Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

yette

yette

07-07-2023 om 13:52 Topicstarter

Naast de bolognese maak ik ook snel een borrelplank met oa sushi ... er is er weer een geslaagd 

Gefeliciteerd Yette!!

gefeliciteerd yette!!

thnx Friezinnetje 
Gefeliciteerd Yette!

Gisteren at ik pizza op een feestje van de klas van oudste.

Vandaag wat borrelhapjes bij elkaar gescharreld

Teigera schreef op 07-07-2023 om 09:13:

Van de week heb ik al limoncello gemaakt, ligt nu in de vriezer lekker op smaak te komen. Leuk klusje altijd zo aan het begin van de zomer. Vandaag ga ik ook lemon curd maken, daar maak ik dan een tiramisu-achtig (vloeken in de kerk natuurlijk, citrus-tiramisu) toetje mee voor dit weekend. Verder lusten we dat ook graag door de kwark of op brood, dat komt wel goed. Weet nog niet wat we vanavond eten - mogelijk schuiven we bij vrienden aan voor pizza en een borrel, mogelijk eten we gewoon thuis en dan wordt het een pastasalade met gerookte kip, avocado, spinazie, spekjes, komkommer en trostomaat. Honingmosterddressing erbij denk ik.

Heb je een recept voor die lemoncurd en lemon-tiramisu?   Ik ben gek op alles met cittoen!  

Wij gooien een steak en maiskolf op de bbq en erbij chimichurri en sla.
Raketijsje na 

yette

yette

08-07-2023 om 08:21 Topicstarter

Bedankt voor de felicitaties! 

Hier gaat vandaag de bbq aan. Weet nog niet wat De Vader bij de slager haalt, maar verder hou ik het simpel: k&k aardappelsalade, stokbrood met kruidenboter, sla uit de tuin met gegrillde perziken en feta. 

En een banaan van de bbq met rum en basterdsuiker toe. 

Gefeliciteerd Yette!

Hier dus de salade die ik eigenlijk voor gisteren had bedacht. Bij nader inzien was het gisteren ook heet genoeg voor een salade, maar goed. Het wordt dus salade met een beetje afgekoelde rijst, veel andere vulling: kort gewokte runderreepjes, sojabonen, rauwe spinazie, radijsjes, komkommer, een restje snijbonen, sesamzaadjes en een sojadressing. 

Als ik de puf heb, slacht ik nog een meloen die we ofwel tussendoor ofwel als toetje kunnen eten.

Oja en Teigera (of wie was het), die citroentiramisu klinkt inderdaad heel goed! Ik ben ook fan van alles met citroen. En van tiramisu heb ik ook twee andere varianten: een met aardbeien (gejat van de ah: https://www.ah.nl/r/726438) en een met sinaasappel (lange vingers dopen in een mengsel van versgeperste sinaasappelsap en cointreau, bovenop geen cacao maar ontvelde partjes sinaasappel). Die variant van jou met citroen zou ik graag toevoegen aan mijn repertoire!

Ik ben benieuwd hoe de zwarte kikkererwten smaakten. En naar het lemon curd recept, mijne is vooral veel suiker, roomboter en eidooiers. Zou je niet een soort van advocaat kunnen maken met limoncello? Ik heb een fles staan maar die gaat niet zo hard, gaat alleen in baksels. Maar met die tropische temperaturen krijg ik spontaan zin in citroen. En barbecue. 
Dus vanavond gaat de barbecue aan voor zo’n ouderwetse shaslick spies met zigeunersaus. Dat woord mag tegenwoordig misschien niet meer, zigeuner, maar zo heette dat vroeger en ik weet niet hoe ik het anders moet aanduiden. Een beetje nostalgie vandaag op de kooltjes. Afbakbroodjes erbij en groene salade als die niet slaphangt vanmiddag in de hitte. Misschien moet ik nu alvast snijden. En het toetje maken. Toetje wordt een experimentele citroen-advocaat met slagroom 

🍋

Oh wat leuk dat er interesse is! Natuurlijk wil ik die delen. Ik maak de tiramisu (helaas) zonder limoncello, omdat er twee frutjes mee-eten. Ik gebruik dit recept:https://www.nutmegandvinegar.nl/citroen-tiramisu-met-lemon-curd/. Voor de lemon curd gebruik ik https://www.laurasbakery.nl/lemon-curd/. @Toetie: lemon curd is toch niet veel anders dan boter, suiker, citroen en ei?
De limoncello die ik maak heb ik van een vriendin, ik weet niet waar ze het vandaan heeft: liter wodka, 500 gr suiker, 300 ml water, 8 citroenen. Citroenen schoonschrobben in een sopje met afwasmiddel, goed afspoelen. Schil raspen. Water en suiker in een pannetje, als het kookt even laten pruttelen zodat de suiker goed opgelost is. Vuur uit. Wodka en citroenschillen toevoegen, in de fles doen en in de vriezer. 

@yette: gefeliciteerd!

Hier is de vakantie gistermiddag begonnen. Feestelijk geborreld en bijgekletst bij vrienden. We aten flammkuchen, pastasalade, pizzaatjes voor de kinderen. Heerlijk buiten gezeten. Vandaag gaan we naar een festival waar ook een kinderprogramma is. We eten thuis een pastasalade met avocado, komkommer, tomaten, spinazie, gerookte kip, spekjes en honingmosterddressing. Toe dus de limoncellotiramisu. In de avond komt een oppas voor de kinderen en gaan wij nog weer even terug naar het festival. 

Vandaag heel simpel: mosselen met frietjes. 
Edit: met als automatisch gevolg -> zondag vissoep.

@Dolfje:
De chili con carne is goed gelukt gisteren. 
Had er misschien een tweede peper in moeten verwerken, maar de grens tussen pikant en te pikant ligt nogal nauw voor mijn partner. 

Moirmel schreef op 08-07-2023 om 12:00:

@Dolfje:
De chili con carne is goed gelukt gisteren.
Had er misschien een tweede peper in moeten verwerken, maar de grens tussen pikant en te pikant ligt nogal nauw voor mijn partner.

Fijn!

Vanavond BBQ bij vrienden.

het wordt hier een picknick in het park. Ik heb een pastasalade met Vuna gemaakt. Verder turksbrood met vegan heksenkaas, bietenhumus, vegan knoflookboter, radijsjes, tomaatjes, worteltjes en komkommer.

ik bak straks frietjes met snacks. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.