Eten
afrodite05
17-09-2025 om 06:41
Stamppot van aardappelen (duh) met rucola en paprika en daarbij gebakken kipfilet met tomaat. Nog even bedenken of ik die kipfilet in de oven bak of in een koekenpan.
Moosey
17-09-2025 om 07:22
Springrolls gister waren heeerlijk, al waren de rijstnoedels op en hebben we die vervangen door eiernoedels. Maar dat maakte minder uit dan ik verwacht had
Dolfje
17-09-2025 om 07:37
Woensdag dus op het werk iets tussendoor. Voor ik vanmiddag ga eet ik een blikje soep.
Man heeft een maaltijd met rendang van de ah
Teigera
17-09-2025 om 08:15
Frut I kookt vanavond, ze maakt tortellini met kastanjechampignons, prei, tomatensaus en mozzarella uit de oven. Pijnboompitjes op tafel erbij voor de crunch, kan ze die meteen even leren roosteren.
Ted68
17-09-2025 om 11:13
Hier een ovenschaal : krieltjes, tomaatjes, feta, ui, knoflook , kippen pootjes, en courgette
Koreveen
17-09-2025 om 12:19
Ben er ook weer. 3 weken op vakantie geweest. Eerst in Zwitserland bij familie langs, toen 2 weken Oostenrijk en daarna nog 3 dagen bij vrienden in Oostenrijk langs. Was lekker en ontspannen. Veel flinke wandelingen gemaakt en dan geluncht bij een hut. Nam daar vaak de Oostenrijkse specialiteiten: knodeln of kaiserschmarrn of spatzle. Na zo'n wandeling kan ik een vrachtwagen op.
's Avonds in het appartement een lichte maaltijd, salade of we maakten van onze boterhammen die we overdag meenamen en niet opaten tosti's oid (je moet altijd genoeg te eten meenemen voor het geval dat... ik kan een vreselijke hongerklop ontwikkelen)
Nu weer het normale leven. Gisteren kabeljauwhaasje met wat pesto erop en traybake met wortelen, tomaten en rozemarijn.
Vanavond vega pad thai.
By the way, ik zorg ook altijd dat mijn vriezer leeg is met de vakantie. Dan weet ik zeker dat 1x per jaar alles check/op gaat en dat hij ontdooien kan. Dit is een grote (lief heeft altijd veel BBQ vlees op voorraad) We hebben nog een klein vriezertje bij de koelkast en daar heb ik dan brood in voor na de vakantie. Weet niet waar ik die gewoonte vandaan heb....
Teigera
17-09-2025 om 12:38
Dolfje schreef op 17-09-2025 om 10:48:
Klinkt goed Teig, leuk dat ze dat regelmatig doet.
Daar denkt ze zelf soms anders over
, ze moet van ons. Opvoeden is ervoor zorgen dat je kinderen zelfstandige volwassenen worden, dus je moet ook kunnen koken. We helpen, we doen het samen, ze mag zelf beslissen wat ze gaat koken en op die manier maken we het een leuke gezellige activiteit.
Dolfje
17-09-2025 om 13:05
Teigera schreef op 17-09-2025 om 12:38:
[..]
, ze moet van ons. Opvoeden is ervoor zorgen dat je kinderen zelfstandige volwassenen worden, dus je moet ook kunnen koken. We helpen, we doen het samen, ze mag zelf beslissen wat ze gaat koken en op die manier maken we het een leuke gezellige activiteit.
Ik vind dat echt goed hoor, hoeveel jongeren komen niet verder dan instant noedels en een tosti als ze op zichzelf gaan wonen
Ik kon ook niet heel veel meer dan pannenkoeken en macaroni met smac.
afrodite05
17-09-2025 om 13:09
[..]
Ik ben het hier helemaal mee eens en ben dit ook van plan met onze kinderen. In eerste instantie helpen in de keuken, dan steeds meer zelfstandig tot uiteindelijk zelf kiezen, benodigde ingrediënten halen (of op het boodschappenlijstje voor de weekboodschappen zetten) en dan zelf koken. Zal nog wel even duren voor het zover is. De interesse is er in elk geval wel bij zoon (2,5 jr). Op het aanrecht zitten en meekijken, zelf zijn brood smeren, dingetjes aangeven of gesneden groente in de pan leggen. En aan tafel samen zijn vlees snijden (en intussen gieren van het lachen om de gehaktbal die wegrolt).
anijsblokje
17-09-2025 om 13:45
[..]
Is het op een verplichte dag of heeft ze daar ook nog keuze in? Ik dacht ook dat ze het deed omdat ze het alleen maar leuk vond.
Zelf heb ik ook vaak meegeholpen met koken als kind. Zelf koken deed ik soms vanaf puberleeftijd. Jouw dochter is volgens mij jonger, Teigera? Mijn broer had zelf minder interesse in koken, maar kon het op zich wel al toen hij het huis uit ging en mijn zus vond het altijd leuk en nog steeds, getuige ook haar moestuin. Zij houdt ook van taarten bakken enzo, dat heb ik zelf niet echt hoewel het bij ons thuis wel gedaan werd. Ik ben dus opgegroeid met "alles zelf maken" en dat zit er bij ons allemaal nog steeds in (het minste bij mijn broer).
Ik heb vanavond geen zin om te koken en vond in de vriezer zoete aardappel chili. Dus dat wordt het. Misschien vul ik er wraps mee - of heb ik daar vooral zin in vanwege de mogelijkheid om er ruim geraspte kaas overeen te strooien?
Naminokurashi
17-09-2025 om 14:20
Ik moet nog even kijken wat ik eet. Heb momenteel ook niet veel eetlust want de griep( joepie, not).
Teigera
17-09-2025 om 14:45
Ze is inmiddels tien, bijna elf en sinds twee jaar kiest ze 1 dag per week wat er gegeten wordt en kookt ze, samen met ons. Inderdaad over een tijdje mag ze dan inderdaad ook gaan kijken oké, wat heb ik voor dat gerecht nodig, wat moet ik op het lijstje zetten enz. Het maakt me niet uit welke dag ze kookt, als het maar een dagje is. Ze heeft ook regelmatig sport aan het einde van de middag /begin van de avond, dus de keuze is niet onbeperkt. Ze begon met alleen meekijken en wat snijden, maar ze leert de oven te bedienen, het fornuis, roeren, wokken, eieren splitsen, specerijen te doseren, enz enz. Ze kan steeds meer gewoon zelf. Gelukkig hebben onze beide kinderen interesse in lekker eten en koken, dat helpt. Het is geen strijd, ze vindt het leuk en vindt het ook extra leuk om te koken als er familie of vrienden komen eten. Dan is ze echt trots.
Over een jaartje is frut II ook aan de beurt om een dagje te pakken.
Samen jam of een toetje maken of een taart bakken, koekjes, bananenbrood, dat zijn dingen die ze sowieso graag doen hier thuis. Dan hoef ik haast niks meer echt zelf te doen, alleen een beetje supervisor spelen.
Naminokurashi
17-09-2025 om 18:40
Naminokurashi schreef op 17-09-2025 om 14:20:
Ik moet nog even kijken wat ik eet. Heb momenteel ook niet veel eetlust want de griep( joepie, not).
Heb wat kippensoep gegeten