Eten
Dolfje
08-07-2021 om 15:45
Wat eten we vandaag? (gesloten)
Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17
ToetieToover
21-01-2022 om 15:41
redbulletje schreef op 21-01-2022 om 15:29:
[..]
De alcohol verdampt tijdens de bereiding. En 't is de alcohol die 't vlees mals maakt, een zoet sapje zal dat niet doen.
Het zijn volgens mij vooral de zuren die de malsheid maken. Je kunt ook gebruiken: (wijn)azijn, citrusfruit, koffie, thee, cola, yoghurt en fruit met eiwitsplitsende enzymen als papaja, kiwi en ananas.
O en bier maar dat is niet glutenvrij dus dat gebruik ik nooit.
Ik heb overigens ook nog nooit fruitsap (uit een pak) gebruikt en ik ben dan ook benieuwd naar het resultaat. Een sapje is volgens mij ook best wel zuur.
Moosey
21-01-2022 om 15:46
Het is vooral de temperatuur en de duur van de bereiding die het vlees mals maken
Dat zuur helpt lees je vaak, maar ik geloof niet dat dat is aangetoond. Alcohol heeft er in elk geval niks mee te maken.
ToetieToover
21-01-2022 om 15:49
Moosey schreef op 21-01-2022 om 15:46:
Het is vooral de temperatuur en de duur van de bereiding die het vlees mals maken
Dat zuur helpt lees je vaak, maar ik geloof niet dat dat is aangetoond. Alcohol heeft er in elk geval niks mee te maken.
Heb jij wel eens vlees te lang in de verse ananas laten staan? Het verteert helemaal! Leuk experiment om te doen.
GeorgieBrown
21-01-2022 om 15:53
ToetieToover schreef op 21-01-2022 om 15:49:
[..]
Heb jij wel eens vlees te lang in de verse ananas laten staan? Het verteert helemaal! Leuk experiment om te doen.
Ik weet niet of dat per se het zuur is. In ananas zitten bepaalde enzymen (waarvan ze volgens mij ook zeggen dat het je spijsvertering verbeterd).
Ananas bevat een enzym dat bromelaïne heet. Het is een stof die helpt bij het afbreken van proteïnen. Het wordt ook wel gebruikt voor het malser maken van vlees. Het enzym zit in ieder deel van de ananas maar voornamelijk in de harde kern.
ToetieToover
21-01-2022 om 15:58
GeorgieBrown schreef op 21-01-2022 om 15:53:
[..]
Ik weet niet of dat per se het zuur is. In ananas zitten bepaalde enzymen (waarvan ze volgens mij ook zeggen dat het je spijsvertering verbeterd).
Ananas bevat een enzym dat bromelaïne heet. Het is een stof die helpt bij het afbreken van proteïnen. Het wordt ook wel gebruikt voor het malser maken van vlees. Het enzym zit in ieder deel van de ananas maar voornamelijk in de harde kern.
Zuur helpt ook, alleen inderdaad op een andere manier; daar is vast wel onderzoek naar gedaan vermoed ik.
GeorgieBrown
21-01-2022 om 16:09
Er is nog een klein stukje bloemkool over van gisteren, en nog kokosmelk van de dag ervoor. Ik maak denk ik een Indiase curry met bloemkool, linzen en aardappel en nog wat andere groente leftovers (paar boontjes, wortel). Met basmati rijst.
Tuinfluiter
21-01-2022 om 16:29
Ik eet vandaag een eendenborstje met portsaus, spruitjes, kastanje champignons en aardappelkroketjes.
afrodite05
21-01-2022 om 17:19
ToetieToover schreef op 21-01-2022 om 15:58:
[..]
Zuur helpt ook, alleen inderdaad op een andere manier; daar is vast wel onderzoek naar gedaan vermoed ik.
Oh jeetje, ik heb een discussie ontketend... Ik dacht ook dat het de zuren waren die het vlees mals maakten, en fruitzuren zijn ook zuren.
Dat stofje in de ananas is ook een soort stofje dat niet alleen vlees dat je wil marineren, maar ook je slijmvliezen aantast, daarom hebben sommige mensen last van een schraal gevoel in de mond na veel (verse) ananas eten. Als de ananas even verhit is (of ingeblikt), is dit effect veel minder.
De boeuf staat inmiddels al even te pruttelen, gelukkig. Dan eten we niet extreem laat (morgenochtend vroeg sporten).
RoosOpJeHoed
21-01-2022 om 18:58
Wij aten broccolisoep. Kleuter riep tijdens het hele kookproces dat hij daar zoveel zin in had.... uiteindelijk geen hap ervan op natuurlijk 
Elmie
21-01-2022 om 19:12
RoosOpJeHoed schreef op 21-01-2022 om 18:58:
Wij aten broccolisoep. Kleuter riep tijdens het hele kookproces dat hij daar zoveel zin in had.... uiteindelijk geen hap ervan op natuurlijk
😆
Auditor
21-01-2022 om 20:55
Net een risotto op. Met garnalen en andere zee vruchten. Beetje dille erover, hmmmm. Of eigenlijk zit ik tussen eerste en tweede bord in.
Bij het eerste bord hoorde ook een gegrilde tonijnmoot.
En met Aïda uit de stereo smaakt het nóg beter.