Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Moosey schreef op 22-05-2023 om 08:36:

@Roos, heb je suggesties qua kindereten in restaurants? Ik bestier een lunchcafe/feestlocatie, en in dat lunchcafe is t niet zo’n probleem (tosti/pannenkoek/diverse boterhammen/snoepfruit) maar bij de feestlocatie vind ik het echt ingewikkeld, wat ik voor kinderen moet serveren. Het moet wel feestelijk zijn natuurlijk, dus er komen al gauw friet en pannenkoeken bij kijken. En dan eten ze over het algemeen ook echt niks anders meer. Wij serveren ook altijd wel snoepgroenten, maar meestal komen die onaangeroerd terug. Bij diners kunnen de kinderen ook gewoon mee-eten van het eten voor de volwassenen als ze dat willen en is de friet extra. Maar bijvoorbeeld bij een uitgebreide borrel vind ik het ook wel ingewikkeld waar je kinderen een plezier mee doet, buiten de usual suspects.

Dat is ook erg lastig hoor, Moos. De meeste kinderen eten gewoon graag friet en pannenkoeken en zullen dat ook als eerste pakken bij een buffet oid. En die van mij is geen graadmeter, die eet dingen waar de meeste kinderen niet dol op zijn. Maar wat Yette al zegt: zelfklooi-dingen zijn meestal wel goed. Of wraps, quesedilla's, hartige muffins, pizza, pasta, zoiets. Van mij hoeft het ook niet persé supergezond te zijn, maar iets anders op een (lunch)kaart dan een boterham met Nutella of friet met snack zou wel leuk zijn. Wel fijn dat je je er in verdiept!

Wij eten vandaag makkelijk: volkoren bolletjes met gepaneerde vis, rauwkost van wortel/paprika en een zelfgekozen sausje (wasabimayo, sambalmayo of knoflooksaus)

nog een tip voor Moos: mijn kinderen reageerden erg goed op iets grappigs, een boterham met gezichtje, kijk eens naar wat afbeeldingen van food art voor kinderen. Of een soort cadeautje erbij à la restaurant de gouden bogen. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

22-05-2023 om 16:55

gehaktbal met aardappeltjes en salade

Vandaag aubergines met ansjovis van Ottolenghi https://thehappyfoodie.co.uk/recipes/yotam-ottolenghis-roasted-aubergine-with-anchovies-and-oregano/ en een beetje van mezelf, want ik vond het nodig om aardappelplakjes mee te roosteren met de aubergines. Gegeten met op de huid gebakken makreelfilet en tomatensalade.

En een ‘onderwegsalade’ (tonijn/ei) van ah, aangevuld met gerookte forelfilets op k&k crackers die verrassend lekker waren, van Sigdal. Best handig als ik zelf eens geen zadencrackers meer op voorraad heb en/of geen zin om ze te bakken. 

Zometeen een aardappelroerbak met spekreepjes, broccoli, champignons en prei.

@Moos: ook hier kinderen die zich enthousiast op buffetten storten, hapjes proeven en daar erg blij van worden. En dan ook wel een pannenkoek snoepen, maar als dat er niet zou zijn zou het ook prima zijn. Dingen met knapperige korstjes doen het natuurlijk altijd goed, dus onion bhaji, groente in tempurabeslag, dat soort dingen? 

Zaterdagavond nam ik in het restaurant een plak bloemkool van de barbecue, met harissa, salade, gezouten amandelen en tahindressing. Erbij zoete aardappelfriet. Gisteren at ik op werk, bakje lamsroti uit de vriezer. Lief en de frutjes aten kiproti thuis. Vanavond aten we falafelcurry met spinazie en pappadums.

Ik was vanavond uit eten bij een shared dining restaurant.  Ik at oa hele lekkere salade met burrata met een saus van sla, echt lekker. En risotto met bergamot en (krokante) tuinbonen. 

Ik vind ook dat in een restaurant de voedingswaarde minder belangrijk is dan de smaak en de beleving,  maar soms draait het zoveel om vlees, dat hoeft dan ook weer niet.

Mbt de kinderen, als er friet of pannenkoeken zijn dan kiezen ze dat meestal. Dus daar is weinig aan te doen. Hier vinden ze tomaat/mozzarella heel lekker (en caesar salade en gerookte zalm en carpaccio). Als je echt meer groenten wil zou je nog een drakenpannenkoek kunnen maken met spinazie door het beslag. Tomatensoep en spaghetti bolo of tomatensaus doet het ook vaak goed. 

Interessant, Haas, die krokante tuinbonen. Ik heb wel eens een recept gemaakt waarbij ik tuinbonen dubbel moest doppen. Wat een stom klusje was dat... Wel lekker eindresultaat, maar het gaat niet in de herhaling. Of ik vervang die dubbelgedopte tuinbonen door sojabonen, dat zou wel kunnen. 

Ik heb in de categorie "verse groente" alleen nog een zak wokgroente liggen. Die ga ik wokken met kip, er gaat rijst bij en dan bedenk ik vanavond wel op welke manier ik de boel ga kruiden. 

Ik hoop vandaag gebeld te worden dat ik morgen op de operatietafel mag liggen, maar daar ga ik maar niet van uit.

Ik maak een omelet met spek ergens tussendoor. Heb korter pauze dan normaal maar kan wel even naar huis.
Man maakt groene curry van een verspakket van de lidl.

yette

yette

23-05-2023 om 09:31 Topicstarter

Eenpans-tajine met als groenvoer aubergine, paprika's, tomaat, stukje venkel, gepekelde citroen, knoflook, rode peper, vers geplukte kruiden en misschien een courgette, verder tarwe (1:4 - hele korrels:gebroken), lamsworstjes en de laatste stukjes Syrische kaas. 

hier een vegan ragu bolognese. Ik gril de wortel, bleekselderij, paprika, courgette en tomaten altijd eerst met venkelzaad en chilivlokken in de oven. En daarna lekker lang in de pan met wat blikken Mutti en rode wijn. Helemaal tot purée koken, eventueel kort de staafmixer erop, en dan linzen erdoor. Heerlijk! Er ligt altijd een stapel van in de vriezer. 

Avond4daagse stress deze week (supergezellig, maar 4 x om 18:00 startklaar zijn is wel gedoe) dus het eten voor ma t/m do is gepland en voorbereid. 
Vanavond rode bieten die al gekookt en geraspt zijn, aardappelen die al geschild klaar staan en een speklapje. Man kookt, dus die zal de speklap waarschijnlijk paneren. Vindt 'ie lekker...

Mbt kinder-eten; kind (8) eet alles, maar als hij kan kiezen het liefst een biefstukje. Wel met frietjes erbij en heel graag wat rauwkost (komkommer, tomaat, worteltjes). Vooraf brood met kruidenboter.

Heb nog basilicum, rucola en walnoten liggen, dus ik maak een pesto. Die gaat met kip, spinazie en gepofte tomaatjes door de pasta vanavond.

Spannend Afrodite, ik hoop dat jullie snel jullie kindje mogen verwelkomen <3

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

23-05-2023 om 16:43

nasi of bami. Met gebakken eitje, gebakken uitjes, wat atjar. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.