja hoor! Onderstaand recept is volgens het recept voor 6 personen, wij vonden het eerder voor 4 a 5 personen (afhankelijk of je grote eters in huis hebt of niet). De tempeh heb ik niet bij de toko gehaald, maar gewoon even gemarineerd in wat ketjap.
Ingrediënten:
- 400-500 gram zuurkool uit het vat
- 2 grote uien in reepjes
- 2 chilipepers in ringetjes (hou je van pittig, snij dan lijstjes en pitjes mee of vervang door je favoriete sambal)
- 200 gram pancetta, in blokjes pancetta
- 250 gram tempeh goreng (toko) in stukjes
- 1 of 2 rookworsten, in dunne plakjes
- 1 snufje kruidnagelpoeder
- 3 eetlepels ketjap manis (ketjap A)
- 1 eetlepel zonnebloemolie
- Zout & peper naar smaak
Voor de aardappelpuree:
- 1 kilo aardappelen, geschild en in grote stukken
- 100 ml volle melk
- 1 klont boter + extra
- Leg alle ingredienten klaar.
- Verwarm de oven voor op 200 graden. Vet een ovenschaal licht in met boter of olie.
- Kook de aardappelen gaar voor de aardappelpuree in ruim gezouten water (in 15 à 20 minuten).
- Bak ondertussen in hapjespan of wok de pancetta/spekblokjes gaar, laat ze niet te hard worden. Schep de helft uit de pan en zet opzij. Die gebruiken we straks voor de garnering.
- Voeg een eetlepel zonnebloemolie toe aan het achtergebleven spekvet in de pan. Voeg de uien toe en bak ze tot ze glazig en zacht zijn. Voeg de chilipeper (of sambal) toe en bak kort mee. Doe dan ook de plakjes rookworst erbij en laat ze nog 5 minuten meebakken.
- Laat de zuurkool even uitlekken in een vergiet (niet afspoelen!). Voeg ‘m toe aan de pan met uien, meng alles goed en laat 10 minuten zachtjes meebakken.
- Kunnen we ondertussen terug naar de aardappelen. Giet ze af, laat ze kort droog stomen. Laat de melk en boter kort warm worden in de magnetron en stamp samen met de aardappels tot een romige puree.
- Roer de ketjap en kruidnagel door het zuurkoolmengsel. Voeg ook de tempeh goreng toe, maar bewaar een beetje voor de garnering (dit kun je eventueel al met de achtergehouden pancetta mengen).
- Schep de gebakken zuurkool in de ovenschaal. Verdeel daarna de aardappelpuree eroverheen. Garneer met wat van de achtergehouden pancetta en tempeh goreng. Verdeel er nog wat kleine flintertjes boter overheen zodat de puree mooi bruin wordt in de oven.
- Laat de zuurkool-ovenschotel ongeveer 10 minuten goudbruin bakken in de oven.
irmaladouce
27-10-2025 om 11:26
Zaterdag haalde ik dit recept weer eens tevoorschijn. We aten het als hoofdgerecht met rijst :
https://dagelijksekost.vrt.be/gerechten/scampi-met-chorizo-en-trostomaten
Gisteren aten we chinese vleesfondue (in bouillon) met rundvlees en kip, champignons, blokjes courgettes. Met aardappelkroketten, stokbrood en een heerlijke door JV en verkering gemaakte aïoli.
Vandaag opnieuw op de caloriën letten : gegrilde restjes vlees en paddenstoelen van gisteren met rode uien, sla, tomaat en yoghurt-knof-kruidensaus in een volkorenwrap.
Broodjebrie
27-10-2025 om 11:49
iets met aardappels, maar ik kom er net achter dat ik geen groente in huis heb, dus ik combineer mijn verplicht rondje lopen even met de supermarkt.
Dorestad
27-10-2025 om 11:57
Lasagne. We hebben de regenachtige dag gisteren benut door 30 gehaktballen te braden en door 7 x voor 4 personen lasagne te maken.
afrodite05
27-10-2025 om 12:02
Hier staan wraps op het menu, met gehakt, zwarte bonen, kidneybonen, paprika, tomatenpuree en wat rijst als extra vulling. Ik denk dat ik ze vooraf rol en dan in aluminiumfolie klaarleg, dat eet makkelijker voor zoon en man (zelfde niveau qua knoeien
)
Nikki1973
27-10-2025 om 14:36
Venusss schreef op 27-10-2025 om 08:35:
[..]
Ja hoor! Onderstaand recept is volgens het recept voor 6 personen, wij vonden het eerder voor 4 a 5 personen (afhankelijk of je grote eters in huis hebt of niet). De tempeh heb ik niet bij de toko gehaald, maar gewoon even gemarineerd in wat ketjap.
Ingrediënten:
- 400-500 gram zuurkool uit het vat
- 2 grote uien in reepjes
- 2 chilipepers in ringetjes (hou je van pittig, snij dan lijstjes en pitjes mee of vervang door je favoriete sambal)
- 200 gram pancetta, in blokjes pancetta
- 250 gram tempeh goreng (toko) in stukjes
- 1 of 2 rookworsten, in dunne plakjes
- 1 snufje kruidnagelpoeder
- 3 eetlepels ketjap manis (ketjap A)
- 1 eetlepel zonnebloemolie
- Zout & peper naar smaak
Bedankt voor het delen. Man is gek op zuurkool en dit is wel iets om uit te proberen. Ik hou nl niet van traditionele zuurkool.
hier gebakken aardappeltjes met paprika, ui en een kaasschnitzel