Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Ik had nog wat sperziebonen over dus maakte gister voor mezelf een salade nicoise met Vuna ipv tonijn. Man en kind aten maïskolven met krieltjes en een beyond burger. 

vandaag een pastinaak/wortelsoep, ernaast wat aardappelsalade van een restje aardappels en een Turks brood dat ik insmeer met olijfolie en kruid met rozemarijn en zeezout en dan nog even in de oven doe. Zalig! 

Afrodite, dat deel ik met je hoor. Groente bij je eten is bij veel restaurants echt om te huilen. Net als de kindermenu's: bijna altijd pannenkoek, friet met snack of tosti. Er zijn wel restaurants waar dat anders is, maar die moet je nog steeds zoeken met een loep.

Vanavond eten wij pastasalade van volkoren fusilli met geroosterde courgette en tomaat, sla, mozzarella en pistachenootjes. Het geheel simpel op smaak gebracht met olijfolie, balsamico-azijn en verse basilicum. Ik rooster gelijk een aubergine om baba ganousch te maken voor de lunch morgen.

Eens dat groenten in restaurants een ondergeschoven kindje zijn. Hoewel dat op sommige plaatsten wel aan het verschuiven is heb ik het idee. Ik vind dat recepten op instagram bv ook vaak weinig groenten bevatten.

Wij gaan vanavond bbq-en.  Naast wat standaard vlees dingen hebben we coleslaw, groene salade,  gegrilde groenten, saté van oesterzwammen en uiteraard stokbrood en sausjes. Nu ik dit opschrijf bedenk ik me dat ik de maïskolven voor de kinderen vergeten ben. Nouja, komt een andere keer wel weer. Ik serveer het onder het mom van groenten, maar zo heel gezond is het volgens mij niet 

Hier staat ook een bescheiden barbecue voorraad klaar. Voor ons tweetjes, dus we gaan de mini/tafelbarbecue gebruiken. Ik heb garnalenspiesjes met bleekselderij en citroen (spicy dressing) en spiesjes met dadels in roomkaas omwikkeld met spek met appel ertussen. Erbij gepofte aardappel met crème fraîche en een gemengde salade met vinaigrette en aardbeien in balsamicodressing.

Hmmmm ik heb nu al het idee dat het misschien een beetje veel is. Ik hoop op een lange, warme avond 🌴 

Man maakt vers gemaakte tagliatelle, met een lammfilet, en zelfgemaakte tomatensaus...

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

21-05-2023 om 18:11

ik heb nog wat van alles en nog wat staan. Wat kleine gehaktballetjes, wat salade met tomaatjes, komkommer, 

yette

yette

22-05-2023 om 07:49 Topicstarter

Simpel dagje vandaag: 
pasta met ham en kaas en een salade caprese. 

Hier ga ik verder met verse ingrediënten opmaken. Vandaag zijn de melk, courgette en tomaten aan de beurt. Ik ga een Mac 'n cheese maken voor in de oven met volkoren elleboogjes, fijngesneden gebakken salami (want nog over van de pizza laatst) en daar dan de groente in kleine stukjes doorheen. Comfortfood, makkelijk naar binnen te lepelen. 

In elk geval groenteballetjes uit de airfryer en ik heb een komkommer die op moet, daar maak ik een tzaziki-achtige saus van en verder cherrytomaten met gesnipperde rode ui.
Ff flink aan de groente na het gefeest en gevreet de laatste dagen. Die 1,5 kilo moet er weer af.

@Roos, heb je suggesties qua kindereten in restaurants? Ik bestier een lunchcafe/feestlocatie, en in dat lunchcafe is t niet zo’n probleem (tosti/pannenkoek/diverse boterhammen/snoepfruit) maar bij de feestlocatie vind ik het echt ingewikkeld, wat ik voor kinderen moet serveren. Het moet wel feestelijk zijn natuurlijk, dus er komen al gauw friet en pannenkoeken bij kijken. En dan eten ze over het algemeen ook echt niks anders meer. Wij serveren ook altijd wel snoepgroenten, maar meestal komen die onaangeroerd terug. Bij diners kunnen de kinderen ook gewoon mee-eten van het eten voor de volwassenen als ze dat willen en is de friet extra. Maar bijvoorbeeld bij een uitgebreide borrel vind ik het ook wel ingewikkeld waar je kinderen een plezier mee doet, buiten de usual suspects. 

Qua groenten in restaurants: mijn persoonlijke mening is wel dat een restaurant niet perse een geheel uitgebalanceerde maaltijd hoeft te serveren qua voedingsstoffen. Het is niet je dagelijkse voedsel en een keer wat minder van iets kan prima. Dat gezegd hebbende ben ik zelf dol op groenten en ga ik dus bijna alleen maar naar restaurants waar ze zoveel mogelijk groenten serveren. En bij mij op werk komt men vooral eiwitten tekort soms, en zéker geen groenten. 

Zaterdag aten wij restjes van mijn werk, een onwijs lekkere aardappelsalade met makreel. Gister at ik een ovenschotel bij een vriendin, met tomaat, courgette, aubergine, aardappel en vega gehakt. Was lekker en gezellig. Vanavond in elk geval iets met makreel, want die is nog niet op. 

Yette, wat ongezellig dat zoon zo ver weg zit. Zit-ie daar in de hoop dat ze iets kunnen verbeteren voor hem of omdat zijn aanvallen te frequent/heftig zijn voor zijn huidige woonplek (en/of voor jou) ?

Ted68 schreef op 21-05-2023 om 18:10:

Man maakt vers gemaakte tagliatelle, met een lammfilet, en zelfgemaakte tomatensaus...

Ha, wij aten gisteren diezelfde lamsfilets (aanbieding Migros ), maar met een knapperige gemengde groene sla met honing-mosterdvinaigrette en boulgour met groentjes en harissa.

Verder waren wij twee dagen in (een ijskoud, grijs en nat) Ticino, alwaar we heerlijk aten, o.a. huisgemaakte gnocchi met gorgonzola en groene asperges en een pizza bianca.

Voor vanavond maak ik pesto van een berg rucola die op moet. Ik denk dat ik er zwarte tagliatelle met garnalen en kerstomaatjes mee opleuk.

yette

yette

22-05-2023 om 09:19 Topicstarter

Moosey schreef op 22-05-2023 om 08:41:

Yette, wat ongezellig dat zoon zo ver weg zit. Zit-ie daar in de hoop dat ze iets kunnen verbeteren voor hem of omdat zijn aanvallen te frequent/heftig zijn voor zijn huidige woonplek (en/of voor jou) ?

Ze gaan kijken wat de noodmedicatie nou eigenlijk doet. Nu wordt nog na +/- 5 kwartier en 4 doses noodmedicatie 112 gebeld.  Daarna wordt hij aan de apparatuur gelegd, krijgt van het ambulancepersoneel nog 1 dosis en meestal op de SEH nog 2 zakjes via het infuus. Met wisselend succes. De vraag is dus of zo'n serie aanvallen zonder zoveel noodmedicatie even lang duurt. In dat geval zou besloten kunnen worden om het bij thuisbehandeling te laten. Het idee is nu om te kijken of het veilig is om pas na 10 uur (!!!) aanvallen (en 2 x 4 doses) 112 te bellen. Wellicht is het tegen die tijd vanzelf afgelopen. 

Als dat werkt, wordt het wel een zwaardere belasting voor het thuisfront. Maar voor hemzelf is het misschien fijner dan bijna wekelijks naar het ziekenhuis. 

Een spannende en heftige opname dus. Ik vind ontzettend dapper dat hij dit gaat proberen. Hij is onze held 💜

yette

yette

22-05-2023 om 09:56 Topicstarter

@ Moos

Een paar èchte maaltijden waar de kinderen hier van jongs af aan van genoten:
nacho grande met kip 
deze milde enchiladas (met meer rozijnen en iets minder peper) https://www.makkelijkehap.nl/blog/2019/6/16/enchilada
en natuurlijk mijn knoflooktomaten met gekleurde pasta 

Die laatste twee kiezen ze nog steeds op verjaardagen. 

Van een borrel-snaaiplank aten ze sowieso gewoon mee. Nou ja, gewoon ... dan moesten we ze vaak terugfluiten omdat ze zich erop stortten. 

Fijne kinderdrankjes: alle prik  (krijgen ze thuis niet) en als het ècht feestelijk mag zijn een kindermojito: crushed ice, munt, limoen, rietsuiker, fijngestampte aardbeien & prikwater. Aardbei op de rand. Rietje en een stamper erin. Kunnen ze lekker mee klooien. Met suikerrandjes op een glas sap ook. 

Klooien met eten vinden kinderen sowieso leuk. Zelf slagroom spuiten, iets in sausjes dippen, dingen op stokjes, groentechips ipv groente, trosje druiven ... als je ze met klooien helpt door iets te maken dat ze met hun handen moeten eten, doe je ze een groot plezier!

Vanavond ouderwets nasi, maar dan vegan. Ik vries tegenwoordig overgebleven rijst in dus heb een bak uit de vriezer gehaald die ik bak in ketjap en veel groente en kruiden. Erbij knapperig gebakken gerookte tofu, komkommer in het zuur, atjar, pittige pindasaus, cassave chips en crispy chilis. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.