Eten
MijnNaamIsHaas73
16-02-2023 om 22:46

ik zag bovenstaande afbeelding van rtl nieuws/ foodwatch langskomen. Echt schandalig vind ik dit! Niet helemaal on topic maar het heeft wel met eten te maken.
thnx voor de rijst reacties yette en moos. Ik ga het de volgende keer proberen.
MissBobby
16-02-2023 om 22:59
Pizza van bloemkoolbodem met tomatensaus. Bakken in de oven, daarna beleggen met burrata, parmaham, basilicum, peper en een beetje citroensap.
Broodjebrie
17-02-2023 om 07:44
Vanavond wordt het kip met pasta, (room)spinazie, champigons en pijnboompitjes.
Moosey
17-02-2023 om 07:46
Het ziet er inderdaad schokkend uit Haas, maar ik vraag me wel een beetje af of het klopt eerlijk gezegd (hoewel foodwatch z’n huiswerk meestal wel doet) Bij mijn werk zit ook een winkel, en wij kopen in bij de biologische groothandel. De groothandel geeft aan wat de consumentenprijs moet zijn (je hebt niet verplicht om je daaraan te houden) en die ligt ongeveer 20% boven de inkoop. Ik denk dat een EkoPlaza zich ook wel bij benadering aan die prijzen houdt.
Verder mis ik sowieso het onderscheid groothandel/supermarkt (het streepje handel onderin zit eerder in de keten) maar zelfs al zouden die allebei 20% pakken, dan klopt de grafiek nog niet. En er zijn natuurlijk geen kostenposten in verwerkt, dus je hebt geen idee wat wie eraan over houdt. Beetje ver vereenvoudigd dit dus.
Dat gezegd hebbende: een kortere keten is altijd beter, voor iedereen. Dus bij deze neem ik me voor om weer ns wat vlees in te slaan direct van de boer (groenten heb ik al rechtstreeks)
afrodite05
17-02-2023 om 07:48
Grappig, die verschillende manieren/ideeën over rijst koken
Ik ga het overschot aan rijst van gisteren (wat eigenlijk net te weinig is voor 2p bij een roerbakschotel oid) meteen maar gebruiken: ik maak wraps gevuld met een mengsel van gehakt, bruine bonen, tomaat, komkommer en dus rijst. Wat kruiden erbij, knoflook en ui, uiteraard ook wat kaas en dan even de oven in. Vanaf morgen gaan we een paar dagen weg en ik heb geen zin om voor die ene dag boodschappen te doen en mogelijke restjes over te houden, anders had ik er nog wel iets als paprika bij gedaan.
Teigera
17-02-2023 om 08:11
Ik heb pas een rijstkoker sinds ik met lief ben (nou ja, dat is ook al heel wat jaartjes) en sindsdien ben ik verkocht, erg handig zo'n ding. Het gaat nooit mis / te hard / enz. Rijst wassen doe ik dan weer nooit, ga ik eens uitproberen!
Vanavond eten we een broodje bofkipburger, met ovenfriet en rauwkost.
Dolfje
17-02-2023 om 09:53
Wij eten bloemkoolrijst met casselerib en bosui erdoor en erbij gado gado en gehaktballetjes in satésaus.
En misschien dat we vanavond al carnaval gaan vieren en anders morgen en dan worden het de komende dagen worstenbroodjes, gebakken eieren met spek en friet 
yette
17-02-2023 om 10:08
MijnNaamIsHaas73 schreef op 16-02-2023 om 22:46:
ik zag bovenstaande afbeelding van rtl nieuws/ foodwatch langskomen. Echt schandalig vind ik dit! Niet helemaal on topic maar het heeft wel met eten te maken.
thnx voor de rijst reacties yette en moos. Ik ga het de volgende keer proberen.
De consument betaalt vaak teveel en de winst in de meeste productieketens, wordt niet eerlijk verdeeld. Dat moet sowieso anders.
Maar ik erger me aan dit soort grafieken. Ze suggereren over een eerlijke prijs en winstverdeling te gaan, terwijl er daarvoor hele belangrijke informatie ontbreekt. Je weet namelijk niet welke kosten er bij elk stapje gemaakt worden. Je kan niet uit deze grafiek opmaken wat de winst per sector precies is en hoe (on)eerlijk die winst is verdeeld.
Heb je bijvoorbeeld De Keuringsdienst van Waarde over leverworst gezien? Goedkope leverworst blijkt een 'consumenten-lokkertje' te zijn. Die worsten worden onder de kostprijs verkocht om ons naar het schap met vleeswaren en salades te krijgen. Als je dergelijke worsten in zo'n grafiek als hierboven zou zetten, zou je zien dat de consument wèl voor elk stapje in het productieproces betaalt. Maar we betalen veel te weinig en uiteindelijk verdient er niemand aan die goedkope worst. Sterker nog, er wordt geld op toegelegd. De winst zit hem in de fricandeau die ernaast ligt.
Kortom: slechte grafiek. Er is vanalles mis, maar als je dit probleem wil aankaarten, moet je niet met zo'n vaag verhaal komen.
Nou ja.
Dat dus.
Ook goedemorgen
Wij eten vandaag trouwens erwtensoep met pannenkoeken
Mits ik een van de liefhebbers bereid vind die te bakken. Anders haal ik Chinees.
watertoren
17-02-2023 om 10:10
Vanavond aardappelgratin met erwtjes en varkenshaas met kruidenboter. Ik ga vanavond Carnaval vieren. De komende dagen kook ik niet. Wij gaan 's middags al weg en dan 's avonds eten we ergens wat. Na het eten gaan we nog even terug het cafe in en dan naar huis. Ik heb er zo'n zin in.
yette
17-02-2023 om 10:25
Veel plezier watertoren!
Ik heb al eeuwen geen vastelaovend meer gevierd. Ooit wel. Heb zelfs een keer de eerste prijs voor einzelgängers gewonnen in een grote Zuid-Limburgse optocht 
Dolfje
17-02-2023 om 10:45
watertoren schreef op 17-02-2023 om
De komende dagen kook ik niet.
Ik ook niet. Heb van alles in huis voor de lekkere trek en anders friettent.
Jij ook veel plezier Watertoren !
Jynta1981
17-02-2023 om 10:46
Ik meld me ook maar weer eens.
Al gaan we vanavond uit eten, dus daar valt niks over te vermelden
Gister aten we spruitjes (die eten we 1x per jaar, dan ben ik er weer klaar mee) met spekjes en ui, gekookte aardappels en karbonaadjes die ik lekker lang had laten stoven.
Morgen eten we opgebakken aardappels, want over van gister, met een uitgebreide salade en iets van vlees of vega uit de vriezer, moet even kijken wat daar nog ligt.
Wij hadden van de week trouwens die Auf wieder Schnitzel, maar die was echt wel goed! Lekker echt schnitzel achtig zeg maar.
anijsblokje
17-02-2023 om 11:11
Ik heb vandaag de Pluimfeestburger bestudeerd, maar toch weer teruggelegd. Het blijft een knutselproduct. Binnenkort maar weer eens een keer zelf bonenburgers maken.
Ik streef ook naar zoveel mogelijk korte keten, @Moosey. Maar laatst hoorde ik ook dat het dan weer nutteloos is om je lokale groente te halen zodra je daarvoor de auto pakt. Mijn lokale groenten komen van 15 km verderop maar worden naar een ophaalpunt gebracht. Daar haal ik ze op. (ik kom lopend of op de fiets) Maar dat is wel weer een ontmoedigend idee. Foodwatch...tja, ik was in het begin blij met ze maar vind ze nu vaak te radicaal.
Ik eet vanavond een experiment. Zoetzure kool met boekweit uit de oven. Kool, appel, boekweit en nog wat dingen in de oven. Ik ben heel benieuwd. Recept heb ik erbij gezocht (geïnspireerd op een recept van Land van Ons, over korte keten gesproken) omdat de appels op moeten.
RoosOpJeHoed
17-02-2023 om 11:14
Haha, getver, mij krijgen ze niet naar het vleeswarenschap gelokt met goedkope leverworst hoor
Maar da's wel een beetje hoe het werkt ja. Ikea heeft toch ook zo'n trucje met hun hotdogs enzo? Heb je net voor 1000 euro onnodige dingen en Billy boekenkasten gekocht, koop je een hotdog voor 75 cent en denk je: hè, wat is alles toch lekker goedkoop bij Ikea! Eén grote mindfuck is het. (Dat die hotdogs niet te beren zijn laat ik even buiten beschouwing
)
Vanavond witlof met een sausje van room, spekjes en kaas. Erbij gebakken krieltjes en een gekookt ei.