Eten
Moosey
16-02-2023 om 14:23
ToetieToover schreef op 16-02-2023 om 12:38:
[..]
Ik gebruik een gewone pan. Weekwater afgieten, wassen, kokend water erop (kokend water kraan) en dan in de hooikist. Geen omkijken naar voor mijn gevoel. Afgieten, wassen en water erop moet je altijd doen, toch?
Mijn moeder heeft haar rijstkoker (nieuw in verpakking) onlangs op marktplaats gezet want die doet het ook altijd zo.
He nou heb ik zin in rijst. Maar we eten aardappelpuree met salade en hachee. En lunch was socca met linzensalade.
Klinkt ook goed! Nadeel vind ik dan dat je véél eerder moet beginnen met bedenken dat je rijst nodig hebt.. Weken doe ik nooit.
Dolfje
16-02-2023 om 15:11
Ik stoom mijn rijst altijd in een stoomkoker van Braun. Dat ding is alleen al meer dan 20 jaar oud bedenk ik me nu. Geen idee wat ze nu kosten.
FaithfulDuck87
16-02-2023 om 16:56
yette schreef op 16-02-2023 om 07:31:
[..]
Hier ook!
het is veranderd: Krulfrieten uit de airfryer en pittige kaasballetjes.
Broodjebrie
16-02-2023 om 17:15
Ik heb helemaal geen zin om te koken dus ik bak frietjes en snacks. Morgen wil ik wel gaan koken, heb de spullen al in huis gehaald.
anijsblokje
16-02-2023 om 17:50
Ik heb ook geen zin om te koken, maar ik vond een van mijn favoriete ovenschotels in de vriezer: zoete aardappel, pinda, tomaat, gember en ui. Dus die staat nu in de oven. Ben benieuwd wanneer hij van bevroren baar goed warm is getransformeerd.
Moosey
16-02-2023 om 17:52
Oh, grappig anijs, ik wilde net aan een zoete aardappelsoep beginnen, maar wij houden niet erg van zoete aardappel (zat in het groentenpakket) Maar die ovenschotel van jou klinkt eigenlijk wel goed… ik ga ns gauw even Googlen.
Dewi-Sri2
16-02-2023 om 18:45
Voor echtgenoot stamppot rauwe andijvie en rookworst. Voor mij veldsla met tonijn-uit-blik met aioli. Zoveel mogelijk restjes wegwerken.
anijsblokje
16-02-2023 om 19:25
Moosey schreef op 16-02-2023 om 17:52:
Oh, grappig anijs, ik wilde net aan een zoete aardappelsoep beginnen, maar wij houden niet erg van zoete aardappel (zat in het groentenpakket) Maar die ovenschotel van jou klinkt eigenlijk wel goed… ik ga ns gauw even Googlen.
Het is het enige dat ik eet met zoete aardappel eigenlijk. Ben ook geen fan, maar dit is wel echt hemels. Ook even anders-dan-anders vind ik het en ik kan er soms echt zin in hebben. Het recept komt uit De Groene bakplaat van Rukmini Iyer. In het Engels vind je het recept hier: https://thehappyfoodie.co.uk/recipes/groundnut-stew-sweet-potato-in-a-peanut-and-tomato-sauce/ maar ik doe het allemaal iets makkelijker (strooi er niks fancy over, gooi er gewoon een hete peper in in kleine stukjes en stoof dat mee, en volgens mij is het na 35-40 minuten ook wel klaar) en op een kg zoete aardappels gaan 2 blikken tomatenblokjes. Rijst er ook nog bij vind ik bijvoorbeeld ook niet nodig, de zoete aardappel is voldoende.
En een rijstkoker...die heb ik nooit begrepen! Ik wist niet van het bestaan tot een huisgenoot er destijds mee aan kwam zetten. Tot die tijd hadik geen idee dat mensen rijst koken lastig konden vinden.
Moosey
16-02-2023 om 19:38
Ik heb toch soep gemaakt maar met gember, pindakaas en tomaatblik (en sambal) was inderdaad erg lekker! Ga zo dat recept nog even lezen. Erbij maakte ik een salade van Chinese kool met makreel, simpel maar ook erg lekker.
yette
16-02-2023 om 20:13
Friezinnetje schreef op 16-02-2023 om 16:56:
[..]
het is veranderd: Krulfrieten uit de airfryer en pittige kaasballetjes.
Lekker!
Hier werd de pasta ook anders dan de bolognese die ik van plan was, omdat ik nog een bakje gegrillde groenten van eergisteren in de koelkast vond (gepofte knoflook, rozemarijn, aardpeer, gele biet, zoete aardappel, paarse wortel). Met rulgebakken rundergehakt, tomatenpuree, gele ras el hanout, pittige gerookte paprikapoeder en verse basilicum en oregano, werd dat weer eens iets heel anders. Op tafel nog wat parmezaan om erover te raspen. Was erg smakelijk.
yette
16-02-2023 om 20:21
Ik heb ook geen enkel probleem met rijst. Een rijstkoker zou hier alleen maar in de weg staan.
Een slowcooker en airfryer zijn ook niet aan me besteed. Ik hou ervan om boven de pannen te hangen en al proevend mijn eigen draai aan gerechten te geven.
MijnNaamIsHaas73
16-02-2023 om 20:28
Ik kwam relatief laat thuis van een drukke maar leuke dag op werk. Man had het eten al klaar, spaghetti met spinazie, roomkaas, champignons en spekjes. Niet echt inspirerend, maar er zit groenten in en iedereen lust het. Soms moet je de lat niet te hoor leggen haha
Ik was rijst nooit, moet dat?
ToetieToover
16-02-2023 om 22:08
MijnNaamIsHaas73 schreef op 16-02-2023 om 20:28:
Ik kwam relatief laat thuis van een drukke maar leuke dag op werk. Man had het eten al klaar, spaghetti met spinazie, roomkaas, champignons en spekjes. Niet echt inspirerend, maar er zit groenten in en iedereen lust het. Soms moet je de lat niet te hoor leggen haha
Ik was rijst nooit, moet dat?
Om het arseen uit te spoelen zie https://mobiel.voedingscentrum.nl/encyclopedie/arseen.aspx
TanSwallow86
16-02-2023 om 22:10
ik eet zelden rijst, maar als ik het eet, dan zo'n bakje 1 minuutje rijst in de magnetron. Voor mij precies genoeg
Ik had panga filet vandaag
Moosey
16-02-2023 om 22:25
Ik deed het ook nooit, rijst wassen, maar je krijgt er echt mooiere, lossere rijst van doordat je het zetmeel eraf spoelt.