Eten
Dolfje
08-07-2021 om 15:45
Wat eten we vandaag? (gesloten)
Wat eten we vandaag, al jaren een goedlopend topic op Viva dus dat mag hier niet ontbreken!
Infobericht: dit topic is gesloten, je kunt hier verder lezen:
https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-eten-we-vandaag-deel-2?page=1#17
Teigera
26-12-2021 om 11:14
Wij gaan vanavond gourmetten. Heb wat vlees, vis, vega dingetjes: voor ieder wat wils. Natuurlijk ook pannenkoekjes en omeletjes erbij. Als dessert maak ik kleine pavlova met banaan en karamel. Vanochtend ontbeten met kaneelbroodjes, dat was ook erg lekker.
ToetieToover
26-12-2021 om 11:21
Mmmm lekker, kaneelbroodjes! Die ga ik bakken voor bij de jaarwisseling. Vanmorgen traditioneel Fins kerstontbijt met warme rijstepap.
De rest van de kerst switchen we naar Frans eten
. Boeuf bourguignon staat al klaar in de koelkast met aardappelpuree er bovenop. Alleen nog wat sperziebonen erbij koken.
Ik ga zo de crème brûlée maken, dat wordt het toetje. Gisteren had ik geen zin meer om dat te maken. Eergisteren ook al niet. Nu eigenlijk ook niet. Maak-zin dan. Opeet-zin heb ik wel dus ik ga maar eens aan de slag.
🎄
afrodite05
26-12-2021 om 11:23
Rond middernacht kwam de uitslag: negatief gelukkig. Dus gisteren vroeg opgestaan en alsnog naar mijn ouders gegaan. Gezellig gegeten, de klassieke veel te droge kerstkalkoen van mijn moeder, vooraf had ik rivierkreeftjessalade gemaakt en daarvoor flink kaasjes gesnaaid. Uiteindelijk te vol voor het toetje. Dus dat komt vandaag.
Nu dus nog steeds bij mijn ouders, al zou ik het liefst naar huis gaan. Nergens zin in, moet ongesteld worden (en dan dit keer alsjeblieft wel dat miskraamweefsel mee, anders wordt het een curettage), wil maar niet doorzetten. Maar moeders heeft heel enthousiast een rollade ontdooid, dus kan het eigenlijk niet maken om te zeggen: doei, we gaan weer want ik voel me klote. Ik heb wel een curry gemaakt vanochtend voor in de diepvries van mijn ouders (en een deel gaat met ons mee), maar die is niet echt geworden wat ik ervan hoopte. Op zich wel prima, maar niet echt lekker. Tsja. Nouja dat is de mood dus.
GeorgieBrown
26-12-2021 om 11:37
Ben ook benieuwd hoe het is afgelopen met je test, afrodite.
Lekker diner, KV. En wat had je moeder gemaakt?
Leuk, Toetie, dat Finse diner. Het is een keuken waar ik echt niets vanaf weet.
Jammer van die K&K kaasfondue. Bummer. En na al die verhalen over kaasfondue het ik daar natuurlijk ('s ochtends om 11.30) enorme trek in. Mss een keer maken volgende week
Het kerstdiner was lekker en gelukkig redelijk stressvrij. Wel iets later op tafel dan ik hoopte, maar gelukkig binnen de perken. Bladerdeeg was goed gelukt, Ragout was heerlijk en ook de Elzasser zuurkool was geslaagd.
Ben nu bouillon aan het trekken van de garnalenkoppen. Zonde om weg te gooien. Het ruikt hier waanzinnig. Gaat denk ik wel de vriezer in. Want na de redelijk copieuze hoeveelheid vis van gisteren ga ik vandaag iets vegetarisch maken. Ik denk in elk geval geroosterde artisjokken. En daarna moet ik nog even iets bedenken.
Moosey
26-12-2021 om 11:48
Thanks Anijs. Dan wordt t toch een kwestie van oefenen, want idd geen secret ingrediënt. Ook geen straf 
Leuk dat je bladerdeeg goed gelukt was GB! Moet ik ook nog steeds ns proberen.
Afrodite 
Gister was t hier kip met rode wijnsaus, rode kool en aardappelpuree. En een rendiergebakje van de AH 
GeorgieBrown
26-12-2021 om 11:54
Ben er voor vandaag ook uit. Ik maak een traybake van aardappel en spitskool ('steaks') met hazelnoten-misoboter.
GeorgieBrown
26-12-2021 om 11:56
Moosey schreef op 26-12-2021 om 11:48:
Leuk dat je bladerdeeg goed gelukt was GB! Moet ik ook nog steeds ns proberen.
Het was geen 'echt' bladerdeeg hoor. Het leek voor mijn gevoel meer op het deeg dat je gebruikt voor pasteis de nata. Het is wat knapperiger, met grotere schilfers.
anijsblokje
26-12-2021 om 13:07
Het stoofperenijs hier lijkt goed gelukt, maar de kletskoppen die erbij geserveerd horen te worden...dat is wel een kunst. De eerste batch is 'mislukt': te dik en te klein, ongelijk gaar (dus het midden nog licht en de randjes te donker) maar wel lekker. Ik ben ook echt geen zoetedingenbakker, maar ja.
Verder hier op het menu vanavond: een salade en als hoofdgerecht tagliatelle met hertenragout. Ik ben benieuwd, maar dat kan eigenlijk niet mis gaan want hert vind ik altijd heerlijk.
MijnNaamIsHaas73
26-12-2021 om 13:50
Klinkt lekker allemaal jullie kerstdiners!
Wij aten gisteren een amuse van carpaccio. Voorgerecht was avocadocreme met gebalanceerde zeekraal/taugé, gegrilde coquilles en uitgebakken bacon snippers. Tussen een heldere bospaddestoelensoep. Hoofd was zalm met een kruidenkorst uit de oven met gegrilde venkel, roergebakken spinazie en pommes duchesse. Nagerecht bestond uit pavlova met custard en rood fruit en een soort trifle met mango en sinaasappel. Was erg lekker allemaal.
Nu onderweg naar familie en daar eten we een afhaal menu van een restaurant.
RoosOpJeHoed
26-12-2021 om 14:23
Gisteren hadden we uitgebreid geborreld dus als avondeten een gegrilde tomatensoep met een kerstboom van crème fraiche. Als toetje zelfgemaakte sneeuwpoppetjes van vanille ijs en marshmallows.
Vanavond gebakken kabeljauw met gegrilde groene asperges en tomaatjes, erbij gebakken aardappel in de vorm van een ster. Als toetje een simpele trifle van cake, vanillevla, fruit en slagroom. Die decoreren we mooi met de chocoladeschotsen die we vandaag hebben gemaakt. Kleuter kijkt er al de hele middag naar uit 
Malloczero
27-12-2021 om 08:17
Wij hadden gister:
Quinoa met kers en citroendressing
Brioche met kippenleverpate
Pannekoek gevuld met tartaar van bavette met dragonsaus.
citroenijs, merengue en champagne spoom
Beef wellington met bloemkoolpuree en worteltjes
Pavlova met mango en passievrucht curd
Was heerlijk.
Dolfje
27-12-2021 om 08:33
Ik maak vandaag een Aziatisch-achtige kippensoep met taugé en erbij eten we broodjes.
afrodite05
27-12-2021 om 09:12
Wij gaan vanmiddag naar de schoonfamilie. Verplicht nummer, eigenlijk ook geen zin in. Maar daarna is de vakantie echt van ons en hoeven we niets meer. Schoonfamilie heeft een hekel aan koken, vertelt dat ook elke keer als we elkaar zien (erg vermoeiend, na 13 jaar elke keer datzelfde gesprek, sowieso vallen ze vaak in herhaling), het is zo moeilijk te begrijpen dat ik koken wel leuk vind en dat ik mans interesse in eten heb gewekt... Maar goed, het wordt dus afhaalchinees vanavond. Best prima voor eens in de zoveel tijd, maar ik heb geen zin in het gesprek over eten en koken. Ook niet in het uithoren over de gebeurtenissen van dit jaar. "Gelukkig" wel ongesteld geworden, maar dat houdt wel in dat vandaag een buikpijndag wordt.
Voordat we weggaan, moet ik nog wat zakken prei verwerken omdat die op de datum zijn. Had ik in huis gehaald met het vooruitzicht dit weekend thuis te moeten blijven. Ik maak er hartige taart van met spekjes, crème fraiche en ei. Lekker simpel, kan de diepvries in voor later.
Van de week maar het dinertje koken dat ik voor de kerstdagen had bedacht...